Napraat 2025.3 met geklets en lentekriebels.
maandag 10 maart 2025 om 10:19
Beste forummers,
Welkom in napraat 2025.3 met geklets en lentekriebels.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Welkom in napraat 2025.3 met geklets en lentekriebels.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

woensdag 9 april 2025 om 15:17
Meid - informeel voor 'meisje, vrouw'; o.a. gebruikt in progressieve of feministische kring. Sinds eind jaren zeventig. In het algemeen klinkt meid nogal pejoratief en is meisje het neutrale woord.
https://www.ensie.nl/
Zou je moeten herkennen toch
https://www.ensie.nl/
Zou je moeten herkennen toch

woensdag 9 april 2025 om 15:39
In de jaren zeventig/tachtig was 'meid' een geuzennaam, en inderdaad van feministische oorsprong. Vanaf een jaar of 11 was je geen meisje meer maar een meid (die op haar toekomst was voorbereid en zo). Voor mij heeft 'meid' nog steeds die enigszins stoere bijklank maar veel mensen vatten het tegenwoordig juist op als een beetje neerbuigend.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam

woensdag 9 april 2025 om 15:47
Ik heb een collega die tegen alle vrouwelijke collega's "nou meid!" zegt. Niet leeftijd gebonden. Ik vind het niet stom. Klinkt wel vlot!vivapimpelmees schreef: ↑09-04-2025 15:39En hoe noem je een jongen/man waarover je twijfelt? Meid is echt het stomste woord ooit.

woensdag 9 april 2025 om 15:48
Knul.vivapimpelmees schreef: ↑09-04-2025 15:39En hoe noem je een jongen/man waarover je twijfelt? Meid is echt het stomste woord ooit.
woensdag 9 april 2025 om 15:50
Jongeman.vivapimpelmees schreef: ↑09-04-2025 15:39En hoe noem je een jongen/man waarover je twijfelt? Meid is echt het stomste woord ooit.
Het vrouwelijk equivalent is jongedame maar dat klinkt echt belegen. De Nederlandse taal schiet tekort waar het om vrouwelijke aanduidingen gaat.
rooss4.0 wijzigde dit bericht op 09-04-2025 15:53
0.62% gewijzigd
.

woensdag 9 april 2025 om 15:57
woensdag 9 april 2025 om 16:01
Dat vind ik nou weer een beetje een gek woord om een jonge vrouw mee aan te duiden.
Hoewel, mijn dochter en haar vriendinnen hadden een tijdje de gewoonte elkaar aan te spreken met 'pik'. Dus op een goeie dag had ik ergens een discussie over met dochter waarbij ze een argument van mij beantwoordde met 'Nee pik!' Kind was er helemaal beduusd van en ik rolde over de grond van het lachen

Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
woensdag 9 april 2025 om 16:49
Vind ik ook. Maar als je jongeman zou gebruiken dan kun je ook jonge vrouw gebruiken, dat zegt dan precies wat je bedoelt.
woensdag 9 april 2025 om 17:22
Ja klopt, jonge vrouw is op zich prima denk ik. al zullen er ook weer legio mensen zijn die dat niet vinden kunnen.
Pik mag van mij ook trouwens.
Maar ik geloof niet dat ik voor een hele goegemeente spreek.
Het is heel gek maar bijna elk woord voor een mannenaanduiding lijkt complimenteus te zijn (vent, gast, man, jongen, dude, zelfs klojo kan soms) en woorden die vrouwen aanduiden hebben eigenlijk altijd een gekkige bijklank. Een jonge vrouw met meisje aanduiden lijkt viezig. Vrouw is te volwassen, meid is ordinair, deerne ouderwets.
En truttebol mag ook niet geloof ik.
.