Napraat- en uitvechttopic 3

17-04-2010 23:22 2899 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het grote napraattopic :-) Hierin kunnen jullie reageren, onderling discussiëren, off-topicen over het beleid e.d., kortom: alle reacties plaatsen die in dit topic en in de moderatortopics niet passen. Let op:

- de angels en Naomi lezen hier niet per definitie mee en reageren hier dus ook niet op alles.

- vragen aan Naomi kunnen gesteld blijven worden in Vragen aan Vivamod

- we gaan in dit topic uit van zelfregulering; we gaan niet modereren en betreden is op eigen risico

NB: er wordt wél gemodereerd op privacy en uitermate grove beledigingen!
Kan er dan niet anders gestraft worden? Waarom moeten dat lijfstraffen zijn?

Ik heb mijn zoon toen ie 3 was ooit een klap gegeven.

Ik heb er nu nog spijt van, kan nu de pijn nog voelen die ik had. Hij weet er niets meer van, maar ik weet het nog als de dag van gisteren.

Nooit heb ik het meer gedaan.
Geen bijzonderheden
Ik zou zo graag inhoudelijk willen reageren maar de emotie overmant me..

Ik vind het stuitend dat er nog mensen zijn die denken dat lijfstraffen en tuchtigingen opvoedkundig verantwoord zijn.

En dan een topic openen met dat je kind zich niet kan gedragen. Duhhh, gek he...

Ik heb ook de lijfstraffen nog meegemaakt, en daardoor weet ik precies dat ik dat mijn kind onder geen beding ga aandoen. Om te kotsen vind ik het..
quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 19:15:

[...]

Aangifte doen van dat de buurvrouw zwart werkt, of aangifte doen van iets wat je op een forum leest, dat vind ik gewoon heel vreemd. Zou ik zelf nooit doen.

Ik vind een zwartwerkende buurvrouw een heel anders iets dan kindermishandeling!

Hallo! We hebben het over kinderen die geen kant op kunnen.
Geen bijzonderheden
Massahysterie viert weer hoogtij.

En dat de ban voor al die mensen werd opgeheven getuigt van slappe knieën modereren.
Ik kan me nog wel herinneren dat je laatst schreef dat je je lijfstraffen op school gelaten over je heen lliet komen FV en dat het je niet zoveel deed.

Als je dan toch weet dat het zinloos is, aangezien je hier geen nieuw gedrag mee aanleert, waarom zou je het dan toepassen?
quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 19:15:

[...]

Aangifte doen van dat de buurvrouw zwart werkt, of aangifte doen van iets wat je op een forum leest, dat vind ik gewoon heel vreemd. Zou ik zelf nooit doen.Daar sluit je liever je ogen voor?
quote:Broedkippetje schreef op 23 april 2010 @ 19:14:

[...]

Nee, die moeten dus nog juist heel vaak vertoond.

Omdat een hoop mensen nog steeds liever de ogen sluit voor kindermishandeling en het wil wegstoppen met nonens-argumenten over 'andere overtuigingen', 'opvoedmethode' en het alom bekende 'vroegah'.Wat jij zegt, helemaal.
Geen bijzonderheden
quote:willem1959 schreef op 23 april 2010 @ 19:18:

Massahysterie viert weer hoogtij.

En dat de ban voor al die mensen werd opgeheven getuigt van slappe knieën modereren.
Geen bijzonderheden
quote:iry schreef op 23 april 2010 @ 19:14:

[...]

Dus, "volgens het boekje" ???

Dat boekje heeft gelijk?

De instructie's zoals was beschreven vond ik verre van oke, gatver vond het gewoon misselijkmakend die handleiding van tuchtigen.

Lijfstraffen zijn ten alle tijden een handeling van onvermogen.

Of deze nu in het heetst van de strijd uitgedeeld word, of heel bewust en beheerst.

Het is onmacht een kwestie op te lossen zonder te pijnigen.

En het kan zeker zonder, velen gingen ons voor namelijk.

Dus onzin ook om het goed te praten.

Ik heb haar topics geen enkele keer uitgelezen, laat ik dat voorop stellen. Want ze ontaardden altijd op pagina 1 of 2 al in een hoop gedoe en beledigingen en kijfpartijen over en weer.

Ze heeft een keer een artikel gepost over de theorie achter "tuchtigen" (een woord wat ik zelf nooit zou gebruiken overigens want veel te archaisch) en dat artikel vond ik interessant en kon ik me ook wel in vinden. En dat artikel was ook niet heel vreemd ofzo, want die theorie is natuurlijk redelijk wijdverbreid.
Am Yisrael Chai!
Ik vind klikken dat iemand stout doet, zoals hier op het forum populair schijnt te zijn, iets anders dan een kind behoeden voor nog meer mishandelingen. Ja, daar zou ik aangifte van doen, absoluut.
Ik ben eerlijk gezegd ook met stomheid geslagen Noah, en daardoor lijkt er even geen enkele goed geformuleerde post uit mijn toetsenbord te kunnen komen, dus hang er maar een beetje boven.

Nou zou ik net als Qwert kunnen gaan kotsen, maar ik werk er net hard aan daar vanaf te komen.

Dus ik hou mij in.
Vraag ik het nog een keer FV, voor de zekerheid, sla jij je kind?
quote:iry schreef op 23 april 2010 @ 19:21:

Ik ben eerlijk gezegd ook met stomheid geslagen Noah, en daardoor lijkt er even geen enkele goed geformuleerde post uit mijn toetsenbord te komen.

Nou zou ik net als Qwert kunnen gaan kotsen, maar ik werk er net hard aan daar vanaf te komen.

Dus ik hou mij in.Mag ik hier om lachen
Geen bijzonderheden
quote:adnama schreef op 23 april 2010 @ 18:44:

Ik heb regelmatig de posts van Mrs. Caricos en de reacties hierop gelezen en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal eens ben met o.a. Dana, Chameleon en FV. De meeste andere reacties vind ik zwaar overtrokken en het leek inderdaad op een heksenjacht.

Daarnaast, ook ik ben tegen het mishandelen van kinderen... maar sporadisch drie klapjes met een houten latje, niet in een blinde woede gegeven, maar doordacht en volgens een bepaalde visie... dat vind ik minder kwalijk dan iemand die totaal onverwacht slaat omdat hij/zij zichzelf niet weet te beheersen. Dat tast naar mijn mening pas het gevoel van veiligheid aan.

Doordacht en met bepaalde visie is juist het deel wat ik zeer alarmerend vind in haar verhaal. Begrijp me goed ik ben het met geen enkele wijze van fysiek bestraffen eens.

Het alarmerende in het feit dat iemand doordacht en volgens visie doelgericht een kind pijn doet, zegt dus wat over hoe iemand er van te voren over nadenkt een ander bewust pijn te doen, met als doel dit een mens te begrenzen.

Buiten het feit dat er op deze wijze alleen geleerd wordt angst voor pijn te voorkomen leert hij/zij ook dat je weloverdacht en met een goed plan bewust een ander pijn mag doen. Oftewel als je een plan hebt mag je een ander fysiek aanvallen.

Dat kan verregaande gevolgen hebben voor de volwassene die dit kind gaat worden. Ik schrik van het feit dat je hier zo over denkt. Het lijkt mij duidelijk dat agressie deze wereld niet positief maakt en tegelijkertijd zijn er dus nog steeds volwassenen die denken dat kinderen niet volwassenen gaan worden.

Deze wijze heeft direct gevolgen voor de ontwikkeling van normen en waarden van een mens. Wat mama mag mag ik ook.
quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 19:13:

[...]

Ik ben een Surinamer, dat verklaart het wellicht. Ik ben opgegroeid met lijfstraf en heb zelfs op school nog lijfstraffen gehad. Die vond ik over het algemeen een stuk minder erg dan andere vormen van straf. Voor wat betreft mijn eigen opvoeding heb ik daar nog geen duidelijk standpunt in, ik sta er niet per se negatief tegenover (en mijn zoon heeft inderdaad wel eens een pak voor zijn broek gehad) maar ook niet per se positief.

Ik vind het hele vraagstuk rondom straffen en belonen interessant, maar ook moeilijk. Maar ik ben het in ieder geval in zoverre met MrsC en Jaap eens dat ik geloof dat een opvoeding zonder straf niet werkt of in ieder geval niet voor alle kinderen werkt. Om Jaaps stokpaardje maar aan te halen: ik geloof ook niet in "gedogen".

En om die reden vond ik de artikelen die MrsC plaatste en haar uitleg van haar standpunt daarin interessant en vond ik het ook altijd jammer dat die topics zo ontspoorden.

Daar kan ik me wel in vinden. Je bent niet voor en je bent niet tegen. Ik ben wel tegen, tegen lijfstraffen wel te verstaan. Niet tegen een tik op de billen. Of twee als ze het echt bont maken. Maar het grote verschil met lijfstraffen ( naar woord trouwens) vind ik dat ik ze een lel geef uit mijn eigen onmacht. Heel fout wellicht maar soms gaan ze simpelweg zo ver met hun uitspraken dat ze een tik op hun kont krijgen.

Ik ben absoluut niet voor gedogen maar wel absoluut tegen die vorm van lijfstraf die MrsC aandroeg
quote:iris1969 schreef op 23 april 2010 @ 19:18:

Ik kan me nog wel herinneren dat je laatst schreef dat je je lijfstraffen op school gelaten over je heen lliet komen FV en dat het je niet zoveel deed.

Als je dan toch weet dat het zinloos is, aangezien je hier geen nieuw gedrag mee aanleert, waarom zou je het dan toepassen?

Nee, het deed me niet zoveel als in "ik kreeg er geen trauma van", het was gewoon de consequentie van ongewenst gedrag. Ik vond nablijven erger, bijvoorbeeld. Maar ik zocht het ook niet op, ofzo, het was wel degelijk zo dat je bang was voor "de lat" omdat het uiteraard gewoon pijn deed.

Ik heb in dat andere topic gelezen dat MrsC. probeerde aan te kaarten of een time out of negeren niet erger was, en dat vraag ik me ook af. Ik vind zelf, gebaseerd op ervaring dus, negeren veel wreder en veel ingrijpender dan slaag.
Am Yisrael Chai!
quote:minny schreef op 23 april 2010 @ 19:20:

Ik vind klikken dat iemand stout doet, zoals hier op het forum populair schijnt te zijn, iets anders dan een kind behoeden voor nog meer mishandelingen. Ja, daar zou ik aangifte van doen, absoluut.

Juist.

Wat een vergelijking zeg, klikken over zwart werken en aangifte doen van mishandeling.

Jeetje FV, wat zie jij die lijfstraffen door een roze bril. Wat een mantel der liefde over een grote hoop stront.

Brrr..
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 19:20:

[...]

Ik heb haar topics geen enkele keer uitgelezen, laat ik dat voorop stellen. Want ze ontaardden altijd op pagina 1 of 2 al in een hoop gedoe en beledigingen en kijfpartijen over en weer.

Ze heeft een keer een artikel gepost over de theorie achter "tuchtigen" (een woord wat ik zelf nooit zou gebruiken overigens want veel te archaisch) en dat artikel vond ik interessant en kon ik me ook wel in vinden. En dat artikel was ook niet heel vreemd ofzo, want die theorie is natuurlijk redelijk wijdverbreid.

Aha!, niet gelezen.

Nou toevallig belande ik gisteren voor het eerst nietsvermoedend in een topic vanaf het begin.

Vervolgens heb ik mij vannacht nog in zitten lezen op basis van info van andere forummers, om eens te weten waar Viva een standpunt tegen in zou moeten nemen.

Wat een zeer onbehaaglijk en misselijk gevoel wekte dat op bij mij.
Onvoorstelbaar, werkelijk waar... Ik kan er echt met m'n verstand niet bij..

Je slaat je kind.. Je doet je eigen vlees en bloed moedwillig pijn. Hoe kun je in vredesnaam je kind daarna nog aankijken wetende dat je hem/haar beschadigd hebt..

Geen woorden voor.. :puke: haalt het niet.

Ik begrijp je Iry, maar ik ga met plezier de ballenbak weer in..
quote:minny schreef op 23 april 2010 @ 19:21:

Vraag ik het nog een keer FV, voor de zekerheid, sla jij je kind?Daar heb ik al antwoord op gegeven, Minny. Mijn zoon heeft inderdaad wel eens slaag gehad en zal die ongetwijfeld in de toekomst nog wel eens krijgen.
Am Yisrael Chai!
Een kind negeren vind ik ook mishandeling.
Geen bijzonderheden
Nog nooit van een draai om de oren gehoord?

Een pak op je broek?

Kom op mensen, dat bewuste topic teruglezend hebben jullie je opgewonden over iets futiels. En dat zelf laten escaleren.

Ik vind het een grote schande dat die bans zijn opgeheven. Want nu is er een precedent geschapen. Want waarom wel in dit geval en niet bij een andere rel?

Nee, de vivamoderators met naomi voorop hebben een behoorlijk staaltje onkunde tentoongesteld.
quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 19:25:

[...]

Daar heb ik al antwoord op gegeven, Minny. Mijn zoon heeft inderdaad wel eens slaag gehad en zal die ongetwijfeld in de toekomst nog wel eens krijgen.Juist... Weet ik dat ook weer...
quote:fashionvictim schreef op 23 april 2010 @ 19:25:

[...]

Daar heb ik al antwoord op gegeven, Minny. Mijn zoon heeft inderdaad wel eens slaag gehad en zal die ongetwijfeld in de toekomst nog wel eens krijgen.Maar is dat dan impulsief of pas je echt bewust het tuchtigen toe?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven