Napraattopic 64
vrijdag 29 juli 2016 om 17:13
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
dinsdag 16 augustus 2016 om 12:59
quote:duende12 schreef op 16 augustus 2016 @ 12:32:
[...]
Ik ben wel voor versoepeling van de euthanasiewet. Vooral als het om dementie gaat.Hoe stel jij je dat voor? Je kunt versoepelen wat je wilt, je stuit nog steeds op morele / ethische dilemma's van degene die het moet doen.
[...]
Ik ben wel voor versoepeling van de euthanasiewet. Vooral als het om dementie gaat.Hoe stel jij je dat voor? Je kunt versoepelen wat je wilt, je stuit nog steeds op morele / ethische dilemma's van degene die het moet doen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:00
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:01
quote:Bruise schreef op 16 augustus 2016 @ 12:50:
Waarom zou iemand niet de moeite waard zijn?
Wanneer diegene zich zo vreselijk ongelukkig voelt, naar en leeg en nutteloos, en zichzelf voor hem/haarzelf , maar ook voor anderen daardoor niet de moeite waard vindt. En dat al jarenlang.
Dan is de persoon zelf wel de moeite waard om te leven, vinden wij, maar hij/zij WIL en KAN echt niet meer de energie opbrengen.
Die personen hebben niks aan de boodschap van een onbekende :" Je bent de moeite waard."
Ik kan het niet goed verwoorden.
Je hebt wel gelijk, dat de PERSOON de moeite waard is.
Maar hoe diegene zich voelt, maakt dat hij zichzelf niet de moeite waard vindt, omdat alle moeite die al is gedaan, geen resultaat heeft opgeleverd.
Zodat hij het bijltje erbij neer wil gooien.
En dat vind ik niet fout.
Waarom zou iemand niet de moeite waard zijn?
Wanneer diegene zich zo vreselijk ongelukkig voelt, naar en leeg en nutteloos, en zichzelf voor hem/haarzelf , maar ook voor anderen daardoor niet de moeite waard vindt. En dat al jarenlang.
Dan is de persoon zelf wel de moeite waard om te leven, vinden wij, maar hij/zij WIL en KAN echt niet meer de energie opbrengen.
Die personen hebben niks aan de boodschap van een onbekende :" Je bent de moeite waard."
Maar hoe diegene zich voelt, maakt dat hij zichzelf niet de moeite waard vindt, omdat alle moeite die al is gedaan, geen resultaat heeft opgeleverd.
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:04
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:05
quote:Bruise schreef op 16 augustus 2016 @ 12:59:
Ja als jij je leven wil beëindigen omdat het ondraaglijk is mag dat van mij, maar mag een ander dan niet tegen jou zeggen dat je de moeite waard bent? Dat je van betekenis bent
Je mag het best zeggen, maar dat is in hun ogen niet zo.
En wanneer je diegene niet kent, hoe kun je dan zeggen dat hij van betekenis is?
Misschien kent diegene wel helemaal niemand meer.
Kun jij mij dan vertellen, wat voor betekenis, en voor wie?
Als dat wat concreter wordt, zou het misschien eerder gewaardeerd worden.
Ja als jij je leven wil beëindigen omdat het ondraaglijk is mag dat van mij, maar mag een ander dan niet tegen jou zeggen dat je de moeite waard bent? Dat je van betekenis bent
En wanneer je diegene niet kent, hoe kun je dan zeggen dat hij van betekenis is?
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:07
quote:zjeentje schreef op 16 augustus 2016 @ 13:01:
[...]
Ik snap je wel, maar als je op een forum of waar dan ook met iemand in gesprek gaat is het vrij normaal dat een ander zegt dat je de moeite waard bent. Iedereen zal dat volgens mij wel een keer te horen krijgen, in wat voor situatie ook.
Daarbij is het nogal wat als iemand met zo'n mededeling komt.
[...]
Ik snap je wel, maar als je op een forum of waar dan ook met iemand in gesprek gaat is het vrij normaal dat een ander zegt dat je de moeite waard bent. Iedereen zal dat volgens mij wel een keer te horen krijgen, in wat voor situatie ook.
Daarbij is het nogal wat als iemand met zo'n mededeling komt.
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:07
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:08
quote:zjeentje schreef op 16 augustus 2016 @ 13:05:
[...]
Dus dan gewoon maar als een botte lompe hork reageren als hier iemand een topic opent zoals gisteren?
Dan geef ik liever een 'standaard, ondoordachte, niet werkende pep-talk'.
[...]
Dus dan gewoon maar als een botte lompe hork reageren als hier iemand een topic opent zoals gisteren?
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:11
Natuurlijk mag je altijd vinden dat iemand de moeite waard is en dat ook zeggen. Het enige dat telt (vind ik) is of die persoon zelf vindt dat het de moeite waard is om te blijven leven. Ik vind het echt bizar dat een ander dat zou moeten beslissen. Als ik dood wil, hoop ik dat ik dat zelf kan beslissen en niet afhankelijk ben van een ander.
Life is short. Eat dessert first.
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:12
quote:hatsetats schreef op 16 augustus 2016 @ 12:59:
[...]
Hoe stel jij je dat voor? Je kunt versoepelen wat je wilt, je stuit nog steeds op morele / ethische dilemma's van degene die het moet doen.Ik vind dat wanneer je een verklaring hebt, die ten alle tijden moet gelden en uitgevoerd dient te worden. Voorbeeld van een persoon: Als je voordat je dement wordt een euthanasieverklaring hebt getekend dat je euthanasie wilt op het moment dat je aangeeft het te willen en die verklaring ook in je bezit hebt, dat het uitgevoerd moet worden wanneer de persoon dat wil (staat uitvoeriger beschreven dan ik nu doe). Maar een demente is niet meer wilsbekwaam en wordt het niet toegepast. Die regels moeten anders.
[...]
Hoe stel jij je dat voor? Je kunt versoepelen wat je wilt, je stuit nog steeds op morele / ethische dilemma's van degene die het moet doen.Ik vind dat wanneer je een verklaring hebt, die ten alle tijden moet gelden en uitgevoerd dient te worden. Voorbeeld van een persoon: Als je voordat je dement wordt een euthanasieverklaring hebt getekend dat je euthanasie wilt op het moment dat je aangeeft het te willen en die verklaring ook in je bezit hebt, dat het uitgevoerd moet worden wanneer de persoon dat wil (staat uitvoeriger beschreven dan ik nu doe). Maar een demente is niet meer wilsbekwaam en wordt het niet toegepast. Die regels moeten anders.
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:15
quote:doornroosje9 schreef op 16 augustus 2016 @ 13:11:
Natuurlijk mag je altijd vinden dat iemand de moeite waard is en dat ook zeggen. Het enige dat telt (vind ik) is of die persoon zelf vindt dat het de moeite waard is om te blijven leven. Ik vind het echt bizar dat een ander dat zou moeten beslissen. Als ik dood wil, hoop ik dat ik dat zelf kan beslissen en niet afhankelijk ben van een ander.Het heeft niks te maken met dat een ander daar over zal beslissen. Uiteraard ben jij degene die beslist, maar mag dan niemand meer een aardig woord zeggen. Of wat Star hierboven schreef.
Natuurlijk mag je altijd vinden dat iemand de moeite waard is en dat ook zeggen. Het enige dat telt (vind ik) is of die persoon zelf vindt dat het de moeite waard is om te blijven leven. Ik vind het echt bizar dat een ander dat zou moeten beslissen. Als ik dood wil, hoop ik dat ik dat zelf kan beslissen en niet afhankelijk ben van een ander.Het heeft niks te maken met dat een ander daar over zal beslissen. Uiteraard ben jij degene die beslist, maar mag dan niemand meer een aardig woord zeggen. Of wat Star hierboven schreef.
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:16
quote:Star schreef op 16 augustus 2016 @ 13:08:
[...]
Ik heb niet gereageerd op dat topic, en ik zou echt nooit bot reageren.
Want heftig is het zeker.
Hoezo denk je dat?
Er is ook een middenweg.
En nogmaals : Kun je dan iets concreets zeggen?
Ik begrijp dat je iets liefs wil zeggen.
Zelf zou ik een hug meer op prijs stellen, dan standaard woorden.
[...]
Hoezo denk je dat?
Er is ook een middenweg.
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:19
quote:duende12 schreef op 16 augustus 2016 @ 13:12:
[...]
Ik vind dat wanneer je een verklaring hebt, die ten alle tijden moet gelden en uitgevoerd dient te worden. Voorbeeld van een persoon: Als je voordat je dement wordt een euthanasieverklaring hebt getekend dat je euthanasie wilt op het moment dat je aangeeft het te willen en die verklaring ook in je bezit hebt, dat het uitgevoerd moet worden wanneer de persoon dat wil (staat uitvoeriger beschreven dan ik nu doe). Maar een demente is niet meer wilsbekwaam en wordt het niet toegepast. Die regels moeten anders.
Ben ik het mee eens.
.....................
Ik ben blij voor haar dat ze nu rust heeft.
[...]
Ik vind dat wanneer je een verklaring hebt, die ten alle tijden moet gelden en uitgevoerd dient te worden. Voorbeeld van een persoon: Als je voordat je dement wordt een euthanasieverklaring hebt getekend dat je euthanasie wilt op het moment dat je aangeeft het te willen en die verklaring ook in je bezit hebt, dat het uitgevoerd moet worden wanneer de persoon dat wil (staat uitvoeriger beschreven dan ik nu doe). Maar een demente is niet meer wilsbekwaam en wordt het niet toegepast. Die regels moeten anders.
Ben ik het mee eens.
.....................
Ik ben blij voor haar dat ze nu rust heeft.
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:20
quote:zjeentje schreef op 16 augustus 2016 @ 13:16:
[...]
Hoezo denk je dat?
Er is ook een middenweg.
Nee een standaard is niet ondoordacht. O iemand zit het niet meer zitten?
Wat mij betreft precies hetzelfde als de woorden die jij noemt.
[...]
Hoezo denk je dat?
Er is ook een middenweg.
Nee een standaard is niet ondoordacht. O iemand zit het niet meer zitten?
Wat mij betreft precies hetzelfde als de woorden die jij noemt.
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:20
quote:zjeentje schreef op 16 augustus 2016 @ 13:16:
[...]
Hoezo denk je dat?
Er is ook een middenweg.
Zelf zou ik een hug meer op prijs stellen, dan standaard woorden.Een hug is ook zo standaard.
[...]
Hoezo denk je dat?
Er is ook een middenweg.
Zelf zou ik een hug meer op prijs stellen, dan standaard woorden.Een hug is ook zo standaard.
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:23
quote:Phaedra_ schreef op 16 augustus 2016 @ 13:11:
[...]
Ik vind dat je dat je kind verplicht bent. Doet diegene dat toch, ook prima.
Ik zou het niet doen.
Zodra een kind meerderjarig is kan het begrijpen wat de ouder doormaakt?
Waar ligt die grens? Exact 18? 25? Is alleen de leeftijd een criterium of ook woonsituatie, andere ouder in staat om te zorgen, financiën op orde?
[...]
Ik vind dat je dat je kind verplicht bent. Doet diegene dat toch, ook prima.
Ik zou het niet doen.
Zodra een kind meerderjarig is kan het begrijpen wat de ouder doormaakt?
Waar ligt die grens? Exact 18? 25? Is alleen de leeftijd een criterium of ook woonsituatie, andere ouder in staat om te zorgen, financiën op orde?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
dinsdag 16 augustus 2016 om 13:23
quote:Bruise schreef op 16 augustus 2016 @ 13:07:
[...]
Daarbij is het nogal wat als iemand met zo'n mededeling komt.Het is een sociaal wenselijke reactie ja in dezelfde categorie als ´hoe gaat het met je´ ´ja goed hoor´
[...]
Daarbij is het nogal wat als iemand met zo'n mededeling komt.Het is een sociaal wenselijke reactie ja in dezelfde categorie als ´hoe gaat het met je´ ´ja goed hoor´