Napraattopic 65

31-08-2016 13:41 4136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 10:23:

[...]

De engelse taal en nederlandse zijn toch niet hetzelfde? En mensen met lichte huidskleur vinden het ook niet leuk om wit genoemd te worden.

Niet?

Ik ben zo wit als sneeuw en vind het prima.

Wit, blank, Kaukasische, ariër....

Alleen die laatste heeft sinds Hitler een negatieve nasmaak maar ik ben het, dus noem me vooral zo.

Ik ken echt niemand die het erg vind om blank of wit of zo genoemd te worden om aangeduid te worden.

Zulke dingen liggen mijns inziens op de eerste plaats aan de context waarbinnen dat gebeurt.

Als iemand mij een domme/valse/lelijke/achterbakse blanke noemt dan vind ik dat niet prettig maar dan zijn de woorden vóór blanke de kwetsende woorden.

Dat dat voor andere huidskleuren dan de blanke anders ligt of kán liggen snap ik maar ik zou daarom dolgraag willen weten hoe het wél kan, iemand kort, uiterlijk beschrijven, zonder tegen schenen te schoppen.
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 10:29:

[...]

Ja dat staat ook normaliter op iemands voorhoofd.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 11:01:

[...]

Ik ben op school zovaak uit gemaakt voor "kutneger" en "zwarte". En ik vind het nog steeds negatief.Ja natuurlijk is kutneger negatief. Sowieso, iemand ergens voor uitmaken is negatief.
quote:Eleonora-1 schreef op 09 september 2016 @ 11:02:

[...]

Niet?

Ik ben zo wit als sneeuw en vind het prima.

Wit, blank, Kaukasische, ariër....

Alleen die laatste heeft sinds Hitler een negatieve nasmaak maar ik ben het, dus noem me vooral zo.

Ik ken echt niemand die het erg vind om blank of wit of zo genoemd te worden om aangeduid te worden.

Zulke dingen liggen mijns inziens op de eerste plaats aan de context waarbinnen dat gebeurt.

Als iemand mij een domme/valse/lelijke/achterbakse blanke noemt dan vind ik dat niet prettig maar dan zijn de woorden vóór blanke de kwetsende woorden.

Dat dat voor andere huidskleuren dan de blanke anders ligt of kán liggen snap ik maar ik zou daarom dolgraag willen weten hoe het wél kan, iemand kort, uiterlijk beschrijven, zonder tegen schenen te schoppen.

Het liefst geen kleur.

Voorbeeld: je zit met een vriendin en ze heeft het over een meisje, als het om een meisje gaat met een lichte huidskleur wordt haar kleur niet beschreven, dan wordt er gezegt, ik heb het over het meisje met die blauwe jas en die groene fiets, ze stond bij de appie je hebt haar toch wel gezien??

Als een donkere persoon omschreven wordt moet er altijd kleur genoemd worden waarom? Waarom niet hetzelfde als het meisje met de lichte huidskleur bijv kleur jas etc.
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 11:07:

[...]

Ja natuurlijk is kutneger negatief. Sowieso, iemand ergens voor uitmaken is negatief.

Dit.

Roepen "hee zwarte!" Is natuurlijk heel anders dan "die man heeft een zwarte huidskleur"
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 11:08:

[...]

Het liefst geen kleur.

Voorbeeld: je zit met een vriendin en ze heeft het over een meisje, als het om een meisje gaat met een lichte huidskleur wordt haar kleur niet beschreven, dan wordt er gezegt, ik heb het over het meisje met die blauwe jas en die groene fiets, ze stond bij de appje je hebt haar toch wel gezien??

Als een donkere persoon omschreven wordt moet er altijd kleur genoemd worden waarom? Waarom niet hetzelfde als het meisje met de lichte huidskleur bijv kleur jas etc.

Waarom moet rood haar genoemd worden? Waarom moet gewicht genoemd worden? Waarom moet een bril genoemd worden?

Dit is gewoon zoeken om het zoeken. Als een van mijn kinderen iets over iemand wil zeggen en als ik dan vraag wie bedoel je en ze zeggen vervolgens 'die bruine mevrouw daar bij de Hema' dan ga ik dat echt niet corrigeren. Dan leg je alleen nog maar meer nadruk op kleur.
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 11:11:

[...]

Waarom moet rood haar genoemd worden? Waarom moet gewicht genoemd worden? Waarom moet een bril genoemd worden?

Dit is gewoon zoeken om het zoeken. Als een van mijn kinderen iets over iemand wil zeggen en als ik dan vraag wie bedoel je en ze zeggen vervolgens 'die bruine mevrouw daar bij de Hema' dan ga ik dat echt niet corrigeren. Dan leg je alleen nog maar meer nadruk op kleur.Helemaal mee eens.

[...]

Het liefst geen kleur.

Voorbeeld: je zit met een vriendin en ze heeft het over een meisje, als het om een meisje gaat met een lichte huidskleur wordt haar kleur niet beschreven, dan wordt er gezegt, ik heb het over het meisje met die blauwe jas en die groene fiets, ze stond bij de appie je hebt haar toch wel gezien??

Als het er niet toe doet is dat inderdaad de beste optie.

En wat jij zegt, dat nooit en altijd, dat maakt de boel juist voor mensen als ik, die dat niet doen en die er juist zo voor waken dat te doen, zo lastig.

Want het gebeurt niet áltijd.
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 11:11:

[...]

Dit is gewoon zoeken om het zoeken. Als een van mijn kinderen iets over iemand wil zeggen en als ik dan vraag wie bedoel je en ze zeggen vervolgens 'die bruine mevrouw daar bij de Hema' dan ga ik dat echt niet corrigeren. Dan leg je alleen nog maar meer nadruk op kleur.Ik merk uit jouw reactie dat je mijn tekst niet begrepen hebt.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 11:13:

[...]

Ik merk uit jouw reactie dat je mijn tekst niet begrepen hebt.Wat heb ik niet begrepen dan?
quote:Eleonora-1 schreef op 09 september 2016 @ 11:13:

[...]

Als het er niet toe doet is dat inderdaad de beste optie.

En wat jij zegt, dat nooit en altijd, dat maakt de boel juist voor mensen als ik, die dat niet doen en die er juist zo voor waken dat te doen, zo lastig.

Want het gebeurt niet áltijd.Ik omschrijf als ik met iemand in gesprek ben nooit zijn huidskleur. Ik vind het maar een raar iets.

[...]

Het liefst geen kleur.

Als een donkere persoon omschreven wordt moet er altijd kleur genoemd worden waarom? Waarom niet hetzelfde als het meisje met de lichte huidskleur bijv kleur jas etc. Dat is niet waar. Kom maar eens als melkfles bij kwakoe. dan is het ook heee man wie is die witte die je bij je hebt...

Je noemt gewoon altijd het eerste wat opvalt. Is dat een knalroze jas dan is het de jas. Is het een enorme bril dan is het een bril . En ja als 10 personen in spijkerbroek met sweatshirt bij elkaar staan en er is er één donker zwart bruin etc dan benoem je dat.

Ik zou zeggen zet een fluorescerende oranje pet op en men zegt niet meer zwart of donker maar die gast met die fel oranje pet.
Die bruine mevrouw heeft misschien wel een rode jas, paarse schoenen, een hoge knot, hele dunne benen en een bril. Maar de kans is enorm groot dat ze als eerste wordt aangeduid met haar huidskleur.

Vaak zeggen witte mensen dat ze geen kleur zien, maar vallen ze hiermee door de mand.
quote:nina1966 schreef op 09 september 2016 @ 11:17:

[...]

Dat is niet waar. Kom maar eens als melkfles bij kwakoe. dan is het ook heee man wie is die witte die je bij je hebt...

Je noemt gewoon altijd het eerste wat opvalt. Is dat een knalroze jas dan is het de jas. Is het een enorme bril dan is het een bril . En ja als 10 personen in spijkerbroek met sweatshirt bij elkaar staan en er is er één donker zwart bruin etc dan benoem je dat.

Ik zou zeggen zet een fluorescerende oranje pet op en men zegt niet meer zwart of donker maar die gast met die fel oranje pet.Tatta..... was ook een compliment niet waar Cookie?
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 11:13:

[...]

Ik merk uit jouw reactie dat je mijn tekst niet begrepen hebt.

Denk ik wel hoor.

Het gaat er om dat (ik zal voor mezelf spreken) ik het gevoel heb het niet goed te kunnen doen.

Terwijl ik dat wél graag wil.

Soms duidt je mensen aan of beschrijf je ze aan de hand van hun uiterlijk.

Ik ben dan voor mijn dorpsgenoten 'die dikke, rooie, uit Amsterdam' bij wijze van spreken.

Hop, in drie kenmerken weet men om wie het gaat.

Aardig? Nee maar ik heb rood haar, ben fors en kom uit Amsterdam.

Daar lig ik niet wakker van hoor.
quote:nina1966 schreef op 09 september 2016 @ 11:17:

[...]

Dat is niet waar. Kom maar eens als melkfles bij kwakoe. dan is het ook heee man wie is die witte die je bij je hebt...

Ik zou zeggen zet een fluorescerende oranje pet op en men zegt niet meer zwart of donker maar die gast met die fel oranje pet.Ja, maar dat is alleen op enkele plekken in Nederland. In de algemene openbare ruimte zijn donkere mensen in de minderheid.
Ik was bij de familie van mijn Surinaamse vriendin altijd, die witte met die bruine billen (ik had/heb ronde billen)
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 11:16:

[...]

Ik omschrijf als ik met iemand in gesprek ben nooit zijn huidskleur. Ik vind het maar een raar iets.

Geloof ik niet.

Sorry.

Soms ontkom je er niet aan.

Dan noem je een land of iets anders.

Alles om de ander een duidelijk beeld te geven.
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 11:19:

[...]

Tatta..... was ook een compliment niet waar Cookie?Dat is heel wat anders dan iemands huids kleur, dat is dan weer een ander discussie.
quote:Eleonora-1 schreef op 09 september 2016 @ 11:22:

[...]

Geloof ik niet.

Sorry.

Soms ontkom je er niet aan.

Dan noem je een land of iets anders.

Alles om de ander een duidelijk beeld te geven.Nee zeg ik echt niet. Want over het algemeen wordt iemand met een lichte huidskleur niet omschreven op basis van hun huidskleur. In iedergeval de gesprekken die ik heb gehad.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 11:24:

[...]

Dat is heel wat anders dan iemands huids kleur, dat is dan weer een ander discussie. Bullshit, dat is net zo goed iemand omschrijven naar aanleiding van een kenmerk.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 11:24:

[...]

Dat is heel wat anders dan iemands huids kleur, dat is dan weer een ander discussie. Huh? Wit wordt hier dan toch ook als huidskleur bedoeld?
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 11:25:

[...]

Bullshit, dat is net zo goed iemand omschrijven naar aanleiding van een kenmerk.Correctie Afkomst.
quote:Grobbekuiken schreef op 09 september 2016 @ 11:26:

[...]

Huh? Wit wordt hier dan toch ook als huidskleur bedoeld?Nee, afkomst.
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 11:19:

Die bruine mevrouw heeft misschien wel een rode jas, paarse schoenen, een hoge knot, hele dunne benen en een bril. Maar de kans is enorm groot dat ze als eerste wordt aangeduid met haar huidskleur.

Vaak zeggen witte mensen dat ze geen kleur zien, maar vallen ze hiermee door de mand.

Ach kom nou toch.

Iedereen ziet kleur.

Kleur is een van de duidelijkste kenmerken bij verder geen enorm opvallend uiterlijk met dreadlocks, tattoo's, zichtbare piercings, handicaps of wat dan ook.

Dat is niet voorbehouden aan blanken.

No way.

Mijn vriend is overduidelijk geen Nederlander, heeft een vriendenkring met mannen van alle kleuren en rassen die je maar kunt bedenken en die zeggen dat soort dingen onderling ook gewoon tegen en over elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven