Napraattopic deel 122

02-12-2019 08:32 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Solomio schreef:
15-12-2019 10:06
En dit vooral.

Hoezo goede voornemen? Ze moet die behandeling ondergaan en hopen dat het aanslaat.
Tis dus geen goed voornemen, het is iets dat helaas op je pad komt.

Ik ben het er mee eens dat vechten tegen kanker, kanker hebben overwonnen stomme uitspraken zijn. Je moet gewoon geluk hebben (heb zelf de diagnose ook gehad een aantal jaren geleden).
Maar ik kan me wel voorstellen dat de poster strijdlustig is, de moed niet wil opgeven en er op die manier tegen wil knokken. En dat dat voornemen haar kracht geeft om alles te doorstaan.
oudebaas schreef:
15-12-2019 13:08
Dan zeg ik wel eens, Ik denk niet positief, ik denk ná.

Het ergste is als iemand iets zegt als Oh, je gaat nu een heel nieuwe uitdaging aan!. Dergelijke positivoos gooi ik het liefst in het kanaal.

Daar kon ik ook niks mee.
oudebaas schreef:
15-12-2019 13:08
Dan zeg ik wel eens, Ik denk niet positief, ik denk ná.

Het ergste is als iemand iets zegt als Oh, je gaat nu een heel nieuwe uitdaging aan!. Dergelijke positivoos gooi ik het liefst in het kanaal.
Verschrikkelijk. Alsof je wil leren basketballen ofzo.
We mogen er toch wel vanuit gaan dat mensen het vooral goed bedoelen .Als we kanker bespreekbaar willen maken /houden , moet alles vooral niet te letterlijk genomen worden en ipv boos worden ,vragen wat iemand bedoeld te zeggen. Zo durft straks niemand nog wat te zeggen .
herfstappeltaart schreef:
15-12-2019 13:41
Ik ben het er mee eens dat vechten tegen kanker, kanker hebben overwonnen stomme uitspraken zijn. Je moet gewoon geluk hebben (heb zelf de diagnose ook gehad een aantal jaren geleden).
Maar ik kan me wel voorstellen dat de poster strijdlustig is, de moed niet wil opgeven en er op die manier tegen wil knokken. En dat dat voornemen haar kracht geeft om alles te doorstaan.

En als ze het wél zo wil noemen, ook prima. Als dat haar manier van omgaan met haar ziekte is, waarom moeten wij er dan wat van vinden?
the_Wicked_Witch schreef:
15-12-2019 15:07
En als ze het wél zo wil noemen, ook prima. Als dat haar manier van omgaan met haar ziekte is, waarom moeten wij er dan wat van vinden?
Eens.

Ook eens.
Alleen toen ik er zelf mee te maken had voelde het een beetje alsof er gezegd werd dat ik had gewonnen door mijn "strijdlust" en anderen hadden verloren doordat ze er "niet genoeg tegen hadden gevochten".
Dat maakt de uitdrukking voor mij naar. Het is gewoon geluk. Ik heb dat gehad godzijdank en anderen helaas niet.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 15:12
40.95% gewijzigd
Calypso- schreef:
15-12-2019 15:06
We mogen er toch wel vanuit gaan dat mensen het vooral goed bedoelen .Als we kanker bespreekbaar willen maken /houden , moet alles vooral niet te letterlijk genomen worden en ipv boos worden ,vragen wat iemand bedoeld te zeggen. Zo durft straks niemand nog wat te zeggen .
Ik zie niemand die er boos over is. Ik heb zelfs twee keer gezegd dat ik ook wel weet dat het goed bedoeld is en er dus ook nooit iets over gezegd heb, maar als patiënt kan het wel knap vervelend zijn. Echt niet altijd, maar soms komt het gewoon niet lekker binnen. Positief en vechten? Effe geen zin, ga zelf maar positief zitten vechten. Ook dat moet bespreekbaar blijven, anders loop je finaal de gevoelens en emoties van de zieke voorbij.
There is always something happening, and it's usually right now
Calypso- schreef:
15-12-2019 15:06
maar dat is toch ook wat oa Grobje hier zegt? Dat ze er van uit gaat dat de ander het goed bedoelt en ze er daarom niks van zegt? Maar als zij en anderen er in een algemeen gesprek niks van zeggen, zal er nooit iets veranderen en blijf je pijnlijke dingen te horen krijgen. Ik heb liever dat ik weet dat ik beter kan zeggen dat ik het kut voor je vind en geen woorden heb dan aan te komen met algemeenheden waar de ander alleen maar boos of verdrietig van wordt. Dat wil je toch niet?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Grobbekuiken_ schreef:
15-12-2019 15:11
Ik zie niemand die er boos over is. Ik heb zelfs twee keer gezegd dat ik ook wel weet dat het goed bedoeld is, maar als patiënt kan het wel knap vervelend zijn. Echt niet altijd, maar soms komt het gewoon niet lekker binnen. Positief en vechten? Effe geen zin, ga zelf maar positief zitten vechten. Ook dat moet bespreekbaar blijven, anders loop je finaal de gevoelens en emoties van de zieke voorbij.
En dat snap ik allemaal als geen ander, maar ik snap ook dat kanker nou eenmaal een moeilijk onderwerp is en je allang blij mag zijn soms dat mensen überhaupt er met je over willen praten of naar je luisteren ipv met een grote boog om je heen te lopen . Dan doe ik dat liever ipv dat mensen niks durven te zeggen, omdat ze hun woorden moeten afwegen .
Eens.
Calypso- schreef:
15-12-2019 15:15
En dat snap ik allemaal als geen ander, maar ik snap ook dat kanker nou eenmaal een moeilijk onderwerp is en je allang blij mag zijn soms dat mensen überhaupt er met je over willen praten of naar je luisteren ipv met een grote boog om je heen te lopen . Dan doe ik dat liever ipv dat mensen niks durven te zeggen, omdat ze hun woorden moeten afwegen .
Ook dat is waar, maar ik zei dit uit hoe ik het zelf ervaren heb. Als ik er iets van geleerd heb is het wel dat ik geen algemeenheden meer zal spuien.
Overigens ook boogomlopers gehad hoor, en dat is ook best pijnlijk inderdaad.
herfstappeltaart schreef:
15-12-2019 15:09
Ook eens.
Alleen toen ik er zelf mee te maken had voelde het een beetje alsof er gezegd werd dat ik had gewonnen door mijn "strijdlust" en anderen hadden verloren doordat ze er "niet genoeg tegen hadden gevochten".
Dat maakt de uitdrukking voor mij naar. Het is gewoon geluk. Ik heb dat gehad godzijdank en anderen helaas niet.

Het enige wat ik echt vervelend vond waren de gesprekken waarin ik bijna dood gepraat werd terwijl mijn kleine kinderen ernaast stonden.
Strijd of vechten is ook niet mijn favoriete uitdrukking maar als iemand die het notabene zelf heeft het wel zo noemt heb ik daar geen bal van te vinden.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 15:38
0.28% gewijzigd
Ach WW, je hebt gewoon gelijk. Ieder doet het op zijn/haar eigen manier.
15-12-2019 15:21
Het enige wat ik echt vervelend vond waren de gesprekken waarin bijna dood gepraat werd terwijl mijn kleine kinderen er naast stonden.
Strijd of vechten is ook niet mijn favoriete uitdrukking maar als iemand die het notabene zelf heeft het wel zo noemt heb ik daar geen bal van te vinden.

Nee dat ben ik ook met je eens hoor.

Omdat dit napraat is en het hier prima gezegd mag worden. Lijkt me nou bij uitstek de plek om het te doen.
Star² schreef:
15-12-2019 15:44
Omdat dit napraat is en het hier prima gezegd mag worden. Lijkt me nou bij uitstek de plek om het te doen.

Klopt.
Dus ook bij uitstek de plek om daar tegengas op te geven.
Maar goed, ik ben weg hier want ik merk dat ik er ongekend pissig om wordt en dat levert me geheid een ban op.
15-12-2019 15:51
Klopt.
Dus ook bij uitstek de plek om daar tegengas op te geven.

Klopt, maar dat blijkt dan weer niet uit de tegengas reacties.
Star² schreef:
15-12-2019 15:57
Klopt, maar dat blijkt dan weer niet uit de tegengas reacties.

Weet je wat? De mazzel.
Klopt. Maar ik vind het iets heel anders als degene zelf zoiets zegt. Uiteraard mag die het noemen zoals hij/zij wil.

Voor alle anderen is het goed als ze weten met welke uitspraken ze op moeten passen wanneer ze in gesprek zijn met een patiënt of iemand die iets anders ernstigs meemaakt.

Hetzelfde verschil geldt wat mij betreft ook voor humor. Patiënten of bijvoorbeeld nabestaanden, kunnen grappen maken over hun ellende die een buitenstaander beter voor zich houdt.
yette wijzigde dit bericht op 15-12-2019 16:14
2.88% gewijzigd
yette schreef:
15-12-2019 11:25
Eigenlijk vind ik het maar raar om met z'n allen zo verontwaardigd in te gaan op deze rare zegs- en denkwijzen mbt kanker, terwijl er dus vannacht om +/- 4:00 een vaste forumster de behoefte had dit op ons verder slapende forum te schrijven.

Precies dit.
Such fun!1
yette schreef:
15-12-2019 16:10
Klopt. Maar ik vind het iets heel anders als degene zelf zoiets zegt. Uiteraard mag die het noemen zoals hij/zij wil.

Voor alle anderen is het goed als ze weten met welke uitspraken ze op moeten passen wanneer ze in gesprek zijn met een patiënt of iemand die iets anders ernstigs meemaakt.

Hetzelfde verschil geldt wat mij betreft ook voor humor. Patiënten of bijvoorbeeld nabestaanden, kunnen grappen maken over hun ellende die een buitenstaander beter voor zich houdt.

Ik heb een dikke huid en heb mij juist staande gehouden met humor tijdens mijn ziekte en operatie (en nasleep) maar inderdaad, hoe anderen daarmee omgaan weet je niet.
Bij mij hoefde en hoeft niemand zijn woorden op een goudschaaltje te wegen.
Het enige wat me echt kwetst is net doen of het er niet is.
Humor was en is belangrijk voor mij. Mijn vader hield er ook van op zijn sterfbed.

Grappen over bijvoorbeeld suïcide met bepaalde mensen maakte het voor mij en hen wat luchtiger ofzo.
Elfje* schreef:
15-12-2019 16:22
Humor was en is belangrijk voor mij. Mijn vader hield er ook van op zijn sterfbed.

Grappen over bijvoorbeeld suïcide met bepaalde mensen maakte het voor mij en hen wat luchtiger ofzo.

Voor mij maakt dat het zeker luchtiger/dragelijker. In het ziekenhuis las ik Youp van 't Hek en Sylvia Witteman om op de been te blijven geestelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven