Narcist gespot? Meld het hier!

02-10-2018 16:11 239 berichten
Het is echt niet meer normaal, dit land gaat ten onder aan de narcisten! :swear:

Vooral onder het viva volkje blijken veel mensen last te hebben van deze narcisten, topic na topic wordt geopend over narcistische collega's, exen en natuurlijk schoonloeders en exen van partners.

Meld het vooral hier als er weer een opduikt hier, samen kunnen we wellicht een vuist maken!
De DSM heeft een aantal criteria die ze hanteren: http://www.kenniscentrumps.nl/cluster-b ... dsstoornis
De DSM wordt wereldwijd gebruikt door psychologen en psychiaters.

Een narcist bestaat niet, wel een persoon die narcistische trekken vertoont of een persoon met een full blown narcistische persoonlijkheidstoornis.

TO, weet jij wat de criteria zijn die de DSM toepast?

En heb je zelf nog een leuk verhaal over dit onderwerp :popcorn: ?
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
02-10-2018 20:35
Marcus Lemonis?
Ja, een van de bedrijven die hij wou helpen. Maar toen moest hij ineens heel erg vereerd zijn dat hij dat mocht. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat dacht je van Nina Brink?
strikjemetstippels schreef:
02-10-2018 20:41
Ik vind heel die 'ziekte' enorm rammelen aan alle kanten. Je noemde voor de DSM deeltje 100 zo iemand een egocentrische zak, maar op de een of andere manier is het een stoornis geworden.

Het is ook gewoon een manier voor veel vrouwen hier om de schuld volledig buiten zich zelf te leggen. Hij is immers niet in staat van haar te houden dus moet alles wel zijn schuld zijn. En dát vind ik pas echt narcistisch eigenlijk.
Ik denk dat de term Narcistisch ook een beetje troebel wordt in een verbroken relatie situatie maar iemand die zichzelf boven welke situatie dan ook stelt, aan gaslighting doet, flying monkies rekruteert e.d. vind ik qua gedrag al een stuk verder gaan dan egoïsme.
..
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 02-10-2018 20:48
Reden: dubbel
0.00% gewijzigd
Bobby-Pin schreef:
02-10-2018 20:45
Ik denk dat de term Narcistisch ook een beetje troebel wordt in een verbroken relatie situatie maar iemand die zichzelf boven welke situatie dan ook stelt, aan gaslighting doet, flying monkies rekruteert e.d. vind ik qua gedrag al een stuk verder gaan dan egoïsme.
Flying monkeys? WTF.

Nou ja, ik vind altijd maar dat je in een relatie je er zelf ook nog bij bent. Misschien gaat een egocentrisch en egoistisch persoon wel zo ver als de ander hem laat gaan. Kan ook nog.
02-10-2018 20:49
Flying monkeys? WTF.

Nou ja, ik vind altijd maar dat je in een relatie je er zelf ook nog bij bent. Misschien gaat een egocentrisch en egoistisch persoon wel zo ver als de ander hem laat gaan. Kan ook nog.
Nee joh. Je vraagt hen dan om zelfreflectie. Een scheldwoord op het forum. Je weet tog.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Oh, zoon antwoordt net dat ik een eikelt ben :yes:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Veel mensen noemen iemand een narcist zonder dat ze ook maar een paar van de professioneel hanteerde criteria kunnen benoemen.

Maar omgekeerd is dat ook zo: Mensen die anderen ervan beschuldigen de term te nonchalant te gebruiken weten vaak ook niet wat de 'stoornis' echt inhoudt.

Het is een complexe stoornis.

Een beetje nutteloos topic bij nader inzien.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 02-10-2018 20:55
1.98% gewijzigd
Lilli-Putter schreef:
02-10-2018 20:29
Ik had een ex waarvan ik 1089% zeker weet dat hij een narsist was. Ik open geen topics over hem want who cares. Ex is exit. De vrouwen die dat wel doen zijn labiel.
Was je mee naar zijn psychiater die de diagnose op papier aan je liet zien?
Zo niet, dan ben je dat perfecte voorbeeld van zo’n vrouw die maar wat zegt.
@Monchu69, wat is jouw definitie van een persoon met een narcistische persoonlijkheidsstoornis? Heb jij nog een nuttige bijdrage?
merle78 schreef:
02-10-2018 20:43
De DSM heeft een aantal criteria die ze hanteren: http://www.kenniscentrumps.nl/cluster-b ... dsstoornis
De DSM wordt wereldwijd gebruikt door psychologen en psychiaters.

Een narcist bestaat niet, wel een persoon die narcistische trekken vertoont of een persoon met een full blown narcistische persoonlijkheidstoornis.

TO, weet jij wat de criteria zijn die de DSM toepast?

En heb je zelf nog een leuk verhaal over dit onderwerp :popcorn: ?

De DSM wordt om de zoveel jaar aangepast aan de dan geldende mores.
Psychiaters zijn het daar echt niet allemaal mee eens. Niet dat het uitmaakt want je hoeft volgens een deel van het viva volk helemaal gen psychiater te zijn, iedereen kan diagnosticeren.

"Ten eerste is een DSM-diagnose veel te kort door de bocht, vindt hij. “Deze handleiding is theorieloos opgezet: hij beschrijft alleen de oppervlakkige kenmerken van een stoornis in plaats van in te gaan op de diepere oorzaken van het gedrag.” Dit maakt de diagnose onbetrouwbaar. “Er zijn namelijk weinig narcisten die precies aan deze standaardgedragingen voldoen. Bovendien uit een ernstig verstoord zelfbeeld zich niet altijd in dit lijstje narcistische symptomen, maar in hele andere mentale problemen zoals een burn-out, depressie of angst.” Met een verkeerde diagnose lopen ze ook nog eens het risico op een verkeerde behandeling: iemand met narcisme is natuurlijk niet gebaat bij antidepressiva.

Ten tweede dreigde de narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn erkenning zelfs te verliezen: tot deze lente ging het gerucht dat de narcistische persoonlijkheidsstoornis uit de DSM-5 zou zijn geschrapt. Nu lijkt zij toch weer te worden opgenomen. Het boekwerk is dit weekend, tijdens het jaarlijkse congres van de American Psychiatric Association gepresenteerd. De werkgroep twijfelde over verwijdering omdat de vastgestelde symptomen van narcisme niet stabiel genoeg zouden zijn en teveel zouden overlappen met die van andere stoornissen zoals de antisociale persoonlijkheidsstoornis."

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... de-narcist
Satchel schreef:
02-10-2018 16:21
Volgens mij blijkt uit onderzoek dat zo tussen de 5 en de 10% van de bevolking een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Dat is best veel, zoveel dat iedereen er wel een paar moet hebben in zijn vrienden-, familie of werkkring.
Google zegt dat het maar 0,5 tot 1 procent van de totale bevolking is.
https://www.google.nl/search?ie=UTF-8&c ... y+disorder
snoopylynn schreef:
02-10-2018 20:42
Het is een zware term maar in mijn eigen familie heb ik wel een vermoeden dat iemand het heeft. Namelijk mijn bloedeigen zus.
Als ik op internet alle criteria lees voldoet zij er 100% aan. Alle mensen waarmee ze in aanraking komt daar laat ze uiteindelijk een spoor van destructie achter. Terwijl als je haar leert kennen denken mensen; dat is een innemende en leuke vrouw.
En natuurlijk is het niet alleen het internet maar ook al mijn eigen ervaringen met haar.
Conclusie is dat ik uit haar buurt blijf, haar niet op geen enkele manier vertrouw en ik denk dat ze alleen van zichzelf houdt.
Heel sneu eigenlijk vooral voor mijn ouders.
Gut ja, dat internet heeft het antwoord en jouw gevoel kan uiteraard ook diagnoses stellen.

Als je via Google zoekt, dan heeft je zus nog wel duizend andere diagnoses en jijzelf waarschijnlijk wel tweeduizend, want je herkent je altijd wel ergens in op internet. M.a.w. complete onzin wat jij denkt en vindt.
02-10-2018 20:37
www.instagram.com

:rofl:
merle78 schreef:
02-10-2018 20:57
@Monchu69, wat is jouw definitie van een persoon met een narcistische persoonlijkheidsstoornis? Heb jij nog een nuttige bijdrage?
Hij/zij zit nog te bedenken hoe de grote waffel in een ander topic recht te breien. Veel geblaat, weinig wol
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Monchu69 schreef:
02-10-2018 20:54
Was je mee naar zijn psychiater die de diagnose op papier aan je liet zien?
Zo niet, dan ben je dat perfecte voorbeeld van zo’n vrouw die maar wat zegt.
Ik zeg niet zomaar wat. Deze gast was een narcist pur sang. Alles maar dan ook echt alles wat ie deed schreeuwde narcist, ook richting anderen.
Tuurlijk ben ik niet naar een psychiater met hem geweest. Dacht je dat zo’n zieke geest vrijwillig naar een psych gaat?
Lilli-Putter schreef:
02-10-2018 21:01
Ik zeg niet zomaar wat. Deze gast was een narcist pur sang. Alles maar dan ook echt alles wat ie deed schreeuwde narcist, ook richting anderen.
Tuurlijk ben ik niet naar een psychiater met hem geweest. Dacht je dat zo’n zieke geest vrijwillig naar een psych gaat?

:HA:
@HetVrijeWoord, de DSM is een houvast inderdaad. Het zijn slechts de oppervlakkige kenmerken ja.
Voor clusterB persoonlijkheidsstoornissen bestaan vooralsnog geen medicijnen. Dat is ook een reden dat de hele cluster B uit de DSM gestemd zou kunnen worden. Voor alle persoonlijkheidsstoornissen die in de DSM staan wordt gestemd door professionals. Als er niets aan te doen is met therapie en medicijnen verliest het z'n relevantie voor psychologen en psychiaters.

De diepere oorzaken van deze stoornis is complex en ligt in de vroege jeugd van de betreffende persoon. Ten eerste een onveilige hechting met de moederfiguur en/of psychische en lichamelijke mishandeling door (stief)ouder(s). Of juist genegeerd of verwaarloost zijn als kind.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 02-10-2018 21:40
28.20% gewijzigd
02-10-2018 20:49
Flying monkeys? WTF.

Flying monkeys ( domme ja-knikkers uit het clubje van de narcist ) worden ingezet als instrument door de narcist om zijn/haar slachtoffer nog meer natrappen te verkopen en het leven lastig te maken.

Wist je dat nog niet? :devil:
Bryndise schreef:
02-10-2018 16:32
Jesse klaver
Alexander pechthold
Gordon
Mart Smeets
Veel intellectuelen ook
Leraren
Kunstenaars
Dit is waarschijnlijk niet de bedoeling van het topic to, maar het kwam in me op
help, ik sta ertussen! Wat nu?!
Caitriona* schreef:
02-10-2018 16:36
Kees, die scharrel van Kiki, is dat ook een narcist?
O, hij heeft een verdrietige jeugd gehad. Zielig.
En nu gaat Kiki hem helen (in deel 30 en deel 31).
ik verdenk Kiki er zelf van, met haar rare column
Monchu69 schreef:
02-10-2018 20:59
Gut ja, dat internet heeft het antwoord en jouw gevoel kan uiteraard ook diagnoses stellen.

Als je via Google zoekt, dan heeft je zus nog wel duizend andere diagnoses en jijzelf waarschijnlijk wel tweeduizend, want je herkent je altijd wel ergens in op internet. M.a.w. complete onzin wat jij denkt en vindt.
@Monchu69, hoe weet jij dat het waar is dat dat wat ze denkt en vindt complete onzin is?
Jij stelt nu ook een ongezouten diagnose zonder dat je haar of haar zus kent.
Ik gooi er nog een op de brandstapel just for sake of fun:

Gretta Duisenberg (verbergt haar duistere karakter (6) achter een facade van nobele actievoerster :blabla: ).
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 02-10-2018 21:39
37.90% gewijzigd
Monchu69 schreef:
02-10-2018 20:59

Gut, wat fijn dat jij alle antwoorden hebt.
Nee, ik weet het natuurlijk niet zeker maar als je iemand 40 jaar kent, ermee opgroeit en ziet hoe het mijn ouders kapotmaakt dan moet er toch ergens in je hoofd wel iets goed mis zijn.
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven