NIET-groepje
maandag 23 maart 2009 om 11:38
Arme jij. Een troost, ik kan ook niet meer terug.
Roos, laatste keer heb ik het met soepvlees en een kant en klaar pakje gedaan. Dat raad ik je niet aan. Als ik minder lui ben zou het dus ook gewoon met sucadelappen of zo gaan.
(ik weet niet eens het verschil tussen riblappen en sucadelappen, how about that?)
Roos, laatste keer heb ik het met soepvlees en een kant en klaar pakje gedaan. Dat raad ik je niet aan. Als ik minder lui ben zou het dus ook gewoon met sucadelappen of zo gaan.
(ik weet niet eens het verschil tussen riblappen en sucadelappen, how about that?)
maandag 23 maart 2009 om 11:38
maandag 23 maart 2009 om 11:41
Ingredienten
5 uien
50 g boter of margarine
600 g grof hacheevlees
zout
(versgemalen) zwarte peper
2 volle eetlepels bloem
1 vleesbouillontablet
2 eetlepels azijn
1 theelepel suiker
2 laurierblaadjes
4 kruidnagels
Bereiding
1. Uien pellen en grof snipperen. In braadpan boter verhitten en vlees al omscheppend bakken. Ui na ca. 2 minuten meebakken.
2. Vlees bestrooien met zout, peper en bloem en omscheppen. Bouillontablet en 1/2 liter warm water toevoegen, zodat vlees net onderstaat. Azijn, suiker, laurierblaadjes en kruidnagels toevoegen.
3. Aan de kook brengen en vlees met deksel schuin op pan op zacht vuur (op vlamverdeler) in ca. 3 uur gaar stoven. Jus proeven en eventueel op smaak brengen met zout en peper.
4. Serveren met gekookte aardappels of aardappelpuree en rode kool.
Opmerking
Tip
In plaats van hacheevlees kunt u ook 600 g doorregen runder- of riblappen gebruiken. Vlees droogdeppen met keukenpapier en in dobbelstenen snijden.
Tip
Met appelstroop en appeltjes: Voeg 2 eetlepels appelstroop toe in plaats van azijn. Snijd 2 geschilde appels (Cox of Elstar) in partjes en stoof die de laatste 10 minuten mee.
Tip
Met tomaat en sambal: Snijd het vruchtvlees van 2 ontvelde tomaten zonder zaadjes in blokjes en voeg ze de laatste 5 minuten toe. Breng de hachee op smaak met 1 eetlepel ketjap en 2 theelepels (of meer) sambal badjak. Serveer deze pittige hachee met sperziebonen in plaats van rode kool.
5 uien
50 g boter of margarine
600 g grof hacheevlees
zout
(versgemalen) zwarte peper
2 volle eetlepels bloem
1 vleesbouillontablet
2 eetlepels azijn
1 theelepel suiker
2 laurierblaadjes
4 kruidnagels
Bereiding
1. Uien pellen en grof snipperen. In braadpan boter verhitten en vlees al omscheppend bakken. Ui na ca. 2 minuten meebakken.
2. Vlees bestrooien met zout, peper en bloem en omscheppen. Bouillontablet en 1/2 liter warm water toevoegen, zodat vlees net onderstaat. Azijn, suiker, laurierblaadjes en kruidnagels toevoegen.
3. Aan de kook brengen en vlees met deksel schuin op pan op zacht vuur (op vlamverdeler) in ca. 3 uur gaar stoven. Jus proeven en eventueel op smaak brengen met zout en peper.
4. Serveren met gekookte aardappels of aardappelpuree en rode kool.
Opmerking
Tip
In plaats van hacheevlees kunt u ook 600 g doorregen runder- of riblappen gebruiken. Vlees droogdeppen met keukenpapier en in dobbelstenen snijden.
Tip
Met appelstroop en appeltjes: Voeg 2 eetlepels appelstroop toe in plaats van azijn. Snijd 2 geschilde appels (Cox of Elstar) in partjes en stoof die de laatste 10 minuten mee.
Tip
Met tomaat en sambal: Snijd het vruchtvlees van 2 ontvelde tomaten zonder zaadjes in blokjes en voeg ze de laatste 5 minuten toe. Breng de hachee op smaak met 1 eetlepel ketjap en 2 theelepels (of meer) sambal badjak. Serveer deze pittige hachee met sperziebonen in plaats van rode kool.
maandag 23 maart 2009 om 11:43
Runderlappen kunnen gesneden worden van de volgende delen:
1. De fijne of dikke rib en wordt dan meestal riblap genoemd.
2. De schouder en wordt dan de sukadelap genoemd. Het sukadestuk is gelegen tegen het schouderblad. Deze bevat een dikke zeen die door de slager meestal gedeeltelijk wordt verwijderd.
3. De borst (naborst, puntborst en borst), waar doorregen en vette runderlappen uit worden gesneden.
4. De vang, ook een doorregen runderlap.
5. De klaprip, eveneens doorregen.
6. De voorschenkel.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 23 maart 2009 om 11:45
Als je een keer anders wil doen, neem dan het recept van Jacqui, dat is zo lekker.
Indische hachee
peper
zout
nootmuskaat
azijn 1 eetlepel
suiker 3 eetlepels
knoflook 4 tenen
uien 3
ketjap kopje
laos (conimex)
sambal
boter
runderlappen bij voorkeur bieflappen
Vlees kruiden met peper, zout en nootmuskaat, klein snijden en aanbraden in koekenpan.
Gesneden ui toevoegen, daarna sambal, laos, suiker, ketjap, knoflook en azijn.
Daarna 2 kopjes warm/heet water toevoegen tot vlees onder staat en lekker laten pruttelen, minimaal 2 uur.
serveren met rijst en kroepoek. eventueel nog boontjes met pindasaus
Indische hachee
peper
zout
nootmuskaat
azijn 1 eetlepel
suiker 3 eetlepels
knoflook 4 tenen
uien 3
ketjap kopje
laos (conimex)
sambal
boter
runderlappen bij voorkeur bieflappen
Vlees kruiden met peper, zout en nootmuskaat, klein snijden en aanbraden in koekenpan.
Gesneden ui toevoegen, daarna sambal, laos, suiker, ketjap, knoflook en azijn.
Daarna 2 kopjes warm/heet water toevoegen tot vlees onder staat en lekker laten pruttelen, minimaal 2 uur.
serveren met rijst en kroepoek. eventueel nog boontjes met pindasaus
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
maandag 23 maart 2009 om 11:46
Lekker hachee! heb ik nog nooit zelfgemaakt eigenlijk. ga ik volgende winter wel eens proberen.
Heb besloten dat ik geen zin heb om in de bieb te werken dus ga even de stad in. Ik voel dat ik schoenen moet kopen. En dat gevoel is sterker dan mijzelf, dus tja...
ga daarna wel weer terug en braaf naar college hoor!
Ging net de dierenarts bellen (Mandu moet 2e inenting) en die dierenarts heet het zelfde als ik. Klinkt heel raar als iemand met jouw voornaam op neemt. 'Hallo, met Infojunk'.. 'ja, goedemorgen, met Infojunk.
Heb besloten dat ik geen zin heb om in de bieb te werken dus ga even de stad in. Ik voel dat ik schoenen moet kopen. En dat gevoel is sterker dan mijzelf, dus tja...
ga daarna wel weer terug en braaf naar college hoor!
Ging net de dierenarts bellen (Mandu moet 2e inenting) en die dierenarts heet het zelfde als ik. Klinkt heel raar als iemand met jouw voornaam op neemt. 'Hallo, met Infojunk'.. 'ja, goedemorgen, met Infojunk.
Everytime you make a typo, the errorists win.
maandag 23 maart 2009 om 11:49
quote:rosanna08 schreef op 23 maart 2009 @ 11:47:
vooral ook omdat jij nou ook weer geen heel gangbare naam hebt Iejee
maar waarom wachten tot volgende winter om hachee te maken?
ja, daarom is het ook zo gek om te horen!
Vind hachee wintereten en het is nu toch lente. Lekker flexibel he?!
maar nee hoor, als ik er een keer zin in heb, kan ik het best nog maken nu.
Wat eten jullie er altijd bij? Rijst of aardappels?
vooral ook omdat jij nou ook weer geen heel gangbare naam hebt Iejee
maar waarom wachten tot volgende winter om hachee te maken?
ja, daarom is het ook zo gek om te horen!
Vind hachee wintereten en het is nu toch lente. Lekker flexibel he?!
maar nee hoor, als ik er een keer zin in heb, kan ik het best nog maken nu.
Wat eten jullie er altijd bij? Rijst of aardappels?
Everytime you make a typo, the errorists win.
maandag 23 maart 2009 om 11:50
2 zakken rode kool gesneden of 1 rode kool zelf snijden. In een pan doen met een klein laagje water ( ongeveer een kwart). Daarbij 4 blaadjes laurier, 2 kruidnagels en een klein scheutje citroen of azijn, 1 grote ui en een koffielepel zout (is ongeveer de helft als wat je normaal bij de aardappels doet). Dit breng je aan de kook en dan doe je er 5 kleingesneden appels en 5 á 6 eetlepels suiker bij. Laag zetten, regelmatig doorroeren, zodat de appels kunnen smelten en na twee uurtjes heb je de heerlijkste rode kool. Is ook goed in te vriezen, verliest niets aan smaak.
ik heb er gisteren ook een kaneelstokje in gedaan en dat smaakte heerlijk! Overigens ga ik niet met de eer strijken, het recept is van Prada
ik heb er gisteren ook een kaneelstokje in gedaan en dat smaakte heerlijk! Overigens ga ik niet met de eer strijken, het recept is van Prada
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 23 maart 2009 om 11:56
Hmm...
Ik kom altijd hier via mijn eigen posts - vergrootglas en dacht al, wordt er nu echt niet meer geschreven vanaf vóor het weekend
Ik heb ons weer gevonden inmiddels
Hoest met iedereen? Ik doe zo een bijleespoging.
Hier goed, 14 weken zwanger alweer en morgen ga ik mijn theorieexamen doen voor auto. Duimen jullie voor me?
Ik kom altijd hier via mijn eigen posts - vergrootglas en dacht al, wordt er nu echt niet meer geschreven vanaf vóor het weekend
Ik heb ons weer gevonden inmiddels
Hoest met iedereen? Ik doe zo een bijleespoging.
Hier goed, 14 weken zwanger alweer en morgen ga ik mijn theorieexamen doen voor auto. Duimen jullie voor me?
Wat Supersmollie zegt vind ik ook
maandag 23 maart 2009 om 11:56