NIET-groepje

18-03-2009 16:32 4481 berichten
Alle reacties Link kopieren

Een NIET-weetje: Inmiddels heeft het NIET-groepje 207340 postings volgekletst. Tel deze postings erbij op en je ziet het: wij zijn erg actief!
Arme jij. Een troost, ik kan ook niet meer terug.

Roos, laatste keer heb ik het met soepvlees en een kant en klaar pakje gedaan. Dat raad ik je niet aan. Als ik minder lui ben zou het dus ook gewoon met sucadelappen of zo gaan.

(ik weet niet eens het verschil tussen riblappen en sucadelappen, how about that?)
Je hebt ook kant en klare hachee bij albertheijn. Even in de oven... Is na 20 minuutjes klaar. Lekkah!
dus eigenlijk kan ik al het rundvlees nemen dat moet sudderen? Wat voor kruiden doe jij er nog meer doorheen behalve kruidnagel en larier? Peper en zout neem ik aan, maar verder?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
En riblap is een lapje van de rib en een sucadelap is een lapje van de sucade?

Ingredienten

5 uien

50 g boter of margarine

600 g grof hacheevlees

zout

(versgemalen) zwarte peper

2 volle eetlepels bloem

1 vleesbouillontablet

2 eetlepels azijn

1 theelepel suiker

2 laurierblaadjes

4 kruidnagels

Bereiding

1. Uien pellen en grof snipperen. In braadpan boter verhitten en vlees al omscheppend bakken. Ui na ca. 2 minuten meebakken.

2. Vlees bestrooien met zout, peper en bloem en omscheppen. Bouillontablet en 1/2 liter warm water toevoegen, zodat vlees net onderstaat. Azijn, suiker, laurierblaadjes en kruidnagels toevoegen.

3. Aan de kook brengen en vlees met deksel schuin op pan op zacht vuur (op vlamverdeler) in ca. 3 uur gaar stoven. Jus proeven en eventueel op smaak brengen met zout en peper.

4. Serveren met gekookte aardappels of aardappelpuree en rode kool.

Opmerking

Tip

In plaats van hacheevlees kunt u ook 600 g doorregen runder- of riblappen gebruiken. Vlees droogdeppen met keukenpapier en in dobbelstenen snijden.

Tip

Met appelstroop en appeltjes: Voeg 2 eetlepels appelstroop toe in plaats van azijn. Snijd 2 geschilde appels (Cox of Elstar) in partjes en stoof die de laatste 10 minuten mee.

Tip

Met tomaat en sambal: Snijd het vruchtvlees van 2 ontvelde tomaten zonder zaadjes in blokjes en voeg ze de laatste 5 minuten toe. Breng de hachee op smaak met 1 eetlepel ketjap en 2 theelepels (of meer) sambal badjak. Serveer deze pittige hachee met sperziebonen in plaats van rode kool.

Runderlappen kunnen gesneden worden van de volgende delen:

1. De fijne of dikke rib en wordt dan meestal riblap genoemd.

2. De schouder en wordt dan de sukadelap genoemd. Het sukadestuk is gelegen tegen het schouderblad. Deze bevat een dikke zeen die door de slager meestal gedeeltelijk wordt verwijderd.

3. De borst (naborst, puntborst en borst), waar doorregen en vette runderlappen uit worden gesneden.

4. De vang, ook een doorregen runderlap.

5. De klaprip, eveneens doorregen.

6. De voorschenkel.

sukadelap komt uit de schouder
hahahahah Plousje, wij hadden hetzelfde idee

thanks voor het reseppie

ik kijk gewoon wat het goedkoopste is
Als je een keer anders wil doen, neem dan het recept van Jacqui, dat is zo lekker.

Indische hachee

peper

zout

nootmuskaat

azijn 1 eetlepel

suiker 3 eetlepels

knoflook 4 tenen

uien 3

ketjap kopje

laos (conimex)

sambal

boter

runderlappen bij voorkeur bieflappen

Vlees kruiden met peper, zout en nootmuskaat, klein snijden en aanbraden in koekenpan.

Gesneden ui toevoegen, daarna sambal, laos, suiker, ketjap, knoflook en azijn.

Daarna 2 kopjes warm/heet water toevoegen tot vlees onder staat en lekker laten pruttelen, minimaal 2 uur.

serveren met rijst en kroepoek. eventueel nog boontjes met pindasaus
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Lekker hachee! heb ik nog nooit zelfgemaakt eigenlijk. ga ik volgende winter wel eens proberen.

Heb besloten dat ik geen zin heb om in de bieb te werken dus ga even de stad in. Ik voel dat ik schoenen moet kopen. En dat gevoel is sterker dan mijzelf, dus tja...

ga daarna wel weer terug en braaf naar college hoor!

Ging net de dierenarts bellen (Mandu moet 2e inenting) en die dierenarts heet het zelfde als ik. Klinkt heel raar als iemand met jouw voornaam op neemt. 'Hallo, met Infojunk'.. 'ja, goedemorgen, met Infojunk.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Goede vriendin van mij is morgen uitgerekend. Heb gegokt dat ze vandaag zou bevallen. Zal wel niet, net haar vriend nog gesproken, die werkt hier op de uni. Nog niks aan de hand.
vooral ook omdat jij nou ook weer geen heel gangbare naam hebt Iejee

maar waarom wachten tot volgende winter om hachee te maken?
Roos, jouw rode kool:

Rode kool met water koken, 5 appels in stukjes 2 lauriersblaadjes en 2 kruidnagels toch?
Ik ga ook hachee maken denk ik.. met rode kool..

Afspraak met auto gaat niet door
quote:rosanna08 schreef op 23 maart 2009 @ 11:47:

vooral ook omdat jij nou ook weer geen heel gangbare naam hebt Iejee

maar waarom wachten tot volgende winter om hachee te maken?

ja, daarom is het ook zo gek om te horen!

Vind hachee wintereten en het is nu toch lente. Lekker flexibel he?!

maar nee hoor, als ik er een keer zin in heb, kan ik het best nog maken nu.

Wat eten jullie er altijd bij? Rijst of aardappels?
2 zakken rode kool gesneden of 1 rode kool zelf snijden. In een pan doen met een klein laagje water ( ongeveer een kwart). Daarbij 4 blaadjes laurier, 2 kruidnagels en een klein scheutje citroen of azijn, 1 grote ui en een koffielepel zout (is ongeveer de helft als wat je normaal bij de aardappels doet). Dit breng je aan de kook en dan doe je er 5 kleingesneden appels en 5 á 6 eetlepels suiker bij. Laag zetten, regelmatig doorroeren, zodat de appels kunnen smelten en na twee uurtjes heb je de heerlijkste rode kool. Is ook goed in te vriezen, verliest niets aan smaak.

ik heb er gisteren ook een kaneelstokje in gedaan en dat smaakte heerlijk! Overigens ga ik niet met de eer strijken, het recept is van Prada
Oh.. die Hachee... SUN!!! Ik heb azijn nodig
ik eet er aardappelpuree of gekookte aardappels bij Iejee. Ik ben meestal niet zo dol op gekookte aardappels, maar bij sommige dingen hoort het er voor mij gewoon bij.
Thnx babe...

Hachee is ook in te vriezen toch? Maak ik wat extral
Hmm...

Ik kom altijd hier via mijn eigen posts - vergrootglas en dacht al, wordt er nu echt niet meer geschreven vanaf vóor het weekend

Ik heb ons weer gevonden inmiddels

Hoest met iedereen? Ik doe zo een bijleespoging.

Hier goed, 14 weken zwanger alweer en morgen ga ik mijn theorieexamen doen voor auto. Duimen jullie voor me?
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:Pilous schreef op 23 maart 2009 @ 11:54:

Thnx babe...

Hachee is ook in te vriezen toch? Maak ik wat extral dat hoop ik toch wel, want dat is wel mijn bedoeling

moet nog ff wachten tot mijn loon is gestort vandaag
Oh, we zijn nog steeds een verkapt receptentopic zie ik al
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Iernadje

ik zal heel hard duimen voor je, alles goed verder met jou en Mininadje, Chica, Ier en jou?
Haaai Inad
Ik ga me even aankleden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven