Onzinnige ergernissen 2

15-08-2026 09:26 177 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Toevallig zag ik daarnet dat het vorige topic alweer veel te lang was geworden, dus ik open een nieuwe.

Onzinnige ergernissen: irritatie over iets wat voor anderen totaal onschuldig is, zoals in het eerste topic mijn ergernis over de vrouw die bij 3 graden haar jas uittrok en met blote armen in de zon ging lopen.

Ook zinnige ergernissen zijn welkom. En alles wat tussen onzinnig en zinnig in zit. Maar ik vind de onzinnige ergernissen het leukst.

Zo erger ik mij ook aan mijn vroegere (Friese) buurman die helemaal hyper wordt als hij mensen Fries hoort praten. Dan mengt hij zich zomaar in het gesprek (in het Fries natuurlijk) terwijl hij dat niet zou hebben gedaan wanneer de mensen Nederlands hadden gesproken.

Ook vindt hij iemand met een Friese naam meteen leuk, ongeacht hoe hij of zij doet: Lutske, Foppe, Hidde, Jildou en ga zo maar door. Zo heb ik een horrorbuurvrouw, maar omdat ze een Friese naam heeft maakt haar karakter hem weinig uit.

Nou lijkt het misschien of ik iets tegen Friezen heb, of tegen de taal, maar dat is helemaal niet het geval. Ik heb jarenlang met veel plezier lesgegeven in die provincie. Leuke mensen, die Friezen!
Ik erger mij aan buurman wanneer ik de indruk heb dat hij Friezen positief discrimineert. Ook Denen vindt hij leuk, want die stammen volgens hem af van de Friezen.

Laat ik maar ophouden, want ik ga mij steeds meer onzinnig ergeren. Laat die man alsjeblieft blij worden van zijn taalgenoten.

En nu jullie weer!
VlinderKracht schreef:
29-08-2026 08:03
Niet neutraal. Gekrenkt boos, zie ik erin. Agressie zelfs.
Interessant dat er verschillend over gedacht wordt.

Zien die anderen, buiten intelligentie, ook gereserveerdheid in je buurvrouw, Lieneke?

Ik weet het niet, ik praat er niet over met de buren.
Gereserveerdheid, of letterlijk gezegd “geslotenheid”, wordt mij namelijk ook regelmatig verweten. (Intelligentie jammer genoeg niet). Terwijl ik dat zelf niet zo voel.
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
VlinderKracht schreef:
29-08-2026 08:52
Gereserveerdheid, of letterlijk gezegd “geslotenheid”, wordt mij namelijk ook regelmatig verweten. (Intelligentie jammer genoeg niet). Terwijl ik dat zelf niet zo voel.

Dat is niet fijn Vlinderkracht! En je kunt er ook weinig aan doen. Denk je dat het je uitstraling is, en je mimiek?

Als ik betreffende buurvrouw groet is ze trouwens ook erg afstandelijk, er kan geen glimlachje af en soms kijkt ze alleen maar.
Nou ja, ik laat het maar zo.
Dingen die worden omgedoopt met de naam van een overledene.

Ik heb dan altijd zoiets van 'waarom niet het al vermoenen wanneer de persoon nog leeft?' Zoals het vliegveld van Nashville dat ze nu willen vernoemen naar Dolly Parton, of de Johan Cruijff Arena.

Ook onzinnig de buurman die aan de overkant elke maand zowat zijn stoepje schoonmaakt. (Zoiets pas ik hier al vaker)
Mijn tuin is een bij elkaar geraapt zooitje. En krijg dan steeds het idee en gevoel dat ik ook moet.
Dat mijn mimiek niet klopt met mijn gedrag verwart mensen, denk ik. Geeft verder niet.
Verkeerd begrepen worden in mijn schrijven stoort me veel meer.

Je buurvrouw zit vooral zichzelf in de weg.
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
Ik kreeg eens van een (nieuwe) leidinggevende de feedback dat ik vaak kritisch kijk en ze daardoor altijd onzeker was over wat ik zou gaan zeggen. Nu ben ik de minst aangewezen persoon om bang voor te zijn, maar mijn kinderen noemen ook regelmatig mijn ‘denk-gezicht’. Dat is niet mijn mooiste gezichtsuitdrukking, maar wel eentje die ik regelmatig draag omdat ik altijd nadenk voordat ik wat zeg. Vervolgens ben ik heel feitelijk in mijn betogen en mijn visie is regelmatig anders dan die van anderen (maar wel juist), dus als je daarvan onzeker wordt, ligt dat echt bij jou. Die LG had het dan wel weer bij het rechte eind dat als ik lang mijn denkgezicht op heb, ik het waarschijnlijk niet eens ben met wat er gezegd wordt. Daarvoor heb ik instemmend knikken :)
Ooit vond mijn moeder haar nieuwe buurvrouw nogal arrogant. Ze zei geen gedag, liep met opgegeven hoofd langs.
Toen ik haar zag dacht ik dat ze vooral enorm onzeker was.
Toen mijn moeder uiteindelijk een keer met haar aan de praat raakte, bleek ik gelijk te hebben (duh).
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
KamilleT schreef:
29-08-2026 10:01
Ik kreeg eens van een (nieuwe) leidinggevende de feedback dat ik vaak kritisch kijk en ze daardoor altijd onzeker was over wat ik zou gaan zeggen. Nu ben ik de minst aangewezen persoon om bang voor te zijn, maar mijn kinderen noemen ook regelmatig mijn ‘denk-gezicht’. Dat is niet mijn mooiste gezichtsuitdrukking, maar wel eentje die ik regelmatig draag omdat ik altijd nadenk voordat ik wat zeg. Vervolgens ben ik heel feitelijk in mijn betogen en mijn visie is regelmatig anders dan die van anderen (maar wel juist), dus als je daarvan onzeker wordt, ligt dat echt bij jou. Die LG had het dan wel weer bij het rechte eind dat als ik lang mijn denkgezicht op heb, ik het waarschijnlijk niet eens ben met wat er gezegd wordt. Daarvoor heb ik instemmend knikken :)
Ow zo had ik een collega die tijdens overleggen te pas en te onpas zei 'Ik zie dat je het er niet mee eens bent Boudica'. Huh? Terwijl ik gewoon aan het luisteren en nadenken was. Ja dan kijkt een mens vaak gefocust, serieus, en niet blij lachend.
Vreselijk irritant, heb 'm er ook op aangesproken na de zoveelste keer.
En een zinnige ergernis.
Het is wat het is.
CocaCola schreef:
29-08-2026 09:15
Dingen die worden omgedoopt met de naam van een overledene.

Ik heb dan altijd zoiets van 'waarom niet het al vermoenen wanneer de persoon nog leeft?' Zoals het vliegveld van Nashville dat ze nu willen vernoemen naar Dolly Parton, of de Johan Cruijff Arena.

Ook onzinnig de buurman die aan de overkant elke maand zowat zijn stoepje schoonmaakt. (Zoiets pas ik hier al vaker)
Mijn tuin is een bij elkaar geraapt zooitje. En krijg dan steeds het idee en gevoel dat ik ook moet.
Dat snap ik wel. Tijdens hun leven kunnen mensen nog gecanceld worden voor hun mening. Beetje lastig als er dan al een airport naar je vernoemd is.
Solomio schreef:
29-08-2026 10:13
Ooit vond mijn moeder haar nieuwe buurvrouw nogal arrogant. Ze zei geen gedag, liep met opgegeven hoofd langs.
Toen ik haar zag dacht ik dat ze vooral enorm onzeker was.
Toen mijn moeder uiteindelijk een keer met haar aan de praat raakte, bleek ik gelijk te hebben (duh).

Ik had vroeger een buurvrouw naast me wonen in de studentenflat, die groette ook nooit terug als ik haar tegenkwam. Daar begreep ik niets van, het was een erg leuke en lieve meid. Ze bleek bijna niets te zien en te ijdel te zijn om met bril de straat op te gaan.... :geek:
Lieneke schreef:
29-08-2026 07:26
Ja, afstandelijk vooral.
En de buurvrouw gedraagt zich ook wel wat uit de hoogte.

Natuurlijk mag ze dat doen, maar het irriteert mij.
Maar zou ze niet eventueel ook onzeker over zichzelf kunnen zijn? Dat wordt ook wel eens verward met arrogantie. Begrijp me niet verkeerd,ik ken je buurvrouw tenslotte niet. Jij kent haar beter dan ik. In ieder geval vervelend mocht het zo zijn dat ze uit de hoogte doet.

Ik krijg wel eens te horen als ik geconcentreerd ben dat ik boos of eng kijk... :O
madamebijoux wijzigde dit bericht op 29-08-2026 16:36
8.05% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Hier trouwens een ergernis: We waren vanmiddag net terug van het boodschappen halen en zagen we dat iemand een een peuk in de lift had uitgetrapt en op de grond had gerocheld. We weten niet wie het was. Maar vinden het erg smerig.
Hecamel schreef:
28-08-2026 22:13
Dat [...] zo ontzettend goor met de producten omgaat als hij staat te bakken met bak mee met Max of zo.

Ik kijk het niet vaak, maar als het op tv is en ik kom er toevallig langs blijf ik altijd plakken en erger me kapot aan hoe hij dat doet. En ondertussen wint hij allemaal prijzen dus vraag ik me af hoe het er in minder bekende bakkerijen aan toe gaat.

Oh,,, nu ben ik benieuwd. Ik kijk die programma's niet, heb je een voorbeeld? ;-D
Dinges
Courage schreef:
29-08-2026 18:38
Oh,,, nu ben ik benieuwd. Ik kijk die programma's niet, heb je een voorbeeld? ;-D
https://npo.nl/start/afspelen/whisky-ga ... uiablokjes en dan vanaf 9 minuten gaat hij een ding aansnijden en hij doet dat dan naar mijn idee zo onbenullig en onsmakelijk. (Wilde screenshot maken, maar dan gaat het scherm op zwart..)

In andere afleveringen had hij zijn vingers dan helemaal onder zitten en dan liep hij verder te klooien.

En wat hij maakt ziet er dan wel weer ontzettend lekker uit, dus ik erger mij eraan dat hij dat zo vies doet, want het ontneemt mij een beetje de trek.
Ah dank! Ik snap wat je bedoelt! Ik ga er vanuit dat hij schone handen heeft, maar inderdaad wat loopt hij te klunzen. :)
Dinges
OhMellie schreef:
29-08-2026 10:40
Dat snap ik wel. Tijdens hun leven kunnen mensen nog gecanceld worden voor hun mening. Beetje lastig als er dan al een airport naar je vernoemd is.
Ja inderdaad nu je dat schrijft. Niet over nagedacht.

Kleine onzinnige ergenis. Parter heeft kind naar bed gebracht in ons bed en zou kind dan overhevelen.

Nu slapen ze allebei al sinds half 8. Dus ik kan het kinderbed opzoeken. Geen probleem, maar toch ook wel haha
MadameBijoux schreef:
29-08-2026 16:33
Maar zou ze niet eventueel ook onzeker over zichzelf kunnen zijn? Dat wordt ook wel eens verward met arrogantie. Begrijp me niet verkeerd,ik ken je buurvrouw tenslotte niet. Jij kent haar beter dan ik. In ieder geval vervelend mocht het zo zijn dat ze uit de hoogte doet.

Ik krijg wel eens te horen als ik geconcentreerd ben dat ik boos of eng kijk... :O

Ik heb geen idee of dat zo is, maar ik denk van niet. Het kan ook dat het haar manier van doen is, maar ik ken haar niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Niet dat ik er ook maar wat over te zeggen heb, maar ik kan haar rechtstreekse buurvrouw weleens vragen of ze tegen haar ook zo doet. Best wel opvallend uit de hoogte en afstandelijk.
Het kan ook aan mij liggen, ik ben vaak nogal amicaal en het kan dat zij dat juist weer irritant vindt.
Gek he, maar ik voel me bij haar altijd heel dom. En dat maakt dat ik me er ook aan erger.
Onzinnige ergernis: mannen met zo'n oorbel met een gat. Brrrr.
(Heb het even opgezocht: het heet een tunnel)
Het is wat het is.
MadameBijoux schreef:
29-08-2026 16:36
Hier trouwens een ergernis: We waren vanmiddag net terug van het boodschappen halen en zagen we dat iemand een een peuk in de lift had uitgetrapt en op de grond had gerocheld. We weten niet wie het was. Maar vinden het erg smerig.
Dit is dus een ergernis van mij: als je praat in de we-vorm.
Met als stip op nummer 1 uiteraard: we zijn zwanger
smorre schreef:
30-08-2026 09:58
Ow ik ergerde me bij Married at first sight enorm aan die Kyle, los van zn andere onhebbelijkheden praatte hij alleen maar in de 2e persoonsvorm.
Dan had hij het dus over zichzelf en zei iets als
'Dan weet je niet wat je moet doen. Je voelt je niet prettig. Je bent dan boos op jezelf hoe je doet.'
Het is wat het is.
Lieneke schreef:
30-08-2026 08:35
Ik heb geen idee of dat zo is, maar ik denk van niet. Het kan ook dat het haar manier van doen is, maar ik ken haar niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Niet dat ik er ook maar wat over te zeggen heb, maar ik kan haar rechtstreekse buurvrouw weleens vragen of ze tegen haar ook zo doet. Best wel opvallend uit de hoogte en afstandelijk.
Het kan ook aan mij liggen, ik ben vaak nogal amicaal en het kan dat zij dat juist weer irritant vindt.
Gek he, maar ik voel me bij haar altijd heel dom. En dat maakt dat ik me er ook aan erger.
Er ligt dus heel veel bij jezelf (logisch). Ik heb een collega die heel geaffecteerd praat. Daar bedoelt ze niets mee maar ze komt uit een omgeving waar dat gebruikelijk is, paarden en koetsjes als kind en zo. Ze is ook heel slim en weet heel veel, dus ik vond het in het begin heel lastig om dingen aan haar te vragen en had sowieso steeds de neiging om ‘u’ te zeggen :) De collega blijkt dus ook gewoon een heel gezellig mens, totaal niet uit de hoogte en met precies mijn soort humor. Op zich wel handig om dit te ervaren, want nu weet ik ook hoe collega’s zich voelen die mij als alwetend baken van middelbare leeftijd zien :)
Boudica schreef:
30-08-2026 10:33
Ow ik ergerde me bij Married at first sight enorm aan die Kyle, los van zn andere onhebbelijkheden praatte hij alleen maar in de 2e persoonsvorm.
Dan had hij het dus over zichzelf en zei iets als
'Dan weet je niet wat je moet doen. Je voelt je niet prettig. Je bent dan boos op jezelf hoe je doet.'
Dit doen echt heel veel mensen.
Mannen volgens mij vaker dan vrouwen.
Super-irritant.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
smorre schreef:
30-08-2026 09:58
En mijn ergernis is dat iemand de asociale actie van een uitgetrapte peuk en rochelen in een lift negeert,om te vallen over het woord 'we'. 😉
Lieneke schreef:
30-08-2026 08:35
Dat is een vervelend gevoel en ik snap je volkomen. Je zou inderdaad aan de andere buurvrouw kunnen vragen of ze zich bij haar ook zo gedraagt. Uit de hoogte doen is geen fijne eigenschap.
Ik heb alleen maar terechte ergenissen vandaan... de eerste dag na mijn vakantie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven