Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
dinsdag 4 augustus 2026 om 18:42
Ik moet niks.
Joh, ik heb toch bij mijn kinderen gezien hoe dat (niet) werkt? Een makkelijke en een onmogelijke eter.
Toch echt dezelfde eetopvoeding gehad.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 4 augustus 2026 om 18:52
Dat denk ik niet. Onze dochter moet ik echt weghouden bij koffie, hoe zwarter hoe liever ze het heeft. Als sinds dat ze twee jaar is. Echt niet dat we haar dat hebben leren drinken. En dat heeft ze met meer dingen, zoals pure chocolade. Er zijn dus ook echt mensen die het gewoon lusten, zonder eerst aan de smaak te moeten wennen.
dinsdag 4 augustus 2026 om 19:22
Heb ik ook moeite mee, kan er echt op afknappen. Ook bij sommige kinderen die vroeger bleven eten na het spelen. Die je aankeken alsof je ze vergiftigde omdat er groente op het bord lag. Die alleen witte zachte kadetjes met hagelslag lusten en geen water dronken maar alleen zoete meuk. Ben gestopt met koken als er kinderen bleven eten, dan maar pizza en voor mijn kind en mijzelf een salade er bij. Bij volwassenen is het alsof die in kleutertijd zijn blijven hangen met "lus ik nie". Het is vaak een bepaald soort mens dat op andere vlakken ook niet bepaald avontuurlijk is.
dinsdag 4 augustus 2026 om 19:32
Ik gok dat jouw dochter nul bitter-genen heeft.apiejapie schreef: ↑04-08-2026 18:52Dat denk ik niet. Onze dochter moet ik echt weghouden bij koffie, hoe zwarter hoe liever ze het heeft. Als sinds dat ze twee jaar is. Echt niet dat we haar dat hebben leren drinken. En dat heeft ze met meer dingen, zoals pure chocolade. Er zijn dus ook echt mensen die het gewoon lusten, zonder eerst aan de smaak te moeten wennen.
dinsdag 4 augustus 2026 om 19:39
Ik begrijp vooral niet dat mensen die wel meer lusten niet gewoon blij en dankbaar zijn dat ze gezegend zijn met minder bitter-genen.Mephishardstylez schreef: ↑04-08-2026 19:22Heb ik ook moeite mee, kan er echt op afknappen. Ook bij sommige kinderen die vroeger bleven eten na het spelen. Die je aankeken alsof je ze vergiftigde omdat er groente op het bord lag. Die alleen witte zachte kadetjes met hagelslag lusten en geen water dronken maar alleen zoete meuk. Ben gestopt met koken als er kinderen bleven eten, dan maar pizza en voor mijn kind en mijzelf een salade er bij. Bij volwassenen is het alsof die in kleutertijd zijn blijven hangen met "lus ik nie". Het is vaak een bepaald soort mens dat op andere vlakken ook niet bepaald avontuurlijk is.
dinsdag 4 augustus 2026 om 20:09
dinsdag 4 augustus 2026 om 20:35
Deels zal dat zeker wel meespelen denk ik.Redhead70* schreef: ↑04-08-2026 20:25Solo weet jij toevallig of dat ook cultuur bepaald is? Ik krijg zo niks onderbouwd te vinden. Man hier is van het zoet. Wij 3 juist helemaal niet. Wel van heel erg bitter.
Maar sinds ik dat weet van die bitter-genen ben ik gestopt met me erin verdiepen.
Wel probeer ik zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van deze genetische component. Omdat dat eeuwige denigrerende toontje over ons, de fijnproevers, best een beetje naar is.
En in de hoop dat die ideeën over dat je dingen kunt leren eten iets meer losgelaten worden.
dinsdag 4 augustus 2026 om 21:07
Denk je dat dat bittergen de enige verklaring is? Ik kan me namelijk voorstellen dat er ook mensen zijn die om een andere reden picky eater zijn geworden?Solomio schreef: ↑04-08-2026 20:35Deels zal dat zeker wel meespelen denk ik.
Maar sinds ik dat weet van die bitter-genen ben ik gestopt met me erin verdiepen.
Wel probeer ik zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van deze genetische component. Omdat dat eeuwige denigrerende toontje over ons, de fijnproevers, best een beetje naar is.
En in de hoop dat die ideeën over dat je dingen kunt leren eten iets meer losgelaten worden.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 4 augustus 2026 om 22:27
Er zullen vast meer redenen te bedenken zijn, maar mij viel vooral op dat de mensen die weinig lusten vaak ongeveer dezelfde dingen niet lusten: de bittere smaken.
dinsdag 4 augustus 2026 om 22:31
Misschien ook omdat dat een smaak is die je niet bij de eerste hap lust? Evolutionair was zoet aantrekkelijker, bitter is vaak van giftige of onrijpe planten of vruchten.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 4 augustus 2026 om 22:47
Maar daar verklaar je niet mee waarom het ene kind het wel vanaf hap 1 lust en het andere niet.
Mijn zoons, 100% biologische broers hebben allebei hele andere smaakvoorkeuren en terwijl ík (niet hun biologische moeder) wel altijd/meestal degene was die kookte en de dingen voorschotelde en zelf heel graag eet hebben ze dat niet met alles van mij overgenomen.
Met sommige dingen wel (dingen die mijn partner en hun bio moeder ook écht niet lust zoals schaaldieren en vis) maar heel veel andere dingen niet.
En vooral heel kritisch op het mondgevoel. En helaas voor mij allebei echte carnivoren, nog meer dan mijn vrouw.
Jongste is kleine snaaier en vooral van het zoet, oudste van hartige snacks en eet enorme porties.
Ik denk dat het echt heel biologisch en persoonlijk bepaald is.
En een klein beetje voorbeeld van wat je ziet. Dat ze nu wel zalm, mosselen en ja ook oesters
dinsdag 4 augustus 2026 om 23:12
Vooral dus omdat niet iedereen dat even sterk proeft.
Maar, de vraag blijft: waarom zou je dat soort dingen überhaupt moeten leren eten? Waarom tig keer iets eten wat je niet lekker vindt, omdat de goegemeente vindt dat je pas gelukt bent als je het wel lekker vindt?
dinsdag 4 augustus 2026 om 23:17
Ik ervaar dat trouwens meer als een voordeel dan als een nadeel, dat ik dus dat hele verfijnde zelf niet heb (wat ik wel bij mijn gezin zie) of het nou gaat over dingen proeven of andere zintuiglijke ervaringen (tonen horen, stoffen voelen) maar ik denk dat iedereen dat van zichzelf vaak het fijnste vindt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in