Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
woensdag 5 augustus 2026 om 14:36
woensdag 5 augustus 2026 om 16:01
Ik denk dat het ook voor een groot gedeelte aan je reukvermogen ligt en dan ook nog weer aan hoe bepaalde geuren binnenkomen. Hoe minder reukvermogen, hoe makkelijker je van alles prima te eten vindt.
woensdag 5 augustus 2026 om 16:43
Och, in jouw ogen deug ik sowieso niet. Dus je leest ook gewoon niet waar het over gaat.Eberesche schreef: ↑05-08-2026 14:31zonder het topic te kapen: ik lees dus, in dit geval, een aantal berichten van je waarin je aangeeft dat je een bepaald, specifiek genoemd restaurant niet lekker vindt. om je daarna te zien schrijven dat je sowieso een moeilijke eter bent en nooit in dat restaurant was en nu dus met dit als oorzaak.
waarom ben je dan eerst over een specifiek restaurant aan het praten terwijl dat er dus helemaal niets mee van doen heeft?
heel bijzonder
Maar, speciaal voor jou: dat specifieke restaurant noemde ik vanwege dat snobistische van mensen die alleen maar naar 'goede' restaurants gaan.
Terwijl ik denk: het gaat om wat je lekker vindt.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 5 augustus 2026 om 16:46
En, iets anders over geur: wat je proeft wordt voor een groot deel bepaald in je neus. Door je reukvermogen.
Op een enkele uitzondering na kun je dus meestal al ruiken dat je iets niet lust.
Daarom vind ik dat eeuwige 'je moet iig even proeven' nog steeds raar.
woensdag 5 augustus 2026 om 16:47
Ooooooooo, hoe vaak ik daar al ingetrapt ben.
Niet meer, nooit meer.
woensdag 5 augustus 2026 om 16:50
woensdag 5 augustus 2026 om 16:52
Daarom haal ik reukvermogen aan inderdaad
Ook met andere bittere smaken proef (en ruik) ik het veel sterker dan de meeste andere mensen.
woensdag 5 augustus 2026 om 16:53
Ik zie überhaupt het probleem niet met moeilijke eters. Ik ben zelf een extreem makkelijke eter, ik lust eigenlijk alles behalve poep, maar ik kan me echt niet opwerken tot ergernis als iemand anders bijna niks lust. En ik geloof ook al niet dat het aan de opvoeding ligt.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
woensdag 5 augustus 2026 om 16:54
woensdag 5 augustus 2026 om 16:55
Nou, probeer eens iets ontopics.
woensdag 5 augustus 2026 om 16:55
Joh wat maakt dat nou uit
woensdag 5 augustus 2026 om 16:57
Sowieso hier geen groentes
Zal met mijn ASS te maken hebben, maar ik vind bepaalde smaken en structuren in mijn mond echt heel naar. Ik krijg het fysiek ook niet doorgeslikt.
Is geen aanstelleritus. Als ik nu jong was geweest, had ik de diagnose ARFID gekregen.
Mijn jongens zijn wel hele goede eters
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 5 augustus 2026 om 16:59
Ik zou ook diagnose Arfid hebben gekregen.calvijn1 schreef: ↑05-08-2026 16:57Sowieso hier geen groentes
Zal met mijn ASS te maken hebben, maar ik vind bepaalde smaken en structuren in mijn mond echt heel naar. Ik krijg het fysiek ook niet doorgeslikt.
Is geen aanstelleritus. Als ik nu jong was geweest, had ik de diagnose ARFID gekregen.
En dat is precies wat er mis is: als ik zeg dat ik veel niet lust wordt daar op neergekeken, want kleutergedrag, weinig avontuurlijk, slecht opgevoed, whatever.
Noemen we het Arfid, dan vindt iedereen het ineens heel serieus en vooral sneu.
Ik snap de wildgroei aan diagnoses wel.
woensdag 5 augustus 2026 om 17:00
Ik vind de term ‘fijnproever’ ook raar om voor jezelf te gebruiken als je heel veel niet lust. Er zijn toch ook genoeg mensen die ook alle smaken zeer goed kunnen onderscheiden en juist dol zijn op die bittere smaak.
En er zit nog een wereld van verschil in: ik lust geen witlof en spruitjes en ‘alleen een bord friet’ kunnen bestellen in een restaurant. Tot die laatste categorie behoort Solo niet neem ik aan.
En er zit nog een wereld van verschil in: ik lust geen witlof en spruitjes en ‘alleen een bord friet’ kunnen bestellen in een restaurant. Tot die laatste categorie behoort Solo niet neem ik aan.
woensdag 5 augustus 2026 om 17:06
Nee, die proeven bitter wrsch maar half zo goed als ik.Harkjes schreef: ↑05-08-2026 17:00Ik vind de term ‘fijnproever’ ook raar om voor jezelf te gebruiken als je heel veel niet lust. Er zijn toch ook genoeg mensen die ook alle smaken zeer goed kunnen onderscheiden en juist dol zijn op die bittere smaak.
woensdag 5 augustus 2026 om 17:14
woensdag 5 augustus 2026 om 17:41
Jammer, want je zit al bijna een meter diep in Solomios reet. Toch maar een hapje proeven.Lady*Voldemort schreef: ↑05-08-2026 16:53Ik zie überhaupt het probleem niet met moeilijke eters. Ik ben zelf een extreem makkelijke eter, ik lust eigenlijk alles behalve poep, maar ik kan me echt niet opwerken tot ergernis als iemand anders bijna niks lust. En ik geloof ook al niet dat het aan de opvoeding ligt.
woensdag 5 augustus 2026 om 17:55
Ik heb hetzelfde met zuurkool...hoe je het ook kookt met wat dan ook...ik blijf het vies vinden.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 05-08-2026 19:51
3.60% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
woensdag 5 augustus 2026 om 18:01
woensdag 5 augustus 2026 om 18:01
Ik ben ervan overtuigd dat de lucht van Solo's reet een stuk beter te pruimen is dan de onverkwikkelijke geur die jij verspreidt met je op-de-mannetjes. Maar dat houdt natuurlijk niet in dat ik dit soort smeerlapperij graag lees dus voor alle zekerheid heb ik je maar even gemeld bij de mods.Mephishardstylez schreef: ↑05-08-2026 17:41Jammer, want je zit al bijna een meter diep in Solomios reet. Toch maar een hapje proeven.
woensdag 5 augustus 2026 om 18:05
Hier ook ASS en ik lust een hoop dingen wel maar als ik een keer iets eet wat ik niet lust zoals zuurkool,groene sojabonen of lever b.v. dan heb ik het gevoel alsof ik het de dag daarna nog smaak of ruik en het blijft lang hangen. ARFID herken ik mezelf niet in.calvijn1 schreef: ↑05-08-2026 16:57Sowieso hier geen groentes
woensdag 5 augustus 2026 om 18:06
Ja joh ga maar gauw klikkenLady*Voldemort schreef: ↑05-08-2026 18:01Ik ben ervan overtuigd dat de lucht van Solo's reet een stuk beter te pruimen is dan de onverkwikkelijke geur die jij verspreidt met je op-de-mannetjes. Maar dat houdt natuurlijk niet in dat ik dit soort smeerlapperij graag lees dus voor alle zekerheid heb ik je maar even gemeld bij de mods.
woensdag 5 augustus 2026 om 18:12
Wat grof zeg! Gaat ie lekker?Mephishardstylez schreef: ↑05-08-2026 17:41Jammer, want je zit al bijna een meter diep in Solomios reet. Toch maar een hapje proeven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in