Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2938 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Solomio schreef:
05-08-2026 14:26
:high5:

Wel 1000x spruitjes gegeten hier.
"Ja maar, op deze manier lust je ze wel".... Ik ben nu 50, ik denk niet dat het nog wat gaat worden tussen spruitjes en mij
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
makreel schreef:
05-08-2026 12:30
Misschien hebben die dan die gen-situatie die Solomio beschrijft.
En misschien zijn sommige mensen (en kinderen) wat meer risico-vermijdend of avontuurlijker dan anderen. Ook geen waarde-oordeel, ik zeg het maar alvast.

Ik denk dat het ook voor een groot gedeelte aan je reukvermogen ligt en dan ook nog weer aan hoe bepaalde geuren binnenkomen. Hoe minder reukvermogen, hoe makkelijker je van alles prima te eten vindt.
Eberesche schreef:
05-08-2026 14:31
zonder het topic te kapen: ik lees dus, in dit geval, een aantal berichten van je waarin je aangeeft dat je een bepaald, specifiek genoemd restaurant niet lekker vindt. om je daarna te zien schrijven dat je sowieso een moeilijke eter bent en nooit in dat restaurant was en nu dus met dit als oorzaak.

waarom ben je dan eerst over een specifiek restaurant aan het praten terwijl dat er dus helemaal niets mee van doen heeft?

heel bijzonder
Och, in jouw ogen deug ik sowieso niet. Dus je leest ook gewoon niet waar het over gaat.

Maar, speciaal voor jou: dat specifieke restaurant noemde ik vanwege dat snobistische van mensen die alleen maar naar 'goede' restaurants gaan.
Terwijl ik denk: het gaat om wat je lekker vindt.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
S-Groot schreef:
05-08-2026 16:01
Ik denk dat het ook voor een groot gedeelte aan je reukvermogen ligt en dan ook nog weer aan hoe bepaalde geuren binnenkomen. Hoe minder reukvermogen, hoe makkelijker je van alles prima te eten vindt.
En, iets anders over geur: wat je proeft wordt voor een groot deel bepaald in je neus. Door je reukvermogen.
Op een enkele uitzondering na kun je dus meestal al ruiken dat je iets niet lust.
Daarom vind ik dat eeuwige 'je moet iig even proeven' nog steeds raar.
AnnaNiem schreef:
05-08-2026 14:36
"Ja maar, op deze manier lust je ze wel".... Ik ben nu 50, ik denk niet dat het nog wat gaat worden tussen spruitjes en mij
Ooooooooo, hoe vaak ik daar al ingetrapt ben. :facepalm:

Niet meer, nooit meer.
Solomio schreef:
05-08-2026 13:32
Tja, ik vind uit eten nog steeds leuk, zelfs bij anderen eten kan leuk zijn.
Zolang ze maar niet neerkijken op mijn fijnproeverigheid.
Creatieve definitie van fijnproeverigheid.
Wat eten we vanavond?
Solomio schreef:
05-08-2026 16:46
En, iets anders over geur: wat je proeft wordt voor een groot deel bepaald in je neus. Door je reukvermogen.
Op een enkele uitzondering na kun je dus meestal al ruiken dat je iets niet lust.
Daarom vind ik dat eeuwige 'je moet iig even proeven' nog steeds raar.

Daarom haal ik reukvermogen aan inderdaad :proud: . Ik vind bijvoorbeeld mosterd echt heel vies en het rottige is dat ik zelfs een spoortje mosterd al ruik en met een spoortje heeft het voor mij al een vieze bijsmaak. Dus ja, dat weet ik al voordat ik het in mijn mond gestopt heb.
Ook met andere bittere smaken proef (en ruik) ik het veel sterker dan de meeste andere mensen.
Ik zie überhaupt het probleem niet met moeilijke eters. Ik ben zelf een extreem makkelijke eter, ik lust eigenlijk alles behalve poep, maar ik kan me echt niet opwerken tot ergernis als iemand anders bijna niks lust. En ik geloof ook al niet dat het aan de opvoeding ligt.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
makreel schreef:
05-08-2026 16:50

Vooral een kloppende. Smaken en geuren veel sterker dan gemiddeld kunnen waarnemen is per definitie fijnproevend
Is dit niet een beetje te lang offtopic?
makreel schreef:
05-08-2026 16:50
En toch is het zo.
Ik proef dingen (bitter m.n.) die anderen niet of minder proeven.
justagirly schreef:
05-08-2026 16:54
Nou, probeer eens iets ontopics.
justagirly schreef:
05-08-2026 16:54
Joh wat maakt dat nou uit :proud:
AnnaNiem schreef:
Sowieso hier geen groentes

Zal met mijn ASS te maken hebben, maar ik vind bepaalde smaken en structuren in mijn mond echt heel naar. Ik krijg het fysiek ook niet doorgeslikt.
Is geen aanstelleritus. Als ik nu jong was geweest, had ik de diagnose ARFID gekregen.

Mijn jongens zijn wel hele goede eters
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
05-08-2026 16:57

Zal met mijn ASS te maken hebben, maar ik vind bepaalde smaken en structuren in mijn mond echt heel naar. Ik krijg het fysiek ook niet doorgeslikt.
Is geen aanstelleritus. Als ik nu jong was geweest, had ik de diagnose ARFID gekregen.

Ik zou ook diagnose Arfid hebben gekregen.

En dat is precies wat er mis is: als ik zeg dat ik veel niet lust wordt daar op neergekeken, want kleutergedrag, weinig avontuurlijk, slecht opgevoed, whatever.
Noemen we het Arfid, dan vindt iedereen het ineens heel serieus en vooral sneu.

Ik snap de wildgroei aan diagnoses wel.
Ik vind de term ‘fijnproever’ ook raar om voor jezelf te gebruiken als je heel veel niet lust. Er zijn toch ook genoeg mensen die ook alle smaken zeer goed kunnen onderscheiden en juist dol zijn op die bittere smaak.

En er zit nog een wereld van verschil in: ik lust geen witlof en spruitjes en ‘alleen een bord friet’ kunnen bestellen in een restaurant. Tot die laatste categorie behoort Solo niet neem ik aan.
Harkjes schreef:
05-08-2026 17:00
Ik vind de term ‘fijnproever’ ook raar om voor jezelf te gebruiken als je heel veel niet lust. Er zijn toch ook genoeg mensen die ook alle smaken zeer goed kunnen onderscheiden en juist dol zijn op die bittere smaak.

En er zit nog een wereld van verschil in: ik lust geen witlof en spruitjes en ‘alleen een bord friet’ kunnen bestellen in een restaurant. Tot die laatste categorie behoort Solo niet neem ik aan.
Nee, die proeven bitter wrsch maar half zo goed als ik.
Solomio schreef:
05-08-2026 17:06

Dat dus. Plus dat het een het ander niet uitsluit (heel sterk reuk- en smaakvermogen = fijnproever, maar dat wil niet zeggen dat je per sé heel veel of heel weinig lekker vindt).
Lady*Voldemort schreef:
05-08-2026 16:53
Ik zie überhaupt het probleem niet met moeilijke eters. Ik ben zelf een extreem makkelijke eter, ik lust eigenlijk alles behalve poep, maar ik kan me echt niet opwerken tot ergernis als iemand anders bijna niks lust. En ik geloof ook al niet dat het aan de opvoeding ligt.
Jammer, want je zit al bijna een meter diep in Solomios reet. Toch maar een hapje proeven.
AnnaNiem schreef:
Ik heb hetzelfde met zuurkool...hoe je het ook kookt met wat dan ook...ik blijf het vies vinden. 😝 Gaat hem ook nooit worden. So what!
madamebijoux wijzigde dit bericht op 05-08-2026 19:51
3.60% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Solomio schreef:
05-08-2026 17:06
Dat weet je dus niet. Jij kunt niet weten hoe ik het proef.
Ik ben gek op bittere smaken. Witlof, spruitjes, koffie, Apérol Spritz, jummm.
Wat eten we vanavond?
Mephishardstylez schreef:
05-08-2026 17:41
Jammer, want je zit al bijna een meter diep in Solomios reet. Toch maar een hapje proeven.
Ik ben ervan overtuigd dat de lucht van Solo's reet een stuk beter te pruimen is dan de onverkwikkelijke geur die jij verspreidt met je op-de-mannetjes. Maar dat houdt natuurlijk niet in dat ik dit soort smeerlapperij graag lees dus voor alle zekerheid heb ik je maar even gemeld bij de mods.
calvijn1 schreef:
05-08-2026 16:57

Hier ook ASS en ik lust een hoop dingen wel maar als ik een keer iets eet wat ik niet lust zoals zuurkool,groene sojabonen of lever b.v. dan heb ik het gevoel alsof ik het de dag daarna nog smaak of ruik en het blijft lang hangen. ARFID herken ik mezelf niet in.
Lady*Voldemort schreef:
05-08-2026 18:01
Ik ben ervan overtuigd dat de lucht van Solo's reet een stuk beter te pruimen is dan de onverkwikkelijke geur die jij verspreidt met je op-de-mannetjes. Maar dat houdt natuurlijk niet in dat ik dit soort smeerlapperij graag lees dus voor alle zekerheid heb ik je maar even gemeld bij de mods.
Ja joh ga maar gauw klikken
Mephishardstylez schreef:
05-08-2026 17:41
Wat grof zeg! Gaat ie lekker?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven