Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
woensdag 25 maart 2026 om 16:51
Wellicht in het originele recept "ongeveer 3/4 oz"? Of 1,5 tablespoon? Als er zou staan "ongeveer 1,5 tablespoon" zou het er niet raar uitzien. Iets te letterlijk vertaald.
woensdag 25 maart 2026 om 16:57
Wij kregen destijds van het energiebedrijf "Gefeliciteerd met je verhuizing" toen onze moeder was overleden....Boudica schreef: ↑23-03-2026 07:52Toen mijn moeder was overleden, meldde ik haar overlijden bij de klantenservice van een van haar tijdschriften. Gewoon met een nette, zakelijke mail.
Ik kreeg toen een mail terug met hierin o.a. de tekst:
'Zoals gevraagd werden de gegevens van je mama geschrapt uit onze mailinglist.'
Je mama? Je mama?? Ten eerste wil ik niet getutoyeerd worden, ten tweede mag jij mijn moeder geen mama noemen. Gek gedoe.
Wel offtopic, want ik vind dit een zinnige ergernis.
woensdag 25 maart 2026 om 18:51
In mijn ogen zinnige ergernis.
Everything you see I owe to spaghetti!
woensdag 25 maart 2026 om 23:11
donderdag 26 maart 2026 om 00:08
Mensen die "broodje" zeggen over een boterham.
Mensen die buiten roken, bijvoorbeeld buren als ik lekker in de tuin zit, een voorbijganger als ik lekker een frisse neus aan het halen ben, of een automobilist voor mij terwijl ik lekker mijn raampje open heb met mooi weer.
Mensen en vooral tieners, die kk gebruiken in hun spreektaal.
Mensen die spullen maar weggooien ipv naar de kringloop.
Langzame auto's voor me.
Postbezorgerbusjes die ofwel in de weg stil staan, of te hard rijden, of keiharde muziek aan hebben.
Buren die keiharde muziek draaien tot 's avonds laat ivm een feestje, maar buren niet vooraf inlichten. En dus helemaal niet denken aan kleine kinderen die op tijd moeten slapen.
Autochtone jongeren die een accent hebben aangeleerd waardoor ze praten als iemand die niet oorspronkelijk uit Nederland komt. (En nee ik erger me niet aan mensen die daadwerkelijk een accent hebben omdat Nederlands niet hun moedertaal is).
Zo kan ik nog wel even doorgaan..
Mensen die buiten roken, bijvoorbeeld buren als ik lekker in de tuin zit, een voorbijganger als ik lekker een frisse neus aan het halen ben, of een automobilist voor mij terwijl ik lekker mijn raampje open heb met mooi weer.
Mensen en vooral tieners, die kk gebruiken in hun spreektaal.
Mensen die spullen maar weggooien ipv naar de kringloop.
Langzame auto's voor me.
Postbezorgerbusjes die ofwel in de weg stil staan, of te hard rijden, of keiharde muziek aan hebben.
Buren die keiharde muziek draaien tot 's avonds laat ivm een feestje, maar buren niet vooraf inlichten. En dus helemaal niet denken aan kleine kinderen die op tijd moeten slapen.
Autochtone jongeren die een accent hebben aangeleerd waardoor ze praten als iemand die niet oorspronkelijk uit Nederland komt. (En nee ik erger me niet aan mensen die daadwerkelijk een accent hebben omdat Nederlands niet hun moedertaal is).
Zo kan ik nog wel even doorgaan..
donderdag 26 maart 2026 om 00:29
Puuzel ipv puzzelfreekenkaat schreef: ↑24-03-2026 22:14Misschien al gezegd hier hoor maar mensen die chips uitspreken als tjips. Of ootoo ipv auto.
Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 26 maart 2026 om 00:32
Ja of "een slip", zeg gewoon "onderbroek"!Lady*Voldemort schreef: ↑16-03-2026 13:17Ik heb dat bij 'slipje'. Als iemand dat zegt wil ik hem slaan. Heel hard.
Ik erger me trouwens ook aan mensen die een string dragen. Want dan zie je niks zitten. Nee dan voel je toch juist iets zitten?
Niet mijn probleem, ik hoef er ook helemaal niets mee, maar toch vind ik het irritant om te zien/weten
donderdag 26 maart 2026 om 06:20
Omg ja vreselijk!!greenmoustache schreef: ↑24-03-2026 23:10Mensen die lachend op de foto staan met hun tong tussen hun tanden. Fuck off!!
Blij een gelijkgestemde gevonden te hebben
Veritas vos liberabit
donderdag 26 maart 2026 om 06:23
donderdag 26 maart 2026 om 09:30
Huh?
donderdag 26 maart 2026 om 12:16
Ik erger me wild aan de facebook van een kennis. We zijn niet bevriend, maar ik zag hem laatst bij 'mensen die je misschien kent'. Daar zag ik dat hij een foto samen met een vrouw en kind als profielfoto heeft dus ik klikte even verder.
Achtergrond: Een maand of vier, vijf geleden ging zijn vorige relatie na járen uit, omdat ze kinderen probeerden te krijgen maar zij helaas telkens een miskraam kreeg.
Nu, binnen een half jaar, heeft hij een nieuwe vriendin met kind, dat hij all over zijn facebook post. Van die halve fotoshoot-foto's waarop ze als het perfecte gezinnetje poseren. Met teksten erbij als 'bloed maakt geen familie maar liefde wel'. Openbaar, want we zijn geen vrienden en ik zie het toch.
Natuurlijk mag hij na een relatiebreuk weer verder met een volgende, maar moet dat kind zo prominent gepost worden?
De kans is groot dat zijn ex-vriendin het ook heeft gezien, of via via gehoord, want je zal na jaren relatie wel wat gemeenschappelijke vrienden hebben. Hoe pijnlijk moet het voor haar zijn dat zij geen kinderen kan krijgen en mede daardoor ook haar relatie is kwijt geraakt, en dan je ex-partner die binnen een paar maanden gezinnetje zit te spelen met het kind van een ander?
(Ik heb ze leren kennen als stel, ik mocht haar. Hem nu totaal niet meer)
Achtergrond: Een maand of vier, vijf geleden ging zijn vorige relatie na járen uit, omdat ze kinderen probeerden te krijgen maar zij helaas telkens een miskraam kreeg.
Nu, binnen een half jaar, heeft hij een nieuwe vriendin met kind, dat hij all over zijn facebook post. Van die halve fotoshoot-foto's waarop ze als het perfecte gezinnetje poseren. Met teksten erbij als 'bloed maakt geen familie maar liefde wel'. Openbaar, want we zijn geen vrienden en ik zie het toch.
Natuurlijk mag hij na een relatiebreuk weer verder met een volgende, maar moet dat kind zo prominent gepost worden?
De kans is groot dat zijn ex-vriendin het ook heeft gezien, of via via gehoord, want je zal na jaren relatie wel wat gemeenschappelijke vrienden hebben. Hoe pijnlijk moet het voor haar zijn dat zij geen kinderen kan krijgen en mede daardoor ook haar relatie is kwijt geraakt, en dan je ex-partner die binnen een paar maanden gezinnetje zit te spelen met het kind van een ander?
(Ik heb ze leren kennen als stel, ik mocht haar. Hem nu totaal niet meer)
donderdag 26 maart 2026 om 13:24
Ik heb er nog eentje. Happy birthday moet gewoon op zijn Nederlands bezongen worden: heppie beursdeej., en niet met zo'n stom Engels accent.Mijniebelle schreef: ↑26-03-2026 12:35Als Happy Birthday zo extreem langzaam gezongen wordt (hoor je vooral bij Amerikanen volgens mij).
donderdag 26 maart 2026 om 14:25
Ik vind die dingen ook bloedirritant en heb echt al méér dan eens dan een meisje/vrouw gehurkt zien zitten en dan zie je dat driehoekje/bovenstukje zo boven de broek uitkomen. Die dingen zijn volgens mij ook niet gemaakt dat je dát deel dan ook niet ziet. Ik kreeg daar altijd neigingen van dat die door wilde knippen.elisa55 schreef: ↑26-03-2026 00:32Ja of "een slip", zeg gewoon "onderbroek"!
Ik erger me trouwens ook aan mensen die een string dragen. Want dan zie je niks zitten. Nee dan voel je toch juist iets zitten?
Niet mijn probleem, ik hoef er ook helemaal niets mee, maar toch vind ik het irritant om te zien/weten
donderdag 26 maart 2026 om 14:31
Omdat het onbeschoft of brutaal is als een of andere snotneus die je niet kent, je of jij tegen je zegt. Ik zeg nog steeds U tegen mensen die een stuk ouder zijn dan ik, heeft met beleefdheid en respect te maken.
donderdag 26 maart 2026 om 14:32
Is "aanrijden" al genoemd daar waar "vertrekken" wordt bedoeld?Charlotte717 schreef: ↑26-03-2026 06:23En dat van “schoenen halen” ipv kopen. Pff
Of wat ik ook vervelend vind, kan Belgisch zijn, is “eten uithalen”. Vooral van mensen die uit mijn eigen streek komen die dit zeggen, want dat klopt gewoon niet? We zeggen dit niet zo. Zeg gewoon “eten afhalen”
Of "afgewerkt"?
donderdag 26 maart 2026 om 14:33
Nee, dan jongere mensen een of andere snotneus noemen, dat getuigt van beleefdheid en respect.
donderdag 26 maart 2026 om 14:34
Sowieso mensen die een bepaald thema tot in de den treuren doorvoeren. Alles met een koeienprint bijvoorbeeld. Of het hele huis vol met poster en plaatjes van een bepaalde artiest.
donderdag 26 maart 2026 om 14:37
Dat hangt eerder van de situatie af dan de leeftijd. Er zijn mensen van 90 die ik met jij aanspreek maar mensen van 60 die ik met u aanspreek. Op mijn werk kom ik "u" overigens nooit meer tegen. Vrienden van mijn kinderen hebben mij nooit met u hoeven aanspreken.
Op eigen kantoor wel logisch, maar ook bij klanten is het allemaal voornaam en jij. Ongeacht de functie van de personen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in