Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 1081 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Annapicobella schreef:
01-04-2026 11:20
Het te grote geloof in de maakbaarheid van het leven. Veel bewegen oa is minder kans op nare ziektes. Krijg/Heb je die wel is het dus je eigen schuld.
Ook weer offtopic, want een zeer zinnige ergernis.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
dolfje schreef:
01-04-2026 11:22
Ik was een keer bij een ultradunne diëtiste die tegen mij zei “ je moet gewoon minder eten”.
Dat weet ik zelf ook wel maar zo makkelijk is dat niet altijd.
Ik ken een diëtiste met overgewicht.
Veel mensen hebben daar geen vertrouwen in, maar ik juist wel.
Omdat zo iemand weet dat theorie en praktijk soms slecht bijeen komen.
Mensen die in de AH zo'n sleepmandje gebruiken. Die beseffen echt niet hoe irritant dat is voor de rest, je loopt áltijd in de weg.
Solomio schreef:
01-04-2026 10:53
:worship:

Iedereen die zich aan Erik S ergert is mijn BFF.
:cheers:
Ik erger me aan mensen die de punt niet kunnen vinden op hun toetsenbord
Graftak!
Lieneke schreef:
01-04-2026 07:40
O! Ik heb er nog één! Wel een beetje in het verlengde van Erik Scherder; ik erger mij dood aan mensen die continu willen bewegen. Wat is er mis met regelmatig lekker zitten en hangen?
Ik heb een overbuurvrouw die om 7 uur al op de fiets zit, of eropuit gaat met Nordic Walkingstokken, weer of geen weer.

En relaterend daar weer aan: mensen die weet ik veel hoeveel keer per jaar op vakantie gaan, meestal naar verre oorden irriteren mij ook. Types die altijd de hort op lijken te moeten om maar niks te missen van "het leven".

En die dat dan weer pontificaal op de socials etaleren, denk aan de foto's met de armen omhoog bij het water.

Onzinnige ergernis, ze doen er niemand kwaad mee, het is hun leven.

Snap ik!

Iedereen kent dat soort mensen wel.
Ze voelen zich schuldig als ze stil zitten. Ze móeten ook naar buiten om van het mooie weer te genieten en snappen het niet als iemand liever binnen zit. Maar ik geloof niet alles hoor. Ik ken iemand die letterlijk zegt 'Ik ben altijd bezig, ik móet iets doen, kan niet stil zitten, ben altijd aan het poetsen'.

Maar ze heeft een heel gemiddeld schoon huis. Dus ik denk ook dat het een houding is voor de buitenwereld.
Het is toevallig ook die persoon waar ik eerder over schreef die zei dat ze alleen maar werkt voor de sociale gezelligheid, maar niet voor het geld, terwijl ze wel alle vrije diensten wil overnemen.
amarens wijzigde dit bericht op 01-04-2026 11:54
7.33% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
01-04-2026 11:50

Dat zijn vaak jongeren. Die schrijven alles zonder punt.

Of juist met meerdere puntjes.
Als je ze een doodnormale vraagt stelt, appen ze terug:

jaa.....
Amarens schreef:
01-04-2026 11:52
Dat zijn vaak jongeren. Die schrijven alles zonder punt.

Of juist met meerdere puntjes.
Als je ze een doodnormale vraagt stelt, appen ze terug:

jaa.....
Was dat maar zo. Hier zitten er ook verscheidenen :cry:
Graftak!
Jongeren durven ook nauwelijks meer te bellen.
Ze hebben de he-le dag de telefoon in hun handen ( dat hebben heel veel mensen, dus dat is niet bijzonder), maar als je ze probeert te bellen zijn ze onbereikbaar en appen ze een aantal uur later dat ze 'nu pas zien dat je had gebeld'.

:-D
Amarens schreef:
01-04-2026 11:56
Jongeren durven ook nauwelijks meer te bellen.
Ze hebben de he-le dag de telefoon in hun handen ( dat hebben heel veel mensen, dus dat is niet bijzonder), maar als je ze probeert te bellen zijn ze onbereikbaar en appen ze een aantal uur later dat ze 'nu pas zien dat je had gebeld'.

:-D
Jongeren bellen onwijs veel. Alleen zijn boomers niet zo interessant om mee te bellen.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
01-04-2026 11:59
Jongeren bellen onwijs veel. Alleen zijn boomers niet zo interessant om mee te bellen.

Niet als je werk belt. Dan zijn ze plots totaal onbereikbaar.
Amarens schreef:
01-04-2026 12:08
Dat wil toch niet zeggen dat ze bang zijn om te bellen?
Moiren schreef:
01-04-2026 12:09
Dat wil toch niet zeggen dat ze bang zijn om te bellen?

Jawel, daar is ook wel eens onderzoek naar gedaan. Ze moeten dan meteen antwoord geven en dat willen of durven ze niet. Ik las er laatst nog een artikel over.
Over mensen die altijd willen bewegen is dit liedje gemaakt:

https://youtu.be/Ech4ZXaicKo?si=A9BehqQEORiuoear
Wat een lul - Geen Familie

:D
Ik vind hier dingen van.
Ik erger me (echt groen en geel) aan mensen die in enkelvoud schrijven of praten waar het meervoud moet zijn. Bijvoorbeeld; ik ga over 2 maand op vakantie. Het is 2 maandEN!

Ook irritant; Heb je je sportkleding bij? In plaats van; heb je je sportkleding bij JE?
Jankerd
Lieneke schreef:
01-04-2026 07:40
O! Ik heb er nog één! Wel een beetje in het verlengde van Erik Scherder; ik erger mij dood aan mensen die continu willen bewegen. Wat is er mis met regelmatig lekker zitten en hangen?
Ik heb een overbuurvrouw die om 7 uur al op de fiets zit, of eropuit gaat met Nordic Walkingstokken, weer of geen weer.

En relaterend daar weer aan: mensen die weet ik veel hoeveel keer per jaar op vakantie gaan, meestal naar verre oorden irriteren mij ook. Types die altijd de hort op lijken te moeten om maar niks te missen van "het leven".

En die dat dan weer pontificaal op de socials etaleren, denk aan de foto's met de armen omhoog bij het water.

Onzinnige ergernis, ze doen er niemand kwaad mee, het is hun leven.
Deze ergernis heb ik ook. Mensen die zich thuis niet meer kunnen vermaken en daarom maar steeds de hort op gaan. Zo ver mogelijk weg en dat allemaal op de socials zetten, kijk eens waar ik nu weer op vakantie ben.

En continu bewegen, word er letterlijk en figuurlijk ook een beetje moe van ;-) . Er zijn ook mensen die al hun wandelingen en fietstochten op Facebook zetten met het aantal kilometers en dan soms ook erbij zetten hoe lang ze er over gedaan hebben, kijk ons eens goed bezig zijn. Heel fijn en gezond dat ze dit allemaal doen maar waarom moet dit allemaal op de socials gezet worden? Ik vraag mij af voor wie dit interessant is, voor mij in ieder geval niet.
Djessy schreef:
01-04-2026 12:46
Ik erger me (echt groen en geel) aan mensen die in enkelvoud schrijven of praten waar het meervoud moet zijn. Bijvoorbeeld; ik ga over 2 maand op vakantie. Het is 2 maandEN!

Ook irritant; Heb je je sportkleding bij? In plaats van; heb je je sportkleding bij JE?
Het eerste is Twents, het tweede Brabants.

Mijn onzinnige ergernis betreft dan weer hele intelligente mensen die met een ongelofelijk accent praten (ongeacht welk).
Sabeltandcavia schreef:
01-04-2026 12:16
Over mensen die altijd willen bewegen is dit liedje gemaakt:

https://youtu.be/Ech4ZXaicKo?si=A9BehqQEORiuoear
Wat een lul - Geen Familie

:D
Super grappig liedje :rofl:
Lady*Voldemort schreef:
01-04-2026 11:50
, ook goed?
Mijniebelle schreef:
01-04-2026 11:42
Mensen die in de AH zo'n sleepmandje gebruiken. Die beseffen echt niet hoe irritant dat is voor de rest, je loopt áltijd in de weg.
Of zo'n karretje in het IKEA restaurant waar je je dienbladen op meesleept.
Amarens schreef:
01-04-2026 12:08
Mensen die een hele groep (in dit geval jongeren) wegzetten als "ze".
Appletje schreef:
01-04-2026 13:08
Of zo'n karretje in het IKEA restaurant waar je je dienbladen op meesleept.
Die hoor je te duwen toch? Zijn ideaal als je met iemand bent die niet zelf een dienblad vast kan houden.

Over IKEA: de warmte en gillende e/o jankende kinderen.
cognac schreef:
31-03-2026 07:36
Zelf heb ik geen moeite met "als het ons gegund is" maar dat tweede vind ik ook wel wel een vervelende toon hebben. Dat neigt inderdaad naar valse bescheidenheid. Toch even laten zien dat jij die functie of verantwoordelijkheid hebt.
"I'm humbled and honoured".... Beter is: "Ik heb volledig terecht die nieuwe baan gekregen met een forse loonsverhoging. En ik verdien het want ik ben beter dan die anderen!" Dan ben je in ieder geval eerlijk.
Appletje schreef:
01-04-2026 13:16
"I'm humbled and honoured".... Beter is: "Ik heb volledig terecht die nieuwe baan gekregen met een forse loonsverhoging. En ik verdien het want ik ben beter dan die anderen!" Dan ben je in ieder geval eerlijk.
:rofl: dat is in elk geval eerlijk ja, maar of ik dit dan wenselijker vind? :sarcastic:
cognac schreef:
01-04-2026 13:36
:rofl: dat is in elk geval eerlijk ja, maar of ik dit dan wenselijker vind? :sarcastic:
Wel beter in ieder geval.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven