Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 1226 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
elisa55 schreef:
03-04-2026 23:21
Nee met sj. Maar er werd gezegd dat het uitspreken met 'shhh' een 'nieuwe' klank was en dat begreep ik niet. Dus daarom dacht ik dat er niet sj bedoeld werd.
Want ik spreek Chinees hetzelfde uit als shampoo en show.
Ja, je speekt dat inderdaad zo uit, maar het stáát er niet.
Ik erger mij daaraan.
En sj blijft bij mij anders dan de shhhh-klank die we gebruiken voor b.v. shampoo of champagne
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
04-04-2026 08:54
Hier juist andersom. We gaan wat doen. B.v. met de auto eropuit om ergens een lange wandeling te maken. Afspraak: we vertrekken om 9.00 (dan hoop ik altijd om 9.30 de deur uit te zijn, maar vaker is dat 10.00).
Ik ben klaar om 9.00
Tasje gepakt. Extra schoenen (voor als we ergens nog wat willen eten), vestje enz.
Mijn man moet dan nog "effe" naar het toilet.
Ik trek mijn wandelschoenen aan, heb mijn bidon gevuld, jas in de hand. Echt klaar.
Moet ik eerst 4x roepen dat hij moet opschieten.
Hij is met dat "gejaag" niet blij.
Stemming wordt wat minder.
Vervolgens moet hij nog alles van de ene jas in de andere doen, zijn schoenen aantrekken, zakdoekjes zoeken. Een reep voor tussendoor zoeken enz.
Vreselijk. Elke keer hetzelfde.
Sta ik al gepakt en gezakt op de gang, sta ik te wachten.
En vervolgens is híj beledigd omdat ik hem loop op te jagen.
Ik zou GEK worden, wat een getut van hem. Tijd is tijd toch?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
04-04-2026 09:16
Ik zou GEK worden, wat een getut van hem. Tijd is tijd toch?
Nee, ik ben de ns niet. Tijd is een richtlijn. Ik spreek nooit om 9 uur af. Altijd rond 9 uur. Ik ken mezelf. Tijd verdwijnt in het niets. Het ene moment is het 10 voor 9, ik ren nog even naar de zolder om was te in de wasmachine te stoppen en daar kom ik iets willekeurigs tegen wat me afleid, en het is zo 10 over 9.
ladadieladieda schreef:
04-04-2026 09:48
Nee, ik ben de ns niet. Tijd is een richtlijn. Ik spreek nooit om 9 uur af. Altijd rond 9 uur. Ik ken mezelf. Tijd verdwijnt in het niets. Het ene moment is het 10 voor 9, ik ren nog even naar de zolder om was te in de wasmachine te stoppen en daar kom ik iets willekeurigs tegen wat me afleid, en het is zo 10 over 9.
Vreselijk, zulke mensen.
;-)

En blijkbaar ben je juist wel de ns. Daar is tijd vaak ook maar een richtlijn.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
ladadieladieda schreef:
04-04-2026 09:48
Ik zie een verband :lightbulb:
Solomio schreef:
04-04-2026 10:08
Vreselijk, zulke mensen.
;-)
Voor "zulke mensen" zelf is het ook niet leuk.
;-)
Edda schreef:
04-04-2026 10:12
Voor "zulke mensen" zelf is het ook niet leuk.
;-)
Vast. Maar doe er dan wat aan. ;)
Solomio schreef:
04-04-2026 10:29
Vast. Maar doe er dan wat aan. ;)
Dit. Zet een of meerdere timers.
Mijn kind is altijd op het laatste moment of net te laat zo ontzettende ergerlijk, zelfs als het niet eens om een afspraak met mij gaat.
Ik vind het een vorm van desinteresse naar de ander toe.
Everything is possible for the one who believes.
Solomio schreef:
04-04-2026 10:08
Vreselijk, zulke mensen.
;-)

En blijkbaar ben je juist wel de ns. Daar is tijd vaak ook maar een richtlijn.
:P
Moiren schreef:
04-04-2026 10:34
Dit. Zet een of meerdere timers.
Mijn kind is altijd op het laatste moment of net te laat zo ontzettende ergerlijk, zelfs als het niet eens om een afspraak met mij gaat.
Ik vind het een vorm van desinteresse naar de ander toe.
Ik erger me eraan, maar ik zie het niet als desinteresse.
Net zo min als dat het feit dat ik altijd te vroeg ben iets zegt over mijn interesse.
Missen deze mensen ook altijd vliegtuigen en komen ze te laat op begrafenissen?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
04-04-2026 11:50
Missen deze mensen ook altijd vliegtuigen en komen ze te laat op begrafenissen?
Als ik nog even moet poepen voor het vliegtuig gaat boarden, beginnen ze om te roepen. Bij begrafenissen ben ik vaak de laatste die binnen komt glippen. In de bioscoop kun je tegenwoordig niet meer te laat komen, want als je film om 8 uur begint, heb je altijd nog 20 minuten van die filmpjes met aankondigingen en dat de pizzeria op donderdag de 2e pizza gratis geeft. Ik kom dus om kwart over binnen. Sportschoolles begint op het hele uur, ik kom om 3 over helemaal verhit binnenrennen.
Dus troost je, het is geen desinteresse en ik heb al eens de eerste akte van de opera gemist. Tja... ik heb me erbij neergelegd. Op mijn werk ben ik gelukkig in de positie dat ik kan zeggen dat ik tussen x en x tijd bij je zal zijn, en ik neem een ruim tijdspad.
De andere kant van het verhaal is, dat mijn kapper ook rustig kan bellen of ik nú wil komen, want haar stoel is leeg, en ik zeg tegen de fysio altijd dat ze me kan bellen als er een gaatje valt, en dan ben ik er ook binnen 3 minuten. Daar hebben zeer planmatige mensen dan weer moeite mee.
juliet64 schreef:
03-04-2026 20:33
Wildvreemden die 'gezondheid' zeggen als je moet niezen (op straat ofzo). Laat me gewoon met rust. Ik vind die hele gewoonte sowieso irritant, maar mensen die ik niet ken moeten het al helemáál niet doen.
Vind je dat zelf ook niet bijzonder onaardig? Iemand wenst jou iets goeds toe, iets positiefs, en jij reageert met 'laat me rust' (of straalt het uit). Ik heb het ooit eens meegemaakt bij een tijdschriftenkiosk op een station (was jij dat?). Verkoopster niest, ik wens haar gezondheid, en ik kreeg me toch een hoop gechagrijn. Stomverbaasd was ik, en later in de trein moest ik ook wel weer lachen dat sommigen blijkbaar zo in het leven staan - hoewel ik bereid was te geloven dat ze gewoon een off day had en jeuk tussen haar tenen. Maar jouw bericht is wel een bevestiging dat het echt voorkomt. Dat je zo wilt zijn naar anderen toe, dat begrijp ik niet.
Wat ik pas écht irritant vind is mensen die te vroeg zijn.
Als je mij om 20 uur komt ophalen om ergens naartoe te gaan moet je niet om 19.55 al aanbellen.
smorre schreef:
04-04-2026 12:08
Wat ik pas écht irritant vind is mensen die te vroeg zijn.
Als je mij om 20 uur komt ophalen om ergens naartoe te gaan moet je niet om 19.55 al aanbellen.
De eeuwige discrepantie tussen 'te-vroeg-komers' en 'te-laat-komers'.
Ik ken maar heel weinig 'precies-op-tijd-komers'.
Homuncula schreef:
04-04-2026 12:08
Vind je dat zelf ook niet bijzonder onaardig? Iemand wenst jou iets goeds toe, iets positiefs, en jij reageert met 'laat me rust' (of straalt het uit). Ik heb het ooit eens meegemaakt bij een tijdschriftenkiosk op een station (was jij dat?). Verkoopster niest, ik wens haar gezondheid, en ik kreeg me toch een hoop gechagrijn. Stomverbaasd was ik, en later in de trein moest ik ook wel weer lachen dat sommigen blijkbaar zo in het leven staan - hoewel ik bereid was te geloven dat ze gewoon een off day had en jeuk tussen haar tenen. Maar jouw bericht is wel een bevestiging dat het echt voorkomt. Dat je zo wilt zijn naar anderen toe, dat begrijp ik niet.

Dat is ook het enige dat je kunt doen als iemand zo asociaal reageert. Lachen en blij zijn dat je zelf niet zo bent. Zo iemand is een voorbeeld voor mij hoe ik nooit wil reageren op anderen. Als je zo asociaal reageert op iemand die je iets positiefs toewenst, dan ben je niet goed hoor.
Als ik door iemand word opgehaald dan vind ik dat niet zo'n probleem, zeker niet met 5 minuten, maar ik had vroeger een kennis en die nodigde ik ook altijd uit voor mijn feestjes maar die was er dan vaak standaard zo'n 15-20 minuten eerder terwijl het andere bezoek vaak veel later kwam binnendruppelen en dat gaf mij altijd een beetje een ongemakkelijk gevoel. Was ik nog wat bezig met de hapjes en dan een beetje erbij komen hangen in de keuken. Vond ik nooit zo fijn.
cognac schreef:
04-04-2026 12:49
Als ik door iemand word opgehaald dan vind ik dat niet zo'n probleem, zeker niet met 5 minuten, maar ik had vroeger een kennis en die nodigde ik ook altijd uit voor mijn feestjes maar die was er dan vaak standaard zo'n 15-20 minuten eerder terwijl het andere bezoek vaak veel later kwam binnendruppelen en dat gaf mij altijd een beetje een ongemakkelijk gevoel. Was ik nog wat bezig met de hapjes en dan een beetje erbij komen hangen in de keuken. Vond ik nooit zo fijn.

Daarom calculeer ik altijd een half uur in, dat mensen te vroeg kunnen komen of te laat. Als je bijvoorbeeld 150 km moet rijden ergens naar toe, dan is het niet raar als iemand een half uurtje eerder of later kan zijn.
Het is toch heel normaal dat je niet altijd precíes op tijd kunt zijn? Je hebt te maken met ander verkeer op de weg, met files, weersomstandigheden.

Als de buurvrouw je ophaalt om ergens naar toe te gaan, je hebt gewerkt, snel eten, je bent druk met de kinderen, ja dan vind ik het ook giga irritant als iemand een half uur te vroeg komt. Bij mij mogen ze dan echt wel binnen komen natuurlijk, maar ik ga dan wel door met mijn dingen om op tijd klaar te zijn.

Ik zeg dus altijd dat ik er tussen 20.00 uur en 20.30 uur ben. En dat spreek ik ook met anderen af.
thanx schreef:
04-04-2026 08:54
Hier juist andersom. We gaan wat doen. B.v. met de auto eropuit om ergens een lange wandeling te maken. Afspraak: we vertrekken om 9.00 (dan hoop ik altijd om 9.30 de deur uit te zijn, maar vaker is dat 10.00).
Ik ben klaar om 9.00
Tasje gepakt. Extra schoenen (voor als we ergens nog wat willen eten), vestje enz.
Mijn man moet dan nog "effe" naar het toilet.
Ik trek mijn wandelschoenen aan, heb mijn bidon gevuld, jas in de hand. Echt klaar.
Moet ik eerst 4x roepen dat hij moet opschieten.
Hij is met dat "gejaag" niet blij.
Stemming wordt wat minder.
Vervolgens moet hij nog alles van de ene jas in de andere doen, zijn schoenen aantrekken, zakdoekjes zoeken. Een reep voor tussendoor zoeken enz.
Vreselijk. Elke keer hetzelfde.
Sta ik al gepakt en gezakt op de gang, sta ik te wachten.
En vervolgens is híj beledigd omdat ik hem loop op te jagen.
Hebben wij dezelfde man???

Dat altijd en eeuwige getreuzel
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
04-04-2026 12:59
Hebben wij dezelfde man???

Dat altijd en eeuwige getreuzel

Zeggen jullie dan nooit eens dat jullie niet meer gaan?

Als ik een UUR zou moeten wachten tot mijn man klaar is, alleen maar omdat hij dus kennelijk niet het respect naar jou op kan brengen om zich aan een tijdsafspraak te houden, zou ik er snel klaar mee zijn denk ik. Ik zou dat twee keer volhouden en daarna zo pissed zijn dat ik geen afspraken meer zou maken!
Ik luister een podcast met Sara de monchy. Haar manier van praten wordt door veel jonge vrouwen gedaan en irriteert me mateloos. Het heeft ook een naam volgens mij?
Ik ben wel eens weg gegaan terwijl ik een afspraak had met iemand die met me mee zou rijden naar een werkgerelateerde afspraak. Van te voren had ik heel duidelijk gezegd dat ik het belangrijk vind om op tijd te komen, dus dat ik op tijd weg wil.

We hadden afgesproken op het werk om 19.00 uur. Zij had geen auto beschikbaar op dat moment. Om 19.20 uur was ze er nog niet, ik heb haar gebeld en ze nam niet op, dus ik ben weg gegaan. Zij kon dus niet op die afspraak aanwezig zijn met de nodige gevolgen voor haar natuurlijk. Gevolg was dat ze boos op me was en het tegen andere collega's had gezegd.

Het is daarna nooit meer helemaal goed gekomen tussen ons.
Amarens schreef:
04-04-2026 12:55
Daarom calculeer ik altijd een half uur in, dat mensen te vroeg kunnen komen of te laat. Als je bijvoorbeeld 150 km moet rijden ergens naar toe, dan is het niet raar als iemand een half uurtje eerder of later kan zijn.
Het is toch heel normaal dat je niet altijd precíes op tijd kunt zijn? Je hebt te maken met ander verkeer op de weg, met files, weersomstandigheden.

Als de buurvrouw je ophaalt om ergens naar toe te gaan, je hebt gewerkt, snel eten, je bent druk met de kinderen, ja dan vind ik het ook giga irritant als iemand een half uur te vroeg komt. Bij mij mogen ze dan echt wel binnen komen natuurlijk, maar ik ga dan wel door met mijn dingen om op tijd klaar te zijn.

Ik zeg dus altijd dat ik er tussen 20.00 uur en 20.30 uur ben. En dat spreek ik ook met anderen af.
Ja, met een lange rijafstand vind ik het anders. Was in dit geval niet zo. Sterker nog, de mensen die van verder kwamen met auto druppelden vaak juist ietsje later binnen. Geen probleem verder maar dat maakte de tijd die zat tussen één vroegeling en de rest van het gezelschap ineens zo groot. Misschien was het trouwens anders geweest als het iemand was met wie ik graag even persoonlijk bijkletste. Maar het was op de een of andere manier (van mij uit iig) een wat stroef contact.
Meestal heb ik een aantal doosjes paracetamol op voorraad. Mijn man pakt altijd een willekeurig doosje, neemt er een tablet of strip uit en legt het weer terug. Doosje 1 half leeg, doosjes 2 een paar tabletten eruit en doosje 3 een strip eruit. Voor mij een (onzinnige) ergernis.
ladadieladieda schreef:
04-04-2026 11:57
De andere kant van het verhaal is, dat mijn kapper ook rustig kan bellen of ik nú wil komen, want haar stoel is leeg, en ik zeg tegen de fysio altijd dat ze me kan bellen als er een gaatje valt, en dan ben ik er ook binnen 3 minuten. Daar hebben zeer planmatige mensen dan weer moeite mee.
Zeer planmatig en dit is geen probleem. Want ik weet hoeveel tijd ik heb.ik heb er gewoon een hekel aan om te wachten op andere mensen.
Wat eten we vanavond?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven