Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 1935 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Het gezoem van de elektrische auto van mijn buurman bij het achteruit rijden. Erger me kapot aan dat geluid.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
MadameBijoux schreef:
06-04-2026 11:00
Ik heb haar op een gegeven moment geblokt en negeerd en moest nog verantwoording afleggen ook...ja dahag! Wat een rare types lopen er toch op deze aardbol rond! 😱 Charlotte Jansen...een goede hoor. 🤣
Ja! :mrgreen:
Dat bij elke zin je naam noemen heb ik ook wel meegemaakt. Ook een keer dat iemand me consequent bij nét de verkeerde naam noemde. :@
En daar dan doodleuk mee doorgaan, ok nadat je diegene gecorrigeerd hebt. Zich zogenaamd van geen kwáád bewust...😇
Kwam die al langs? De opmerking:'Kijk niet zo boos!" Of:"Je mag best een keer wat vrolijker kijken." Ik ben meestal goedlachs maar ik heb ook wel eens een off-day of ben moe. En als ik geconcentreerd kijk hoor ik ook wel eens dat ik eng of boos kijk en dat ik anders moet kijken. Ja hallo,ik kan niet 24/7 op alles lopen letten. 😠
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
MadameBijoux schreef:
06-04-2026 11:16
Kwam die al langs? De opmerking:'Kijk niet zo boos!" Of:"Je mag best een keer wat vrolijker kijken." Ik ben meestal goedlachs maar ik heb ook wel eens een off-day of ben moe. En als ik geconcentreerd kijk hoor ik ook wel eens dat ik eng of boos kijk en dat ik anders moet kijken. Ja hallo,ik kan niet 24/7 op alles lopen letten. 😠
Nóg ergelijker: als jij MonsieurBijoux was geweest, dan had je die opmerking nooit gekregen:

"Hé Karel-Jan, wat kijk je chagrijnig, ben je ongesteld ofzo?"
Ars longa, vita brevis
KamilleT schreef:
06-04-2026 10:34
In sommige beroepsgroepen leren ze heel irritante zinnetjes aan. Mijn zus heeft nogal eens de neiging om die in huiselijke kring te gebruiken en ik sla daar direct op aan. Als ze iets lelijk vindt of denkt dat ik een verkeerde beslissing heb genomen zegt ze ‘oh daar schrik ik van.’ Kom op zeg, ik zit niet in jouw groep 5 dus zeg gewoon dat je het stom vindt of onhandig. Soms heb ik er zin in en geef terug ‘ik zie dat het je raakt’, en kijk haar dan zwijgend aan. Die komt ook van de juffenschool, maar is eveneens te gebruiken in slecht nieuws gesprekken.
Dit is dan weer mijn irritatie. Waarom wordt de pabo vaak zo als een minderwaardige opleiding (en later het vak als leerkracht) neergezet? Alsof je de hele dag wat zit te knutselen voor je hobby.
MadameBijoux schreef:
06-04-2026 11:16
Dit vind ik een hele zinnige ergernis, het is nogal een vrouwonvriendelijke opmerking namelijk. Het is over het algemeen niet jouw taak om mooi te zijn voor degene die daarover klaagt, ze kijken maar een andere kant op als ze er last van hebben. ‘De passagier die tegenover mij zit in de trein kijkt zo chagrijnig terwijl ze haar kruiswoordpuzzel oplost’ zou dan weer heel goed passen bij de onzinnige ergernissen!

Een andere onzinnige ergernis van mij: ik kan niet tegen dat ge-hmm in Amerikaanse series als ze iets te eten proeven. Doe gewoon normaal!
__appelbloesem__ schreef:
06-04-2026 11:36
Een andere onzinnige ergernis van mij: ik kan niet tegen dat ge-hmm in Amerikaanse series als ze iets te eten proeven. Doe gewoon normaal!
Ik kan hmmm of mmm of aanverwante geluiden ten teken dat iets goed smaakt van niemand verdragen, nooit. Er is maar één categorie uitgezonderd van die regel en dat zijn kinderen onder de twee jaar die nog zonder vocabulaire het leven door moeten. Die mogen naar believen geluiden maken ten teken van wat dan ook. Zo verdraagzaam ben ik.
:A:
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Dat gelach in Amerikaanse series van publiek of zo. Weet niet hoe het werkt. Maar waarom moet er gelachen worden? Ik bepaal zelf wel bij een serie of ik het leuk vind.
apiejapie schreef:
06-04-2026 11:42
Dat gelach in Amerikaanse series van publiek of zo. Weet niet hoe het werkt. Maar waarom moet er gelachen worden? Ik bepaal zelf wel bij een serie of ik het leuk vind.
Die series worden opgenomen voor live publiek.

Series worden vaak voor een live publiek opgenomen om de energie en directe feedback van echte reacties (lach, applaus) vast te leggen, wat zorgt voor een theatrale sfeer, betere timing van grappen door acteurs en een authentiekere kijkervaring.
apiejapie schreef:
06-04-2026 11:42
Dat lachen van het publiek is bij series aan het uitsterven. Moderne series maken er steeds minder gebruik van. Was vroeger live publiek, en later een lachband/geluidsopname.
Men dacht vroeger dat de kijker andere lachende mensen nodig had voor comedy. Is een overblijfsel uit de tijd dat comedy alleen in het theater te zien was.

De Britten maakten er ook volop gebruik van. Nederlandse sitcoms ook.

Tot dusver mijn serieuze reactie op jouw begrijpelijke ergenis.
paradise wijzigde dit bericht op 06-04-2026 12:17
0.84% gewijzigd
Paradise schreef:
06-04-2026 11:59
Dat lachen van het publiek is bij series aan het uitsterven. Moderne series maken er steeds minder gebruik van. Was vroeger live publiek, en later een lachband/geluidsopname.
Men dacht vroeger dat het publiek andere lachende mensen nodig had voor comedy. Is een overblijfsel uit de tijd dat comedy alleen in het theater te zien was.

De Britten maakten er ook volop gebruik van. Nederlandse sitcoms ook.

Tot dusver mijn serieuze reactie op jouw begrijpelijke ergenis.
Het roept juist weemoed bij me op:
Familie Ties/ Alf/ Perfect Strangers

... is filmed in front of a live studio audience :)
Ars longa, vita brevis
Pelle schreef:
06-04-2026 11:56

Series worden vaak voor een live publiek opgenomen om de energie en directe feedback van echte reacties (lach, applaus) vast te leggen, wat zorgt voor een theatrale sfeer, betere timing van grappen door acteurs en een authentiekere kijkervaring.
Heel vaak niet. Zeker bij latere comedy niet. Dan worden geluidsopnames gebruikt.

Er waren ook series die zich buiten afspeelden met gelach erbij. Zoals Mr. Bean. Of tekenfilms/series. Zoals Scooby-Doo en de Flintstones.
paradise wijzigde dit bericht op 06-04-2026 12:12
0.59% gewijzigd
Anna75 schreef:
06-04-2026 12:09
Het roept juist weemoed bij me op:
Familie Ties/ Alf/ Perfect Strangers

... is filmed in front of a live studio audience :)
Ja, bij mij ook.

Ik vind die lachband/echt publiek een fascinerend iets. Zijn ook interessante artikelen over geschreven.
Pelle schreef:
06-04-2026 11:56
Oh, ik lees nu dat Friends wel voor een live publiek werd opgenomen. Maar dat lachende publiek werd vervolgens geremasterd en bewerkt. En er deden ook professionele lachers mee.
Soms werd echt gelach opgenomen en gebruikt in andere afleveringen.

Wist ik ook niet.

Niets aan het toeval overlaten uiteraard.
Yejii schreef:
06-04-2026 10:13
Het geklok van wijn die in een glas wordt geschonken.

Zelfs van deze zin gaan mijn klieren werken, heerlijk :)
Anna75 schreef:
06-04-2026 11:34
Nóg ergelijker: als jij MonsieurBijoux was geweest, dan had je die opmerking nooit gekregen:

"Hé Karel-Jan, wat kijk je chagrijnig, ben je ongesteld ofzo?"
Inderdaad vrouwonvriendelijk! Ik kan moeilijk punaises in mijn mondhoeken stoppen om de hele dag te lopen grinniken. 🥴
Het ellenlange weerbericht van RTL4.
Het interesseert me geen hol wat voor weer het in de rest van Europa is. Ik wil gewoon weten of ik het maaien nog een dagje kan uitstellen of dat ik dat beter vanavond nog kan doen. En of ik de volgende dag eerder op moet om te krabben. En of ik morgen al open schoenen aan kan of dat ik beter een andere outfit kan klaarleggen. Zijn er echt mensen die elke dag willen weten of het in Italië gaat regenen? @(
Ik vind hier dingen van.
__appelbloesem__ schreef:
06-04-2026 11:36
Dit vind ik een hele zinnige ergernis, het is nogal een vrouwonvriendelijke opmerking namelijk. Het is over het algemeen niet jouw taak om mooi te zijn voor degene die daarover klaagt, ze kijken maar een andere kant op als ze er last van hebben. ‘De passagier die tegenover mij zit in de trein kijkt zo chagrijnig terwijl ze haar kruiswoordpuzzel oplost’ zou dan weer heel goed passen bij de onzinnige ergernissen!

Dit dus. Alsof ik daarvoor verantwoordelijk ben! Dat overdreven ge-hmmm vind ik altijd erg nep overkomen...alsof je het niet meent.
Mensen met een ochtendhumeur.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Afbeelding

Hoe bedoel je? ;-D
Ik vind hier dingen van.
Mensen die 's ochtends heeeeel veel praten en stomme vragen stellen. Hou gewoon je kop.
Jankerd
Djessy schreef:
06-04-2026 17:09
Mensen die 's ochtends heeeeel veel praten en stomme vragen stellen. Hou gewoon je kop.
Dan is het maar goed dat je mijn zoon niet hebt. Die staat meteen aan zodra die wakker is, dodelijk vermoeiend :lol:
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
06-04-2026 17:18
Dan is het maar goed dat je mijn zoon niet hebt. Die staat meteen aan zodra die wakker is, dodelijk vermoeiend :lol:
Bloedje chagrijnig word ik daarvan :hamer:
Jankerd
Kidneybean schreef:
06-04-2026 14:03
Mensen met een ochtendhumeur.

O inderdaad, ga dat maar lekker ergens op jezelf doen, val mij niet lastig. Vreselijk vermoeiend.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven