Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 5 april 2026 om 21:39
Ik begrijp best dat het vervelend is, zou ik denk ik ook hebben als ik de voorste was, maar had ooit jaren geleden ook een situatie waarin ik vlak achter iemand fietste, precies op zo'n tempo dat ik niet echt kon inhalen maar dat je dusdanig in hetzelfde tempo fietst dat er geen grotere afstand ontstaat. Gebeurde op een fietsroute langs akkers/weiland van het ene naar het andere dorp vanuit werk naar huis. En ook maar 1 route zonder zijwegen.
Stopt dat meisje plotseling en roept: wil je stoppen met mij te achtervolgen!!? Ik schrok me dood en weet niet wat ik gestameld heb maar achteraf denk ik dat het voor haar echt heel ongemakkelijk was dat ik zo vlak achter haar fietste en had ik beter zelf voor een grotere afstand kunnen zorgen door langzamer te gaan fietsen.
zondag 5 april 2026 om 21:45
Als puber merkte ik ooit dat iemand achter me aanfietste. Heel intimiderend. Dus ik ging harder fietsen, en hij ook. Dus ik nog harder, en hij ook. Ik raakte inmiddels wat in paniek en versnelde nog een beetje naar harder dan ik eigenlijk kon. En hij versnelde weer. En toen hoorde ik pas dat hij nog riep ook: "meisje, meisje!". Dus op een drukkere plek op de route stopte ik, in de hoop dat hij voorbij zou fietsen. Stopt hij, met mijn kettingslot in zijn hand. "Jeetje, wat kan jij hard fietsen. Ik kon je nauwelijks bijhouden. Je verloor deze." Gaf me mijn slot en reed door.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 5 april 2026 om 21:46
Even terug naar de dagelijkse struggles. Wat ook vaak fout gaat op WhatsApp:
Kind: hgh
Ik: Wat?
Kind: hoe gaut ht (oogrol)
Ik: Ok
Ik denk, ik doe lekker mee. Maar 'ok' is dus heel agressief, dat moet dan wel weer 'okee' zijn. Ik loop telkens achter de feiten aan.
Tijdens colleges preekte ik dat taal altijd verandert en dat dat goed is. Maar toen had ik nog geen puber.
Ik denk, ik doe lekker mee. Maar 'ok' is dus heel agressief, dat moet dan wel weer 'okee' zijn. Ik loop telkens achter de feiten aan.
Tijdens colleges preekte ik dat taal altijd verandert en dat dat goed is. Maar toen had ik nog geen puber.
Ars longa, vita brevis
zondag 5 april 2026 om 21:49
Oh maaar dat is toch gewoon een zinnige ergernis? Zo'n snotneus zal het gerust goed bedoelen allemaal, maar kom op zeg.KamilleT schreef: ↑05-04-2026 21:24Mijn moeder was ooit met haar CVA-zwemclub in het lokale nieuws. Daar werd een vrijwilliger van de begeleiding geïnterviewd, man van een jaar of 20. Die had een woordkeuze over ‘die mensen die verder niet zoveel leuks hebben in hun leven’ en wat hij allemaal voor ze kon doen waar ik me verschrikkelijk aan ergerde. ‘Die mensen’ deden al zinvolle dingen toen meneer van 20 nog niet eens geboren was, dus behandel ze gewoon als wijze volwassenen in plaats van een liefdadigheidsproject. Ook in het verzorgingshuis liepen wel van die zorgverleners rond die deden alsof ze een stel kleuters verzorgen en bewoners als zodanig benaderden, in plaats van als volwassen die toevallig vier keer zo oud zijn als zij.
Graftak!
zondag 5 april 2026 om 21:52
Over de modernismen van geschreven communicatie gesproken: hjb = hou je bek en hbj = hoe bedoel je. Hoewel ze er voor een halve dyslect als ik hetzelfde uitzien, kun je de laatste beter niet voor de eerste verwisselen.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 5 april 2026 om 21:53
Driekwart van dit topic bestaat uit zinnige ergernissen.Lady*Voldemort schreef: ↑05-04-2026 21:49Oh maaar dat is toch gewoon een zinnige ergernis? Zo'n snotneus zal het gerust goed bedoelen allemaal, maar kom op zeg.
Ergerlijk is dat.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 5 april 2026 om 21:55
Hier op ‘t forum moet altijd een soort van gecompenseerd worden als je iets doet wat vervuilend is:
‘Ik ga deze zomer voor het eerst sinds 10 jaar vliegen, maarrrrrr ik heb geen kinderen, eet geen vlees, scheid mijn afval, brei sokken van de schapen in m’n achtertuin, doe altijd het licht uit , ga met m’n vouwfiets in de trein naar het werk, gebruik mijn eigen mok, recycle mijn wc-papier, blablabla’
Het boeit me niet hoe groot je ecologische voetafdruk is. Je gaat vliegen, oke, boeiend. Van mij hoef je echt niet te showen hoe goed je voor de rest wel niet leeft….
‘Ik ga deze zomer voor het eerst sinds 10 jaar vliegen, maarrrrrr ik heb geen kinderen, eet geen vlees, scheid mijn afval, brei sokken van de schapen in m’n achtertuin, doe altijd het licht uit , ga met m’n vouwfiets in de trein naar het werk, gebruik mijn eigen mok, recycle mijn wc-papier, blablabla’
Het boeit me niet hoe groot je ecologische voetafdruk is. Je gaat vliegen, oke, boeiend. Van mij hoef je echt niet te showen hoe goed je voor de rest wel niet leeft….
zondag 5 april 2026 om 22:00
Niet ergerlijker dan die lui die bij iedere post over een zielig hondje beginnen te schreeuwen over hypocrisie want die mensen die dat hondje zo zielig vinden vreten zelf vast de hele dag alleen maar vlees van kistkalveren.Coniglio schreef: ↑05-04-2026 21:55Hier op ‘t forum moet altijd een soort van gecompenseerd worden als je iets doet wat vervuilend is:
Overigens zijn ook dit zinnige ergernissen.
Graftak!
zondag 5 april 2026 om 22:00
Ik vind Ok ook niet fijn. Maar dat komt door dat BASIC programmeren vroeger op mijn allereerste computer. Die eindigde dan altijd met Ok en dan dacht ik altijd: wat nou, Ok?Anna75 schreef: ↑05-04-2026 21:46Even terug naar de dagelijkse struggles. Wat ook vaak fout gaat op WhatsApp:
zondag 5 april 2026 om 22:07
Off topic, maar ik ben even benieuwd wat die uitdrukking dan is. In het Spaans kan wel gezegd worden “Gracias”, - “No hay de qué”. Beetje moeilijk vertaalbaar, maar iets als ‘er is niks waarvoor dat nodig is’. Of natuurlijk het bekendere ‘de nada’, voor niets, of in het Frans de rien.
zondag 5 april 2026 om 22:12
Zoiets als geen dank dus.Azalea747 schreef: ↑05-04-2026 22:07Off topic, maar ik ben even benieuwd wat die uitdrukking dan is. In het Spaans kan wel gezegd worden “Gracias”, - “No hay de qué”. Beetje moeilijk vertaalbaar, maar iets als ‘er is niks waarvoor dat nodig is’. Of natuurlijk het bekendere ‘de nada’, voor niets, of in het Frans de rien.
Everything is possible for the one who believes.
zondag 5 april 2026 om 22:14
zondag 5 april 2026 om 22:17
De uitdrukking in het Engels "it is a shame" vind ik altijd heel moeilijk om aan te horen.
In het Nederlands zeg je jammer of zo zonde dat dit niet zo goed gelukt is (bv bij Masterchef een gerecht maken) maar in het Engels klinkt het alsof je je ergens in een hoekje heel diep moet gaan schamen dat je iets niet helemaal goed hebt gedaan.
In het Nederlands zeg je jammer of zo zonde dat dit niet zo goed gelukt is (bv bij Masterchef een gerecht maken) maar in het Engels klinkt het alsof je je ergens in een hoekje heel diep moet gaan schamen dat je iets niet helemaal goed hebt gedaan.
zondag 5 april 2026 om 22:18
'Dor nich för' dus echt letterlijk 'daar niet voor.' Opmerkelijk, want in het standaardduits kun je dafür niet echt uit elkaar halen.Azalea747 schreef: ↑05-04-2026 22:07Off topic, maar ik ben even benieuwd wat die uitdrukking dan is. In het Spaans kan wel gezegd worden “Gracias”, - “No hay de qué”. Beetje moeilijk vertaalbaar, maar iets als ‘er is niks waarvoor dat nodig is’. Of natuurlijk het bekendere ‘de nada’, voor niets, of in het Frans de rien.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 5 april 2026 om 22:20
Ja dat is echt stom! Er is ook een chocolademerk waar melk in een rood papiertje zit, grote teleurstelling, en ik vergeet altijd welk merk dat is.
Sowieso zijn er veel vieze smaken op de markt, wit met een soort frambozensmaak of wat daarvoor door moet gaan. Wit is al vies, maar dan nog een extra chemisch vleugje erdoor maakt het echt oneetbaar.
zondag 5 april 2026 om 22:28
Hier is het: voor nu en nog eens. Dus dan bedoel je: graag gedaan en je kunt het me de volgende keer weer vragen.
Geen ergernis, ik vind het een leuke uitdrukking.
Wat eten we vanavond?
zondag 5 april 2026 om 22:28
Mee eens. Die hele grote bakken bij de Jamin vind ik ontzettend gezellig en aantrekkelijk eruit zien en eigenlijk zou ik willen dat ik al die aparte smaakjes superlekker vond maar in de praktijk heb ik het liefst melk, wit en melk met hazelnoot.KamilleT schreef: ↑05-04-2026 22:20Ja dat is echt stom! Er is ook een chocolademerk waar melk in een rood papiertje zit, grote teleurstelling, en ik vergeet altijd welk merk dat is.
Sowieso zijn er veel vieze smaken op de markt, wit met een soort frambozensmaak of wat daarvoor door moet gaan. Wit is al vies, maar dan nog een extra chemisch vleugje erdoor maakt het echt oneetbaar.
Jumbo had dit jaar wel een hele lekkere, melk met nougatine. Maar verder moet ik me niet laten verleiden door smaken als cognac, avocado creme of nasi goreng...
zondag 5 april 2026 om 22:29
O haha, die paaseitjes brengen mij ook bij een ergernis: dat feestelijke lekkernijen die van zichzelf al gewoon hartstikke lekker waren, zoals pepernoten, of paaseitjes in melk/puur/wit, steeds weer zogenaamd extra lekker en/of groter gemaakt moeten worden. De chocoladepepernoten heb ik nog leren waarderen, wat er daarna allemaal voor overdreven varianten is bijgekomen hoeft voor mij echt niet. Me eraan ergeren slaat op zich nergens op, laat anderen de smaken kopen die zij lekker vinden en dan houd ik het bij de simpele variant, wat maakt mij het uit? Maar toch veel, blijkbaar
.
zondag 5 april 2026 om 22:30
zondag 5 april 2026 om 22:38
cognac schreef: ↑05-04-2026 22:28Mee eens. Die hele grote bakken bij de Jamin vind ik ontzettend gezellig en aantrekkelijk eruit zien en eigenlijk zou ik willen dat ik al die aparte smaakjes superlekker vond maar in de praktijk heb ik het liefst melk, wit en melk met hazelnoot.
Jumbo had dit jaar wel een hele lekkere, melk met nougatine. Maar verder moet ik me niet laten verleiden door smaken als cognac, avocado creme of nasi goreng...
Ars longa, vita brevis
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in