Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2328 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
A: Hoe gaat het met je?
B: Nou, ik ben net terug uit het ziekenhuis want...
A: * kapt B af:* Sorry, ik geef nu even mijn grens aan. Ik heb hier geen ruimte voor.

Vráág het dan niet, A!
Anna75 schreef:
10-04-2026 11:25
A: * kapt B af:* Sorry, ik geef nu even mijn grens aan. Ik heb hier geen ruimte voor.

Vráág het dan niet, A!
Haha (ook al is het niet grappig), mensen schrikken zich rot als je gewoon antwoord geeft op een vraag.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Eindhoven Airport met al het geluidsoverlast in woonomgeving en natuurgebieden.
Zinloos, want wat kan ik eraan doen?
Solomio schreef:
10-04-2026 11:27
Haha (ook al is het niet grappig), mensen schrikken zich rot als je gewoon antwoord geeft op een vraag.
Het erge maar ook grappige was: dit was een yogalerares die alles een kwestie van je mind vond -dus ook ziekte-.
Anna75 schreef:
10-04-2026 11:25

Vráág het dan niet, A!

Haha! Ik had ooit zo'n leidinggevende.

Ze stond opeens achter me en vroeg: "En? Alles goed met Hallodaar?"

Ik was druk bezig maar begon met mijn rug half naar haar toe een heel verhaal af te steken.

Kijk ik een paar tellen later om.. was ze al meters weg en al aan het einde van de gang!

Ze was gewoon meteen doorgelopen en had de vraag gesteld zonder enige interesse naar het antwoord. Ik vond dat zo bizar!
Laagdrempelige onzinnige ergernis: mijn kind wil alleen nog maar Pickwick drinken omdat ze de vragen op de theezakjes zo leuk vindt. Een verpakking pickwick is ongeveer drie keer duurder dan huismerk-aardbeienthee. Ik bood nog aan om zelf een pot met 300 malle vragen te maken, maar dat was "niet hetzelfde."
Si abra la puerta hay lobos.
Ook nog een onzinnige ergernis: de wasbakken bij de kapper.
Ben al bij verschillende kappers geweest, maar die wasbakken vind ik altijd echt een crime...
Bij eentje jaren geleden werd je plat liggend op een soort stretcherbed gewassen maar dat vond ik toch ook maar een vage boel.
Hallodaar schreef:
10-04-2026 11:45
Haha! Ik had ooit zo'n leidinggevende.

Ze stond opeens achter me en vroeg: " En? Alles goed met Hallodaar?"

Ik was druk bezig maar begon met mijn rug half naar haar toe een heel verhaal af te steken.

Kijk ik een paar tellen later om.. was ze al meters weg en al aan het einde van de gang!

Ze was gewoon meteen doorgelopen en had de vraag gesteld zonder enige interesse naar het antwoord. Ik vond dat zo bizar!
:HA:

Die was al voorbij gekomen maar hij blijft leuk!
Rabarbara schreef:
10-04-2026 11:54
Laagdrempelige onzinnige ergernis: mijn kind wil alleen nog maar Pickwick drinken omdat ze de vragen op de theezakjes zo leuk vindt. Een verpakking pickwick is ongeveer drie keer duurder dan huismerk-aardbeienthee. Ik bood nog aan om zelf een pot met 300 malle vragen te maken, maar dat was "niet hetzelfde."
Wat bist ja ook n knieperd.

Life changing questions zijn nu eenmaal niet goedkoop. Wat vis ik bijvoorbeeld net uit mijn thee:

In welk opzicht ben je het afgelopen jaar gegroeid?
Anna75 schreef:
10-04-2026 12:04

Life changing questions zijn nu eenmaal niet goedkoop. Wat vis ik bijvoorbeeld net uit mijn thee:

Ja, maar echt. Begroot mie gewoon, 2.19 voor thee betalen terwijl bij Aldi dezelfde thee voor veel minder ligt, alleen omdat mijn kind dolgraag vragen beantwoordt als "wat was jouw mooiste droom?"
Si abra la puerta hay lobos.
Anna75 schreef:
10-04-2026 12:04

Haha, ik kreeg laatst ook nog zo'n theezakjes vraag.
"Omschrijf jezelf in 3 woorden!"
Ik: vrouw, Nederlandse, bruin haar"

Vond dochter een stom antwoord.
Ik wist echter niet dat er diepgaande gesprekken moesten voortvloeien vanuit een theezakje!😄
Elk evaluatie- of functioneringsgesprek op mijn werk dat begint met de woorden "dit jaar gaan we het aanpakken via het systeem van Huppeldepup" (waarbij Huppeldepup de zoveelste onzin-geleerde is).

Als je mij wil evalueren graag 1 duidelijk systeem. Niet elk jaar weer een ander onzin-systeem dat je ergens in een gratis nieuwsbrief bent tegengekomen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ook een onzinnige ergernis: als ik muziek wil luisteren via Spotify en ik heb een artiest aan, dat er dan ineens gejoel klinkt. Blijkt het een nummer, opgenomen tijdens een live concert. Dat irriteert me zo ontzettend. Zelfde categorie als wanneer mensen voetbal op hebben staan en je hoort dat publiek. Kan het NIET aanhoren.
Sowieso vind ik volwassenen die samen staan te juichen als een klein kind echt tenenkrommend.
Wissewis schreef:
10-04-2026 12:08
Niet elk jaar weer een ander onzin-systeem dat je ergens in een gratis nieuwsbrief bent tegengekomen.
Er is ergens een hele groep mensen die dat soort dingen bedenken om te voorkomen dat hun eigen functie en functies van andere mensen overbodig worden. Er moet altijd wat te veranderen, te "verbeteren" en te managen zijn.
Edda schreef:
10-04-2026 12:33
Er is ergens een hele groep mensen die dat soort dingen bedenken om te voorkomen dat hun eigen functie en functies van andere mensen overbodig worden. Er moet altijd wat te veranderen, te "verbeteren" en te managen zijn.
Helemaal mee eens! Op mijn werk werden daarvoor interim managers ingehuurd en opeens was onze manier van werken niet meer goed. Er werd een hele reorganisatie in gang gezet. Omdat ik er al zo lang werkte, had ik dit al zo vaak voorbij zien komen en ik dacht, dit is gedoemd om te mislukken. Ik sprak dit maar niet uit want dan ben je ouderwets, niet flexibel etc. etc.. En inderdaad, het werd een puinhoop. De (dure) interim vertrok en liet ons met de puinhoop achter. Ben blij dat ik er niet meer werk.
Lieneke schreef:
10-04-2026 08:29
Inderdaad, bloedjeirritant. En vooral ook dat diepe ellende je altijd een sterker mens moet maken. Mij heeft het vooral gebroken en het komt nooit meer helemaal goed. Niet erg of zielig, maar het is niet per definitie zo dat je vervolgens met je armen omhoog bij het water de overwinnaar staat te wezen.

Deze ergernis is ook al eerder langs gekomen :) :

Afbeelding
Het woord knarrenhofje.
E-biker schreef:
10-04-2026 12:39
Helemaal mee eens! Op mijn werk werden daarvoor interim managers ingehuurd en opeens was onze manier van werken niet meer goed. Er werd een hele reorganisatie in gang gezet. Omdat ik er al zo lang werkte, had ik dit al zo vaak voorbij zien komen en ik dacht, dit is gedoemd om te mislukken. Ik sprak dit maar niet uit want dan ben je ouderwets, niet flexibel etc. etc.. En inderdaad, het werd een puinhoop. De (dure) interim vertrok en liet ons met de puinhoop achter. Ben blij dat ik er niet meer werk.
O bah ja, dan ben je gewoon lekker aan het werk met je team en dan moet het proces weer anders.
Hij of zij heeft 'luddevedu' (weet niet of ik het goed schrijf) maar in ieder geval vind ik dat zo'n neerbuigende, bagatelliserende manier van liefdesverdriet aanduiden.
Rabarbara schreef:
10-04-2026 11:54
Die vind ik wel terecht. Is duur én niet te zuipen.
Everything is possible for the one who believes.
Star⁴ schreef:
10-04-2026 12:39
Het woord knarrenhofje.
Huh? Wat is dat?
Mensen die héél gezond leven, dus: veel bewegen, iedere dag 10.000 stappen zetten, een gezond uitgebalanceerd dieet volgen, op tijd naar bed gaan, enz.. En dat iedere keer laten zien: kijk eens hoe goed wij bezig zijn, zou jij ook eens moeten doen, pffffff.
Moiren schreef:
10-04-2026 13:00
Huh? Wat is dat?
Nieuwe topics-lijst. Krijg er jeuk van.
Misschien al een keer genoemd maar ga niet 65 pagina’s doorlezen: mensen die met de fiets aan de hand lopen. Ze lopen altijd in de weg. Je kunt er niets langs want die fiets blokkeert alles.
We’re all mad here
Star⁴ schreef:
10-04-2026 13:03
Nieuwe topics-lijst. Krijg er jeuk van.
Terecht

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven