Ouderen steeds onbeschofter?

15-11-2010 18:38 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgevoed met het idee dat je respect moet hebben voor oudere mensen, maar het valt mij de laatste tijd op dat oudere mensen steeds onbeschofter worden.

Een aantal voorbeelden:

Voorkruipen in de rij van de supermarkt. Als je er wat van zegt dan zijn ze spontaan doof of vinden ze dat ze dat verdienen. Kijk, als iemand slecht ter been is, kan deze altijd vragen of hij/zij even voor mag en ik neem aan dat ieder normaal persoon daar begrip voor heeft, maar puur het oud zijn alleen geeft je geen recht om zomaar overal voor in de rij te gaan staan.

Ik loop laatst met mijn moeder in de supermarkt, gezellig naast haar maar er is nog voldoende ruimte om ons aan beide kanten met een karretje te passeren. Komt er een oude man achter ons lopen die hardop begint: " Ja, loop maar lekker breed uit he, kan je niet langzamer lopen, en maar kletsen en maar kletsen". Dus ik draai mij verbaasd om en zeg "pardon?!" en vervolgens krijg ik een tirade over mij heen over respect en het feit dat ik niet zo'n toon aan hoor te slaan tegen iemand die ouder is als ik. Op het moment dat ik vroeg of hij zijn fatsoen vergeten was mee te nemen nam hij snel de benen.

Mijn vriend is donker. Wij wonen in het centrum en hebben een parkeerplaats in een parkeergarage. Wij lopen richting ingang, er staat een wat ouder koppel te klungelen met een doos en mijn vriend vraagt of hij ze kan helpen en of hij de deur voor ze open kan houden. Het koppel negeert deze vraag, en de oudere vrouw zegt hardop tegen haar man "Wacht maar tot hij weg is, straks beroofd hij ons nog."

Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik maak wel meer rare situaties mee met oudere mensen. (Er zitten een hoop ouderenwoningen hier in de stad en ben regelmatig overdag in winkels etc.)

Ik bedoel maar, oud zijn is geen verdienste, het is mazzel hebben. En het betekent al helemaal niet dat je alles maar zo maar kan flikken en dat niemand er wat mag van zeggen omdat oud zijn betekent dat iedereen respect voor je moet hebben en voor je moet wijken alsof je Mozes bent.

Merken jullie dit soort dingen ook met oudere mensen? Of krijgen de ouderen hier gewoon iets verkeerds te eten?
quote:Frankie33 schreef op 15 november 2010 @ 19:03:

De ouderen van tegenwoordig zijn echt anders. Afgezien van allerlei andere factoren, dit: (wikipedia) 'Het begin van jeugdcultuur wordt [daarom] wel eens vastgesteld op 12 april 1954.' Dat is 56 jaar geleden. Jongeren die toen 14 waren zijn nu 70. Toen emancipeerden zij zich (lees: zetten zij zich af) als jongere, nu als oudere.Ah idd dus zo iets. Interessant!
quote:haakaa schreef op 15 november 2010 @ 19:02:

Ik zeg dan altijd hardop, oh, u heeft zeker haast? als ouderen voorkruipen, dat werkt meestal goed. Ook snap ik niet waarom ze en masse op zaterdagochtend boodschappen gaan doen. Dat is het het drukste moment van de week en loopt de hele AH vol met schuifelende bejaarden!Omdat de (klein)kinderen zondag's op visite komen.
quote:Marels schreef op 15 november 2010 @ 19:05:

Ik moet ineens denken aan de zeventiger die mij ooit de huid vol schold omdat ik het gore lef had hem in een overvolle trein mijn zitplek aan te bieden. D'as wel heel erg ja.
quote:Marels schreef op 15 november 2010 @ 19:05:

Ik moet ineens denken aan de zeventiger die mij ooit de huid vol schold omdat ik het gore lef had hem in een overvolle trein mijn zitplek aan te bieden. huh??
Ik vind dat ook niet zo erg, op zaterdagmorgen.

Ik kan me voorstellen dat je zoiets hebt van waaaaaaaaaaaaaaarom om vijf uur boodschappen doen als je toch met pensioen bent, maar op zaterdag, dat is niet zo raar, toch?

Gouden tip trouwens voor de mensen die vinden dat "heel werkend Nederland om 17.u de boodschappen moet gaan doen"; doe gewoon je boodschappen één keer in de week, op vrijdagavond of zaterdag ofzo.

Hoef je je de rest van de week niet te ergeren.
668, the neighbour of the Beast
Welnee, de maatschappij op zichzelf wordt veel onbeschofter. Laten ouderen nu onderdeel van de maatschappij zijn en zie daar; ook onder die groep kom je onbeschoften tegen.

Zelf heb ik veel van doen met ouderen, gewild en ongewilder. Mijn vrijwilligerswerk richt zich op bepaalde doelgroepen, waarbij ouderen een belangrijk onderdeel zijn van die doelgroepen. Logischerwijs heb je dan wel eens met ze van doen.

Bovendien woon ik in een 55+-complex (dank je wel woningbouwvereniging..) waarin de gemiddelde bewoner de 70 allang gepasseerd is. Sowieso heeft mijn gemeente een relatief hoog percentage ouderen, dus ik kom ze 'overal en nergens' tegen. Grijns, we hebben niet voor niets onze eigen hangouderenplaatsen en hangjongerenplaatsen. Onbeschoft? Niet meer dan mijn gemiddelde ervaring met de maatschappij als geheel.

Natuurlijk, er zitten exemplaren tussen maar die zitten er overal tussen. Afhankelijk van hoe dat zich uit kan het bloedirritant zijn, op zijn zachts gezegd. Maar ja, dat kom ik persoonlijk in elk geval in alle mogelijke vormen en maten tegen.

Kijk, mijn persoonlijke voorkeur is het ook niet dat bewoners van dit complex mij het liefst tot hun persoonlijke inwonende knuffelkleinkind zouden bombarderen. En dat het soms wat tact, of andere zaken vergt om de grenzen even duidelijk te krijgen. Maar onbeschoft? Neuh, dat zijn er weinigen hier in mijn visie. Iets wat ook erg van invloed is heb ik inmiddels geleerd; persoonlijke visie. Wanneer is iets onbeschoft en wanneer niet?
when you wish upon a star...
Oude mensen zijn inderdaad zeurpieten. Vooral mannen worden zuurpruimen naarmate ze ouder worden.

Ik heb dezelfde ervaringen als jou.
Mijn man's oma vervalste een 65+ pas toen ze nog lang geen 65 was. Kon ze lekker goedkoop reizen

Veel asobejaarden kom ik hier niet tegen. Wèl heel veel bejaarden die hoognodig van hun rijbewijs ontdaan moeten worden. Eergisteren nog hadden we bijna een bejaard echtpaar in de zijkant zitten. Mannetje stopt voor haaientanden, laat auto voorgaan, nog een auto, en trekt ineens als een dolle op. Gelukkig hebben we net een nieuw(ere) auto met ABS en toeters en bellen, met onze oldtimer hadden we er vol ingezeten en was het mannetje hartstikke dood geweest.
Echt hoor. Wie ik wel niet dacht dat ik was. Of ik nu niet vond dat ik heel wat beter was dan hem. En of ik nu echt dacht dat hij niet eens meer zelf een stukje kon staan in de trein.

Wat wel leuk was; er zat naast mij een heel lief oud dametje die het helemaal voor me op ging nemen
quote:Stoker schreef op 15 november 2010 @ 19:01:

Uitzonderingen daar gelaten, krijg je natuurlijk terug wat je geeft. Wie mij op een onbeschofte manier aanspreekt hoeft niet te verwachten dat ik daarna ook maar enigszins geneigd ben om aan de kant te gaan of hen voor te laten gaan in de rij etc. Ik ben gewoon heel erg verbaasd dat de generatie die zo loopt te klagen over onbeschofte jongeren zelf zo ontzettend vervelend doet. De lieve oude omaatjes lijken er niet meer te zijn.

Waar woon jij?

Ik kan er in dit pand alleen al zo een stuk of 4, 5 lieve oude omaatjes aanwijzen. Laat staan dat ik ze "in het wild" niet tegen kom. Nou ja, al dan niet minus de omajurk, omakrullen of wat dan ook, maar in essentie nog altijd de lieve oude omaatjes met bijhorende intenties. Woon ik dan in zo'n apart deel van NL?
when you wish upon a star...
quote:luna1 schreef op 15 november 2010 @ 19:13:

Veel asobejaarden kom ik hier niet tegen. Wèl heel veel bejaarden die hoognodig van hun rijbewijs ontdaan moeten worden.

Mijn oma, onder andere

Overigens vind ik oudere mannen helemaal geen zuurpruimen. Bij ons op het werk zijn eigenlijk bijna alle mannen gezellig, dankbaar, vriendelijk.

De echte zeikbejaarden zijn toch echt allemaal vrouwen
quote:Liselotte4 schreef op 15 november 2010 @ 18:56:

Wel herken ik de oude dame die bang is dat haar tasje wordt gejat als er een donker persoon naast haar staat. Vertelde een vriend van mij, dat hoe net hij er ook uit zag, de meeste oudere mensen toch bang keken naar hem als hij bij de bushalte stond.

Mijn vriend heeft hier ook erg veel last van. Hij werkt in een winkel en oudere mensen willen hem nooit iets vragen. Die blijven net zo lang zoeken tot ze een blanke collega hebben gevonden die hen kan helpen. Vaak worden ze dan toch nog door verwezen naar hem en ze verkleuren vaak helemaal op het moment dat hij vraagt " Goh, had u mij niet zien staan?"
quote:Marels schreef op 15 november 2010 @ 19:16:

[quote]luna1 schreef op 15 november 2010 @ 19:13:

Veel asobejaarden kom ik hier niet tegen. Wèl heel veel bejaarden die hoognodig van hun rijbewijs ontdaan moeten worden. /quote]

Mijn oma, onder ander

Overigens vind ik oudere mannen helemaal geen zuurpruimen. Bij ons op het werk zijn eigenlijk bijna alle mannen gezellig, dankbaar, vriendelijk.

De echte zeikbejaarden zijn toch echt allemaal vrouwen Ik heb het eigenlijk ook niet oevr de echte bejaarden, meer zo rond de 70.
Tja, mijn populatie is gemiddeld ergens half in de tachtig, geloof ik
Mijn opa zou ook echt geen rijbewijs meer mogen hebben!

Hij gaat echt zó vreselijk langzaam op een 80 of 100km weg, echt gevaarlijk gewoon..

Verder ongelooflijk van dat oude mannetje in de tram, wel weer schattig van die dame die het voor je opnam
quote:Frankie33 schreef op 15 november 2010 @ 19:03:

De ouderen van tegenwoordig zijn echt anders. Afgezien van allerlei andere factoren, dit: (wikipedia) 'Het begin van jeugdcultuur wordt [daarom] wel eens vastgesteld op 12 april 1954.' Dat is 56 jaar geleden. Jongeren die toen 14 waren zijn nu 70. Toen emancipeerden zij zich (lees: zetten zij zich af) als jongere, nu als oudere.

Dat is interessant. Misschien zit "zich afzetten" inmiddels wel in de aard van het beestje! Dat betekent dat wij dus straks ook zo zijn .

Maar, serieus, ik denk dat het meer met de individualisering in de maatschappij te maken heeft. Er is minder sprake van een groepsgevoel, men gaat uit van eigen behoeften. En dat doen ouderen dus net zo goed.

Natuurlijk kom ik ook heel lieve oudere mensen tegen, ik wil niet alle ouderen over een kam scheren. Maar, zoals bij alle mensen, er zitten mensen tussen die je thuis liever niet over de vloer hebt zegmaar.
Afgelopen zomer kwam hier in het durp een oud opaatje in een scootmobiel naar de jaarlijkse BBQ van de plaatselijke sportclub. Geen idee waarom, exclusief voor leden, maar hij was er.

Stopte in een mum van tijd zijn buik vol en reed toen weer weg in zijn scootmobiel.

En passant nam hij de hele partytent mee. Geen verontschuldiging, hij reed stoïcijns over de buizen en het zeil, zonder op of om te kijken.

In de trein was 't!

En nog een lang stuk ook. Intercity waarbij het volgende station minstens een kwartier verder ligt. Maar goed, 't is schofterig om dan aan een oude meneer te vragen of hij wil zitten
Ook leuk van met bejaarden werken; je kunt zo leuk gaan gokken; "op welke bewoner lijk ik als ik 85 ben".

Ik vrees dat mijn vooruitzicht niet best is
Mijn schoonouders zijn zo. Nog lang geen 70 maar ik word liever niet met ze in het openbaar gezien. Ze verwachten ten allen tijde op hun wenken bediend te worden, uiten luidkeels kritiek op alles en iedereen, doen vreselijk denigrerend over buitenlanders, "arbeiders en ander laag allooi", alsof ze daar ver boven verheven zijn. Even vergetend dat hun vaders doodgewone havenarbeiders waren.
Ik en mijn collega,s noemen ze de "rollatormaffia"",werk in een klein winkeltje en ze raggen alles uit de schapppen met die dikke banden..en gewoon onnozel doorlopen he

Maar heb ook lieve oudjes als klant hoor
Ik kan me als ik eelijk ben soms ook generen voor mijn oma.

Ze doet gelukkig nooit racistisch, maar wel een beetje denigrerend tgenover bijvoorbeeld bedienend personeel in de horeca. Bepaalde dingen net even iets te hard zeggen..

Naja jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel..
Ik vind sommige ouderen ook steeds onbeschofter worden. Vandaag weer eentje met een rollator bij de AH. Overal stonden lange rijen dus iedereen had al zoiets van kan er geen extra kassa open. Samen met collega de op het oog kortste uitgekozen en staan we rustig te wachten. Komt er ineens eentje met een rollator die er tussen wil. Vroeg het niet eens maar wilde de rollator er gewoon tussen duwen dus ik ging maar wat anders staan want er stond ook een hele rij achter ons. Op een gegeven moment wordt de vrouw achter mij kwaad want nu probeerde die natuurlijk zijn rollator daar tussen te krijgen. Als ik nou de laatste in de rij was had ik nog wel iets van ga maar voor (indien netjes gevraagd). Maar iedereen moest lang wachten.

Of op het fietspad. Kom je aanfietsen wat ze gewoon zien en gooien ze de scootmobiel er gewoon voor. En in winkels zie ik ook steeds vaker dat ouderen in scootmobiel er een racebaan van maken en overal snel doorheen willen ook al is het druk. Of juist met Nel, Bep etc midden in het gangpad stil staat om te kletsen. Kan er niemand meer langs natuurlijk omdat die dingen zo breed zijn. En dan ook doen of ze doof zijn. Of zonder melding achteruit rijden zodat je opzij moet springen omdat je net in het rek daar achter aan het kijken was.
Ze zeggen altijd : die jeugd van tegenwoordig!

Nou ,mijn kinderen en hun vrienden zijn beter opgevoed als de meeste ouderen van tegenwoordig...

Asociaal,voordringen,geen respect voor niemand,iedereen moet maar aan de kant...

bahbah..

Ik had er laatst ook eentje,ik had net 12uur gewerkt,moest nog koken,sta in de super,gooit zo'n oud dametje van een jaar of 80 haar spullen ongevraagd voor me op de band,met de woorden>Ik mag wel even voor he?

Nou,NIET DUS........ ik heb haar effe voor 5 cent meegegeven,met haar pak koekjes voor bij de koffie bij GTST.........

Ze heeft gvd de hele dag de tijd om die koekjes te halen.....
Ik ben in een voetgangersgebied van achter aan gereden door een scootmobieler die schijnbaar zo hard reed dat hij mijn stap naar links niet kon ontwijken en die vervolgens een hele tirade ging afsteken, zonder zich ook maar een seconde af te vragen hoe het mij met ging. Verder kom ik zelden asobejaarden tegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven