Ouderen steeds onbeschofter?

15-11-2010 18:38 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgevoed met het idee dat je respect moet hebben voor oudere mensen, maar het valt mij de laatste tijd op dat oudere mensen steeds onbeschofter worden.

Een aantal voorbeelden:

Voorkruipen in de rij van de supermarkt. Als je er wat van zegt dan zijn ze spontaan doof of vinden ze dat ze dat verdienen. Kijk, als iemand slecht ter been is, kan deze altijd vragen of hij/zij even voor mag en ik neem aan dat ieder normaal persoon daar begrip voor heeft, maar puur het oud zijn alleen geeft je geen recht om zomaar overal voor in de rij te gaan staan.

Ik loop laatst met mijn moeder in de supermarkt, gezellig naast haar maar er is nog voldoende ruimte om ons aan beide kanten met een karretje te passeren. Komt er een oude man achter ons lopen die hardop begint: " Ja, loop maar lekker breed uit he, kan je niet langzamer lopen, en maar kletsen en maar kletsen". Dus ik draai mij verbaasd om en zeg "pardon?!" en vervolgens krijg ik een tirade over mij heen over respect en het feit dat ik niet zo'n toon aan hoor te slaan tegen iemand die ouder is als ik. Op het moment dat ik vroeg of hij zijn fatsoen vergeten was mee te nemen nam hij snel de benen.

Mijn vriend is donker. Wij wonen in het centrum en hebben een parkeerplaats in een parkeergarage. Wij lopen richting ingang, er staat een wat ouder koppel te klungelen met een doos en mijn vriend vraagt of hij ze kan helpen en of hij de deur voor ze open kan houden. Het koppel negeert deze vraag, en de oudere vrouw zegt hardop tegen haar man "Wacht maar tot hij weg is, straks beroofd hij ons nog."

Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik maak wel meer rare situaties mee met oudere mensen. (Er zitten een hoop ouderenwoningen hier in de stad en ben regelmatig overdag in winkels etc.)

Ik bedoel maar, oud zijn is geen verdienste, het is mazzel hebben. En het betekent al helemaal niet dat je alles maar zo maar kan flikken en dat niemand er wat mag van zeggen omdat oud zijn betekent dat iedereen respect voor je moet hebben en voor je moet wijken alsof je Mozes bent.

Merken jullie dit soort dingen ook met oudere mensen? Of krijgen de ouderen hier gewoon iets verkeerds te eten?
Oh, de tweede vrouw van mijn opa, zo zou ik wel willen zijn als ik bejaard ben. Ze is jarenlang de maitresse van een of andere rijke stinkerd geweest voordat ze mijn opa ontmoette, destijds ook een rijke stinkerd. Droeg afgrijselijke bontmantels(dat zou ik dan weer niet doen) en scheurde elke dag in haar sportieve Honda 100 kilometer naar de stad waar haar kapper zat om te watergolven.

Ik mocht altijd mee voor een watergolfje als ik daar logeerde, ze leerde me vieze liedjes waar mijn opa heel erg geshockeerd van raakte(hij vond Toon Hermans al kielekiele) en heeft uiteindelijk al zijn geld erdoor gejaagd. Dat was wel wat minder, hij is berooid gestorven.
Was dat misschien dezelfde meneer als die van die trein van mij, Borderwalk?
668, the neighbour of the Beast
Het is gewoon waar dat heel veel ouderen geen blad meer voor hun mond nemen,mss gebeurt dat automatisch als je ouder word?

De opmerkingen die je soms krijgt,ben je zwanger?

Ja,jij bent ook niet 1 van de slankste he?

IK zou het niet uit mn strot krijgen.

"wacht maar tot ik 80 ben,ga ik ook los"
Oudere autobestuurders (mannen) vind ik vaak nogal agressief doen als je net voor hen 'n parkeerplek inschiet bijv. Dan kunnen ze echt met hun vuist zwaaien en daar heel vuil bij kijken. Terwijl ze toch echt zelf te traag waren door nog geen richting aan te geven als teken dat zij die parkeerplek wilden hebben.

Gewiekste oudjes die vanwege hun oudjesstatus proberen iets gedaan te krijgen vind ik doorgaans wel vermakelijk.
quote:Pixiedust schreef op 15 november 2010 @ 19:15:

[...]

Waar woon jij?

Ik kan er in dit pand alleen al zo een stuk of 4, 5 lieve oude omaatjes aanwijzen. Laat staan dat ik ze "in het wild" niet tegen kom. Nou ja, al dan niet minus de omajurk, omakrullen of wat dan ook, maar in essentie nog altijd de lieve oude omaatjes met bijhorende intenties. Woon ik dan in zo'n apart deel van NL?Haha, woon in een kleine " stad" in Flevoland, waar ze tot nu toe alle bejaarden verzameld hebben in het centrum. Maar echt, ik kom weinig oudere mensen tegen die nog vriendelijk zijn. Boven mijn ouders wonen ook van die oude zeikerds, die de politie bellen als er na 7 uur nog jongeren op de skatebaan tegenover het gebouw zijn (ook al maken ze helemaal geen lawaai) maar wel rustig zelf nog gaan boren om 22.30 uur. Mijn moeder is dan zo vriendelijk dat als ze die man op het balkon hoort schreeuwen (hij schreeuwt altijd een keer, en dan slaat ie aan het bellen) ze naar de jongens schreeuwt : "ik zou maar even een halfuurtje weg gaan, die oude zeikerd belt nu de politie!" Wat wel lief was dat een van die jongens een keertje een doosje Merci bij haar in de brievenbus heeft gegooid met een briefje erop geplakt " Bedankt oma!" omdat ze het voor hun op had genomen toen de politie weer eens op de skatebaan stond. (Ze was echter wel lichtelijk beledigd door het woord " oma", mijn broertje is pas 13...)
[quote]elninjoo schreef op 15 november 2010 @ 19:31:

Oudere autobestuurders (mannen) vind ik vaak nogal agressief doen als je net voor hen 'n parkeerplek inschiet bijv. Dan kunnen ze echt met hun vuist zwaaien en daar heel vuil bij kijken. Terwijl ze toch echt zelf te traag waren door nog geen richting aan te geven als teken dat zij die parkeerplek wilden hebben.

Bejaarde mannen met een hoedje op in de auto zijn het ergst(helemaal als ze Daf rijden) zei ook mijn rij-instructeur
Mijn moeder heeft ook zo'n mopperpot als buurman. Dat is echt een hele nare man. Woont bij de speeltuin en klaagt dan als er kinderen spelen (behalve als zijn kleinzoon er ook speelt, natuurlijk). Zelf houd hij iets teveel van een biertje en word 's middags dan echt luidruchtig en vervelend. Betichtte mijn verlegen 3-jarige zusje ervan dat ze hem voor oude lul uitschold, toen hij vervolgens mijn moeder zag begon hij te fulmineren dat "dat allemaal maar in de bijstand zat van zijn geld". Mijn moeder heeft nooit een cent bijstand gehad.

Ik sneed een keer een bocht af (raar soort verkeersheuveltje met te krappe bocht voor fietsers) en hij fietste er toevallig ook. Kreeg ik me toch een preek dat ik me aan de verkeersregels moest houden. Toen ik antwoordde dat dit mijn eigen verantwoordelijk was begon hij half te schreeuwen dat ik geen respect had voor ouderen.

Leuk detail, deze man is clown en moet dus kinderen vermaken.
quote:lashana schreef op 15 november 2010 @ 19:31:

Het is gewoon waar dat heel veel ouderen geen blad meer voor hun mond nemen,mss gebeurt dat automatisch als je ouder word?

De opmerkingen die je soms krijgt,ben je zwanger?

Ja,jij bent ook niet 1 van de slankste he?

IK zou het niet uit mn strot krijgen.

"wacht maar tot ik 80 ben,ga ik ook los"

Hahahaha, één van mijn bejaarden, ooit;

"ben je zwanger of ben je gewoon zo dik?"

Tja, mijn werkuniform flatteert ook niet. Heb maar geantwoord dat ik gewoon zo dik ben
quote:Teigera schreef op 15 november 2010 @ 19:21:

[...]

Dat is interessant. Misschien zit "zich afzetten" inmiddels wel in de aard van het beestje! Dat betekent dat wij dus straks ook zo zijn .

Maar, serieus, ...

Was het niet serieus dan?

En wat betreft de rest van je post:

Je meent 't. Ergens hebben deze senioren aan het roer gestaan van de individualiserende maatschappij. Hún ouders hadden die instelling niet.
ja rimpel sauriers kunnen behoorlijk iritant zijn.

Mijn oma is ook een vreselijk verbitterd mensje geworden,

Mijn andere oma, was een hippe oma.

Ik was jong en had op een busje hokje geschreven"diaantje .... was here" week erna stond er bij geschreven "opa en oma ... TO"
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:Marels schreef op 15 november 2010 @ 19:31:

Was dat misschien dezelfde meneer als die van die trein van mij, Borderwalk?

Misschien wel :-)

Op het dezelfde kruispunt heb ik trouwens een maand of twee later EHBO moeten verlenen aan iemand die op de fiets een botsing had gehad met een oudere scootmobieler.

Hoe hard kunnen die dingen eigenlijk? Ik heb het idee dat ze harder gaan dan sommige bestuurders nog kunnen overzien. Dat ze eerder zelf alleen nog maar liepen en nu ineens weer de enorme snelheid van 15 km kunnen bereiken.
"Rimpel sauriers"?

Dat vind ik dan wel weer behoorlijk respectloos. Als je van ouderen verwachten dat ze jou met respect behandelen zul je dat andersom ook moeten doen.
quote:Marels schreef op 15 november 2010 @ 19:35:

[...]

Hahahaha, één van mijn bejaarden, ooit;

"ben je zwanger of ben je gewoon zo dik?"

Tja, mijn werkuniform flatteert ook niet. Heb maar geantwoord dat ik gewoon zo dik ben

Maar eigenlijk is het toch TE brutaal he

Een jonger iemand krijgt bij mij wel een waffel terug,die oudjes laat ik inderdaad maar kwaken haha
Mwah Lashana (of is het iashana?), ik vond dat wel meevallen.

Vooral ook omdat deze mevrouw wel dr hard op dr tong heeft liggen en soms wat bot uit de hoek komt, maar het allemaal niet slecht bedoelt.

En omdat ze het ook kan hebben als je op dezelfde manier met haar om gaat.

Van een ander had ik dat misschien veel slechter opgevat.
Ooit heb ik in de Psychologie gelezen dat ouderen er niets aan kunnen doen. Als je ouder wordt takelt je voorste hersenkwab af. In dat gebied van de hersenen worden de impulsen geregeld. Ouderen krijgen dus steeds meer moeite die impulsen te beheersen.

Zo komt het dat een oudere er wel eens een tactloze opmerking uitflapt, mensen niet laten uitstappen bij de trein (straks rijdt hij weg!!), je achter elkaar koffie, thee en koekjes aanbieden (Wil je echt niet?) en je niet laten uitpraten maar direct aan een verhaal beginnen dat ze te binnen schiet. Op een gegeven moment stoppen ze helemaal met luisteren en houden ze alleen nog monologen.

De meeste voorbeelden die hier genoemd worden passen in dit plaatje. Die boodschap moet nú gehaald worden, dat telefoontje naar de loodgieter moet nú worden gepleegd en die loodgieter moet onmiddellijk komen. Kunnen ze niets aan doen .
Ik vind hier dingen van.
Vandaag nog, vrouwtje duwt haar winkelkar naar voren terwijl ik net om de mijne heenloop. Ik bots dus (door haar schuld) tegen haar kar, zeg ook nog netjes sorry... Reactie?

"Loop dan ook normaal...!"
Borderwalk, geen idee, maar die dingen gaan echt verdomd snel! Heb er een keertje een om zien vallen omdat ze de bocht te hard namen...
Heb ik nu het topic om zeep geholpen?
Ik vind hier dingen van.
Ja, het was net zo leuk. En toen kwam jij.
quote:Sabeltandcavia schreef op 15 november 2010 @ 19:51:

Heb ik nu het topic om zeep geholpen? Zelfde euvel als pubers hebben zo ongeveer dus???
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:Marels schreef op 15 november 2010 @ 19:49:

Mwah Lashana (of is het iashana?), ik vond dat wel meevallen.

Vooral ook omdat deze mevrouw wel dr hard op dr tong heeft liggen en soms wat bot uit de hoek komt, maar het allemaal niet slecht bedoelt.

En omdat ze het ook kan hebben als je op dezelfde manier met haar om gaat.

Van een ander had ik dat misschien veel slechter opgevat.

Nah ja,jij kent r dan ook werkgerelateerd denk ik?

Ik heb het dus over wildvreemden,maar las net het suk van sabeltandcavia? hierboven en heb dat ook ooit eens gelezen,dus gooi het ook maar daarop...la ma lulleh zeg maar
quote:Stoker schreef op 15 november 2010 @ 19:54:

Ja, het was net zo leuk. En toen kwam jij.

Ja,zo relativerend ook he?

Bah,we willen ff zeuren hoor
quote:Sabeltandcavia schreef op 15 november 2010 @ 19:50:

Ooit heb ik in de Psychologie gelezen dat ouderen er niets aan kunnen doen. Als je ouder wordt takelt je voorste hersenkwab af. In dat gebied van de hersenen worden de impulsen geregeld. Ouderen krijgen dus steeds meer moeite die impulsen te beheersen.

Zo komt het dat een oudere er wel eens een tactloze opmerking uitflapt, mensen niet laten uitstappen bij de trein (straks rijdt hij weg!!), je achter elkaar koffie, thee en koekjes aanbieden (Wil je echt niet?) en je niet laten uitpraten maar direct aan een verhaal beginnen dat ze te binnen schiet. Op een gegeven moment stoppen ze helemaal met luisteren en houden ze alleen nog monologen.

De meeste voorbeelden die hier genoemd worden passen in dit plaatje. Die boodschap moet nú gehaald worden, dat telefoontje naar de loodgieter moet nú worden gepleegd en die loodgieter moet onmiddellijk komen. Kunnen ze niets aan doen .Mijn vader (technicus) heeft een hele schare aan oude vrouwtjes als klanten. Ze zijn echt stapeldol op hem. Ik weet niet hoe ie het doet. Ze zijn ook nog eens zo loyaal als de pest, en bellen hem dus altijd voor problemen.
Ik denk dat ik dat wel met je eens kan zijn Sabeltandcavia.

En Lashana; deze mevrouw is inderdaad één van de bewoners bij mij op het werk.
Nou, dan kom ik jullie tegemoet:

Het neemt niet weg dat dat gedrag heel irritant kan zijn, ook al kunnen ze er niets aan doen.

(Zo goed? )
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven