Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
zaterdag 23 juni 2012 om 23:59
quote:S0LEIL schreef op 23 juni 2012 @ 23:53:
[...]
Dat een niet-Nederlander er moeite mee heeft, dat begrijp ik. Het is ook een regel die wij Nederlanders zelf maar moeilijk kunnen uitleggen. Maar dat er Nederlanders zijn, die het niet weten, dat begrijp ik niet. Zoiets voel je toch aan?
Ja, dat zou je denken.
Maar als je vader daar fouten in maakt neem je ze soms over.
(tegenwoordig verbeteren mijn kinderen hun vader)
Ik betrapte mezelf erop dat ik laatst "de raam" zei.
Maargoed , dan hoor ik wel dat het niet klopt
Ik heb een tijdje geleden ergens gelezen dat "het" over een tijdje (geen idee over hoeveel tijd) uitgestorven zal zijn.
Dan is het alleen nog maar 'de".
Wel zo makkelijk
[...]
Dat een niet-Nederlander er moeite mee heeft, dat begrijp ik. Het is ook een regel die wij Nederlanders zelf maar moeilijk kunnen uitleggen. Maar dat er Nederlanders zijn, die het niet weten, dat begrijp ik niet. Zoiets voel je toch aan?
Ja, dat zou je denken.
Maar als je vader daar fouten in maakt neem je ze soms over.
(tegenwoordig verbeteren mijn kinderen hun vader)
Ik betrapte mezelf erop dat ik laatst "de raam" zei.
Maargoed , dan hoor ik wel dat het niet klopt

Ik heb een tijdje geleden ergens gelezen dat "het" over een tijdje (geen idee over hoeveel tijd) uitgestorven zal zijn.
Dan is het alleen nog maar 'de".
Wel zo makkelijk

zondag 24 juni 2012 om 00:00
Ik "ken" toevallig wel Frans en Engels (Française, Engels gestudeerd, met een Amerikaan getrouwd, in de VS gestudeerd en gewoond) en ik heb Nederlands geleerd toen we hier kwamen wonen. Thuis corrigeer ik de kinderen in alle drie de talen en dat levert me vooral bij oudste veel rollende ogen op. Jammer dan. Big modder mother is watching you. Ook online. Ik wil geen taal van mijn kinderen horen of lezen zoals hier op het forum, op Hyves, op FB e.d. soms te lezen is.
Een keer een foutje kan iedereen overkomen. Fouten maken is menselijk. Maar consequent dezelfde fouten maken komt zo ontzetten dom over. Ik krijg regelmatig sollicitatiebrieven van mensen die hoog opgeleid zijn maar desondanks niet kunnen spellen. Serieus, bij sommige mensen zou ik terug willen schrijven dat ze hun schoolgeld terug moeten gaan eisen.
Een keer een foutje kan iedereen overkomen. Fouten maken is menselijk. Maar consequent dezelfde fouten maken komt zo ontzetten dom over. Ik krijg regelmatig sollicitatiebrieven van mensen die hoog opgeleid zijn maar desondanks niet kunnen spellen. Serieus, bij sommige mensen zou ik terug willen schrijven dat ze hun schoolgeld terug moeten gaan eisen.
zondag 24 juni 2012 om 00:01

zondag 24 juni 2012 om 00:02
Mijn dochter verbeterde pas geleden een antilliaanse volwassen vriendin van me. Het was zoiets als "die meisje". Ik kon wel door de grond zakken.
Ik vind sommige dingen ook niet zo mooi maar tegelijkertijd.. ach. Het gebeurt teveel om me er kapot aan te ergeren. Ik heb als en dan er wel ingestampt bij mijn dochter, dat jeukt echt te erg. De rest doet ze vanzelf redelijk correct.
Ik vind sommige dingen ook niet zo mooi maar tegelijkertijd.. ach. Het gebeurt teveel om me er kapot aan te ergeren. Ik heb als en dan er wel ingestampt bij mijn dochter, dat jeukt echt te erg. De rest doet ze vanzelf redelijk correct.
zondag 24 juni 2012 om 00:03
quote:leentjedb schreef op 24 juni 2012 @ 00:00:
Ik "ken" toevallig wel Frans en Engels (Française, Engels gestudeerd, met een Amerikaan getrouwd, in de VS gestudeerd en gewoond) en ik heb Nederlands geleerd toen we hier kwamen wonen. Thuis corrigeer ik de kinderen in alle drie de talen en dat levert me vooral bij oudste veel rollende ogen op. Jammer dan. Big modder mother is watching you. Ook online. Ik wil geen taal van mijn kinderen horen of lezen zoals hier op het forum, op Hyves, op FB e.d. soms te lezen is.
Hoe oud was je toen je Nederlands leerde Leentje? Je schrijft het in elk geval goed!
Ik moest wel lachen om je verbeterwoede. Ik vind dat heel Frans, alle Fransen die ik ken verbeteren constant anderen in het Frans. Wel goed bedoeld en niet op een nare manier, dus ik vind het nooit zo erg.
Hoe oud was je toen je Nederlands leerde Leentje? Je schrijft het in elk geval goed!
Ik moest wel lachen om je verbeterwoede. Ik vind dat heel Frans, alle Fransen die ik ken verbeteren constant anderen in het Frans. Wel goed bedoeld en niet op een nare manier, dus ik vind het nooit zo erg.

zondag 24 juni 2012 om 00:07
quote:molly74 schreef op 23 juni 2012 @ 23:34:
[...]
IK BESEF ME, da's er ook zo eentje. 'Zich beseffen' bestaat niet.
'Die meisje' e.d., dus een verkeerd lidwoord, wordt vaak gebruikt door mensen van de Antillen.
Die is geen lidwoord, maar (hier) een aanwijzend voornaamwoord
Fout gebruikt zijn die idd heel irritant: die meisje, deze boek... Brrr!
Maar ook verkeerde werkwoordvervoegingen zijn om te gruwelen!
[...]
IK BESEF ME, da's er ook zo eentje. 'Zich beseffen' bestaat niet.
'Die meisje' e.d., dus een verkeerd lidwoord, wordt vaak gebruikt door mensen van de Antillen.
Die is geen lidwoord, maar (hier) een aanwijzend voornaamwoord
Fout gebruikt zijn die idd heel irritant: die meisje, deze boek... Brrr!
Maar ook verkeerde werkwoordvervoegingen zijn om te gruwelen!
zondag 24 juni 2012 om 00:07
quote:S0LEIL schreef op 23 juni 2012 @ 23:43:
Wat is er bijzonder aan de Rotterdamse grammatica dan?http://www.vanoostendorp.nl/pdf/rotterdams.pdf
hebbie effe?
Wat is er bijzonder aan de Rotterdamse grammatica dan?http://www.vanoostendorp.nl/pdf/rotterdams.pdf
hebbie effe?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 24 juni 2012 om 00:08
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 juni 2012 @ 00:07:
[...]
http://www.vanoostendorp.nl/pdf/rotterdams.pdf
hebbie effe? Uhhh, ken je ook een samenvatting maken?
[...]
hebbie effe? Uhhh, ken je ook een samenvatting maken?

zondag 24 juni 2012 om 00:08
quote:lucretiatox schreef op 24 juni 2012 @ 00:07:
Ik zou willen dat "verdrieten" nog een gebruikt werkwoord was.
Het verdriet mij zeer, ik kan niet komen.
Verleden tijd: Ik dorst het niet te zeggen, hoezeer het mij verdroot.
Haha ik dacht dat 'verdroten' speciaal was bedacht voor dat liedje.
Al in een groen, groen, groen, groen, knolle-knolle-land,
daar zaten twee haasje heel parmant,
en de één die blies de fluite-fluite-fluit
en de ander sloeg de trommel.
Er kwam opeens een jager-jager aan
en die heeft er één geschoten
en dat heeft naar men denken-denken kan
de ander erg verdroten.
Ik zou willen dat "verdrieten" nog een gebruikt werkwoord was.
Het verdriet mij zeer, ik kan niet komen.
Verleden tijd: Ik dorst het niet te zeggen, hoezeer het mij verdroot.
Haha ik dacht dat 'verdroten' speciaal was bedacht voor dat liedje.
Al in een groen, groen, groen, groen, knolle-knolle-land,
daar zaten twee haasje heel parmant,
en de één die blies de fluite-fluite-fluit
en de ander sloeg de trommel.
Er kwam opeens een jager-jager aan
en die heeft er één geschoten
en dat heeft naar men denken-denken kan
de ander erg verdroten.
zondag 24 juni 2012 om 00:09
[...]
hebbie effe? Geweldig BGB! Dank je wel!
[...]
hebbie effe? Geweldig BGB! Dank je wel!

zondag 24 juni 2012 om 00:09
[...]
hebbie effe? Leuk! Ik ben in een gebied geboren waar het Rotterdams veel invloed heeft, dus voor mij is het heel normaal.
[...]
hebbie effe? Leuk! Ik ben in een gebied geboren waar het Rotterdams veel invloed heeft, dus voor mij is het heel normaal.