Ramadan vraagje

23-07-2012 16:33 234 berichten
Beste Viva dames en enkele heer,

Mijn buurman, ik woon in een protiekflat, houdt dezer dagen ramadan. Nu kwm ik afgelopen zaterdag tot een rare ontdekking. Om twee uur snachts stopt er een taxi voor de deur, voor 1 van mijn flatgenoten. Mijn ramadanhoudende buurman vond dit niet kunnen, vanwege ramadan. Hij is hier snachts bij een buurvrouw aan de deur geweest en gedreigd om de volgende keer er 'iets' aan te gaan doen. Toen zij de deur dicht deed, heeft hij hard tegen die deur lopen aanschoppen, zo hard dat mijn vloer er van trilde. Daarna een hoop gescheld en gesla met deuren.

Ik zat rechtop in bed van schrik en vind het eigenlijk heel dreigend gedrag.

Er wonen hier ook honden in het portiek en deze blaffen ook wel eens snachts. Maar dat kan je gewoon bijna niet tegenhouden. (gebeurt misschien 2 keer in de week)

Is het nou normaal dat je tijdens ramadan geen geluidsoverlast produceert? Dus ook geen taxi voor de deur? (heb het niet over feestjes ed. )

Ik kan er niets over terug vinden op internet, alhoewel mijn google kunsten niet echt mega goed zijn, maar dit verbaasd me zo.

Iemand die mij kan vertellen of dit normaal is?

Edit: Vraag m.b.t. of geluidmaken tijdens ramadan not done is; is beantwoord. Gaat hier dus verder ook niet om.
Alle reacties Link kopieren
quote:EvenWatAnders schreef op 23 juli 2012 @ 16:43:

[...]

Volgens hem moet het na 00.00 uur stil zijn.Dus geen taxi, klappende deur, hond, weet ik veel wat er snachts wel eens aan geluid gemaakt kan worden.Hij heeft ze niet op een rij. Ik denk dat er meer met hem aan de hand is en dat het niet zozeer met de ramadan te maken heeft.
Love...miss..will never forget you..
quote:isa33 schreef op 23 juli 2012 @ 16:46:

[...]

Alleen tijdens de ramadan? Dit standpunt heeft niets, maar dan ook niets te maken met de ramadan.Nou, weet ik dat alvast als hij weer los gaat snachts.
quote:qwerttu schreef op 23 juli 2012 @ 16:42:

Nee, dat is niet normaal. Al kan ik me voorstellen dat als je in een wijk vol praktiserende moslims woont, je niet vrolijk gaat zitten barbecueën terwijl zij naast je in hun achtertuin honger zitten te lijden. Maar dat valt voor mij onder hetzelfde principe als niet op zondag je gras gaan maaien als je in de biblebelt woont: kwestie van een beetje rekening houden met elkaar, daar wordt niemand minder van.

Ook dan zou ik het overigens niet normaal vinden als mijn buurman tegen mijn voordeur stond te schoppen als ik wél een keer op zondag mijn gras maaide. Achter mijn rug er schande van spreken kan ik prima hebben, maar hou het lekker bij jezelf.Dat van die taxi vind ik niet kunnen, maar met bovenstaande ben ik het niet eens. Zeker nu het ei-de-lijk een beetje zomers weer is. Die mensen lijden geen honger, ze eten alleen op een ander tijdstip dan wij. Dat is hun vrije keus, ik zou er in ieder geval de barbeque niet voor laten staan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik zei niet dat ik het ging laten toch? Ik zei dat ik het me voor kon stellen.
Daar heb je gelijk in, dat had ik niet moeten doen. Ik wil ook niet zeggen dat ze allemaal zo zijn, maar ik woon in een stad waar er enorm veel zijn, en het valt me op dat de meeste zich niet willen aanpassen, maar wel verwachten dat wij nederlanders ons aanpassen en met van alles rekening houden. Het is gewoon een ergenis van mijn kant. Mijn excuses.
quote:EvenWatAnders schreef op 23 juli 2012 @ 16:37:

Nee toch? Wil me best wat aanpassen maar dit gaat me echt te ver eigenlijk..Als er al iemand zich moet aanpassen, dan is het je buurman, hij woont in 'n westers land en als ie zich aan moslimrituelen wil houden, dan gaat ie maar naar 'n moslimland
quote:qwerttu schreef op 23 juli 2012 @ 16:49:

Ik zei niet dat ik het ging laten toch? Ik zei dat ik het me voor kon stellen. Zelf dat kan ik niet
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:duffiej schreef op 23 juli 2012 @ 16:50:

Daar heb je gelijk in, dat had ik niet moeten doen. Ik wil ook niet zeggen dat ze allemaal zo zijn, maar ik woon in een stad waar er enorm veel zijn, en het valt me op dat de meeste zich niet willen aanpassen, maar wel verwachten dat wij nederlanders ons aanpassen en met van alles rekening houden. Het is gewoon een ergenis van mijn kant. Mijn excuses.Ok
quote:Tickel schreef op 23 juli 2012 @ 16:50:

[...]

Zelf dat kan ik niet Ja, dan ben ik uitgepraat hoor.
quote:qwerttu schreef op 23 juli 2012 @ 16:42:

Nee, dat is niet normaal. Al kan ik me voorstellen dat als je in een wijk vol praktiserende moslims woont, je niet vrolijk gaat zitten barbecueën terwijl zij naast je in hun achtertuin honger zitten te lijden. Maar dat valt voor mij onder hetzelfde principe als niet op zondag je gras gaan maaien als je in de biblebelt woont: kwestie van een beetje rekening houden met elkaar, daar wordt niemand minder van.

Die moslim woont in Nederland, dus wij moeten ons niet aanpassen aan hen maar hij aan ons!

Verder is het hun eigen keus om zich uit te hongeren en pas na zonsondergang zich vol te vreten, dus ik zou er zeker de bbq niet voor laten staan. Lekker speklapje er op!
Sportief van je, Duffiej!
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2012 @ 16:50:

[...]

Als er al iemand zich moet aanpassen, dan is het je buurman, hij woont in 'n westers land en als ie zich aan moslimrituelen wil houden, dan gaat ie maar naar 'n moslimlandNu ben ik het wel met je eens!
quote:EvenWatAnders schreef op 23 juli 2012 @ 16:43:

[...]

Volgens hem moet het na 00.00 uur stil zijn.Dus geen taxi, klappende deur, hond, weet ik veel wat er snachts wel eens aan geluid gemaakt kan worden.

Op zich is dat een prima (fatsoens-) regel maar die heeft met de Ramadan niets te maken. Als er 's nachts een taxi arriveert mag je verwachten dat er geen onnodig storend geluid wordt gemaakt. Dus gedempte stemmen, niet slaan met autoportieren, rustig wegrijden. Dat soort dingen.

Mensen die 's nachts anderen hinderen met onnodig kabaal zijn niet goed bezig. Sommigen lijken er totaal niet bij stil te staan.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2012 @ 16:50:

[...]

Als er al iemand zich moet aanpassen, dan is het je buurman, hij woont in 'n westers land en als ie zich aan moslimrituelen wil houden, dan gaat ie maar naar 'n moslimland

Zijn gedrag heeft weinig tot niets met moslimrituelen te maken.

Ik vast ook en heb net allervriendelijkst de buurvrouw geholpen om haar tuinhek open te krijgen. Want, volgens haar dan, heb ik meer kracht

Heb de lieverd maar niet verteld dat ik aan het vasten ben anders had zij zich erg bezwaard gevoeld.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2012 @ 16:52:

[...]

Die moslim woont in Nederland, dus wij moeten ons niet aanpassen aan hen maar hij aan ons!

Verder is het hun eigen keus om zich uit te hongeren en pas na zonsondergang zich vol te vreten, dus ik zou er zeker de bbq niet voor laten staan. Lekker speklapje er op!Als ik in de minderheid ben in mijn woonomgeving, dan lijkt het mij verstandiger rekening te houden met de meerderheid uit die woonomgeving, dan om in mijn eentje te verwachten dat iedereen zich maar aanpast aan mijn waarden en normen. Ik heb nog steeds liever een goede buur dan een verre vriend. En zóóóó veel moeite kost het over het algemeen nou ook weer niet om even te bedenken hoe je het elkaar redelijkerwijs wat aangenamer kunt maken. Met een beetje inlevingsvermogen kom je al een heel eind.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2012 @ 16:52:

[...]

Verder is het hun eigen keus om zich uit te hongeren en pas na zonsondergang zich vol te vreten, dus ik zou er zeker de bbq niet voor laten staan. Lekker speklapje er op!

Hij is helaas niet thuis op het moment, maar zou het in zijn geval eigenlijk zo doen.

Ik bedoel meer met aanpassen; ik hou er rekening mee dat er mensen zijn (nogal veel in deze buurt) die nu ramadan houden, en als inderdaad geluidsoverlast zo'n probleem was, wil ik best mijn volume wel iets lager schroeven. Doen zij ook voor de christenen hier op zondag. Maar nu bedenk ik me, hij doet dat niet. Elke zondag een takkekabaal uit zijn woning.
quote:purplesky schreef op 23 juli 2012 @ 16:54:

[...]

Zijn gedrag heeft weinig tot niets met moslimrituelen te maken.

Ik vast ook en heb net allervriendelijkst de buurvrouw geholpen om haar tuinhek open te krijgen. Want, volgens haar dan, heb ik meer kracht

Heb de lieverd maar niet verteld dat ik aan het vasten was anders had zij zich erg bezwaard gevoeld. je kreeg geen ijsje aangeboden voor de moeite?dan heeft ze het snel door neem ik aan.
Heeft helemaal niets met de ramadan te maken.
quote:qwerttu schreef op 23 juli 2012 @ 16:55:

[...]

Als ik in de minderheid ben in mijn woonomgeving, dan lijkt het mij verstandiger rekening te houden met de meerderheid uit die woonomgeving, dan om in mijn eentje te verwachten dat iedereen zich maar aanpast aan mijn waarden en normen. Ik heb nog steeds liever een goede buur dan een verre vriend. En zóóóó veel moeite kost het over het algemeen nou ook weer niet om even te bedenken hoe je het elkaar redelijkerwijs wat aangenamer kunt maken. Met een beetje inlevingsvermogen kom je al een heel eind.Echt waar? Dat zou betekenen dat ik al wonende in een multi-culti wijk dus een maand niet zou barbecueën. Juist nu het kan, doe ik dat ook gewoon.

[...]

Als ik in de minderheid ben in mijn woonomgeving, dan lijkt het mij verstandiger rekening te houden met de meerderheid uit die woonomgeving, dan om in mijn eentje te verwachten dat iedereen zich maar aanpast aan mijn waarden en normen. Ik heb nog steeds liever een goede buur dan een verre vriend. En zóóóó veel moeite kost het over het algemeen nou ook weer niet om even te bedenken hoe je het elkaar redelijkerwijs wat aangenamer kunt maken. Met een beetje inlevingsvermogen kom je al een heel eind.Mag toch hopen dat moslims nog steeds in de minderheid zijn in Nederland... Als je je zo onderdanig naar die dominante cultuur opstelt denderen ze helemaal over onze westerse normen en waarden heen. Ze horen hier niet thuis en zeker horen wij geen overlast te ondervinden van hun rare religie en gewoonten.

[...]

Als ik in de minderheid ben in mijn woonomgeving, dan lijkt het mij verstandiger rekening te houden met de meerderheid uit die woonomgeving, dan om in mijn eentje te verwachten dat iedereen zich maar aanpast aan mijn waarden en normen. Ik heb nog steeds liever een goede buur dan een verre vriend. En zóóóó veel moeite kost het over het algemeen nou ook weer niet om even te bedenken hoe je het elkaar redelijkerwijs wat aangenamer kunt maken. Met een beetje inlevingsvermogen kom je al een heel eind.Het is hier zo'n beetje 50/50, alhoewel ik natuurlijk niet weet of iedereen aan ramadan mee doet. Dus ben graag op de hoogte van een aantal gewoontes, dan houd ik die in mijn achterhoofd en hou er (zo mogelijk) rekening mee.
quote:_lupine_ schreef op 23 juli 2012 @ 16:58:

[...]

Echt waar? Dat zou betekenen dat ik al wonende in een multi-culti wijk dus een maand niet zou barbecueën. Juist nu het kan, doe ik dat ook gewoon.Oh, dat zou ik dan wel weer doen. Hij hoeft het tenslotte niet op te eten of mee te doen.
quote:EvenWatAnders schreef op 23 juli 2012 @ 17:00:

[...]

Oh, dat zou ik dan wel weer doen. Hij hoeft het tenslotte niet op te eten of mee te doen.Daarom.
Onze buren zijn ook Moslim dus zullen ook vasten. Ik heb nog nooit last gehad van ze. Ook tijdens de Ramadan niet.

Ik zou niet inzien waarom ze dan eventueel gerechtigd zouden zijn om zich speciaal te zullen moeten gedragen.??

Ik denk dat jouw buurman een beetje doorgedraait is.
quote:EvenWatAnders schreef op 23 juli 2012 @ 16:57:

[...]

je kreeg geen ijsje aangeboden voor de moeite?dan heeft ze het snel door neem ik aan.

Nee, maar ze is pedicure en gaat mijn voetjes doen.

Maar ff over je buurman, ik denk haast bijna dat het iemand met psycho-sociale problematiek is.

Want zijn gedrag is in ieder geval niet normaal, niet tijdens en ook niet buiten de ramadan.

Is bwt ook islamtisch voorschrift: goed zijn met en voor je buren.

En als je iets voor elkaar wilt krijgen doe je dat niet door af te dwingen maar bespreekbaar te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven