Spanningen door kerstdiner

23-12-2008 13:06 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier wel eens topics waarin vrouwen klagen over (schoon)familie waar ze met de kerst moeten 'opdraven', waar te weinig rekening wordt gehouden met hun eigen wensen etc.

Ik wil vandaag eens een keer een verhaal van de andere kant vertellen.

Mijn vriend en ik hebben besloten om 1e kerstdag zijn familie uit te nodigen: ouders, twee zussen waarvan 1 met vriend en 1 met man en kind (1,5 jaar) die ook ongeveer halverwege een zwangerschap is (de tweede komt er dus aan). Deze uitnodiging is door zijn ouders enorm gewaardeerd, wat ik erg leuk vond om te horen.

Ik ben redelijk planmatig, maar de zus-met-kind van mijn vriend is in dat opzicht de overtreffende trap. De dag na Sinterklaas belde ze me op om te 'overleggen' hoe de dag eruit moest gaan zien. Ik had nog geen idee maar beloofde haar erop terug te komen.

Ik heb een menu samengesteld, waarbij ik uiteraard rekening hebben gehouden met de zwangere zus van mijn vriend (dus gegaard vlees, geen spannende visdingen, kazen of rauw spul). Ik had haar dus al voor half december gebeld om (onder andere) even netjes te melden dat we uiteraard alleen dingen klaar zouden maken die zij ook mag eten.

Misschien dat sommigen zich nu afvragen waarom ik bel met haar ipv mijn vriend. De reden is dat hij het in december standaard belachelijk druk heeft op zijn werk en ik juist veel vrije dagen op kan maken. Ik 'doe' dus kerstmis, en eerlijk gezegd vind ik het nog best leuk om boodschappen te doen, voor te bereiden etc.

De eerste vraag die ik kreeg was of ik het vlees wel echt goed zou doorbakken. Ik zeg, ja natuurlijk, en als het per ongeluk toch een beetje rood is gooien we het toch gewoon nog even in de pan? Vervolgens kwam er een verhaal over een restaurant waar dat mis was gegaan, het duurde lang voordat het vlees alsnog goed was, toen had iedereen zijn eten al op, kortom haar avond was helemaal bedorven door een stuk vlees...

Vervolgens vroeg ze wat voor wijn er kwam. Dus ik zeg, hier hoort rode wijn bij, dat regelt je broer wel. Zij: 'ja maar ik mag geen wijn'. Ik zeg, nee dat kan ik me voorstellen, ik ga het je ook niet opdringen. Zij: 'thuis drinken wij al maanden geen wijn meer' (stilte). Ik zeg: tja, misschien wil de rest wel een glas wijn. Zij: 'ja maar het is wel vervelend als de een wel drinkt en de ander niet'. Ik: ik ben gastvrouw, je broer is gastheer en we willen het iedereen naar de zin maken, ook jouw ouders, jouw zus en haar vriend die misschien wel graag wijn drinken.... Om een lang verhaal kort te maken, zijn zus kan tegenover mijn vriend wel eens een kreng zijn (lang niet altijd) maar tegenover mij had ze zich niet eerder zo gedragen. Ik heb het gesprek vriendelijk afgekapt.

De volgende dag belde ze weer om 'af te stemmen hoe het met de kleine moest'. Ik vraag: wat vindt hij lekker, dan haal ik dat wel. Zij: op feestdagen eet hij graag friet. Ik: dan haal ik wel ovenfriet in huis. Zij: nee, echte friet, ovenfriet vindt hij niet lekker. Ik: maar we hebben geen frietpan. Zij (na een korte stilte): misschien moeten wij de frietpan meenemen. Ik zeg: dat is onzin, want als dat niet goed gaat zit je auto onder de frituurolie en bovendien is er een reden dat wij geen frietpan hebben: ik wil geen baklucht door het hele huis. Zij: ik wil wel in de tuin friet bakken. Ik: je bent dan 5 maanden zwanger, je gaat toch niet friet bakken in de tuin? Zij: ja maar (naam zoontje) is echt dol op friet. Grrrrrrrr

Ik zeg, hier is je broer, die wil je even spreken (hij zag dat het gesprek niet helemaal de goede kant op ging). Om een lang verhaal kort te maken: mijn vriend is wat directer dan ik, maakte een paar botte opmerkingen over dat ze normaal moest, zij gooit boos/huilend de telefoon erop, 10 minuten later belt mijn schoonmoeder helemaal bezorgd op om de beginnende ruzie weer te sussen en uit te leggen dat haar dochter last heeft van zwangerschapshormonen (goh..).

Goed, de ovenfriet is dus uiteindelijk akoord, samen met een stukje kip, appelmoes en boontjes...

Twee dagen later gaat weer de telefoon. Ik herken het nummer, mijn vriend ook, hij zegt dat hij geen zin heeft om met 'zwangerosaurus' te praten, dus ik neem op. Ze had een vraag: hoe ziet de planning er uit. Ik zeg, hoe bedoel je, planning? Nou, in verband met het middagslaapje en bedtijd. Ik zeg, als je wilt kunnen we op tijd beginnen met eten, rond een uur of zes. Zij: dat is niet op tijd, dat is hartstikke laat. Ik zeg: nou dan maken we er half zes van. Zij: hoe laat zijn we dan klaar met eten? Ik: wat wil je nou precies? Zij: ik wil om zeven uur naar huis zodat de kleine in bad en naar bed kan. Ik: zeven uur is wel heel krap, je zou toch een campingbedje meenemen? Zij: ja, maar dat is zo veel gedoe. Ik: denk je dat het geen gedoe is om voor zeven uur een heel kerstdiner af te werken? Zij: is het nou zo veel moeite om hier rekening mee te houden?

Op dat moment voelde ik dat ik mijn kalmte en beleefdheid dreigde te verliezen en gaf ik de telefoon maar weer aan mijn vriend. Dit keer escaleerde het wat meer. De, toegegeven, niet heel vriendelijke opmerking dat hij 'diep medelijden' had met haar man (een vriendelijke kerel die zich echter volledig afzijdig houdt van dit soort dingen) was voor haar reden om de hoorn erop te gooien. We zijn nu een paar dagen verder en ze heeft niet meer gebeld. Mijn schoonmoeder heeft al een paar keer bezorgd gebeld naar ons, maar het komt erop neer dat mijn vriend niet met zijn zus wil bellen en omgekeerd.

En ik? Ik voel mij inmiddels meer een waarnemer in een soap dan een direct betrokkene. Ik zorg dat er voldoende eten in huis is voor het geval zijn zus komt met haar gevolg. En als ze niet komen... ook prima. Of we volgend jaar weer hier zijn familie uitnodigen, daar ben ik in ieder geval nog niet helemaal uit...
quote:ringelding schreef op 23 december 2008 @ 13:35:

Heeft je schoonmoeder niet toevallig een bedje wat ze mee zou kunnen nemen zodat de kleine van je schoonzus daar in kan slapen?

Om je een beeld te geven hoe het eraan toe gaat: schoonmoeder heeft speciaal een bedje gekocht op marktplaats, maar dat is een bedje van 15 jaar oud dat volgens haar dochter niet aan de eisen voldoet. Kortom ze neemt nu haar eigen inklapbare kinderbed mee als de kleine een keer bij opa en oma blijft slapen.

Schoonmoeder is overigens een hele vriendelijke en tactische vrouw voor wie ik om een aantal redenen heel veel respect heb. Ze doet in ieder geval ook nu haar best om als haar dochter van een mug een olifant maakt daar weer een mug van te maken.
Wat een verhaal. Voor jou misschien niet zo leuk, maar voor ons echt hilarisch

Verder zijn alle tips al gegeven. Fijne kerst meid.
quote:Laura80 schreef op 23 december 2008 @ 13:41:

[...]

Om je een beeld te geven hoe het eraan toe gaat: schoonmoeder heeft speciaal een bedje gekocht op marktplaats, maar dat is een bedje van 15 jaar oud dat volgens haar dochter niet aan de eisen voldoet. Kortom ze neemt nu haar eigen inklapbare kinderbed mee als de kleine een keer bij opa en oma blijft slapen.

Echt? Vermoeiend dat soort mensen. Alsof oma haar kleinkind in een "gevaarlijk" bedje zou stoppen.
Mijn schoonzus vroeg of we op tijd konden eten omdat ze de hond uit moet laten...terwijl ze vijf straten achter ons wonen...

Nou, ik had gelijk geen zin meer in de kerst !!!
Wat een schoonzus! Waar je allemaal al problemen van kan maken. Het enige waar ik in kan komen is het tijdstip van eten. Zelf heb ik ook twee kinderen (2,5 en 4,5) en als die te laat eten worden ze helemaal knorrig. Ergens anders in bed leggen doe ik ook niet meer graag of eigenlijk alleen met de jongste, dat is niet zo'n makkelijke slaper. Maar bij zo'n kleintje is het vaak al opgelost als deze wat eerder eet (met het voorgerecht zijn hoofdgerecht krijgt) en dan lekker op tijd het campingbedje in gaat. Kunnen jullie als volwassenen misschien nog een gezellige avond hebben.

Super dat je je zo opstelt en voor de kleine zelf apart wilt koken. Er is ook alcoholvrije wijn (Ame), smaakt heerlijk, misschien valt deze bij schoonzus in de smaak.

Nu mijn kinderen groter zijn vind ik het wel prettig om een kerstdiner wat eerder te beginnen. De kinderen eten lekker mee en kunnen dan thuis nog hun eigen bed in. Gelukkig kunnen ze ook tot een uur of 8 opblijven.
Oh wat verschrikkelijk , ik had het ook begrepen als je in een al veel eerder stadium de hele boel zou hebben afgeblazen, echt. Het gaat er toch om dat het leuk is? Ik ben ook zwanger geweest en heb genoeg 'zwangeren' om mij heen gezien maar dit is echt niet normaal hoor, dit heeft met opstelling en mentaliteit te maken (en wellicht er niet voor uit durven komen dat ze het niet ziet zitten...)
Aaaaaarrrggghhhh! Wat een drama's allemaal! Denkt er iemand nog na bij de kerstgedachte of is het nu echt allemaal egotripperij?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
O wat erg joh!

Kleine troost: mijn zwager en z'n vrouw waren ook zulke neuroten. Nou ja, tikkie minder erg dan jouw schoonzus, maar wel fanatiek met de slaapjes en de planning en de danoontjes et cetera. Maar toen het tweede kind er eenmaal was, werden ze beiden een stuk relaxter. Dat wil zeggen: ze waren de hele tijd zo moe dat ze geen tijd meer hadden om zich druk te maken.

Hoop dat jouw schoonzus ook nog bijtrekt, de komende jaren.
Jeutje, wat een gedoe, zeg! Ik vind dat je heel erg veel rekening hebt gehouden met schoonzus. Laat het daarbij, meer kun je niet doen en moet je ook niet meer willen doen. Het is logisch dat je een en ander aanpast aan haar situatie, maar ze kan niet álles naar haar hand zetten en dat mag ze ook niet verwachten. Er zijn grenzen!

En wat ben ik blij, blij, blij dat ik aan dit soort stressfeestjes niet meer meedoe. Sorry en succes!...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 december 2008 @ 13:24:

En de eierwekker zetten zodat iedereen precies op tijd klaar is voor de volgende gang , want om 7 uur..........

O, ik krijg er zin in ! Ruilen ?
Het is niet teveel moeite om een frietpan, waarin dus ongezond eten voor het kind wordt gemaakt, mee te nemen, maar wel teveel moeite om een bedje, waarin kind dus lekker gezond kan slapen, mee te nemen. Schiet mij maar lek.

Zou wat voor mij zijn zeg, zo'n figuur.

Ik zou zeggen: de groeten en de t*ring
quote:Samm30 schreef op 23 december 2008 @ 13:47:

Mijn schoonzus vroeg of we op tijd konden eten omdat ze de hond uit moet laten...terwijl ze vijf straten achter ons wonen...

Nou, ik had gelijk geen zin meer in de kerst !!!

En de hond mag of kan niet mee ?

meid , las een lange peukenpauze of uitbuikpauze in tussen de gangen door , of tussen het eten en de koffie , kan zij effe de hond uit laten . Of ; ga met zijn allen stomme kerstversiering kijken in de wijk terwijl die hond zich leegschijt .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Laura , dat er een emmer warm water en handdoeken naast haar stoel staan tijdens het gehele diner voor als de bevalling begint spreekt ook voor zich , he ?

Doe gewoon eens gek , joh ....... koop voor twee kwartjes een frummel voor die kleine koter zodat die zich tijdens het eten niet verveelt ; ze zal de grond kussen voor zo'n attent tante gebaar !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ohhhhww!!!! Wat 'n ongelooflijk kutwijf!!! Ik was er al mee klaar geweest toen ze over dat vlees begon te miepen. Vind dat je veel te gek bent om al je gasten eten voor te zetten wat muts mag. En dan heeft ze nog commentaar op 't feit dat omdat zij geen wijn wil/mag, de rest 't ook niet zou mogen??? Dat zou voor mij dus echt de druppel al zijn geweest. Maar het lef om dan ook nog te zeggen dat ze 's middags al wil eten omdat ze d'r kind op etenstijd naar bed wil doen, da's wel helemaal de limit. Dan moet ze maar 'n oppas regelen zodat ze dat kind thuis kan laten en normaal met het gezelschap op 'n normale tijd mee kan eten. Bij mij kwam ze er simpelweg niet meer in. Finito, exit, streep er door!
quote:mylenevalerie schreef op 23 december 2008 @ 13:20:

Met de kerstgedachte in je gedachten zou ik gewoon bellen. En netjes zeggen dat alles voor hun geregeld is. Dan eet je toch een uur eerder of al om 4 uur dat ze erna op tijd weg kan?

Voor 1 persoon en d'r gezeik je hele kerstavond om zeep helpen door met koffietijd een diner naar binnen te gaan werken?

Ze moet toch zelf ook inzien dat zij in haar eentje niet alles om haar kan laten draaien. Dan blijft ze maar thuis als zij zich niet aan de rest van 't gezelschap wil aanpassen.
Haha!

Och,ik heb ook wel medelijden met je schoonzus hoor,want het is voor haarzelf ook niet fijn om zo moelijk te zijn.

Ze zal het niet doen om jullie te pesten neem ik aan.ze is gewoon een stresskip!

Ik vind dat je het goed aanpakt hoor.Je houdt voldoende rekening met alles.

Kom haar gewoon met een vriendelijk woord tegemoet,zeg dat je begrijpt dat ze zich er druk over maakt en dat je dat vervelend vind.

Maar jullie als gezelschap er voor gaan zorgen dat ze ook ontspannen aan de tafel kan zitten en dat het vast heel gezellig wordt.

Want geloof mij,desondanks dit wat overtrokken is,ik ken wel die 'leuke" etentjes waar jij als moeder met zo'n dwars kind loopt rond te zeulen terwijl de rest smakelijk hun bord leeg eet en goed gesprekken voeren die jij niet kan volgen omdat je kind alle aandacht vraagt.

Pfff....echt leuk,not!

Ik heb zelf een vriendenkring met ook kleine kinderen en wij gooien meestal een tafeltje voor de tv met allerlei bordjes met lekker snackjes ( Minibolletjes,miniworstebroodje,fruitbakjes etc) en we gooien er een dvd (of twee) tegenaan!

Zo konden wij rustig eten en de kids hadden dikke lol.

Je kan ook het voorgerecht met iedereen nuttigen, frietjes voor de kleine en dan pas na 19.00 verder gaan met het hoofdgerecht als je schoonzus haar kind op bed heeft gelegd.

Kan ze zelf misschien ook wat ontspannender aan tafel zitten.

En die wijn is natuurlijk onzin!

lekker een glas nemen hoor,daar moet ze maar tegen kunnen.
Als haar kind heel slecht bij anderen slaapt, kan ik me nog wel voorstellen dat ze het tijdstip ongelukkig vindt. Niet ieder kind slaapt wil bij anderen slapen en een krijsend, jengelend kind verhoogt de vreugde aan de feestdis niet bepaald (weet ik helaas uit ervaring). Als ze het alleen vraagt omdat het zo'n gedoe is: dan heeft ze gewoon pech.

Ik vind dat je heel lief bent voor je schoonzus. Je houdt rekening met van alles, meer dan in mijn ogen nodig is en dan nog zeuren.... ik ben zwanger, mag ik bij jou komen eten? Ik zeur niet over wijn en biefstuk!

Ik heb laatst een babyshower gehad en 2 vriendinnen hadden zich ontzettend uitgesloofd met een buffet met allerlei eten. 1 vriendin die kookte is nooit zwanger geweest en ik ben haar eerste 'directe' zwangere dus zij had er helemaal niet bij stil gestaan dat ik bepaalde dingen als rauwe eieren e.d. niet eten mag. Ik vond het sneu voor haar dat ik het niet eten kon, maar de rest vond het gelukkig heel lekker en ik eet wel wat anders, hoor.

En dat alles op die hormonen gegooid wordt, vind ik zo'n onzin. Ik merk ook wel dat wanneer je zwanger bent, dingen heftiger binnenkomen, maar je kunt jezelf toch wel een beetje corrigeren? Het is toch verdorie geen vrijbrief om je zo te misdragen?

Je schoonmoeder klinkt lief, overigens. Ik zou je vriend laten bellen en haar nogmaals uitnodigen en vragen het campingbedje mee te nemen. En haar ook uit te leggen dat zij niet de enige is op het diner en dat jij daar veel moeite en tijd in steekt en dat zij daar net zo veel rekening mee mag houden als jij doet met haar zwangerschap. Is voor mij makkelijk zeggen, maar uit je posting begrijp ik dat jouw vriend redelijk direct kan zijn.

Ik zou mij verder niet aanpassen aan haar. Je hebt genoeg gedaan om ook haar het naar de zin te maken.
Sommigen zijn wel heel streng hoor door te zeggen dat ze er niet meer in komt door de dingen die ze heeft gezegd.

Het enige waar ik totaal niet op in zou zijn gegaan, zou de wijn zijn. Kom op, zeg, zij gaat niet bepalen of anderen een wijntje drinken of niet. Dat zij het niet kan nemen nu of niet wil nemen, moet zij weten, dan hoef je het anderen nog niet te misgunnen.

Voor de rest begrijp ik haar best wel maar ze moet niet zo drammen.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 december 2008 @ 15:11:

Laura , dat er een emmer warm water en handdoeken naast haar stoel staan tijdens het gehele diner voor als de bevalling begint spreekt ook voor zich , he ?

Doe gewoon eens gek , joh ....... koop voor twee kwartjes een frummel voor die kleine koter zodat die zich tijdens het eten niet verveelt ; ze zal de grond kussen voor zo'n attent tante gebaar !

BGB briljant

Laura, heel veel sterkte en ik hoop dat je er zelf nog een beetje van kan genieten!
quote:Bagheera wrote on 23 December 2008 @ 15:32:

En dat alles op die hormonen gegooid wordt, vind ik zo'n onzin. Ik merk ook wel dat wanneer je zwanger bent, dingen heftiger binnenkomen, maar je kunt jezelf toch wel een beetje corrigeren? Het is toch verdorie geen vrijbrief om je zo te misdragen?

Amen! Tuurlijk kan ze last hebben van haar hormonen en is ze normaal geproken een engel, maar je hebt ook gewoon de exemplaren - met of zonder surprise - die rechtstreeks uit de hel omhoog lijken gevlogen: de zwangere klotewijven die ook vóór de zwangerschap niet te pruimen waren. Daar doet geen excuus iets aan af...

edit; of dat voor schoonzus ook geldt, weet ik niet...
Oooooooo, wat erg, wat erg. Wees maar heel blij met je vriend, want die pakt haar precies goed aan. Er zijn heel wat sullen die zulke dingen echt niet durven te zeggen tegen hun kijvende zus. En dat woord 'zwangorosaurus' houden we erin! Ik zal aan je denken met de kerst, sterkte!
't Is al met al een heel gedoe
quote:Laura80 schreef op 23 december 2008 @ 13:34:

[...]

Het bizarre is dat het tot pakweg twee jaar geleden (voor de geboorte van haar eerste kind) een leuke en ontspannen meid was waar ik het heel goed mee kon vinden. Wat er in mijn waarneming gebeurd is dat ze het hele moederschap veeeel te ernstig en serieus opneemt en de zwangerschap nu erbij zal ook best lastig zijn. Ik heb wel eens voorzichtig gezegd dat het niet het einde van de wereld is als een baby een keer 10 minuten blijft huilen of een peuter van 1 een slaapje over slaat. Maar dan krijg ik natuurlijk direct terug dat ik geen kinderen heb, einde discussie.

Het laatste nieuws krijg ik net per mail: haar man ('meneer goedzak') heeft mijn vriend gebeld en ze komen met campingbedje... misschien dat hij nu toch een keer met zijn vuist op tafel heeft geslagen.OMG... typisch het soort wijven vrouwen waar ik de pest aan heb. Leuke types totdat ze "werpen", daarna draait de hele wereld om Kind (en henzelf).

Pfff, weet je zeker dat je er nog zin in hebt? Geef die muts ovenfrietjes en ga zelf lekker aan het rode vlees, de vis, de spannende kaasplank én de wijn... En zeg gewoon doodleuk dat je er al geen rekening meer mee had gehouden dat ze zou blijven eten, aangezien jullie pas om half zeven beginnen

Enne, zwangerosaurus
Ik had dat hele diner allang afgelast. Het gaat niet zo zijn dat 1 iemand de hele dag gaat bepalen, zwanger of niet.

Die hormonen, dat zal allemaal best hoor, maar ik heb het idee dat dat ook wel een heel makkelijk excuus is.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:Laura80 schreef op 23 december 2008 @ 13:34:

[...]

Het bizarre is dat het tot pakweg twee jaar geleden (voor de geboorte van haar eerste kind) een leuke en ontspannen meid was waar ik het heel goed mee kon vinden. Wat er in mijn waarneming gebeurd is dat ze het hele moederschap veeeel te ernstig en serieus opneemt en de zwangerschap nu erbij zal ook best lastig zijn. Ik heb wel eens voorzichtig gezegd dat het niet het einde van de wereld is als een baby een keer 10 minuten blijft huilen of een peuter van 1 een slaapje over slaat. Maar dan krijg ik natuurlijk direct terug dat ik geen kinderen heb, einde discussie.

Het laatste nieuws krijg ik net per mail: haar man ('meneer goedzak') heeft mijn vriend gebeld en ze komen met campingbedje... misschien dat hij nu toch een keer met zijn vuist op tafel heeft geslagen.Zijn jouw schoonzus en man, mijn zus en haar vent goedzak sukkel, nou ja, mijn zwager dus?

Kanonne, zelfde verhaal. Van een leuke meid tot één bonk stress en planning en vooral overdreven serieus als moeder.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ach,het kan nog erger,een vriendin van me had jaren geleden een schoonzusje(ex) inmiddels die kwam eten met haar en haar familie en die muts kon niet eten met zoveel mensen tegelijk aan een tafel

dus haar moeder apart een tafeltje gedekt voor haar broer en vriendin die dus zonder familie erbij zaten te dineren in de keuken......

Terwijl de hele familie in de kamer natuurlijk slap van de lach zaten te eten,tis toch wat met sommige vrouwen(en ze was niet eens zwanger)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven