Spanningen door kerstdiner

23-12-2008 13:06 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier wel eens topics waarin vrouwen klagen over (schoon)familie waar ze met de kerst moeten 'opdraven', waar te weinig rekening wordt gehouden met hun eigen wensen etc.

Ik wil vandaag eens een keer een verhaal van de andere kant vertellen.

Mijn vriend en ik hebben besloten om 1e kerstdag zijn familie uit te nodigen: ouders, twee zussen waarvan 1 met vriend en 1 met man en kind (1,5 jaar) die ook ongeveer halverwege een zwangerschap is (de tweede komt er dus aan). Deze uitnodiging is door zijn ouders enorm gewaardeerd, wat ik erg leuk vond om te horen.

Ik ben redelijk planmatig, maar de zus-met-kind van mijn vriend is in dat opzicht de overtreffende trap. De dag na Sinterklaas belde ze me op om te 'overleggen' hoe de dag eruit moest gaan zien. Ik had nog geen idee maar beloofde haar erop terug te komen.

Ik heb een menu samengesteld, waarbij ik uiteraard rekening hebben gehouden met de zwangere zus van mijn vriend (dus gegaard vlees, geen spannende visdingen, kazen of rauw spul). Ik had haar dus al voor half december gebeld om (onder andere) even netjes te melden dat we uiteraard alleen dingen klaar zouden maken die zij ook mag eten.

Misschien dat sommigen zich nu afvragen waarom ik bel met haar ipv mijn vriend. De reden is dat hij het in december standaard belachelijk druk heeft op zijn werk en ik juist veel vrije dagen op kan maken. Ik 'doe' dus kerstmis, en eerlijk gezegd vind ik het nog best leuk om boodschappen te doen, voor te bereiden etc.

De eerste vraag die ik kreeg was of ik het vlees wel echt goed zou doorbakken. Ik zeg, ja natuurlijk, en als het per ongeluk toch een beetje rood is gooien we het toch gewoon nog even in de pan? Vervolgens kwam er een verhaal over een restaurant waar dat mis was gegaan, het duurde lang voordat het vlees alsnog goed was, toen had iedereen zijn eten al op, kortom haar avond was helemaal bedorven door een stuk vlees...

Vervolgens vroeg ze wat voor wijn er kwam. Dus ik zeg, hier hoort rode wijn bij, dat regelt je broer wel. Zij: 'ja maar ik mag geen wijn'. Ik zeg, nee dat kan ik me voorstellen, ik ga het je ook niet opdringen. Zij: 'thuis drinken wij al maanden geen wijn meer' (stilte). Ik zeg: tja, misschien wil de rest wel een glas wijn. Zij: 'ja maar het is wel vervelend als de een wel drinkt en de ander niet'. Ik: ik ben gastvrouw, je broer is gastheer en we willen het iedereen naar de zin maken, ook jouw ouders, jouw zus en haar vriend die misschien wel graag wijn drinken.... Om een lang verhaal kort te maken, zijn zus kan tegenover mijn vriend wel eens een kreng zijn (lang niet altijd) maar tegenover mij had ze zich niet eerder zo gedragen. Ik heb het gesprek vriendelijk afgekapt.

De volgende dag belde ze weer om 'af te stemmen hoe het met de kleine moest'. Ik vraag: wat vindt hij lekker, dan haal ik dat wel. Zij: op feestdagen eet hij graag friet. Ik: dan haal ik wel ovenfriet in huis. Zij: nee, echte friet, ovenfriet vindt hij niet lekker. Ik: maar we hebben geen frietpan. Zij (na een korte stilte): misschien moeten wij de frietpan meenemen. Ik zeg: dat is onzin, want als dat niet goed gaat zit je auto onder de frituurolie en bovendien is er een reden dat wij geen frietpan hebben: ik wil geen baklucht door het hele huis. Zij: ik wil wel in de tuin friet bakken. Ik: je bent dan 5 maanden zwanger, je gaat toch niet friet bakken in de tuin? Zij: ja maar (naam zoontje) is echt dol op friet. Grrrrrrrr

Ik zeg, hier is je broer, die wil je even spreken (hij zag dat het gesprek niet helemaal de goede kant op ging). Om een lang verhaal kort te maken: mijn vriend is wat directer dan ik, maakte een paar botte opmerkingen over dat ze normaal moest, zij gooit boos/huilend de telefoon erop, 10 minuten later belt mijn schoonmoeder helemaal bezorgd op om de beginnende ruzie weer te sussen en uit te leggen dat haar dochter last heeft van zwangerschapshormonen (goh..).

Goed, de ovenfriet is dus uiteindelijk akoord, samen met een stukje kip, appelmoes en boontjes...

Twee dagen later gaat weer de telefoon. Ik herken het nummer, mijn vriend ook, hij zegt dat hij geen zin heeft om met 'zwangerosaurus' te praten, dus ik neem op. Ze had een vraag: hoe ziet de planning er uit. Ik zeg, hoe bedoel je, planning? Nou, in verband met het middagslaapje en bedtijd. Ik zeg, als je wilt kunnen we op tijd beginnen met eten, rond een uur of zes. Zij: dat is niet op tijd, dat is hartstikke laat. Ik zeg: nou dan maken we er half zes van. Zij: hoe laat zijn we dan klaar met eten? Ik: wat wil je nou precies? Zij: ik wil om zeven uur naar huis zodat de kleine in bad en naar bed kan. Ik: zeven uur is wel heel krap, je zou toch een campingbedje meenemen? Zij: ja, maar dat is zo veel gedoe. Ik: denk je dat het geen gedoe is om voor zeven uur een heel kerstdiner af te werken? Zij: is het nou zo veel moeite om hier rekening mee te houden?

Op dat moment voelde ik dat ik mijn kalmte en beleefdheid dreigde te verliezen en gaf ik de telefoon maar weer aan mijn vriend. Dit keer escaleerde het wat meer. De, toegegeven, niet heel vriendelijke opmerking dat hij 'diep medelijden' had met haar man (een vriendelijke kerel die zich echter volledig afzijdig houdt van dit soort dingen) was voor haar reden om de hoorn erop te gooien. We zijn nu een paar dagen verder en ze heeft niet meer gebeld. Mijn schoonmoeder heeft al een paar keer bezorgd gebeld naar ons, maar het komt erop neer dat mijn vriend niet met zijn zus wil bellen en omgekeerd.

En ik? Ik voel mij inmiddels meer een waarnemer in een soap dan een direct betrokkene. Ik zorg dat er voldoende eten in huis is voor het geval zijn zus komt met haar gevolg. En als ze niet komen... ook prima. Of we volgend jaar weer hier zijn familie uitnodigen, daar ben ik in ieder geval nog niet helemaal uit...
nah, sowieso is dat hele 'antirauwvlees' gedoe gelul de luxe, goed vers biologisch vlees heb ik de hele zwangerschap gegeten hoor en generaties voor mij ook. Men doet ZO hysterisch tegenwoordig.

zwangerschap is voor veel min of meer verkapte kutwijven gewoon een excuus om zich als onverkapte kutwijven te gedragen.

Gaan zicht totaal afhankelijk opstellen, hypervoorzichtig, overal over zeiken.. dit exemplaar moet ik niet hebben als schoonzus hoor, dat wordt ruzie in de hut. Ga ik vol in
quote:HoiPippiLangkous schreef op 23 december 2008 @ 23:04:

Ik had dat hele diner allang afgelast. Het gaat niet zo zijn dat 1 iemand de hele dag gaat bepalen, zwanger of niet.

Die hormonen, dat zal allemaal best hoor, maar ik heb het idee dat dat ook wel een heel makkelijk excuus is.

Als je de boel afblaast, laat je haar ook de dag bepalen.

Het slimste lijkt me te doen wat TO en vriend al doen. Aangeven dat er rekening met haar en het kind wordt gehouden, maar dat daar grenzen aan zitten.

En als dat niet voldoende is, dat het dan misschien voor haar wel rustiger is om maar een jaartje kerst met familie over te slaan.

Verder zou ik vooral de tips van Bianca in mijn hoofd prenten. Niet om te gebruiken, maar om even voor de geest te halen mocht schoonzus gaan zeurneuzen tijdens het diner. Met een brede grijns op je kop kan je er net iets beter tegen.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Hier een hoogzwangere (37 weken) schoonzus, met een kindje van anderhalf.

Ik heb ze hier 1e kerstdag uitgenodigd zodat ze zelf niet zo'n drukte aan te hoeven gaan (2e kerstdag kijgt ze haar eigen familie en die is echt heel erg).

We doen een simpel etentje, midden op de dag, omdat 's avonds onze eigen kinderen (3 en 5) ook te moe zijn.

We beginnen smorgens met koffie, gebak, chocolaatjes enzo.

Dan gaan we rond 13 uur eten (soep met stokbrood, wat verschillende soorten vlees met aardappeltjes, roerbakspul, sausjes en als toetje lekker simpel ijs met vruchtjes en slagroom).

Daarna nog koffie, en een borrel met wat knabbels.

Voor mij geen stress, omdat zo'n etentje makkelijk is te koken, voor schoonzus geen stress omdat ze op tijd naar huis kan.

Voor de kids ook prima te doen (welk 1-jarig kind weet nu al wat de feestdagen zijn, en eist dan patat, sjee, ga met dat kind op zaterdag een bakje patat halen!), lekker plakje rollade, gebakken aarappeltjes, ijs.

Iedereen blij (alhoewel, voor de kinderen heb ik wat klei gekocht, voor onder de kerstboom, kunnen ze lekker kleien als wij koken/borrelen, ik weet niet of neefje zich daar al mee kan vermaken)
Poez, heb ji weer gelijk in.

Paling, ik zou dus geen simpel etentje doen. Met kerst pak ik graag uit wat koken betreft. Maar goed, ik nodig dan ook geen gezinnen met kleine kids uit
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:Poezewoes schreef op 23 december 2008 @ 23:44:

[...]

En als dat niet voldoende is, dat het dan misschien voor haar wel rustiger is om maar een jaartje kerst met familie over te slaan.

Volgend jaar heeft ze 't dubbel zo druk met 2 van die kleine kids, dus dat wordt vast alleen maar erger.

Zelf had ik alleen wat betreft voedsel rekening met die muts gehouden. Dus niet voor de hele familie zwangerschapseten, maar alleen haar 'n stuk kalkoenfilet geven als ze geen rood vlees of seafood mag. En de kaasjes en wijn kan ze uit zichzelf laten staan, de rest kan zich daar gewoon aan te goed doen.

Wat betreft het tijdstip vind ik dat ze zelf haar zaakjes maar moet regelen. Ofwel regelt ze oppas zodat ze helemaal geen omkijken aan haar kind heeft, ofwel legt ze dat kind in de logeerkamer terwijl de familie zit te tafelen zodat ze er niet vroeg voor naar huis moet.

Belachelijk dat de hele familie zich aan zou moeten passen aan de nukken van één zo'n zeikwijf.
quote:mormeltje schreef op 23 december 2008 @ 23:21:

Ach,het kan nog erger,een vriendin van me had jaren geleden een schoonzusje(ex) inmiddels die kwam eten met haar en haar familie en die muts kon niet eten met zoveel mensen tegelijk aan een tafel 'Die muts' vind ik hier niet op z'n plaats. Dit is niet gewoon lastig gedrag, dit is een sociale fobie. Het was natuurlijk wel handiger geweest als ze dat van tevoren verteld had.
Ik houd altijd met ieders eetwensen rekening. Ben je vegetariër? Kook ik wat lekkers voor je. Eet je geen varkensvlees? Krijg je iets anders. Lust je geen vis? Nou, dan maak ik wel iets anders lekkers/

Ik vind het ook prettig als mensen rekening houden met mijn allergie voor schaaldieren.

Maar niemand die mij gaat vertellen hoe en wat en hoe laat.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Laura80, heb alleen je openingspost gelezen. Wat een gedoe. Toegegeven, ik ken het verhaal nu alleen van jóuw kant, maar je klinkt leuk, redelijk, relativerend (ik zou het niet meer kunnen) én met humor. Hoop dat je zonder al teveel gedoe een leuke kerst hebt

Enne... zwangerosaurus
Peas on earth!
Laura, laat je na 1e kerstdag nog weten hoe het etentje gegaan is?
Ik werd al agressief toen ik pas halverwege bij het lezen van de OP was...

grrrrrrrrrrr....

wat een getruttek*t zeg "wel vervelend als de ene niet drinkt en de ander wel" en nog meer van dit gedoe.

Ik noem dit echt zeiken om het zeiken en wens je succes.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:RosieRo schreef op 23 december 2008 @ 23:40:

nah, sowieso is dat hele 'antirauwvlees' gedoe gelul de luxe, goed vers biologisch vlees heb ik de hele zwangerschap gegeten hoor en generaties voor mij ook. Men doet ZO hysterisch tegenwoordig.

zwangerschap is voor veel min of meer verkapte kutwijven gewoon een excuus om zich als onverkapte kutwijven te gedragen.

Gaan zicht totaal afhankelijk opstellen, hypervoorzichtig, overal over zeiken.. dit exemplaar moet ik niet hebben als schoonzus hoor, dat wordt ruzie in de hut. Ga ik vol in

he-le-maal mijn idee.....

Zwangerosaurussen en Momzilla's moeten gewoon hun grote zeikscheur houden.
Ook hier buikkrampen vanwege Zwangerosaurus

Jullie lijken me wel geinige mensen, schrap die muts maar, Cherry komt eraan met een paar flessen rood.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ooooh laura80, wat een verhaal..

Als ik het zo lees vind ik dat je voldoende (meeeeer van voldoende) rekening hebt gehouden met de wensen van je schoonzusje.. Mn tenen krommen echt van dit verhaal (geen wijn, omdat zij zwanger is, wat denkt ze zelf!!). Echt respect voor jouw geduld!

Geniet van de avond, let niet teveel op haar, en drink een extra glaasjes wijn!
Wat erg, maar ik heb ook zo'n type schoonzus,

ben blij dat je niks meer van dat sekreet hebt gehoord en doe een dansje als ze (nooit) meer bij jullie komt zou ik zeggen. Laat de champagne maar knallen!
Effe zomaar tussendoor ............ denkt iedereen dat de oppassen met Kerst voor het oprapen liggen , ofoz ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik snap de schoonzus ook helemaal. Ook al moet je drie/vier keer zeggen dat het vlees wel goed gaar wordt, wat maakt dat nou uit?

Ze is zwanger en bezorgd, heel logisch.

ERn wat maakt het in vredesnaam nouuit dat zij de frituurpan mee wil nemen? Dat jongetje heeft ook een kerstfiner en hij vindt patat het lekkerste wat er is blijkbaar? Dan neem je toch de pan mee en doe je de pan buiten aan?

Opgelost.
vind het abnormaal om buiten te gaan staan vetsmelten met kerst voor dat jong, en om anderen te verbieden wijn te drinken, en om te verwachten dat iedereen om 4 uur gaat dineren.

en over eten moet je nooit zeiken, pis smaakt niet, zoals mijn oma zei.
hear hear, RosieRo.

En daarbij, vooral altijd zo'n klein jong z'n zin geven, daar komt dan zeker een goede, gezellige volwassene uit.......
Misschien voelt schoonzus van TO zich wel welkom bij Shining

opgelost......

trouwens zwanger en bezorgd zijn is iets anders dan zwanger zijn en zeiken, dwingelanden als een klein kind en de boel naar je hand proberen te zetten omdat het omniversum om jou draait. Bovendien, als je iemand 4 keer handenwringend hetzelfde vraagt getuigt dat m.i. ook niet echt van veel vertrouwen hebben in iemand (vertrouwen of het vlees wel echt goed gaar is)
Dat van die wijn vind ik ook belachelijk.

Maar een paar patatjes bakken voor dat jongetje?

Is dat nou zo'n ramp? Ik begrijp dat wel.
quote:kaatje_85 schreef op 24 december 2008 @ 14:46:

hear hear, RosieRo.

En daarbij, vooral altijd zo'n klein jong z'n zin geven, daar komt dan zeker een goede, gezellige volwassene uit.......

Met andere woorden; met kinderen hoef je geen rekening te houden? Met iedereen wordt rekening gehouden, maar met dat jongetje hoeft dat niet.

Oke.
quote:shining schreef op 24 december 2008 @ 14:46:

Dat van die wijn vind ik ook belachelijk.

Maar een paar patatjes bakken voor dat jongetje?

Is dat nou zo'n ramp? Ik begrijp dat wel.

nouja, dat is mss verloren gegaan in de draad maar to zei al dat frituren bij haar in huis heel moielijk kan ivm stank, en dat ze heel lief had aangeboden om ovenfrites te bakken!

Ik zou tegen mijn kind dan gewoon zeggen: je krijgt lekker frietjes bij tante TO! het kind is 4 en stelt eisen aan de bereidingswijze van zijn junkfood?!!??!?!
Shining, een kind van 4 heeft toch echt niet door of het frietjes uit de frituur of uit de oven zijn. En daarbij, het is niet het jong zijn zin geven maar zijn moeder die wil dat het zo gaat
"ik ben het, Barbabelladingdong"
quote:shining schreef op 24 december 2008 @ 14:48:

[...]

Met andere woorden; met kinderen hoef je geen rekening te houden? Met iedereen wordt rekening gehouden, maar met dat jongetje hoeft dat niet.

Oke.apart ovenfrites bakken vind ik heul behoorlijk rekening houden hoor.
quote:shining schreef op 24 december 2008 @ 14:48:

[...]

Oke.

Stel je niet zo aan: met het jongetje wordt zoals je kunt lezen echt wel rekening gehouden hoor....hij zal later echt niet getraumatiseerd bij de hypnotherapeut op de bank liggen omdat hij die ene kerst in 2008 geen frietpanfriet maar ovenfrietjes kreeg.

echt gezeik dit....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven