Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
In een oven frituur je niet, een Airfryer is eigenlijk een soort frituurpan.
quote:ikbenik schreef op 10 februari 2016 @ 20:17:

Nog steeds geen goed antwoord op de vraag wat het nut is van gapen.Gapen is bedoeld als hint voor je visite dat het onderhand tijd is dat ze naar huis moeten gaan
quote:Corona67 schreef op 11 februari 2016 @ 08:22:

[...]

Gapen is bedoeld als hint voor je visite dat het onderhand tijd is dat ze naar huis moeten gaanOf dat de meeting te lang duurt. Of de voorstelling niet goed is.
Leuk topic!

Ik vraag me af hoe WhatsApp aan zijn geld komt? De app is gratis, ik zie geen advertenties, berichten sturen kost niks...?

Het lijkt me sterk dat een compleet vriendendienstje is allemaal....
quote:Luuuwte schreef op 11 februari 2016 @ 08:27:

Leuk topic!

Ik vraag me af hoe WhatsApp aan zijn geld komt? De app is gratis, ik zie geen advertenties, berichten sturen kost niks...?

Het lijkt me sterk dat een compleet vriendendienstje is allemaal....Ik denk dat ze verdienen aan je gegevens.
quote:Vivaneesje schreef op 11 februari 2016 @ 00:50:

Als wij van de apen afstammen hoe komt het dan dat er nog steeds apen bestaan en dat die niet geëvolueerd zijn tot mens?We stammen niet van apen af, we hebben gemeenschappelijke voorouders. En dat er ergens een modificatie is in het DNA, betekent niet dat dat overal hoeft te gebeuren. Zo hebben ze in China spleetoogjes en hier niet omdat wij die modificatie in het DNA niet hebben gehad en wij niet massaal met Chinezen hebben gesekst om die modificatie door te geven aan de bevolking hier.
quote:S0LEIL schreef op 11 februari 2016 @ 08:15:

In een oven frituur je niet, een Airfryer is eigenlijk een soort frituurpan.Zonder vet, dus eigenlijk is alleen de naam verschillenden en doen ze verder hetzelfde.
quote:blooberrie schreef op 10 februari 2016 @ 20:22:

[...]

Ik check nooit voor wilde dieren als ik door een deuropening loop

Wow! Dat jij nog leeft!

Ik zei onbewust hoor. Soms kom je een ruimte binnen en je weet gewoon dat die irritante collega/schoonmoeder/buurvrouw er ook is. Hetzelfde principe!

(of dat er wel een erug lekker ding bij de bar staat )
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Annelaure schreef op 11 februari 2016 @ 08:54:

[...]

Ik denk dat ze verdienen aan je gegevens.Dat weet ik wel zeker!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je bedoelt dat wanneer ik met mijn vriendin app over een zorgverzekering, dat zij die info weer door kunnen verkopen aan zorgverzekeringen bijvoorbeeld?
Ze bouwen een profiel van je op, leeftijd, sekse, woonplaats, daaraan koppelen ze de informatie als waar kom je (locatiegegevens op het moment van verzending), wat zijn je interesses, hoe vaak, wanneer en hoe maak je gebruik van de app (linkjes, foto's enz). Welliswaar anoniem (als het goed is), maar dan hebben ze wel inzicht in wat mensen zoals jij leuk vinden. Whatsapp is ondertussen van facebook, dus in combinatie met de FB gegevens hebben ze heel veel data over mensen zoals jij.
quote:Corona67 schreef op 11 februari 2016 @ 08:22:

[...]

Gapen is bedoeld als hint voor je visite dat het onderhand tijd is dat ze naar huis moeten gaan
quote:dianaf schreef op 11 februari 2016 @ 14:06:

Ze bouwen een profiel van je op, leeftijd, sekse, woonplaats, daaraan koppelen ze de informatie als waar kom je (locatiegegevens op het moment van verzending), wat zijn je interesses, hoe vaak, wanneer en hoe maak je gebruik van de app (linkjes, foto's enz). Welliswaar anoniem (als het goed is), maar dan hebben ze wel inzicht in wat mensen zoals jij leuk vinden. Whatsapp is ondertussen van facebook, dus in combinatie met de FB gegevens hebben ze heel veel data over mensen zoals jij. eng!
ik was vandaag aan het kijken wat ik nodig had qua boodschappen en ik zag dat beide knoflook bollen beetje donkerpaars waren en uit een groeide een een enorme stengel zijn ze dan langzaam aan het bederven of groeit het gewoon verder? moet je knoflook trouwens in de koelkast bewaren of buiten de koelkast net als uien?
quote:nijntje021 schreef op 11 februari 2016 @ 21:06:

ik was vandaag aan het kijken wat ik nodig had qua boodschappen en ik zag dat beide knoflook bollen beetje donkerpaars waren en uit een groeide een een enorme stengel zijn ze dan langzaam aan het bederven of groeit het gewoon verder? moet je knoflook trouwens in de koelkast bewaren of buiten de koelkast net als uien?

Waar denk je dat een knoflookplant zo'n bol voor maakt? Niet voor jou hoor

Dat is dus gewoon de nieuwe plant.

Hier gaat knoflook niet in de koelkast, en die groene stengels kun je na het doorsnijden er zo uithalen
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Oké, hier mijn rare vraag:

Hoe lang duurt een seconde eigenlijk? Dit kan toch heel erg verschillen per persoon? Hoe weet je nou dat je bijvoorbeeld tot 10 geteld hebt? Is tellen niet altijd subjectief dan?
quote:Treurniet12 schreef op 11 februari 2016 @ 21:55:

Hoe lang duurt een seconde eigenlijk? Dit kan toch heel erg verschillen per persoon? Hoe weet je nou dat je bijvoorbeeld tot 10 geteld hebt? Is tellen niet altijd subjectief dan?

Die seconde blijft een seconde, die staat vast, volgens het SI- stelsel, het Internationale Stelsel van Eenheden. Dat is al lang vastgesteld, die duurt altijd even lang. Wat jij bedoelt is jouw tijdsbeleving en dat scheelt per keer. Werken van 8-5 kan heel lang lijken ( net als op school zitten vroeger) maar een feestje, concert of wat dan ook, is in een mum van tijd afgelopen.

Dus je stelt je vraag verkeerd, Waarom is de beleving van de tijd per persoon verschillend , of iets in die geest zou het moeten zijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat gebeurt er in je neus op het moment dat je niest? Ik bedoel: hoe kan het dat we naar adem happen en dat er met een hoop lawaai weer uit 'stoten'? Wat zou je in je neus zien op het moment van een nies? Of wordt dit niet in gang gezet in je neus? (Ja er zal een signaal vanuit je hersenen komen, maar er moet toch ook iets in die neus gebeuren?)
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:Treurniet12 schreef op 11 februari 2016 @ 21:55:

Hoe lang duurt een seconde eigenlijk? Dit kan toch heel erg verschillen per persoon? Hoe weet je nou dat je bijvoorbeeld tot 10 geteld hebt? Is tellen niet altijd subjectief dan? Ik kan supersnel tot 10 tellen (knap hè ) maar heb ook geleerd hoe lang een seconde ongeveer duurt. Net zoals ik globaal kan aangeven hoe lang een meter is, of een centimeter.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 11 februari 2016 @ 22:58:

[...]

Ik (...) heb ook geleerd hoe lang een seconde ongeveer duurt. Net zoals ik globaal kan aangeven hoe lang een meter is, of een centimeter.Ja, dit dus. Een seconde (de duur ervan) is gewoon een afspraak die we met zijn allen maken die ervoor zorgt dat we het over hetzelfde hebben. Je LEERT die afspraken (een kilo is ZO zwaar, een meter is ZO lang, een seconde duurt ZO lang etc), je maakt ze eigen, en reproduceert dit later weer zo goed (gelijkend naar voorbeeld) mogelijk. Maar niemand kan PRECIES uit zijn hoofd tellen en gelijk lopen met een secondewijzer. Dat wijkt altijd iets af. Gewoon omdat een mens subjectief en organisch is, en niet mechanisch.
quote:-tinkerbell- schreef op 11 februari 2016 @ 22:30:

Wat gebeurt er in je neus op het moment dat je niest? Ik bedoel: hoe kan het dat we naar adem happen en dat er met een hoop lawaai weer uit 'stoten'? Wat zou je in je neus zien op het moment van een nies? Of wordt dit niet in gang gezet in je neus? (Ja er zal een signaal vanuit je hersenen komen, maar er moet toch ook iets in die neus gebeuren?)Ik vraag me af OF je wel niest na een signaal uit de hersenen, of dat het werkt als met je reflexen; via een kortere route.
En waarom is het twee-en-veertig en niet veertig-en-twee? (fourty-two, zwei und viertzig) (trek je alsjeblieft niets aan van mijn spelling )

Die airfryer, waarom staat er in een advertentie nooit hoelang zo'n ding erover doet om frietjes te bakken? Mijn man wil namelijk niet overstappen (maar wel de hele schuur onderknoeien met vet), omdat hij bang is dat ie dan een half uur staat te wachten. En wat voor spannende (technische) specificaties genoemd worden, de bereidingstijd (voorbeeld van een product, ik snap dat je niet alles kunt gaan noemen) staat er nooit bij. Omdat consumenten daar dan op afknappen?

En waarom wil 'iedereen' ineens zo'n superzeemmachine hebben die het water van een gewassen raam opzuigt ipv een gewone trekker? Dat ding doet niets anders (hoewel, ik ben er in getrapt, en ja, hij maakt streeploos schoon, zeker als je het vergelijkt met hoe ik met zo'n trekker om ga, maar dat geldt vast niet voor iedereen)
quote:ikbenik schreef op 12 februari 2016 @ 00:54:

[...]

Ja, dit dus. Een seconde (de duur ervan) is gewoon een afspraak die we met zijn allen maken die ervoor zorgt dat we het over hetzelfde hebben. Je LEERT die afspraken (een kilo is ZO zwaar, een meter is ZO lang, een seconde duurt ZO lang etc), je maakt ze eigen, en reproduceert dit later weer zo goed (gelijkend naar voorbeeld) mogelijk. Maar niemand kan PRECIES uit zijn hoofd tellen en gelijk lopen met een secondewijzer. Dat wijkt altijd iets af. Gewoon omdat een mens subjectief en organisch is, en niet mechanisch.Je weet overigens dat van DE kilo (in Frankrijk staat ie) ontdekt is dat ie toch niet meer precies 1 kilo weegt?
quote:femke09 schreef op 12 februari 2016 @ 08:42:

[...]

Je weet overigens dat van DE kilo (in Frankrijk staat ie) ontdekt is dat ie toch niet meer precies 1 kilo weegt?Ik ben niet gek, zei DE kilo, de rest van de wereld is het.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Het SI-systeem definieert de kilogram als gelijk aan de massa van het internationale prototype, dat van een platina-iridiumlegering is gemaakt en bewaard wordt op het Bureau international des poids et mesures (BIPM) (het internationale bureau van gewichten en maten) in het Franse Sèvres. Het internationale prototype is een cilinder van 90 massa% platina en 10 massa% iridium, met een hoogte en diameter van 39,0 mm.

Experts van het BIPM ontdekten in 2007 dat het stuk metaal 50 µg aan massa had verloren ten opzichte van het gemiddelde van enkele tientallen kopieën. Dit kwam onder meer door onzuiverheden uit de lucht die zich aan het oppervlak afzetten waardoor de massa 1,11 µg per maand aangroeide. Het BIPM sprak tussen 1939 en 1946 een standaard reinigingsprocedure af: poetsen met gelijke delen ether en ethanol, afstomen met dubbel gedistilleerd water, 7–10 dagen laten drogen. Elke reiniging haalde 5 tot 60 µg vervuiling weg. Nogmaals reinigen haalde 10 µg weg.

Dit dwong wetenschappers tot het zoeken naar een nieuwe definitie. [...] De 25e General Conference on Weights and Measures van 18-20 november 2014 verdaagde de beslissing tot de 26e conferentie.

(bron: Wikipedia)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven