Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:feow schreef op 13 december 2015 @ 22:53:

Ik heb vraagtekens bij de geschiedschrijvers. En dan vooral bij het hele vrouw-verzamelaar en man-jager ding.

Ik stel mij zo voor dat dat allemaal vanuit een bepaald wereldbeeld geïnterpreteerd is. Er stonden immers geen expeditierobbinsoncamera's op de oermens.

Maar het lijkt me zo onpraktisch: je leeft met een zeer kleine gemeenschap en moet met primitieve wapens een mammoet doden. Van de zes mensen in de bloei van hun leven zeggen er dan drie 'breek jij daar je mooie hoofdje en broze nageltjes maar niet over schatje, ik doe dat wel. Zorg jij maar voor de peterselie'Jammer dat ik me niet precies kan herinneren hoe en wat maar heb ooit een artikel gelezen waarin dus naar voren kwam dat er ook hele stammen zijn (geweest) waarbij de vrouwen jaagden, en ook dat het vaak (vaker?) voorkwam dat zowel de mannen als de vrouwen jaagden.
quote:Haligh schreef op 13 december 2015 @ 23:08:

Hahaha ik lig in een scheur vanwege dit topic

Is er hier trouwens iemand die iets af weet van de verhouding ruimte en tijd en bladiebla. Want in SF-films zie je dan weleens dat die astronauten zo ver de ruimte in reizen dat de tijd daar met een andere snelheid verstrijkt, dus dat er hier op aarde bijvoorbeeld 30 jaar voorbij gaan terwijl er bij hen 3 maanden voorbij gaan ofzo. Is dat echt zo?

En daaraan gelinkt, ik vraag me ook weleens af of de dimensie 'tijd' wel echt bestaat en of alles er niet gewoon altijd, de hele tijd is... En dat er dus geen tijd verstrijkt. Geen idee waar dat vandaan komt en hoe dat in de praktijk zou werken, hoor.

Hoe groter de zwaartekracht hoe langzamer de tijd, dus lijkt me dat de tijd in de ruimte juist sneller zou moeten gaan?

Die gedachte over tijd heb ik ook weleens gehad! Ik bedoel, wat ís tijd nou eigenlijk?
quote:parbleumondieu schreef op 13 december 2015 @ 23:20:

[...]

De verhouding weet ik niet, maar het is echt zo dat de tijd langzamer verstrijkt voor een ruimtereiziger dan voor degenen die op aarde blijven. Een van die feiten waar ik hoofdpijn van krijg als ik het probeer te begrijpen.http://www.scientias.nl/tijdreizen-kijk ... 2145-werkt
quote:ikbenleaf schreef op 13 december 2015 @ 23:30:

[...]

Hoe groter de zwaartekracht hoe langzamer de tijd, dus lijkt me dat de tijd in de ruimte juist sneller zou moeten gaan?

Die gedachte over tijd heb ik ook weleens gehad! Ik bedoel, wat ís tijd nou eigenlijk?Een zonnewende. Draaiing van de aarde. Als er iets logisch is, is het tijd.
Was laatst een wetenschapper op tv, die vertaalde dat 'stel' iemand verdwijnt richting een zwart gat, je zou het echter nooit zien gebeuren, want de zwaartekracht is daar zo sterk dat de tijd zó langzaam gaat dat die persoon op het oog stil zou hangen.

Of zoiets
quote:Moiren_ schreef op 13 december 2015 @ 23:33:

[...]

Een zonnewende. Draaiing van de aarde. Als er iets logisch is, is het tijd.

Dan denk je er niet zo ver over na als ik, denk ik, dat dingen bewegen en verplaatsen etc. laat niet zien wat tijd ís.

En ik bedoel niet dat het om 12:00 12:00 is, maar tijd als gegeven
quote:ikbenleaf schreef op 13 december 2015 @ 23:35:

Was laatst een wetenschapper op tv, die vertaalde dat 'stel' iemand verdwijnt richting een zwart gat, je zou het echter nooit zien gebeuren, want de zwaartekracht is daar zo sterk dat de tijd zó langzaam gaat dat die persoon op het oog stil zou hangen.

Of zoiets Ja, ingewikkeld
Wooh ik heb nu door dit topic opeens allemaal superdiepe gedachten over tijd en ruimte en ik voel me heeeel nietig. Dat wordt een slapeloze nacht vol met getob over het hoe en waarom van ons bestaan
quote:ikbenleaf schreef op 13 december 2015 @ 23:39:

[...]

Dan denk je er niet zo ver over na als ik, denk ik, dat dingen bewegen en verplaatsen etc. laat niet zien wat tijd ís.

En ik bedoel niet dat het om 12:00 12:00 is, maar tijd als gegevenHet begrip tijd is bedacht door mensen en gebaseerd op de wenteling van de aarde en het draaien om de zon. Meer niet.
quote:ikbenleaf schreef op 13 december 2015 @ 20:45:

[...]

https://www.youtube.com/watch?v=vdUhNTSqwCA
Haha, jaaa Haligh, eigenlijk geen topic zo voor het slapen gaan. Wordt bij mij ook nog woelen denk ik
quote:Moiren_ schreef op 13 december 2015 @ 23:44:

[...]

Het begrip tijd is bedacht door mensen en gebaseerd op de wenteling van de aarde en het draaien om de zon. Meer niet.

Je snapt niet wat ik bedoel..

Dat begrijp ik trouwens wel, ik zat ooit op een docentenopleiding daar kwam ik er al snel achter dat 'uitleggen wat ik bedoel' niet in mijn kwaliteitenpakket is opgenomen, haha
quote:ikbenleaf schreef op 13 december 2015 @ 23:45:

[...]

Je snapt niet wat ik bedoel..Leg eens uit dan
quote:Moiren_ schreef op 13 december 2015 @ 23:44:

[...]

Het begrip tijd is bedacht door mensen en gebaseerd op de wenteling van de aarde en het draaien om de zon. Meer niet.Het fenomeen tijd was er al. Wij hebben er woorden en een indeling aan geplakt. Om het hanteerbaarder te maken. Maar het is iets heel abstracts als je er over na gaat denken.
Paste net mijn post aan

Ik bedoel niet, het begrip tijd, zoals mensen het hebben bedacht maar dat tijd überhaupt verstrijkt... Naja, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen *frustratie*
quote:ikbenik schreef op 13 december 2015 @ 23:47:

[...]

Het fenomeen tijd was er al. Wij hebben er woorden en een indeling aan geplakt. Om het hanteerbaarder te maken. Maar het is iets heel abstracts als je er over na gaat denken.Jij snapt het!
Ik denk dat 'ikbenleaf' bedoelt dat het feit dat mensen dit fenomeen ontdekt hebben en een naam hebben gegeven en dat er een patroon in zit niet zo gek, maar het feit dat er überhaupt zoiets bestaat, waardoor de dingen 'ouder' worden en er dan op een gegeven moment niet meer zijn, of veranderen of verplaatsen bijvoorbeeld, en dat wij dat dan als 'het verstrijken van iets' zien.

Oké, ik ben bang dat dit het er niet veel duidelijker op maakt, maar het is het proberen waard.
Als tijd in de ruimte langzamer gaat, dan is een bepaalde eenheid (een dag ofzo) daar toch eigenlijk 'meer' tijd?

Ik krijg het geloof ik niet helemaal uitgelegd waar ik nu aan denk, het heeft iets te maken met een eleastiekje dat je op kan rekken en dan wordt het langer, maar als je 'tijd' als lengtemaat neemt zou je tijd dus niet kunnen rekken of inkorten.

Ik ga ook maar slapen denk ik
Ik kan het niet vinden op Google. Slik je ook als je slaapt
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Haha zoals ikbenik zegt dus :p
Ik zou het zooooo graag willen weten.....
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Haligh schreef op 13 december 2015 @ 23:49:

Ik denk dat 'ikbenleaf' bedoelt dat het feit dat mensen dit fenomeen ontdekt hebben en een naam hebben gegeven en dat er een patroon in zit niet zo gek, maar het feit dat er überhaupt zoiets bestaat, waardoor de dingen 'ouder' worden en er dan op een gegeven moment niet meer zijn, of veranderen of verplaatsen bijvoorbeeld, en dat wij dat dan als 'het verstrijken van iets' zien.

Oké, ik ben bang dat dit het er niet veel duidelijker op maakt, maar het is het proberen waard.

Ja! Komt in de buurt! Thanks ;)

Truste aaaanne ;)
quote:Eindeloos schreef op 13 december 2015 @ 23:50:

Ik zou het zooooo graag willen weten.....

Ik denk het wel?

Slikken doen we erg vaak, meestal zonder erbij na te denken. Overdag slikken we speeksel twee keer per minuut weg en tijdens de slaap is dat elke minuut een keer.

https://www.amc.nl/web/Zo ... ikken-en-verslikken-1.htm
Nog iets raars: het je toe eigenen van dingen.

Dat kan eigenlijk niet.

Niet ECHT.

Je kunt een lapje grond kopen. Dan is dat zgn van jou.

Maar je kunt het hooguit lenen, in bruikleen hebben. Na je dood kun je niks meenemen. Dus wat is nu eigenlijk 'bezit'? Je kunt eten kopen, dat in je stoppen, omzetten in energie. Maar zelfs die energie kun je niet 'op' maken of meenemen. Je poept, geeft het weer terug aan de aarde. En na je dood geef je jezelf ook weer terug aan de aarde. Dus eigenlijk ben jij zelf niet eens van jezelf, voor de 'heb'.

Gek eigenlijk.

Alles is tijdelijk. Voor de leen. Eén grote recycling ...eh...dinges.

Krijgt nu liedje vd lionking in hoofd: "circle of life!"
quote:ikbenleaf schreef op 13 december 2015 @ 23:53:

[...]

Ik denk het wel?

Slikken doen we erg vaak, meestal zonder erbij na te denken. Overdag slikken we speeksel twee keer per minuut weg en tijdens de slaap is dat elke minuut een keer.

https://www.amc.nl/web/Zo ... ikken-en-verslikken-1.htmOh super, dankjewel ik ga dit eens goed lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven