Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:Kanon schreef op 17 december 2015 @ 23:33:

[...]

Je kan hier tijden over doordenken, om gek van te worden!Ja, ben ik dan ook
quote:ikbenleaf schreef op 17 december 2015 @ 23:33:

[...]

Dan had ik het fout!Vlgs mijn natuurkunde leraar wel...
quote:ikbenik schreef op 17 december 2015 @ 23:31:

[...]

Ja! Denk ik ook wel eens. Dat het een duizelingwekkende reeks is van inzoomen.

Dat wij mss superklein zijn, ons heelal een onderdeel is van een ultraklein stofje.

Mss beginnen we met inzoomen op jouw neus, op een porie van jouw neus, een cel hierin. In die cel een atoom, daarin een nano-dinges-deeltje. Als je daarop inzoomt nog iets kleiners, en daarin vind je dan een universum, een heelal, een sterrenstelsel, een planeet, een vulkaan, een plant op de vulkaan, een blaadje, een mier op blaadje, een mierenpoten-teen-haar, een molecuul, atoom, nano-dinges-deeltje, weer een universum etc etc etc etc

Word daar altijd duizelig van En als je dan je neus snuit of wrijft vernietig je hele werelden. Vol minimensjes met dromen, plannen, verwachtingen, gezinnen, enz.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:feow schreef op 17 december 2015 @ 23:39:

[...]

En als je dan je neus snuit of wrijft vernietig je hele werelden. Vol minimensjes met dromen, plannen, verwachtingen, gezinnen, enz.

JA! Dus wat heb je nou geleerd..??

NOOIT, MAAR DAN OOK NOOIT JE NEUS SNUITEN!!
Net zoiets als springen in een rijdende trein: een vissenkom ronddraaien terwijl de vis gewoon op zijn plaats blijft. Dat zal dan wel zijn omdat het water nog stil staat, dat draait niet zo makkelijk mee.
Ja.

Of nog zoiets:

Als de lift neerstort, moet je precies in de seconde dat hij de grond raakt (de seconde ervóór ) zo hoog mogelijk in de lucht springen. Dat zou dan je leven redden.
quote:ikbenik schreef op 18 december 2015 @ 09:11:

Ja.

Of nog zoiets:

Als de lift neerstort, moet je precies in de seconde dat hij de grond raakt (de seconde ervóór ) zo hoog mogelijk in de lucht springen. Dat zou dan je leven redden. Volgens Myth Busters ben je dan alsnog mors dood.
quote:Annelaure schreef op 18 december 2015 @ 10:07:

[...]

Volgens Myth Busters ben je dan alsnog mors dood.Ja, volgens mijn natuurkunde leraar dus ook
Waar zijn die bakjes met water aan de verwarming voor?
Ja, goeie...

Ze zeggen altijd dat dat is om de lucht 'vochtiger' te maken.

Dat zou gezonder zijn (?)
Ik denk ook niet dat een een vallende lift veel te springen valt, dat gaat veel te hard?
quote:ikbenik schreef op 18 december 2015 @ 10:32:

Ja, goeie...

Ze zeggen altijd dat dat is om de lucht 'vochtiger' te maken.

Dat zou gezonder zijn (?)Toch gek, want de meeste woningen die ik ken zijn te vochtig, toch hebben veel mensen van die bakjes (vroeger tenminste)
quote:ikbenleaf schreef op 18 december 2015 @ 10:34:

[...]

Toch gek, want de meeste woningen die ik ken zijn te vochtig, toch hebben veel mensen van die bakjes (vroeger tenminste)

Ja, dat dacht ik dus ook altijd. Ongezond vochtige woningen en dan toch van die bakjes...

Ik deed dat vroeger ook nog wel eens, maar dan voor de geur. Ik druppelde dan van die speciale geurolie in zo'n verwarmings bakje.
Oh ja, dat is wel lekker
quote:ikbenik schreef op 18 december 2015 @ 10:30:

[...]

Ja, volgens mijn natuurkunde leraar dus ook Je moet juist plat op de grond gaan liggen, om de schade zoveel mogelijk te beperken.
Waarom is de TPG slordig/klantonvriendelijk/duur, verliezen ze daardoor klanten, maken ze de postzegels duurder omdat ze evenveel willen blijven verdienen, verliezen ze daardoor klanten, maken ze de postzegels duurder omdat ze evenveel willen blijven verdienen, verliezen ze daardoor klanten... etc.

En waarom hebben die Belgen daar een paar jaar terug al goed over nagedacht en gaat het daar wel goed?
Waarom verzint onze regering 'vernieuwende' dingen die in (bijv.) Engeland al jaren geleden zijn geïntroduceerd en waarvan aldaar te zien is dat het een compleet land in puinhoop kan brengen, waarom worden die stupide ideeën dan toch doorgevoerd?
Waarom laat mijn dochter van zes haar stiftendopjes altijd op de grond vallen en doet mijn zoon van vier ze altijd netjes achterop de stift als hij aan het kleuren is?
Warme lucht stijgt, en koude lucht daalt, maar: hoe hoger je komt, hoe kouder het is!
quote:femke09 schreef op 18 december 2015 @ 10:50:

Waarom is de TPG slordig/klantonvriendelijk/duur, verliezen ze daardoor klanten, maken ze de postzegels duurder omdat ze evenveel willen blijven verdienen, verliezen ze daardoor klanten, maken ze de postzegels duurder omdat ze evenveel willen blijven verdienen, verliezen ze daardoor klanten... etc.

En waarom hebben die Belgen daar een paar jaar terug al goed over nagedacht en gaat het daar wel goed?

Hahaha, mijn broer heeft in België bij de post gewerkt, het is maar wat je goed noemt (daar hebben ze hun eigen issues)

Gelukkig zijn 'onze' post- en pakketbezorgers van Post NL erg netjes
quote:femke09 schreef op 18 december 2015 @ 10:52:

Waarom verzint onze regering 'vernieuwende' dingen die in (bijv.) Engeland al jaren geleden zijn geïntroduceerd en waarvan aldaar te zien is dat het een compleet land in puinhoop kan brengen, waarom worden die stupide ideeën dan toch doorgevoerd?Ik ben wel benieuwd wat voor dingen je bedoelt?
quote:femke09 schreef op 18 december 2015 @ 10:54:

Warme lucht stijgt, en koude lucht daalt, maar: hoe hoger je komt, hoe kouder het is!Ja! De lucht koelt boven ook weer af, of zoiets, toch? Daardoor ontstaan luchtstromingen? En het weer enzo? Weet niet precies hoe het zat
quote:femke09 schreef op 18 december 2015 @ 10:49:

[...]

Je moet juist plat op de grond gaan liggen, om de schade zoveel mogelijk te beperken.

Dat denk ik niet. Dan slaat je schedel zonder kreukelzone rechtstreeks tegen de grond. Als je rechtop staat breek je tenminste eerst nog je benen...

(Niet dat je sowieso veel overlevingskans hebt als je van 12 hoog naar beneden stort, maar mss als hij van 2 etages valt...?)
http://www.aardrijkskunde.org/natuur&milieu/kl_wind.htm
quote:ikbenik schreef op 18 december 2015 @ 10:58:

[...]

Dat denk ik niet. Dan slaat je schedel zonder kreukelzone rechtstreeks tegen de grond. Als je rechtop staat breek je tenminste eerst nog je benen...

(Niet dat je sowieso veel overlevingskans hebt als je van 12 hoog naar beneden stort, maar mss als hij van 2 etages valt...?)Ik heb dat ook ooit gehoord, als je van hoog valt kun je het beste plat vallen, op 7 raakvlakken, dan heb je de meeste kans om een hoge val te overleven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven