Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:TJDeLuxe schreef op 27 januari 2016 @ 08:43:

[...]

Salmonella kan op deze manier idd in je bloedbaan komen. Maar, deze bacterie heeft de voorkeur om zich in de maag, mond of darmen te nestelen. De kans is klein (zeg maar gerust nihil) dat je ziek wordt middels een wondje aangezien de hoeveelheid bacterien zo klein is. En tegen de tijd dat de bacterie zich via de bloedbaan naar 1 van deze organen heeft gewerkt heeft het lichaam deze al afgebroken (in het geval van een oké werkend imuunstelsel).Goh..! Weer wat geleerd! Bedankt
Kan een niet uitgeboerd boertje een scheet worden?

Of worden alle scheten 'gemaakt' in de darmen oiv bacteriën?
In navolging op de boer-vraag: als ik in bed lig moet er soms een klein boertje uit, op het moment dat ik op mijn linkerzij ga liggen. Vriend heeft exact hetzelfde. Toeval? Wie herkent dit een heeft een verklaring?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Hmm... ik heb geen idee.

Doet me denken aan een bevalling; ik had al persweeën, en in de pauze tussen twee weeën wilde ik heel graag op mijn linkerzij gaan liggen (ipv op mijn rug). De verloskundige verbood me dit, ze zei dat ALS ik op mijn zij wilde gaan liggen in deze fase vd bevalling, dat dat dan op mijn rechterzij moest zijn. Dat deed ik toen maar, met tegenzin. Dat lag niet lekker.

Later vroeg ik me af wat het nu uitmaakt of je op je linkerzij of rechterzij ligt.

Het had iets te maken met 'het beste voor het kindje', niet omdat zij er dan beter bij kon ofzo.

Iemand..?
quote:streepjessokken schreef op 28 januari 2016 @ 10:37:

In navolging op de boer-vraag: als ik in bed lig moet er soms een klein boertje uit, op het moment dat ik op mijn linkerzij ga liggen. Vriend heeft exact hetzelfde. Toeval? Wie herkent dit een heeft een verklaring?

Als ik op mijn rechterzij ga liggen, dan moet ik enorm ruften.

Gevolg, de eerste paar dates altijd sex op zijn hondjes.
Cijfernerd, jij bent wel echt het romantische gevoelige type, hè. .?
quote:ikbenik schreef op 28 januari 2016 @ 20:43:

Cijfernerd, jij bent wel echt het romantische gevoelige type, hè. .?

Ik heb wel gevoelige darmen.
quote:ikbenik schreef op 28 januari 2016 @ 20:30:

Hmm... ik heb geen idee.

Doet me denken aan een bevalling; ik had al persweeën, en in de pauze tussen twee weeën wilde ik heel graag op mijn linkerzij gaan liggen (ipv op mijn rug). De verloskundige verbood me dit, ze zei dat ALS ik op mijn zij wilde gaan liggen in deze fase vd bevalling, dat dat dan op mijn rechterzij moest zijn. Dat deed ik toen maar, met tegenzin. Dat lag niet lekker.

Later vroeg ik me af wat hetg nu uitmaakt of je op je linkerzij of rechterzij ligt.

Het had iets te maken met 'het beste voor het kindje', niet omdat zij er dan beter bij kon ofzo.

Iemand..?Volgens mij heft dat iets te maken met dat je dan een bepaalde slagader kunt afknellen dacht ik. Maar weet de precieze anatomie ook niet!
quote:helena2 schreef op 28 januari 2016 @ 21:48:

[...]

Volgens mij heft dat iets te maken met dat je dan een bepaalde slagader kunt afknellen dacht ik. Maar weet de precieze anatomie ook niet!

Ik kan er online ook niks over vinden... (ben intussen aan het googlen geslagen)

Ik weet nu wel dat in Zweden bijna alle vrouwen in zijligging bevallen.

(Ohja?) Maar staat niets over linker of rechterzij...
https://www.babyopkomst.nl/article/slaa ... m-houding/

Maar jouw verloskundige heeft je wel de verkeerde zij aangeraden
quote:helena2 schreef op 28 januari 2016 @ 22:03:

https://www.babyopkomst.nl/article/slaa ... m-houding/

Maar jouw verloskundige heeft je wel de verkeerde zij aangeraden

JAAAAA! Dat artikel is het antwoord! Thanx!

En ik ben vergeten welke zij ze me nu precies verbood, dus kan heel goed zijn dat ze me juist vertelde dat ik op mijn linkerzij moest liggen..! (*sorrie, is TIG jaar geleden en ik was nogal eh...bezig op dat moment * )
O, gelukkig! Vond het al een incapabele mevrouw, haha!
Waarom moet je altijd zo gapen tijdens voorlezen?
quote:helena2 schreef op 28 januari 2016 @ 22:24:

O, gelukkig! Vond het al een incapabele mevrouw, haha!Hahaha, ja idd! En om 15 jaar na de bevalling haar nog juridisch te gaan aanklagen... is vast al verjaard.
quote:s-a-r-kast schreef op 28 januari 2016 @ 22:32:

Waarom moet je altijd zo gapen tijdens voorlezen?Saai boek?
quote:s-a-r-kast schreef op 28 januari 2016 @ 22:32:

Waarom moet je altijd zo gapen tijdens voorlezen?

Van wie moet je dat? 😆

Ik heb dat nooit volgens mij
quote:helena2 schreef op 28 januari 2016 @ 21:48:

[...]

Volgens mij heft dat iets te maken met dat je dan een bepaalde slagader kunt afknellen dacht ik. Maar weet de precieze anatomie ook niet!Vena cava inferior oftewel: onderste holle ader. Het veneuze equivalent van de aorta, geen slagader dus, maar het grootste veneuze bloedvat. Deze loopt naast de aorta, onder het linker stukje van de lever door en voert het grootste deel van het bloed terug naar het hart. Er is ook een vena cava superior, welke het bloed van boven het hart terug voert. De beide vc's (nouja, er is er maar 1 met een inferior en superior deel) monden rechtstreeks uit in de rechter boezem van het hart. Het afdrukken van de vena cava inferior zorgt voor verminderde toevoer naar het hart en dus voor verminderde output van zuurstofrijk bloed.
Amen
Ja, dat linker/rechterzij-verhaal komt me bekend voor, nooit zo bij stilgestaan.

Iets anders: er is onderzocht en gebleken dat er een bepaald basisniveau aan IQ is voor elk beroep. Je kunt dus niet te slim zijn voor je beroep, maar wel te 'dom'. Voor het kappersvak heb je een lager basis-IQ nodig dan voor het accountantsberoep zeg maar.

Nu was is zojuist in m'n hoofd gesprekspartners aan het verzinnen, mensen met wie je lekker kunt bomen op een zeker niveau. Ik vraag me nu af waar je radiopresentatoren onder moet scharen. Gevoelsmatig zou ik daar toch een redelijk hoog IQ aan durven hangen. Hoger dan dat van veel tv-presentatoren/presentatrices in ieder geval. Klopt dat (wat is jullie gevoel), of zit ik nu weer vol met vooroordelen?
quote:femke09 schreef op 29 januari 2016 @ 08:34:

Ja, dat linker/rechterzij-verhaal komt me bekend voor, nooit zo bij stilgestaan.

Iets anders: er is onderzocht en gebleken dat er een bepaald basisniveau aan IQ is voor elk beroep. Je kunt dus niet te slim zijn voor je beroep, maar wel te 'dom'. Voor het kappersvak heb je een lager basis-IQ nodig dan voor het accountantsberoep zeg maar.

Nu was is zojuist in m'n hoofd gesprekspartners aan het verzinnen, mensen met wie je lekker kunt bomen op een zeker niveau. Ik vraag me nu af waar je radiopresentatoren onder moet scharen. Gevoelsmatig zou ik daar toch een redelijk hoog IQ aan durven hangen. Hoger dan dat van veel tv-presentatoren/presentatrices in ieder geval. Klopt dat (wat is jullie gevoel), of zit ik nu weer vol met vooroordelen?Ik vind de meeste radiopresentatoren niet echt heel intelligent overkomen. Ik ben zelfs van zender geswitched omdat er nu zowel in de ochtend als in de middag een paar onbenullen zaten. Totaal geen algemene ontwikkeling. Aan de andere kant in tegenstelling tot presentatoren op de tv, verzinnen ze wel hun eigen teksten ipv dat ze de teksten oplezen van de autocue...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:dianaf schreef op 29 januari 2016 @ 11:10:

[...]

Ik vind de meeste radiopresentatoren niet echt heel intelligent overkomen. Ik ben zelfs van zender geswitched omdat er nu zowel in de ochtend als in de middag een paar onbenullen zaten. Totaal geen algemene ontwikkeling. Aan de andere kant in tegenstelling tot presentatoren op de tv, verzinnen ze wel hun eigen teksten ipv dat ze de teksten oplezen van de autocue...Hangt denk ik ook erg af van naar wie je luistert. De regionale radio zet ik soms verschrikt af, en (sorry) ook BNR Newsradio laat me soms enorm schrikken (al heeft dat wellicht veel met (het ontbreken van) diepgang te maken en de populaire benadering van onderwerpen, hoewel ze in ieder geval proberen om origineel en ruimdenkend te zijn). Maar met zo'n Gerard Eckdom zou ik bijvoorbeeld wel eens willen bomen over wat zwaardere onderwerpen (of ik luister daar niet genoeg naar om een tot een goed oordeel te komen. Ik heb het idee dat radiomaken voor 'dat soort mensen' meer een lolletje is wat nu hun werk geworden is).
Bedankt voor je uitleg, Enora! Helder!

Over die intelligentie; ik dacht vroeger altijd dat dat een soort 'lijn' was, van links naar rechts, van dom naar slim. Bijvoorbeeld van 0 naar 200 ofzo. Dat mensen dan ergens op die lijn zaten, en een stukje naar rechts schoven naar mate ze ouder werden. Door de levenservaring.

Maar ik kom er steeds meer achter dat dat zo niet werkt.

Als ik meedoe met een nationale IQ-test op tv, kan ik aardig meekomen en scoor ik redelijk hoog. Mijn cito score vroeger wees op vwo niveau. Ben inmiddels tussen HBO en universitair niveau geschoold. Mijn fijne motoriek is zeer goed, ik ben creatief, en heb heldere momenten waarin ik wel eens slimme gedachtes heb. Ik weet vaak van niets toch nog iets te maken, en geef zelden op. In nieuwe sociale interacties voel ik haarscherp aan hoe de hiërarchie, de onderlinge sfeer en communicatie verloopt. Ik kan mij hier op aanpassen, afstemmen, en verzachten en bemiddelen waar het nodig is. Ik heb een natuurlijke klik met kinderen en dieren. Ook heb ik vaak een verrassend andere kijk op dingen. En een gezond gevoel voor humor.

En toch ben ik niet slim. Ik heb weinig tot geen algemene kennis, weet niets van politiek, de geschiedenis, ik lees geen kranten omdat ik daar depri van word. Ik heb nul komma nul topografische kennis of richtinggevoel, als mijn tomtom het niet doet, dan kan ik niet op mijn werk komen. Ik heb meer dan 120 rijlessen nodig gehad voordat ik een beetje gevoel kreeg hoe de auto werkte. Ik kan géén 2 dingen tegelijk. Met sporten in van die dansgroepjes voor een spiegel, gaat iedereen naar links en ik naar rechts, en niet alleen de eerste les, dit hou ik stug vol. (Met gênante botsingen tot gevolg ) Ik kan niet dansen, koken, ben niet technisch, mijn geheugen voor namen of gezichten is slecht, en ook het ophalen van recente herinneringen ("wat heb jij gisteravond gegeten?") kan lang duren.

Tja. Ben ik dan slim of dom?

Ik ben een pakketje eigenschappen. Geen lijntje van links naar rechts. Eerder een staafdiagrammetje met 1000 verschillende meetpunten, en op elk van die meetpunten scoor ik verschillend. Net als alle anderen. En met sommige andere staafdiagrammetjes 'match' ik heel goed. En met anderen niet.

Maar ik ben regelmatig geknipt bij de kapper, dat ik me ergerde aan de domme prietpraat, maar wel zag dat ze goed in haar team lag, kundig was in haar vak, sociaal vaardig, inschattingsvermogen had voor situaties, behendig met links iets roerde en met rechts iets vastzette etc. Mss heeft ze door haar goede inschattingsvermogen die ochtend wel een potentiële kettingbotsing voorkomen. Je weet maar nooit. Mss kent zij alle hoofdsteden van de wereld met bijbehorende landen uit haar hoofd. Is zij dan slim of dom?

En die DJ op de radio weet mss over heel veel onderwerpen nèt genoeg om er zijn ochtend programma mee vol te babbelen, maar hij zal wrs door de mand vallen als iemand door vraagt.

Is weinig weten over veel, beter dan veel weten over weinig?

Voor een radio presentator wel, wrs, maar in de wetenschap niet.

Volgens mij is intelligentie zo complex.

De toepasbaarheid in de maatschappij is denk ik belangrijker.

(Ohja, en kort van stof zijn kan ik trouwens ook al niet! )
quote:ikbenik schreef op 29 januari 2016 @ 14:02:

Bedankt voor je uitleg, Enora! Helder!

Over die intelligentie; ik dacht vroeger altijd dat dat een soort 'lijn' was, van links naar rechts, van dom naar slim. Bijvoorbeeld van 0 naar 200 ofzo. Dat mensen dan ergens op die lijn zaten, en een stukje naar rechts schoven naar mate ze ouder werden. Door de levenservaring.

Maar ik kom er steeds meer achter dat dat zo niet werkt.

Als ik meedoe met een nationale IQ-test op tv, kan ik aardig meekomen en scoor ik redelijk hoog. Mijn cito score vroeger wees op vwo niveau. Ben inmiddels tussen HBO en universitair niveau geschoold. Mijn fijne motoriek is zeer goed, ik ben creatief, en heb heldere momenten waarin ik wel eens slimme gedachtes heb. Ik weet vaak van niets toch nog iets te maken, en geef zelden op. In nieuwe sociale interacties voel ik haarscherp aan hoe de hiërarchie, de onderlinge sfeer en communicatie verloopt. Ik kan mij hier op aanpassen, afstemmen, en verzachten en bemiddelen waar het nodig is. Ik heb een natuurlijke klik met kinderen en dieren. Ook heb ik vaak een verrassend andere kijk op dingen. En een gezond gevoel voor humor.

En toch ben ik niet slim. Ik heb weinig tot geen algemene kennis, weet niets van politiek, de geschiedenis, ik lees geen kranten omdat ik daar depri van word. Ik heb nul komma nul topografische kennis of richtinggevoel, als mijn tomtom het niet doet, dan kan ik niet op mijn werk komen. Ik heb meer dan 120 rijlessen nodig gehad voordat ik een beetje gevoel kreeg hoe de auto werkte. Ik kan géén 2 dingen tegelijk. Met sporten in van die dansgroepjes voor een spiegel, gaat iedereen naar links en ik naar rechts, en niet alleen de eerste les, dit hou ik stug vol. (Met gênante botsingen tot gevolg ) Ik kan niet dansen, koken, ben niet technisch, mijn geheugen voor namen of gezichten is slecht, en ook het ophalen van recente herinneringen ("wat heb jij gisteravond gegeten?") kan lang duren.

Tja. Ben ik dan slim of dom?

Ik ben een pakketje eigenschappen. Geen lijntje van links naar rechts. Eerder een staafdiagrammetje met 1000 verschillende meetpunten, en op elk van die meetpunten scoor ik verschillend. Net als alle anderen. En met sommige andere staafdiagrammetjes 'match' ik heel goed. En met anderen niet.

Maar ik ben regelmatig geknipt bij de kapper, dat ik me ergerde aan de domme prietpraat, maar wel zag dat ze goed in haar team lag, kundig was in haar vak, sociaal vaardig, inschattingsvermogen had voor situaties, behendig met links iets roerde en met rechts iets vastzette etc. Mss heeft ze door haar goede inschattingsvermogen die ochtend wel een potentiële kettingbotsing voorkomen. Je weet maar nooit. Mss kent zij alle hoofdsteden van de wereld met bijbehorende landen uit haar hoofd. Is zij dan slim of dom?

En die DJ op de radio weet mss over heel veel onderwerpen nèt genoeg om er zijn ochtend programma mee vol te babbelen, maar hij zal wrs door de mand vallen als iemand door vraagt.

Is weinig weten over veel, beter dan veel weten over weinig?

Voor een radio presentator wel, wrs, maar in de wetenschap niet.

Volgens mij is intelligentie zo complex.

De toepasbaarheid in de maatschappij is denk ik belangrijker.

(Ohja, en kort van stof zijn kan ik trouwens ook al niet! )Haha, ben het helemaal met je eens, ikbenik dat zijn precies dingen waar ik ook mee bezig ben (ik ga het niet uitschrijven, dan krijgen we nog zo'n lap tekst). Ik ken helaas niet veel mensen die op dezelfde onderwerpen dezelfde diepgang kunnen bereiken, een 'netwerk' dat ik juist wel graag wil uitbreiden. Ik voel me hier op het werk soms ook lonely, kan mijn mening prima uiteen zetten, maar dat zijn niet de interessegebieden van mijn collega's. Dus daar heb ik jullie dan een beetje voor
Ik vind het niet erg als iemand niet veel algemene ontwikkeling heeft, zolang er maar een onderwerp is waar je lekker over kunt bomen en een beetje gevoel voor humor. Met de een praat ik over geld, met de ander over boeken, met de derde over reizen.

Het is inderdaad ook niet zo dat als iemand hoog opgeleid is, je er ook lekker mee kunt kletsen. Ik had iemand op mijn sportclub, hele goede student (lees: medicijnen zonder herkansingen of vertragingen gestudeerd), maar ook wel gewoon sociaal. Ik vond haar altijd vrij dom, gezien de onzin die ze uitkraamde, en nee, dat was geen intelligent geneuzel dat boven mijn pet ging. Een zusje van haar had gewoon VMBO, maar dat was gewoon een ongelofelijk slimme tante die je niets wijs hoefde te maken en waarmee je heerlijk over van alles en nog wat kon kletsen.

Wel heb ik weinig op met mensen die niets snappen van nuances, ook omdat je daar niet lekker mee kunt praten/discusseren. En mensen die zich te goed voelen omdat ze hoog opgeleid zijn. Want ook al heb je HBO, tja, dat is toch minder dan universiteit.

Wat ik nog wel eens met radiopresentatoren heb, is dat ze het ergens over hebben, het niet snappen en dit duidelijk maken. Ik denk dan altijd, halló zoek het even op!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
@ femke09 :

Ja, dat is het fijne van zo'n forum, hè? Er zijn altijd wel mensen die op een bepaalde manier wel aansluiting met je hebben, die dan reageren.

Zelfs al zou ik hier een hele aparte rare afwijkende zeldzame hobbie omschrijven en er een topic aan wijden, dan is er altijd wel IEMAND die ook houdt van het in kaart brengen van de leefgebieden van de bronstige goudgerande fluitbekkikker

Iemand die je in je dagelijks leven niet snel zou ontmoeten!

Maar hier dus lekker wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven