Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
Triviale vraag: Sinds wanneer bestaan er rolgordijnen?

Zag een film waarin ze daar al hingen ( speelde zich af rond 1850).

Nu blijft het rondspoken of dat wel klopt, van Google word ik ook al niet wijzer..
Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. T.Lau
quote:Boeddhameisje schreef op 25 januari 2016 @ 23:34:

Triviale vraag: Sinds wanneer bestaan er rolgordijnen?

Zag een film waarin ze daar al hingen ( speelde zich af rond 1850).

Nu blijft het rondspoken of dat wel klopt, van Google word ik ook al niet wijzer.. In dezelfde categorie: in de film Titanic geeft Rose/Kate iemand de middelvinger (wanneer ze in een lift duiken). Kenden ze dat gebaar in die tijd al??
Het gebaar een middelvinger naar iemand op te steken is 2500 jaar oud en komt oorspronkelijk uit Griekenland waar het katapugon (κατάπυγον) werd genoemd en onder meer de betekenis had van anale seks of een homoseksuele relatie[1]. Katapugon (vrouwelijk: katapugaina) is een samenstelling van de Griekse woorden Kata (κατά), in de betekenis van omlaag, en Pugē (πυγή) wat Anus betekent. Het gebaar werd gebruikt tijdens Griekse toneelspelen waar het gezien werd als een uitnodiging voor anale seks. De Romeinen namen het gebaar over en noemde het digitus impudicus. Anders dan bij de Grieken gold het opsteken van de middelvinger als een obsceen en beledigend gebaar. In een oud Romeins epigram uit de eerste eeuw na Christus wordt het gebaar aangehaald[2]:

Ja dus, bron Wikipedia
Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. T.Lau
Is het al iemand opgevallen dat die paginanummers aan de bovenkant een beetje raar zijn, met name nr 95 en 94. Net of het laatste cijfer een stuk kleiner is.

Anyways...

Wat ik mij altijd afvraag, waarom ambitie altijd vertaald wordt, met hoger in de hirachie komen? (uitzondering is volgens mij is in de sport) En als je dus niet wilt opklimmen maar gewoon goed wilt zijn in wat je doet, je als ambitieloos wordt aangemerkt?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Corona67 schreef op 25 januari 2016 @ 22:41:

[...]

Je hersenen zijn raar.(mijne ook ;) )
quote:nlies schreef op 25 januari 2016 @ 23:23:

[...]

Omdat jij je al ingesteld hebt op een gewicht van een kilo (voor een liter sap) als er dan nog maar een kwart in zit, zo ongeveer een half pond dus, heb jij meer energie ingezet dan nodig is om dat pak op te tillen, die energie wil toch gebruikt worden, dus je schiet door met je beweging (zal vast ook iets met hefboomwerking te maken hebben, maar dat wordt te moeilijk voor mij)

Misschien heet het officieel tegengestelde krachten. De kracht van het pak dat op de tafel drukt, tegen de kracht die jij gebruikt om het op te tillen.Bedankt voor je uitleg! Het blijft interessant om te zien hoe het menselijk lichaam werkt en hoe al die radertjes met elkaar verbonden zijn.
quote:dianaf schreef op 26 januari 2016 @ 16:04:

Is het al iemand opgevallen dat die paginanummers aan de bovenkant een beetje raar zijn, met name nr 95 en 94. Net of het laatste cijfer een stuk kleiner is.

Anyways...

Wat ik mij altijd afvraag, waarom ambitie altijd vertaald wordt, met hoger in de hirachie komen? (uitzondering is volgens mij is in de sport) En als je dus niet wilt opklimmen maar gewoon goed wilt zijn in wat je doet, je als ambitieloos wordt aangemerkt?

Dat is denk niet waar. Althans, ik zou iemand die niet per se hogerop wil, maar wel het beste uit zichzelf wil halen, gerust ambitieus noemen.

(En dan neem ik mezelf niet als standaardvoorbeeld, hoewel, hoger in rang kom ik niet, of ik moet mijn werkgever uit de weg willen ruimen, maar ambitieus is my middle name)
dubbel
Wat is het stil hier. ?

Nou hier niet. Er is veel wind aan de noord hollandse kust. Dus nieuwe gekke vraag :

Waar komt die wind vandaan? En waar gaat dat naartoe?

Mijn vader zegt altijd; er waait weer een hoop wind weg. Juist
iedereen leest mee
@ikbenik;

Ik vind jouw topic geweldig. Met rare vragen zijn er grote uitvindingen ontstaan. Op het gebied van elektriciteit waren rare en gekke vragen in =/-lang geleden uit den boze. toch was er de vraag of je elektriciteit kon bewaren in een potje?

Een hollander vond van wel, en hij had gelijk[Holland :cheer2:] Nu bekend als "the Leiden Jar"

Daarna was er een gevecht; waar kwam de stroom vandaan? Van de dieren, natuur of van de goden?

In England waren ze overtuigd van de dieren; electric fish.

In Frankrijk proberen twee vrienden de bliksem op te vangen in een lege fles wijn met een ijzeren staaf.

In Italië beweerd iemand dat de elektriciteit al in je zit. Dit bewijzen zij door een lijk op een tafel te leggen, en electroden te verbinden op zijn ruggegraat. En zie; het lijk komt echt overend

Ene Mr Volt was het daar niet mee eens.

Gekke vragen zijn goed

Als je meer wil weten over elektriciteit? Kijk op youtube; bbc The spark.

Ik hou van gekke vragen, en humor, Sneeuwvlokbollen, voor de perfecte sneeuwpop! Nu ook met winterpeen. Bestel NU!
iedereen leest mee
Van rauwe kip eten (of enig ander soort vlees) kun je ziek worden.

Maar wat nou als je rauw vlees bewerkt met je handen terwijl je een wondje hebt?

Je maag heeft nog maagzuur als bescherming, een wondje heeft helemaal geen filter meer.

Zou dat niet veel gevaarlijker zijn?
Ja, helemaal mee eens hoor! Waar zou de mens zijn zonder een gezonde portie nieuwsgierigheid. Met rare originele nog ongestelde vragen (getver, 'ongestelde' vragen )

heb je kans op nieuwe rare ontdekkingen, je leert dingen anders te bekijken, dingen speels onderzoeken, daar kun je alleen maar wijzer van worden, toch..? En door wat je afvraagt te delen met anderen, kun je je samen verwonderen, en leer je andere zienswijzen kennen.

Zo zou ik er zelf nooit aan gedacht hebben om een diepvries frikandel in de magnetron klaar te maken...!
What!?! Kan dat?
quote:s-a-r-kast schreef op 26 januari 2016 @ 23:07:

Van rauwe kip eten (of enig ander soort vlees) kun je ziek worden.

Maar wat nou als je rauw vlees bewerkt met je handen terwijl je een wondje hebt?

Je maag heeft nog maagzuur als bescherming, een wondje heeft helemaal geen filter meer.

Zou dat niet veel gevaarlijker zijn?Lijkt mij wel ja! Die bacteriën rechtstreeks in je bloedbaan
En ik denk ook dat ambitie zoiets is als een innerlijke drijfveer om je verder te ontwikkelen.

Vaak heeft men het over 'ambitie' als drijfveer om meer status, geld, macht, hogere functie etc te bereiken. Kan allemaal. Mss is ambitie vooral een soort...drang om ergens heen te gaan waar je (nog) niet bent. Wat dat ook mag zijn.
quote:ikbenik schreef op 26 januari 2016 @ 23:13:

Ja, helemaal mee eens hoor! Waar zou de mens zijn zonder een gezonde portie nieuwsgierigheid. Met rare originele nog ongestelde vragen (getver, 'ongestelde' vragen )

heb je kans op nieuwe rare ontdekkingen, je leert dingen anders te bekijken, dingen speels onderzoeken, daar kun je alleen maar wijzer van worden, toch..? En door wat je afvraagt te delen met anderen, kun je je samen verwonderen, en leer je andere zienswijzen kennen.

Zo zou ik er zelf nooit aan gedacht hebben om een diepvries frikandel in de magnetron klaar te maken...!

Nee, ik ook niet. [frikandel gebeuren] Was wel leuk.

"ongestelde vragen" Zal ik nooit vragen.
iedereen leest mee
TVP
(Het was een antiek raadseltje met heeeel lange baard: )

Het is rood en zweeft door de tweede kamer, rara wat is dat?

(*antwoord is dus al gegeven * )
quote:ikbenik schreef op 26 januari 2016 @ 23:15:

[...]

Lijkt mij wel ja! Die bacteriën rechtstreeks in je bloedbaan Salmonella kan op deze manier idd in je bloedbaan komen. Maar, deze bacterie heeft de voorkeur om zich in de maag, mond of darmen te nestelen. De kans is klein (zeg maar gerust nihil) dat je ziek wordt middels een wondje aangezien de hoeveelheid bacterien zo klein is. En tegen de tijd dat de bacterie zich via de bloedbaan naar 1 van deze organen heeft gewerkt heeft het lichaam deze al afgebroken (in het geval van een oké werkend imuunstelsel).
quote:landylover schreef op 26 januari 2016 @ 22:01:

Wat is het stil hier. ?

Nou hier niet. Er is veel wind aan de noord hollandse kust. Dus nieuwe gekke vraag :

Waar komt die wind vandaan? En waar gaat dat naartoe?

Mijn vader zegt altijd; er waait weer een hoop wind weg. Juist

In het topic 'dingen die je pas heel laat begreep' beschreef iemand dat haar volwassen vriend pas sinds kort wist dat de wind niet wordt veroorzaakt door bomen die heen en weer bewegen. Hij dacht du dat harde wind werd veroorzaakt doordat de bomen harder heen en weer zwiepten dan anders

(Ik weet zelf trouwens ook niet uit te leggen hoe wind ontstaat )
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:-tinkerbell- schreef op 27 januari 2016 @ 10:35:

[...]

In het topic 'dingen die je pas heel laat begreep' beschreef iemand dat haar volwassen vriend pas sinds kort wist dat de wind niet wordt veroorzaakt door bomen die heen en weer bewegen. Hij dacht du dat harde wind werd veroorzaakt doordat de bomen harder heen en weer zwiepten dan anders

(Ik weet zelf trouwens ook niet uit te leggen hoe wind ontstaat )Ik had ooit een volwassen vriend die dacht dat eb en vloed ontstonden door regenval...
Haha die is ook leuk bedacht! Al weet ik dan ook weer niet hoe eb en vloed en ontstaat,maar dat zijn dan ook geen vragen die me echt bezig houden haha.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Eb en vloed heeft dacht ik te maken met de maan, en dat die door de beweging van de aarde soms meer aantrekt en soms minder. Deze verschillen zorgen voor eb en vloed volgens mij
quote:-tinkerbell- schreef op 27 januari 2016 @ 10:55:

Haha die is ook leuk bedacht! Al weet ik dan ook weer niet hoe eb en vloed en ontstaat,maar dat zijn dan ook geen vragen die me echt bezig houden haha.

Ik vertel het toch X-D:

De aarde, zon en maan werken als magneten op elkaar. De maan trekt het water op aarde naar zich toe. Daardoor ontstaat vloed. De aarde draait langzaam rond, waardoor de maan steeds een ander stuk water naar zich toetrekt. Als het water niet wordt aangetrokken door de maan wordt het eb.

Bron: willemwever.nl
Warme lucht is lichter dan koude lucht. Vochtige lucht is lichter dan droge lucht. Wanneer lucht dus wordt verwarmd of vocht opneemt, dan wordt deze lichter en stijgt op. De vrijgekomen plaats wordt dan weer ingenomen door een gelijke hoeveelheid koude, droge lucht die zwaarder is. De beweging van de zwaardere luchtmassa die de plaats inneemt van lichtere, is de wind.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven