Stoppen met overdag roken

08-09-2019 19:03 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben het erover om overdag niet meer te roken... Specifieker... Om niet meer te roken waar de kleine bij is (2,5 Jr oud).

Nadrukkelijk zeg ik nu even : ik snap dat helemaal stoppen met roken beter is maar daar gaat het nu even niet over!

Mijn vraag is : wie heeft hier ervaring mee? Dat je eerst voltijd rookte en nu alleen nog 's avonds of op een feestje ofzo? Hoe heb je dat ervaren? Was het moeilijk? Heb je overdag bijvoorbeeld nicotine pleisters gebruikt? Kortom... Vertel vertel vertel
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
08-09-2019 19:24
Ik vind overigens dat elk uur niet gerookt winst is dus doe vooral waar je heil in ziet.
Kijk een lieve reactie. Dankjewel
retrostar schreef:
08-09-2019 19:41
Na tien jaar stoppen kan je overigens weer voor de bijl gaan in een onbewaakt moment; bijvoorbeeld je verliest een geliefd persoon of je bent opeens helemaal van de kaart door een totaal onverwachte tegenslag, of juist ontzettend blij omdat je de lotto hebt gewonnen. Je denkt: "wat kan het me schelen; ééntje maar en daarna ben ik weer een niet-roker!". Mispoes; je gaat helemaal voor de bijl en moet weer de hele stopprocedure door. Vaak lukt dat dan weer niet meteen en gaan er weer flink wat maanden overheen.
Dit is helemaal waar! Dat is mij dus ook overkomen. Na een paar maanden terugval was ik er eindelijk weer van af. Nu weet ik dat ik nooit ofte nimmer meer een sigaret moet aanraken. Het fijne is: ik wil dat ook niet meer. Ben ook niet meer jaloers op mensen die af en toe roken.
Alle reacties Link kopieren
RJB schreef:
08-09-2019 19:36
Tuurlijk niet. We roken niet binnen
Maar je ruikt wel naar de nicotine!.
RJB schreef:
08-09-2019 19:43
Kijk een lieve reactie. Dankjewel
Ach, als je het inhaalt als hij op bed ligt gaat het natuurlijk nog steeds nergens over.
Rook eerst eens een half jaar helemaal niet en kijk dan of je nog wil roken. Bij de huisarts kan je hulp vragen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-09-2019 19:33
Maar je rookt nu dus bij je kind?

En dan straks alleen s avonds in de woonkamer, of buiten?
We roken nooit binnen. Rustig maar.
Alle reacties Link kopieren
Doe wat goed voelt. Het is een hardnekkige verslaving en het is gewoon verleidelijk. Cold turkey stoppen is makkelijker omdat de nicotine dan sneller uit het lichaam gaat, maar minderen is ook al een stap in de goede richting! Het is belangrijk dat JIJ echt wil stoppen. Instrintieke motivatie dus, anders maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Als jij een goede mindset hebt en met de volle overtuiging kan zeggen dat je niet meer wil roken zit het wel goed. Laat je niet teveel op de kast jagen, zoek ontspanning en probeer jezelf af te leiden als je tijdens je stoppoging weer trek krijgt in een sigaret.

Je kan het en onthoudt goed: elke sigaret die je niet meer rookt is er 1! Al minder je maar met 5/6 peuken per dag, dan ben je al goed bezig. Heel veel succes!
RJB schreef:
08-09-2019 19:46
We roken nooit binnen. Rustig maar.
Echt, rook eens een haf jaar niet, dan ruik je wat een roker nee naar binnen neemt. Ervaring ;)
Ben je hier al van op de hoogte; stel dat je hulp wilt bij stoppen met roken? Hoewel nu stoppen nog beter is natuurlijk. ;)
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... erzekering
Alle reacties Link kopieren
Ik rookte stiekem buiten zodat mijn destijds kleine kinderen me maar niet zagen met sigaret.

Ik voelde me toen zooo enorm stom! Nadat ik paar keer ‘betrapt’ werd was voor mij duidelijk; stoppen. Boek van Allen Carr heeft mij geholpen.
Klaar met die dure, slechte, smerige stinkzooi!

En nu na 10 jaar nog steeds gestopt.
PS TO - je bent al heel goed bezig dat je wil minderen. Ik probeer je te motiveren om te proberen helemaal te stoppen, maar wat net al werd gezegd: alles wat minder is, is een stap in de goede richting.

Wat mij heeft geholpen is om het stoppen met roken niet te zien als iets wat ik mezelf ontzeg, maar als iets wat ik mezelf cadeau doe. Dus meer lucht, beter ruiken, meer rust etc.

Ook hielp het om het niet te groot te maken. Bij het boek van Alan Carr, ging ik altijd spontaan weer roken bij het hoofdstuk ‘Je laatste sigaret’.

Ik heb dat veranderd in: ik kies ervoor vandaag niet te roken. En dat elke dag weer. Je merkt dan dat je er na verloop van tijd minder mee bezig bent. En mentaal hoef je op moeilijke momenten alleen maar de dag door zien te komen, en niet je hele leven.

Sterkte! Heel goed dat jullie hier mee bezig zijn.
Het kan wel hoor, ik doe het ook, op andere tijden.
Ik rookte alleen nog als man naar het werk was, en dan alleen buiten.

ik wilde stoppen met roken, maar heb een ruggengraat van een kwal.
dus 's ochtends met m'n kopje koffie naar buiten, ook al vriest het, regent het, of is het heel erg koud, en dan een sigaretje opsteken, en dat was genoeg.
Je kunt zeggen wat je wil, maar dat was het waard voor mij, en soms nog steeds.

Gestopt ben ik nog steeds niet, maar je kunt echt wel roken, op voor jezelf opgelegde tijden, en de rest van de tijd is het dan prima dat je niet rookt, en het voelt dan ook gewoon goed, ik heb dan die echte aandrang ook niet, zolang ik weet dat ik vlak voor het slapen gaan nog even naar buiten kan, een soort van uitgestelde beloning.
Voor mij is het een extra opstapje om helemaal te stoppen.

Ik heb het een tijd volgehouden om maar 4 sigaretten op een dag te roken, maar ben toch teruggezakt naar een stuk of 12, dus echt de zaligheid is deze methode niet, maar beter dan een heel pakje per dag, zoals ik eerst deed.
ik hoop ooit de ballen te hebben het gewoon helemaal te laten staan, want minderen geeft een fijn gevoel, en het geeft hoop, maar ik zit nog steeds in hetzelfde schuitje, en ik ben nog steeds verslaafd.
Alle reacties Link kopieren
Rosebloom schreef:
08-09-2019 19:48
Doe wat goed voelt. Het is een hardnekkige verslaving en het is gewoon verleidelijk. Cold turkey stoppen is makkelijker omdat de nicotine dan sneller uit het lichaam gaat, maar minderen is ook al een stap in de goede richting! Het is belangrijk dat JIJ echt wil stoppen. Instrintieke motivatie dus, anders maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Als jij een goede mindset hebt en met de volle overtuiging kan zeggen dat je niet meer wil roken zit het wel goed. Laat je niet teveel op de kast jagen, zoek ontspanning en probeer jezelf af te leiden als je tijdens je stoppoging weer trek krijgt in een sigaret.

Je kan het en onthoudt goed: elke sigaret die je niet meer rookt is er 1! Al minder je maar met 5/6 peuken per dag, dan ben je al goed bezig. Heel veel succes!
Bedankt. Heel motiverend
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
08-09-2019 19:48
Echt, rook eens een haf jaar niet, dan ruik je wat een roker nee naar binnen neemt. Ervaring ;)
dit! Als roker heb je geen idee hoe je veel rook er in je lijf, in je kleding en in je haar gaat zitten en je kind pikt dat wel mee!

Oh en schelden is zo niet nodig he
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
RJB schreef:
08-09-2019 20:00
Bedankt. Heel motiverend
Graaggedaan. Ik weet hoe moeilijk het is en zelf ben ik helaas weer vol teruggevallen. Ik heb mezelf gehaat als ik weer eens begon, maar daar ben ik mee opgehouden. Blijkbaar wil ik het toch niet graag genoeg en is de motivatie niet daar. Ik wéét dat het slecht is, maar wat ik al zei: het gaat om instrintieke motivatie. Zodra ik die weer terug heb gevonden weet ik zeker dat het weer goed gaat komen. Wees niet al te hard voor jezelf.
Wat goed dat je dat wil doen voor de kleine! Ik heb geen rips voor overdag stoppen. Ben destijds helemaal gestopt...
Heel veel sterkte en wellicht kun je op een dag helemaal stoppen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
08-09-2019 19:57
PS TO - je bent al heel goed bezig dat je wil minderen. Ik probeer je te motiveren om te proberen helemaal te stoppen, maar wat net al werd gezegd: alles wat minder is, is een stap in de goede richting.

Wat mij heeft geholpen is om het stoppen met roken niet te zien als iets wat ik mezelf ontzeg, maar als iets wat ik mezelf cadeau doe. Dus meer lucht, beter ruiken, meer rust etc.

Ook hielp het om het niet te groot te maken. Bij het boek van Alan Carr, ging ik altijd spontaan weer roken bij het hoofdstuk ‘Je laatste sigaret’.

Ik heb dat veranderd in: ik kies ervoor vandaag niet te roken. En dat elke dag weer. Je merkt dan dat je er na verloop van tijd minder mee bezig bent. En mentaal hoef je op moeilijke momenten alleen maar de dag door zien te komen, en niet je hele leven.

Sterkte! Heel goed dat jullie hier mee bezig zijn.
Wat goed van je. Zo is mijn broer uiteindelijk ook gestopt. Soms hield hij het een week vol sinds een ochtend maar uiteindelijk helemaal
Alle reacties Link kopieren
De laatste keer dat ik gestopt ben (ruim 5 jaar geleden) was dat met behulp van nicotinepleisters. Die liet ik toen door mijn vriend op mijn rug plakken, zodat ik ze er zelf niet af kon pulken. Ik heb toen het volle programma gevolgd van een paar weken (4 of 6 weken stap 1, dan een paar weken stap 2 en dan nog stap 3). Het is me toen opgevallen dat je de eerste stap makkelijk bij elke drogist kon halen, maar dat je daarna meer moeite moest doen (ze waren hier alleen standaard op voorraad bij de apotheek, geen idee of dat toen toeval was).

Mijn vriend rookte toen trouwens gewoon door (maar wel een stuk minder, blijkbaar was het ongezelliger om alleen te roken). Hij is uiteindelijk 2 jaar later gestopt toen ik zwanger was van onze oudste, cold turkey.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 08-09-2019 20:14
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
08-09-2019 19:43
Dit is helemaal waar! Dat is mij dus ook overkomen. Na een paar maanden terugval was ik er eindelijk weer van af. Nu weet ik dat ik nooit ofte nimmer meer een sigaret moet aanraken. Het fijne is: ik wil dat ook niet meer. Ben ook niet meer jaloers op mensen die af en toe roken.
Op een gegeven moment neem je de beslissing nooit meer naar roken te verlangen - zoals je afscheid neemt van het verlangen naar iemand die niet voor jou is bestemd - en dan is het eigenlijk pas definitief klaar. Dus zo'n misstap is best nuttig als je het achteraf bekijkt. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
RJB schreef:
08-09-2019 19:41
Ik ken toch echt behoorlijk veel mensen die het wel op deze manier doen vandaar dat ik het ook wil proberen
Waarom vraag je dan om ervaringen hier? Klinkt alsof je zelf ook niet overtuigd bent van deze methode en hoopt dat je hier de bevestiging krijgt dat het wél werkt, terwijl je zelf eigenlijk wel beter weet. En dat is dus precies wat een verslaving met je doet en waarom minderen niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
08-09-2019 19:48
Echt, rook eens een haf jaar niet, dan ruik je wat een roker nee naar binnen neemt. Ervaring ;)
Weet ik ben al vaker helemaal gestopt
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
08-09-2019 19:53
Ik rookte stiekem buiten zodat mijn destijds kleine kinderen me maar niet zagen met sigaret.

Ik voelde me toen zooo enorm stom! Nadat ik paar keer ‘betrapt’ werd was voor mij duidelijk; stoppen. Boek van Allen Carr heeft mij geholpen.
Klaar met die dure, slechte, smerige stinkzooi!

En nu na 10 jaar nog steeds gestopt.
Precies daar hoop ik ook op
Alle reacties Link kopieren
lineola schreef:
08-09-2019 19:59
Het kan wel hoor, ik doe het ook, op andere tijden.
Ik rookte alleen nog als man naar het werk was, en dan alleen buiten.

ik wilde stoppen met roken, maar heb een ruggengraat van een kwal.
dus 's ochtends met m'n kopje koffie naar buiten, ook al vriest het, regent het, of is het heel erg koud, en dan een sigaretje opsteken, en dat was genoeg.
Je kunt zeggen wat je wil, maar dat was het waard voor mij, en soms nog steeds.

Gestopt ben ik nog steeds niet, maar je kunt echt wel roken, op voor jezelf opgelegde tijden, en de rest van de tijd is het dan prima dat je niet rookt, en het voelt dan ook gewoon goed, ik heb dan die echte aandrang ook niet, zolang ik weet dat ik vlak voor het slapen gaan nog even naar buiten kan, een soort van uitgestelde beloning.
Voor mij is het een extra opstapje om helemaal te stoppen.

Ik heb het een tijd volgehouden om maar 4 sigaretten op een dag te roken, maar ben toch teruggezakt naar een stuk of 12, dus echt de zaligheid is deze methode niet, maar beter dan een heel pakje per dag, zoals ik eerst deed.
ik hoop ooit de ballen te hebben het gewoon helemaal te laten staan, want minderen geeft een fijn gevoel, en het geeft hoop, maar ik zit nog steeds in hetzelfde schuitje, en ik ben nog steeds verslaafd.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Wat een rare verslaving is het toch he
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
08-09-2019 20:14
Waarom vraag je dan om ervaringen hier? Klinkt alsof je zelf ook niet overtuigd bent van deze methode en hoopt dat je hier de bevestiging krijgt dat het wél werkt, terwijl je zelf eigenlijk wel beter weet. En dat is dus precies wat een verslaving met je doet en waarom minderen niet werkt.
Ben benieuwd waarom sommige mensen het wel kunnen
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
08-09-2019 20:03
dit! Als roker heb je geen idee hoe je veel rook er in je lijf, in je kleding en in je haar gaat zitten en je kind pikt dat wel mee!

Oh en schelden is zo niet nodig he
Als mensen dom reageren krijgen ze dom antwoord
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
08-09-2019 20:13
Op een gegeven moment neem je de beslissing nooit meer naar roken te verlangen - zoals je afscheid neemt van het verlangen naar iemand die niet voor jou is bestemd - en dan is het eigenlijk pas definitief klaar. Dus zo'n misstap is best nuttig als je het achteraf bekijkt. :)
Ja precies. Denk dat het zo werkt inderdaad. Maar de weg daar naar toe gaat niet over 1 nacht ijs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven