Taalergernissen

02-04-2010 09:16 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar erger jij je aan? Laten we ons hier lekker uitleven, haha :-)

- Ik besef me (dat hoor je tegenwoordig dus echt heel vaak, maar het is gewoon hartstikke fout)

- Heeeeeeeel vaak 'Ik zeg' gebruiken in een verhaal (dat is wel de ergste wat mij betreft)

- te vaak: 'ik heb zoiets van....' gebruiken

- te vaak in principe zeggen, terwijl het vaak helemaal nergens op slaat.

- Te veel gebruik van het woordje 'kids'

- Te pas en te onpas 'effe' zeggen. Het is even!!!!!!!

- het woordje 'sowieso' niet kunnen spellen en het schrijven zoals het klinkt

Nou, dat waren ze wat mij betreft wel. Nu jullie!
Sommige mensen spreken "leeuwen" uit als "lewen". Ik zeg: lee-oe-en, een korte oe-klank, vergelijkbaar met een Engelse w, ook omdat "leeuw" op een korte oe-klank eindigt.

En "eeuwig" ook niet uitspreken als "ewig".
World of Warcraft: Legion
Mensen die zeggen: "Dat wil je niet wéten!" en dan toch het hele verhaal gaan vertellen.

Zelfs als ik zeg dat ik het inderdaad niet wil weten.
Ow en en en... kennen jullie dat, en Robert ten Brink is er mee begonnen: dat alle '-ten's aan het eind van woorden 'ton's worden?? UitlatOn, kennOn, enz enz.. Komt volgens mij vaak op tv voor, maar je hoort het zoveel tegenwoordig. Irritant.
quote:boebele schreef op 13 april 2010 @ 21:57:

Ow en en en... kennen jullie dat, en Robert ten Brink is er mee begonnen: dat alle '-ten's aan het eind van woorden 'ton's worden?? UitlatOn, kennOn, enz enz.. Komt volgens mij vaak op tv voor, maar je hoort het zoveel tegenwoordig. Irritant.

jaaaah...vreselijk. Veel gehoord in Noord-Holland...ik vind het echt afschuwelijk.

dikke tieton, lekker een stukkie lopon, biertjuh drinkon, mooie wagon (en dan doelt men niet op een treinstel).

Verder kan ik weinig met "managerstaal". Check voor meer de site van Vaagtaal eens.

Meer Vaagtaal

Gekozen tot Vaagtaalwoorden in 2009:

Doe je ding

Doorcommuniceren

Wees pro-actief

Gewoon dicht bij jezelf blijven...

:puke:
Ook erg, verkeerd gebruikte uitdrukkingen;

- jullie hebben heel wat achter je kiezen gekregen (vóór je kiezen...)

- ik kijk er met angst en beven naar uit (ik zie het met angst en beven tegemoet...)

Nog erger, eerste werd gezegd door een verslaggever van radio 1, en 2e door iemand van de gemeente (woordvoerder volgens mij). Je zou toch denken dat die mensen beter weten. Het valt me ook steeds meer op, heel erg irritant wat mij betreft.
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Journaallezer tijdje geleden:

"Waar irriteert u zich het meest aan?"

Aaarrghhh.....
Ik hoorde het daarnet in de koffiepauze: hoeneer het was weet ik niet meer. WANNEER is het goeie woord!

En deze ook nog: toen zee ze....
quote:boebele schreef op 13 april 2010 @ 21:24:

Oja, en om het nog even wat erger te maken: sommige mensen presteren het echt om te zeggen: "Dus toen zeg ik tegen hem..."

Ai ai ai, tegenkrommend hahahahah is het erg als het herkenbaar is?!?!? whahahha
Net in een ander topic: Ik had allerlei verassingen willen verzinnen.... voor z'n vrouw nog wel!!!!!!! Liefde is........
Ik vind het raar als mensen zeggen: Hij is niet meer.

Hij is er niet meer!
quote:Brummetje schreef op 14 april 2010 @ 19:04:

Ik vind het raar als mensen zeggen: Hij is niet meer.

Hij is er niet meer!

Niet als je "zijn" neemt in de betekenis van "bestaan".

Dus de zin die je aanhaalt klopt wel degelijk (maar of je het mooi vindt is natuurlijk een tweede!).
Vraagje aan de taalkenners:

is het pappa en mamma of papa en mama?

Volgens mij is met 3 x m of p goed maar is het tegenwoordig geaccepteerd dat je het met 2 x schrijft.
Het mag allebei, lieveranoniem :-)

Zie hier.
Haha die vaagtaal. Dat verschrikkelijke 'doe je ding' gebruiken vriendin en ik altijd cynisch.

Nog iets ergelijks: pleonasmen en tautologie.

Op het nieuws iets vertellen over een gevaarlijke terrorist. Alsof er ook ongevaarlijke terroristen bestaan...
ok het mag allebei maar wat schrijven jullie? Mijn 'taal' gevoel zegt pappa en mamma, maar soms als ik het opschrijf heb ik echt het idee dat andere mensen denken dat ik niet kan schrijven....
Ik schrijf altijd papa en mama.
Hier ook papa en mama.
Ik erger mij aan mensen die ALS zeggen als ze OF bedoelen.

Ik zal kijken als hij klaar is.

Ik zal vragen als hij tijd voor je vrij kan maken.

GRRRRR
quote:lieveranoniemm schreef op 14 april 2010 @ 20:42:

ok het mag allebei maar wat schrijven jullie? Mijn 'taal' gevoel zegt pappa en mamma, maar soms als ik het opschrijf heb ik echt het idee dat andere mensen denken dat ik niet kan schrijven....

Papa en mama.

Dat zijn ook de eerste varianten in de Nederlandse taal, pas sinds de zestiger jaren zijn "mamma" en "pappa" in zwang gekomen.
Wat ik stom vind klinken: "ik ben bang van honden."

Of het goed is weet ik niet, maar ik hoor liever: ik ben bang voor honden.
Ik schrijf pappa en mamma. Zonder dubbele p of m staat er toch "paaaapaaa" en "maaaaamaaaa" voor mijn gevoel.
Ik schrijf paps en mams.
quote:robo schreef op 14 april 2010 @ 21:16:

[...]

Papa en mama.

Dat zijn ook de eerste varianten in de Nederlandse taal, pas sinds de zestiger jaren zijn "mamma" en "pappa" in zwang gekomen.

Huh dat verbaast me, want in oude boeken zie je vaak mamma en pappa.

In nieuwe boeken niet.
quote:Katherina schreef op 14 april 2010 @ 11:35:

Ik hoorde het daarnet in de koffiepauze: hoeneer het was weet ik niet meer. WANNEER is het goeie woord!

En deze ook nog: toen zee ze....Brabant zeker?
eens met soleil!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven