telegraaf fouter dan fout...

16-10-2009 08:40 451 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren wilde ik in de telegraaf een reactie geven op de film van reinout oerlemans, komt een vrouw bij de dokter.

Mijn reactie was dat ik het schandalig vind dat een man zoals Kluun slapend rijk wordt over het leed van zijn vrouw.Zij had kanker, hij gaat vreemd, heeft schijt aan haar gevoelens, zij gaat dood en meneer wordt rijk door een zielig verhaal op te schrijven.

Ik heb van zeer dichtbij kanker en de strijd die erbij hoort meeggemaakt en vindt die Kluun maar een slappe zak dat hij dat niet aan kon.

Blijkbaar is de Telegraaf van mening dat je alleen maar positief mag zijn over Kluun en Oerlemans want mijn bericht werd tot 2 keer toe geweigerd. Echt belachelijk! Ik wist dat ze fout waren maar zo fout????

Hebben jullie hier ook ervaring mee?
quote:HoiPippiLangkous schreef op 16 oktober 2009 @ 14:53:

[...]

Je trekt mijn woorden uit hun verband MinIk vat het op zoals het er staat. Als het allemaal leuk is dan hou je je belofte wel, en als het slecht met de ander gaat dan mag je m verbreken want de situatie is anders. Tja... Beetje egoïstische inslag dan.
quote:minny schreef op 16 oktober 2009 @ 14:58:

[...]

Ik vat het op zoals het er staat. Als het allemaal leuk is dan hou je je belofte wel, en als het slecht met de ander gaat dan mag je m verbreken want de situatie is anders. Tja... Beetje egoïstische inslag dan.Nee hoor, ik draaide alleen Male's woorden om. En ik bedoelde juist dat de omstandigheden er niks mee te maken hebben als je zo'n belofte doet. Kwam niet helemaal over dus
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 16 oktober 2009 @ 14:53:

[...]

Nou dan zijn we het daar niet over eens.Nee blijkbaar niet. Dat het voor jou niet erger zou zijn, denk je nu, betekent niet dat het voor anderen niet erger zou zijn.

En ja hoor, hij mag zelf weten wat hij met zijn geld doet. En ik mag hem om die reden ook een walgelijke aasgier vinden.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 16 oktober 2009 @ 14:45:

[...]

Nee, dat was een argument dat hij rijk geworden zou zijn.Ik wist dat hij al geld had maar dat hij rijker is geworden door de dood van zijn vrouw is triest zeker met die houding vanhem erbij. Hij was het al. Dat staat niet gelijk aan geld weg moeten geven. Of moet oiedereen die meer dan een X bedrag heeft alles wat daarboven komt weggeven?Nee dat is geen verplichting. Of alleen de mensen die het op een 'foute' manier hebben verdiend?Ook niet verplicht!

Wb dt invullen: ik bekijk het uit mijn kader ja, maar ik vul niet in hoe het voor een ander moet zijn. Dat doe je wel want als een ander anders denkt dan jou dan kap je de discussie af.Dat probeer ik iig te vermijden.
Maar waarom hebben de omstandigheden er niks mee te maken als je zo'n belofte doet? Juist als je partner ziek is en duidelijkheid wil, dan hebben de omstandigheden toch alles te maken met de belofte? Ik snap niet wat je bedoeld.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:HoiPippiLangkous schreef op 16 oktober 2009 @ 14:59:

[...]

Nee hoor, ik draaide alleen Male's woorden om. En ik bedoelde juist dat de omstandigheden er niks mee te maken hebben als je zo'n belofte doet. Kwam niet helemaal over dus Blijkbaar

In mijn optiek is zo'n slechte periode het moment bij uitstek om te zien wat zo'n belofte waard is. Niks dus in dit geval.
quote:minny schreef op 16 oktober 2009 @ 15:01:

[...]

Blijkbaar

In mijn optiek is zo'n slechte periode het moment bij uitstek om te zien wat zo'n belofte waard is. Niks dus in dit geval.Ik sluit me helemaal aan bij jou , wel grappig dat HPL jou wel wil begrijpen en mij maar niet terwijl we over hetzelfde praten..
quote:minny schreef op 16 oktober 2009 @ 15:00:

[...]

Nee blijkbaar niet. Dat het voor jou niet erger zou zijn, denk je nu, betekent niet dat het voor anderen niet erger zou zijn.

Dat zeg ik ook nergens. Ik zeg alleen dat ik het los zie

En ja hoor, hij mag zelf weten wat hij met zijn geld doet. En ik mag hem om die reden ook een walgelijke aasgier vinden.Van mij mag jij alles
Ik vind het juist mooi beschreven in het boek hoe hij zijn belofte breekt. En ja, dan ik het een enorme l*l. Net als zoveel andere mensen op de wereld (die ik echt niet aardiger ga vinden omdat ze met zo velen zijn).

Ik vond het echt geen zelfverheerlijking, behalve dan 'kijk wat een l*l ik ben geweest in die situatie.'

En als ik door het slijk gehaald zou worden (ik vind niet dat Kluun dat met zijn vrouw doet trouwens, integendeel)... doe het dan maar als ik dood ben, dan heb ik er geen last meer van.
Maar goed, ik probeer dus wel de persoon Stijn en Kluun los te zien van elkaar, omdat het boek ook gedeeltelijk fictie is en we niet weten wat waar was en wat niet. Het verkoopt natuurlijk ook beter als het controversieel is, dat weet hij als marketing-man als geen ander.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 16 oktober 2009 @ 14:27:

[...]

Ik zie dat anders. Het is niet erger om vreemd te gaan ij een gezonde partner dan bij een zieke.

Als je spreekt in termen van wat is erger, dan vind ik de vreemdgaan in de context van een doodzieke partner wel erger. Die persoon kan niet hetzelfde geven als een gezond persoon, je preoccupatie ligt bij het omgaan met ziek zijn, je ellendig voelen en een naderende dood (in het geval van Kluun's vrouw). Je bent dan niet bezig met een leuke aantrekkelijke partner zijn, zodat je partner aan zijn trekken komt en niet vreemd zal gaan. Een ziekte ontslaat je niet van de taak om ook aan je relatie te blijven werken, maar een relatie krijgt wel een hele andere invulling bij een ziekbed.

Ik ben langere tijd ziek geweest, niet vergelijkbaar met zoiets heftigs als kanker, maar ik lag wel in het ziekenhuis (regelmatig) en het was al met al een langdurig ziekbed. Geen leuke etentjes, feestjes, stedentripjes, vakanties, heftige vrijpartijen etc. dat ging een jaar lang niet. Ik sliep veel, ik stonk uit iedere porie door de medicijnen, ik stonk uit mijn mond (ook na 100 tictacs), mijn haar hing slap, ik liep in joggingoutfits en op de dagen dat ik echt aan het ziekenhuisbed gebonden was en er niet uit mocht, zat lekker douchen en haren wassen er niet in (en op de po moeten gaan). Dat voelt soms heel vervelend als je partner je op die manier van dichtbij meemaakt en ziet. Je voelt je niet woest aantrekkelijk, maar kwetsbaar en onzeker. En bij vlagen was ik heel ongerust en zenuwachtig, toen de artsen maar niet aan de juiste diagnose konden komen en daardoor maar allerlei medicijnen door het infuus gaven, afwachtend of het aan zou slaan. Ik had vaak pijn, moest er soms ook van huilen (schaamde ik me voor). En na de laatste ziekenhuis opname waren mijn darmen ruim twee maanden zwaar van slag. Allemaal gerpruttel op de wc en dat rook bepaald niet fris. Kortom, ik was even niet de ideale droomvrouw. Als mijn vriend toen was vreemd gegaan, was dit vele malen harder aangekomen dan in een 'normale' situatie. Daarom vind ik het wel erger.
Mijn wereld staat mijlenver af van die van Kluun. Ik had het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om vreemd te gaan, en eerlijk is eerlijk; Hero had me persoonlijk met zijn infuusdraad gewurgd. Dat ik zoiets had kunnen doen terwijl onze wereld zo op zijn kop stond, dat ik mijn pleziertjes prioriteit zou geven in het gekkenhuis wat ons leven was... hij had dat nooit kunnen accepteren. Omdat hij ziek was, omdat ons leven op zijn kop stond, en omdat we elkaar blind moesten kunnen vertrouwen. Andere emoties dan het ziek zijn kostte hem energie die hij zoveel beter gebruiken kon.

Maar dat is onze situatie.

Ik kan mij niet voorstellen hoe het voor Stijn en Carmen is geweest, omdat dat hun situatie is. Omdat hij al vreemd ging voor haar ziekbed. Ik kan dat niet, en ik wil daar ook niet over oordelen. Ik kan het beschouwen, ik kan het op mijzelf projecteren en afkeuren, maar ik kan niet veroordelen wat er in hun situatie is gebeurd.

Vreemdgaan keur ik in een gewone situatie af.

Maar ik weet nog dat ik buiten mijzelf was van angst af en toe, dat ik niet wist waar ik het zoeken moest. De toekomst zonder Hero scheen mij koud en kil toe, ik voelde me alleen en bang, en er was niemand om mij te troosten. Ik was zelf immers de troostende en steunende partij. Bovendien wilde ik Hero niet lastigvallen met mijn voorbarige gevoel van eenzaamheid terwijl hij nog aan het vechten was om in leven te blijven.

Ik heb mijn hart hier uitgestort op het Viva-forum. Heb hele persoonlijke dingen gezegd waar mijn Schone Ouders niet blij mee zijn. Nog steeds niet. Maar het gaf mij de troost om naast Hero te blijven staan.

Ik ben niet vreemd gegaan.

Maar ik kan anderen in precies dezelfde situatie niet veroordelen omdat ze het wel doen. Het lijkt me pijnlijk en erg naar voor hun partner (liegen vind ik dan ook geeneens zo erg dan), maar toch... ik kan het begrijpen.

Omdat de wereld dan eenmaal anders draait.
Wat wilde ik nou toch typen?
Rollergirl ,Je beschrijft precies hoe ik mij ook heb gevoeld in mijn ziekteperiode. Dit is precies wat ik bedoelde met als je zo ziek bent je geen zin hebt in moeilijke keuzes maken als bij vreemdgaande partner weg te gaan. Als je ziek bent moet je beter worden , dat is je doel en daar moet al je energie naar toe.

Keuzes als weggaan zijn dan niet aan de orde en een zorg voor andere tijden maar ik kan me invoelen hoe Kluun zijn vrouw zich moet hebben gevoeld, je voelt je al zwaar klote en onvrouwelijk en dan bevestigt je kerel dat nog eens door vreemd te gaan.

dat is geen liefde dat is iemand zwaar de grond in trappen.
Wat Mims zegt
quote:HoiPippiLangkous schreef op 16 oktober 2009 @ 15:15:

Wat Mims zegt

Ik vind dat wat Mimsey zegt ook een heel heldere uitleg is voor wat er in het boek gebeurt, maar HPL, je kan toch niet met droge ogen beweren dat vreemdgaan los staat van ziek zijn, als je haar uitleg leest?

Het tast je eigenwaarde veel meer aan dan wanneer je gezond bent.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 16 oktober 2009 @ 15:15:

Wat Mims zegt Zucht.......
quote:Maleficent schreef op 16 oktober 2009 @ 15:18:

[...]

Ik vind dat wat Mimsey zegt ook een heel heldere uitleg is voor wat er in het boek gebeurt, maar HPL, je kan toch niet met droge ogen beweren dat vreemdgaan los staat van ziek zijn, als je haar uitleg leest?

Het tast je eigenwaarde veel meer aan dan wanneer je gezond bent.

Dat kan HPL wel blijkbaar met droge ogen maar ze dringt niks op zegt ze.

En ik blijf er ook bij dat het je eigenwaarde zeker meer aantast dan als je gezond bent.

maar goed, sommige mensen die nooit ernstig ziek zijn geweest kunnen zich erg slecht inleven in dit gegeven en ik hoop voor deze mensen dat het hun zelf nooit mag overkomen.
.
Hij was al een vreemdganger voordat ze ziek werd, toe ze ziek was nogsteeds en na haar overlijden nogsteeds.

Je kan dus ook zeggen dat ie gewoon zichzelf is gebleven ondanks haar ziekte, dat klinkt een stuk positiever.
quote:lois18 schreef op 16 oktober 2009 @ 15:19:

[...]

Zucht.......

Beste Lois,

kunnen dit soort reacties achterwege blijven? Getuigt niet echt van respect voor je discussiepartner.

Angel 5
'in voor en tegenspoed' blablabla 'tot de dood u scheidt'.

Daarom zou ik denk ik niet kunnen / willen trouwen, het is nogal wat, wat je belooft.

Kom zomaar binnenvallen. Kluun heeft mij geraakt met zijn boeken. Ik ben ze vorig jaar pas gaan lezen (en dan ook twee boeken in twee dagen denk ik... kon niet stoppen).

Eerder wilde ik ze niet speciaal lezen... een eikel die vreemdgaat als zijn vrouw ziek is. En heel NL leest dan hetzelfde boek, iedereen praat erover, ik wil altijd nét iets anders dan de rest

Maar mooi... ook omdat hij ondanks alles zo ontzettend houdt van die Carmen. En van Roos. Ook.

Ik zie Stijn deels los van Raymond. Hij heeft het allemaal wel een beetje aangedikt natuurlijk.

Er zijn genoeg mensen die hun partner in tijden van ziekte in de steek laten (en ja ook hele volksstammen die dat niet doen).

Ik vind het een realistisch boek. Hij doet zich niet beter voor dan hij is, als mens.

En dat hij er nu zijn brood mee verdient en meer dan dat, dat is wel raar. Lijkt me voor zijn huidige vrouw ook wel apart eigenlijk.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:mamalief schreef op 16 oktober 2009 @ 15:27:

Hij was al een vreemdganger voordat ze ziek werd, toe ze ziek was nogsteeds en na haar overlijden nogsteeds.

Je kan dus ook zeggen dat ie gewoon zichzelf is gebleven ondanks haar ziekte, dat klinkt een stuk positiever.Eens. En zij accepteerde het eerder ook al van hem, en toen ze ziek was nog steeds. (oogluikend)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Maleficent schreef op 16 oktober 2009 @ 15:18:

[...]

Ja juist wel. Ik lees er ws iets heel anders in

Het tast je eigenwaarde veel meer aan dan wanneer je gezond bent.Dat weet ik niet, dat kán maar het is geen wet van Meden en Perzen
volgens mij zegt HPL alleen maar dat het voor haar geen verschil maakt of hij vreemd gaat voor of tijdens haar ziekte, niet dat het een vaststaand feit is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Er is hier en topic met de naam "Kanker heb je niet alleen". Dat klinkt mischien raar en egoïstisch, alsof je als je ziek bent ook nog aan anderen moet denken, maar zo is het niet. Alleen is het ook niet zo dat wanneer je kanker hebt, alleen de patiënt daaronder lijdt. De wereld van meerdere mensen staat op zijn kop, bij meerdere mensen gieren de emoties door het lijf.

Kan best dat je gevoel voor eigenwaarde meer aangetast wordt als je ernstig ziek bent (stap alleen niet in de valkuil dat dit bij iedereen zo is, bij Hero ging die eigenwaarde bij iedere pluk haar die hij verloor juist omhoog; hij kon dit, hij dealde hiermee, opeens werd hij zich bewust van de geweldige man die hij was), maar helaas draait het hier niet alleen daarom.

Misschien doet het iemand meer pijn als de partner vreemdgaat tijdens het ziekbed.

Maar als partner van een ernstig ziek iemand heb je ook nogal wat om te verstouwen en dan draait het soms, heel soms, even niet om jouw partner maar gewoon om jou. En doet de eigenwaarde van jouw partner er even niet toe, maar gaat het gewoon om jouw eigen, mogelijk oerstomme, acties. Ongeacht de conditie van jouw partner. Ongeacht de liefde die je voelt.
Wat wilde ik nou toch typen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven