Tips m.b.t. aanschaf konijn.

10-06-2008 19:10 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Wij overwegen een konijntje aan te schaffen, maar kunnen van tevoren nog wel wat advies gebruiken.

Tijd en ruimte hebben we voldoende, en ook aan aandacht zal het beestje niks tekort komen met onze 2 jonge kids

Waar moeten wij goed rekening mee houden, en kan een konijn ook incidenteel een weekendje alleen zijn?

Ik hoor het graag.
[quote]shining schreef op 10 juni 2008 @ 22:26:

Dus je mag alleen een opmerking maken als je zelf álles perfect doet? Kom op zeg, dan kan het hele forum dicht.

Ik vind dieren in hokjes zielig. En of ik nou vlees eet, of ik een blindegeleidehond nuttig vind of niet, dat heeft er niks mee te maken.

Dat heeft er in zover iets mee te maken dat je niet consequent bent met wat je zielig vind.

Een konijn in een klein hok is wel zielig,maar het varken wat als speklapje op je bord ligt niet.

En het varken kan niet eens drie hupjes maken.( en dan heb ik het niet eens over de rest van de embarmelijke omstandigheden).

Maar je mag zeggen wat je wil hoor
quote:Mirjam762 schreef op 10 juni 2008 @ 22:08:

[...]

En dieren horen ook niet op je bord (dus ben je vegetariër?), en honden zijn er niet voor gemaakt om blindengeleidenhond/hulphond te worden en en.. Verder kom jij natuurlijk ook nooit in een dierentuin of circus?

Hier wil ik best antwoord op geven, maar ik zie de relevantie eerlijk gezegd niet.

Ik ben parttime veggie, eet voornamelijk biologisch vlees. Vanwege de misstanden in de bio-industrie, maar ook omdat dat vlees vaak vol zit met troep dat ik niet in mijn lijf wil.

Sowieso vind ik dieren in een huis vaak zielig. Voor een blindegeleidehond maak ik echter graag een uitzondering.

En nee, de dierentuin en het circus, daar kom ik nooit.

Ik ben niet perfect, verre van. En ik heb principes over dieren die menig 'dierenliefhebber' doet denken dat ik een dierenhater ben.

Ik ben bv voor de gecontroleerde jacht, ik zou nooit vegetariër worden, ik kan me opwinden over de vermenselijking van huisdieren, agressieve honden mogen van mij zonder pardon worden afgemaakt. (zo, nu krijg ik vast de hele meute over me heen)

Maar dieren hoeven niet in te kleine hokken worden gefokt zodat ik een goedkoop lappie vlees bij de Aldi kan scoren, ze hoeven niet in een hok zodat mijn kind gezellig naar de aapjes kan kijken, ze hoeven geen kunstjes te vertonen en ze horen niet in een kooi / hok / kom. Dieren zijnz eker geen speelkameraadje voor de kids (zo'n konijn zit echt niet te wachten om door de kleine te worden opgepakt en geaaid)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik houd zelf ook niet van dieren in hokjes en het houden van huisdieren om mensen te plezieren maar ik heb wel 4 konijnen en geniet ervan. Ze komen geen van alle uit de dierenwinkel maar van de dierenbescherming Utrecht. Dat is dan ook de rede dat we ze hebben, ze waren er toch al en nu geven we ze een zo goed mogelijk leven. Alle dieren die we tot nu toe gehad hebben komen uit asiels of nare omstandigheden. Deze dieren verdienen echt een 2e kans

Ik had het nog niet vermeld maar beide vrouwtjes zijn ook geholpen. De ene hebben we laten helpen om baarmoederkanker te voorkomen en de ander was continu schijnzwanger en tuigde haar vent af! Na de operatie was dat meteen over en nu vormen ze weer een leuk stel! Castreren van een ram kost zo'n ¤50 en van een voedster ¤100 , er komt nog wel pijnstilling bij en bij een voedster zou ik vocht toe laten dienen omdat het een flinke operatie is! En van te voren de info op konijnen.nl goed door lezen zodat he voorbereidt bent, mocht je konijn niet zelf eten oid

Koppelen is ook een verhaal apart. Konijnen kan je niet zomaar bij elkaar zetten. Hier gaat een periode van gewenning en kennismaking overheen. Info hierover vind je in het boekje van konijnen belangen en op konijnen.nl. Als je al een konijn hebt en je wilt een konijn uit de opvang erbij is het een goed idee je eigen konijn mee te nemen. Als het echt niet klikt zie je dit vrij snel! Zo vloog onze voedster haar 1e potentiele vent in de haren, de 2e was ook niet zo'n succes en de 3e zit nu hier en dat gaat goed!

@rupsje print echt hier http://konijnenbelangen.nl onder boekjes de boekjes even uit! Je hebt er 3 waaronder 1 speciaal voor kinderen. Alle basis info staat in de boekjes en ook alles wat hier vertelt wordt kan je erin terug vinden! Je kan de boekjes ook bestellen voor ¤0,10 per boekje + verzendkosten! Bestel dan meteen een paar boekjes meer om weg te geven of bij dierenarts of dierenwinkel achter te laten

@ Zonnetjexx: En wat betreft een ram bij 2 voedsters plaatsen, kijk even de lijst met asielen door of er 1 in de buurt zit. Rammen zijn meestal al gecastreerd en ze kunnen je helpen bij de koppeling en adviezen geven! http://www.konijnenbelang.../opvangadressen/index.htm

Enne, waar je ook terecht kan is de konijnengroep, zie http://www.konijnen.nl/konijnengroep/konijnengroep.htm . Hier zitten veel konijnenliefhebbers en konijnenkenners die je kunnen helpen met allerlei problemen en vragen. Bij mijn 1e koppeling die ik zelf gedaan heb ben ik erg goed geholpen! De 1e keer is alles toch wennen en afwachten en dan is het fijn als je met vragen en zelfs de kleinste vraagjes ergens terecht kan!

Dit is trouwens ook een leuke site waar ik zelf aardig wat tips en voorbeelden om zelf een leuk buitenhok te bouwen vandaan heb: http://www.konijneninjetuin.nl/

Zelf een hok of ren bouwen is erg handig omdat je overal rekening mee kan houden. Dit is ons buitenhok in de winter, het heeft niet mega veel geld gekost en is niet het mooiste hok maar voor de konijnen is het een prima onderkomen. Ze poepen en plassen alleen in de blauwe bak dus het is makkelijk schoon te houden. Het volgende hok wordt hoger zodat je er in kan staan, dit is wel makkelijk met schoonmaken!

En het 2 verdiepingen hok binnen, ook hier poepen en plassen ze alleen in de (groene) bak. De deurtjes kunnen open en dan kunnen ze zelf hun hok in en uit lopen.

Enne, met de vakantie gaan de konijntjes binnen uit logeren bij mijn ouders. We zijn begonnen met een gewone tralie kooi en die gebruiken we nu als logeer kooi. Ze krijgen daar genoeg aandacht en mogen elke dag in de tuin lopen.

De konijnen buiten is lastiger omdat ze groter zijn en we geen extra hok hebben. Die blijven dan ook gewoon bij ons thuis. De buurvrouw en m'n moeder zorgen er samen voor. Zonnescherm en parasol gaan uit als de zon schijnt. Ze krijgen 2x per dag eten, hok wordt verschoont, drinken bij gehouden en af en toe wordt het hok open gezet zodat ze kunnen rondscharrelen.

Genoeg hooi, water en niet in de zon is het belangrijkst. Ze drinken uit zo'n drinkbak met water reservoir die eigenlijk voor katten is maar daardoor hebben ze altijd genoeg water. Die ander bakken gooide ze door de kooi heen en flesjes zijn ook geen succes. Even plaatje gejat:

Ha Happy ziet er leuk uit!
quote:Rupsje schreef op 10 juni 2008 @ 19:10:

Waar moeten wij goed rekening mee houden, en kan een konijn ook incidenteel een weekendje alleen zijn?Ja hoor, in de vriezer lukt dat wel.
Hoi Rupsje,

Ik zou niet voor zo'n klein konijntje gaan. Is niet leuk voor het beestje en ook niet voor jullie en jullie kids. Kinderen gaan vaak te ruw om met konijntjes. Ze pakken ze op waardoor de arme diertjes zo schrikken dat ze hard beginnen te trappelen en ze op deze manier serieus beschadigen (botbreuken enzo). Erg zielig!

Als je perse een konijn wilt zou ik voor een grote Franse Hangoor gaan. Heb ze zelf altijd gehad (en nog steeds). Het zijn geweldige vriendelijke en vrolijke dieren die dol zijn op aandacht! Die van mij springt bijvoorbeeld altijd bij me op de bank, hij rent me overal achterna (tot in de douche aan toe!) en maakt altijd gekke bokkesprongen om me heen van blijdschap. Voor kinderen zijn ze ook ideaal omdat ze zo vriendelijk, nieuwsgierig en ondernemend zijn. En Groot! Ze worden ca. 7 kilo...

Laat je alleen niet misleiden door hun uiterlijk. Het zijn echt net grote knuffelberen maar zelfs dit blijven uiteindelijk wel prooidieren die het niet prettig vinden opgepakt te worden. Maar waarom zou je een konijn ook oppakken die zelf te pas en te onpas bij je op schoot springt..?

Succes en ik zou even een kijkje nemen op www.fransehangoren.com

Staat echt superveel en handige info op.
quote:Suy schreef op 11 juni 2008 @ 16:23:[/b

Als je perse een konijn wilt zou ik voor een grote Franse Hangoor gaan. .... Voor kinderen zijn ze ook ideaal omdat ze zo vriendelijk, nieuwsgierig en ondernemend zijn. En Groot! Ze worden ca. 7 kilo...

Ik plaats nog even een foto van de franse hangoor die wij hebben gehad. Kwam van de kinderboerderij waar hij als fokram gebruikt was en eigenlijk niet meer nodig was. Hij zat in een klein hokje weg te kwijnen, veels te dik te zijn en z'n ogen waren ontstoken. Hij heeft het hier een klein jaartje goed gehad maar helaas had hij hartklachten en last van z'n longen. We hebben hem in moeten laten slapen omdat hij het steeds benauwder kreeg en er niks meer te doen viel. Het was echt een lieve scheet! Hij lag altijd over z'n vrouwtje heen zodat hij lekker zacht lag en zo waste hij zich ook! Ze zijn wel erg groot inderdaad! Ik moest ook even wennen toen ik hem in de tuin zag zitten! Het vrouwtje (wit) is ook van flink formaat trouwens maar niet zo groot als de franse hangoor! Als het wat warmer werd lag hij graag gestrekt op z'n buik met z'n poten naar achter, dan was het helemaal een gevaarte!

Bedankt Meds!
anoniem_34553 wijzigde dit bericht op 12-06-2008 09:52
Reden: foutje, had m'n vorige bericht geciteerd
% gewijzigd
@Happy S: wat een schat!! Echt een beer! En wat zielig dat ie zo verwaarloosd werd.....:-(

Gelukkig heeft ie bij jullie nog van zn laatste jaar kunnen genieten.

Ze worden trouwens maar een jaar of 5 hooguit, niet zo oud dus.

Die van mij ligt ook altijd languit op de grond, en dan is hij nog groter dan mijn kat, haha

Is trouwens een leuk stel samen, mn kat en mn konijn en dat ligt dan vooral aan het vriendelijke karakter van het konijn! :-)
quote:Capibara schreef op 10 juni 2008 @ 20:54:

Het best is een mannetje en vrouwtje (wel even laten helpen inderdaad) of twee vrouwtjes. Twee mannetjes wordt vaak oorlog.

Overigens zou ik geen konijnen nemen voor je kinderen, konijnen zijn geen speelgoed (en mogen ook zeker niet aan nekvel of oren opgetild worden!!!).Twee vrouwtjes als geen zussen ook oorlog. Bij mij tenminste wel altijd. 1 laten steriliseren wil nog wel eens helpen.
.
Hahaha! Wat cuuuuuute!

Hier idd 2 vrouwtjes die geen zusjes zijn.. helaas. Steriliseren zou nog een overweging kunnen zijn, want mijn vriend wil er echt geeneen (laat staan 2) meer bij om te 'koppelen'.
Huh worden franse hangoren niet oud? Een konijn kan wel 15 worden!
Wel een levensreddende tip:

Geef je konijn geen sla(zeker geen ijsbergsla)

Ik heb mijn vorige konijn ermee vermoord.

Ik wist echt niet dat dat slecht voor ze was als je dat vaak geeft.
Idd Iry, konijnen mogen zeker geen sla, er is heel veel groenvoer wat konijnen niet mogen, dus altijd checken of het kan. Bovendien mag een konijn ook niet teveel groenvoer. Voeding moet voor 80% bestaan uit hooi, de rest is Bix en groenvoer
Inmiddels ben ik daar van op de hoogte(wel te laat helaas).

Mijn nieuwe konijntje krijgen ook geen groenvoer.

(mischien durf ik ze binnenkort een wortel te geven)
Als je groenvoer geeft, is het het beste om een samenstelling, dus verschillende soorten groenvoer, te geven.

Onze konijntjes krijgen in principe (ligt eraan wat ik in huis heb) elke ochtend hooi en groenvoer (bakje met bijv andijvie, wortelloof, appel en witlof), 's avonds hooi en een beetje biks.

Ik heb begrepen dat het op die manier wel kan, zolang ze er maar aan gewend zijn. Dus of elke dag geven of helemaal niet.
Wb sla, ik heb begrepen dat dat gewoon kan, mits je niet teveel geeft en regelmatig blijft aanbieden. Dus niet een hele winter niet en daarna ineens elke dag)

Groenvoer wat ze echt niet mogen:

uien/prei/knoflook /bieslook

allerlei soorten bonen en hun schillen

rabarber

aardappelen en hun schillen (de schil kan behandeld zijn met een middel tegen uitlopen, wat ze extra giftig maakt)

avocado

mais

veel klaver

nat gras

Koolsoorten alleen met mate.
Ik geef mijn konijn ook af en toe een klein beetje sla of boerenkool. Dat vind hij heerlijk. Als ik sta te koken, komt hij altijd bij me staat om wat lekkers te bietsen.

De Dierenarts zei dat zijn buikje erg goed en soepel aanvoelde en dat af en toe een beetje kool geen kwaad kan. Mijn konijn heeft trouwens de eerste maanden van zijn leven geen groenvoer gehad. Het schijnt dat de darmen dat dan nog niet goed kunnen verwerken.

Mijn konijn is trouwens gek op paprikachips. Nee niet goed voor hem, maar hij steelt wel eens een chippie uit mijn bakje en hij komt al het zout van mondhoeken aflikken

Gewoon goed gevarieerd eten geven, keutels dagelijks controleren en langzaam opbouwen met het geven van gevarieerd eten. Vooral als het konijntje de eerste dagen stress heeft omdat je hem net nieuw hebt, kun je hem het beste alleen hooi en water geven.
Leuke foto star!

Voor alle konijnenliefhebbers zijn deze boekje op http://konijnenbelangen.nl misschien ook de moeite waard om te lezen! Er staat van alles in over konijnen en ook hoe je gas kan behandelen! Hier gaan veel konijntjes aan dood terwijl een groot gedeelte met de juiste eenvoudige behandeling te redden was! Dierenartsen weten helaas niet veel van konijnen dus je zelf inlichten is erg handig! Ik heb al meerdere malen een konijn met gas of een verstopping gered! Helaas zijn er ook 2 dood gegaan maar anders hadden het er meer geweest!
quote:Suy schreef op 12 juni 2008 @ 10:46:

@Happy S: wat een schat!! Echt een beer! En wat zielig dat ie zo verwaarloosd werd.....:-(

Gelukkig heeft ie bij jullie nog van zn laatste jaar kunnen genieten.

Ze worden trouwens maar een jaar of 5 hooguit, niet zo oud dus.

Die van mij ligt ook altijd languit op de grond, en dan is hij nog groter dan mijn kat, haha

Is trouwens een leuk stel samen, mn kat en mn konijn en dat ligt dan vooral aan het vriendelijke karakter van het konijn! :-)

Ik weet het ja dat ze niet zo oud worden. Ik heb veel hulp gehad van een opvang waar ze veel van franse hangoren af wisten. Problemen met (traan)ogen en kiezen schijnen meer voor te komen. Hij is helaas niet zo oud geworden, hij had een tattoo van eind 2002 en hij is begin 2006 overleden.

Leuk dat je kat en konijn goed samen gaan! Die van ons houden niet van katten, de 2 die binnen zitten zijn er zelf doodsbang van! 1 heeft al 2x een gasaanval gekregen van een kat. Koste me wat slapenloze nachten maar ze leeft gelukkig nog!
Star, welk ras hond is dat? Of welke mix?
En rupsje, komen er nog konijntjes???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven