Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 12:55
wat ?
hij had natuurlijk enorm veel talent, maar lichamelijk was hij een wrak.
in Argentinie was geen geld om hem te helpen, HGH injecties zijn niet goedkoop, dus heeft Barcelona hem op zijn 7e ofzo , binnengehaald en hem behandeld.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-05-2021 09:55
Transgenders zijn iets van 0,5% van de populatie, dan moeten ze ook nog uitblinken in een sport om deel te nemen
Storm in een glas water
Het zou ook zomaar misbruikt kunnen gaan worden door bepaalde regimes die in het verleden extreme dopingprogramma's hadden om vrouwelijke sporters extreem goed te laten presteren. Dat is een stuk moeilijker geworden door alle controles, dus dit zou een volgende stap kunnen zijn. Het zal hier niet gauw gebeuren maar er zijn landen met andere ideeën.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
03-05-2021 13:01
Bij het hardlopen is er iemand die meedoet bij de vrouwen. Die loopt ze er allemaal uit terwijl ze bij de mannen op dat niveau geen kans had gemaakt. Dat is wat mij betreft oneerlijke competitie. Dat is echt een halve kerel en weinig vrouwelijks aan.

Maar ze levert uitzonderlijke prestaties die nooit eerder door een vrouw zijn bereikt. Dat is smullen voor de liefhebber.
valentinamaria schreef:
03-05-2021 13:03
hij had natuurlijk enorm veel talent, maar lichamelijk was hij een wrak.
in Argentinie was geen geld om hem te helpen, HGH injecties zijn niet goedkoop, dus heeft Barcelona hem op zijn 7e ofzo , binnengehaald en hem behandeld.
ik las het net op wiki. wist ik niet.
ik lees dat 1 van de 'symptomen' een micro-penis kan zijn. o_o
anyways, back on topic....
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 13:03
Maar ze levert uitzonderlijke prestaties die nooit eerder door een vrouw zijn bereikt. Dat is smullen voor de liefhebber.
Dan zal ik wel geen liefhebber zijn, want daar vind ik niks aan.
Alle reacties Link kopieren
https://www.vechtsportinfo.nl/nieuws/tr ... enstander/

Dit soort gebeurtenissen dan?

Ik vind het moeilijke discussie hoor. Zeker in vechtsport is de vrouwen competitie ook om ze te beschermen.

Mannen hebben gemiddeld 30% meer spierkracht dan vrouwen. Ook als ze nu hormonen slikken, heb je daar nog steeds voordeel van, dat je zo gebouwd bent.
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie doet ook daadwerkelijk aan een wedstrijsport?
Alle reacties Link kopieren
Dit is volgens mij precies de discussie waardoor j.k.rowling als lbtgq-foob wordt beschouwd, is t niet?
Die trok het door naar gevangenen die geen leven hebben in de mannen gevangenis vanwege zedendelicten, die zich laten overplaatsen naar de vrouwengevangenis, want je kan altijd zeggen dat je je een vrouw voelt...

Maar on topic, dit gaat niet tegengehouden kunnen worden, want je mag niemand uitsluiten. Het gevolg zal inderdaad in veel sporten een "natuurlijke" uitsluiting zijn van vrouwen in sporten op professioneel niveau. En dat is echt heel jammer, maar eerlijker. In niet alle sporten zal het echt meetellen, maar sommige wel.
Ik kan me wel zo voorstellen dat stel dat je competitie leegloopt van bv vechtsport, en je houd een minimaal aantal deelnemers over, dat sponsoren zullen afhaken en de vrouwenvechtsport dan gewoon ophoudt te bestaan. Behalve op amateurniveau dan.

Ach ja, niks nieuws toch? Als het om ongelijkheid gaat zijn vrouwen meestal de sigaar.
Ik doe een teamsport op een gemiddeld niveau.
Bij mijn vereniging kwamen op een gegeven moment twee Aziatische transgenders spelen, op dat zlfde gemiddeld niveau. En hoewel ze niet langer waren, waren ze wel degelijk sneller, konden hoger springen, harder en verder de bal spelen en hadden grotere handen .

Al snel stroomde de klachten van de tegenstanders binnen dat het oneerlijk was... volgend seizoen zijn ze toch maar in een mannenteam geplaatst.

Dus niet alleen op topsportniveau spelen dit soort discussies.
Alle reacties Link kopieren
slekire schreef:
03-05-2021 13:38
Dit is volgens mij precies de discussie waardoor j.k.rowling als lbtgq-foob wordt beschouwd, is t niet?
Die trok het door naar gevangenen die geen leven hebben in de mannen gevangenis vanwege zedendelicten, die zich laten overplaatsen naar de vrouwengevangenis, want je kan altijd zeggen dat je je een vrouw voelt...

Maar on topic, dit gaat niet tegengehouden kunnen worden, want je mag niemand uitsluiten. Het gevolg zal inderdaad in veel sporten een "natuurlijke" uitsluiting zijn van vrouwen in sporten op professioneel niveau. En dat is echt heel jammer, maar eerlijker. In niet alle sporten zal het echt meetellen, maar sommige wel.
Ik kan me wel zo voorstellen dat stel dat je competitie leegloopt van bv vechtsport, en je houd een minimaal aantal deelnemers over, dat sponsoren zullen afhaken en de vrouwenvechtsport dan gewoon ophoudt te bestaan. Behalve op amateurniveau dan.

Ach ja, niks nieuws toch? Als het om ongelijkheid gaat zijn vrouwen meestal de sigaar.
bij Ju Jitsu zou het wel kunnen.
toen ik dat deed had je nog geen officiele wedstrijden, maar vocht je ook gemend of als gemengde koppels.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
slekire schreef:
03-05-2021 13:38
Dit is volgens mij precies de discussie waardoor j.k.rowling als lbtgq-foob wordt beschouwd, is t niet?
Die trok het door naar gevangenen die geen leven hebben in de mannen gevangenis vanwege zedendelicten, die zich laten overplaatsen naar de vrouwengevangenis, want je kan altijd zeggen dat je je een vrouw voelt...

Kaithlin Jenner wordt nu ook transfoob genoemd door LBGQT+ organisaties. De ongemakkelijke waarheid mag tegenwoordig kennelijk niet meer worden benoemd.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
03-05-2021 13:48
bij Ju Jitsu zou het wel kunnen.
toen ik dat deed had je nog geen officiele wedstrijden, maar vocht je ook gemend of als gemengde koppels.

Bij curling en darten is het ook geen enkel probleem. Ik vraag me sowieso af waarom bij die sporten de mannen en vrouwen gescheiden zijn.
aikidoka schreef:
03-05-2021 10:48
Als je uitgaat van een transgender vrouw die niets doet aan hormoonsuppletie en die alleen aangeeft zich vrouw te voelen, maar wel nog alle mannelijke hormoonlevels heeft (en daarmee dus al van allerlei wedstrijden uitgesloten is door het IOC), dan is dat inderdaad iemand met nog volledig mannelijke kracht door het testosteronniveau. Dat is dan voor sommige sporten inderdaad een flink voordeel.

Maar dat is wel zeer onwaarschijnlijk dat een transvrouw zich als vrouw identificeert, maar wel alle mannelijke hormonen en kenmerken (baardgroei, lichaamshaar, mannelijke vormen) wil behouden. En dan daarnaast ook nog topsporter zijn.

Transvrouwen die wel mannelijke hormonen onderdrukken hebben dus niet meer de kracht van een man. Mannen zijn niet nu eenmaal sterker, hormonen spelen daarbij een zeer grote rol.
Er zijn wel meer verschillen genetisch tussen man en vrouw, zo zijn het aantal spiervezels verschillend en ook het type spiervezels, waardoor er altijd een verschil blijft in aanleg.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 13:52
Bij curling en darten is het ook geen enkel probleem. Ik vraag me sowieso af waarom bij die sporten de mannen en vrouwen gescheiden zijn.
bij curling wel lees ik hier:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_ ... ng_gemengd
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 12:16
Omdat je iets voorstelt wat niet te implementeren is.

En waarom dan? Ik bedoel, deze regels veranderen omdat het vanuit sportief oogpunt logisch is, prima. Maar de regels veranderen vanuit een politieke overtuiging is gewoon raar.
Dit is niet een politieke overtuiging. Je wil bij veel sporten de beste hebben in de categorie, dus waarom dat niet doen? Raar om een categorie vrouw of man te hebben.
Alle reacties Link kopieren
327 schreef:
03-05-2021 14:07
Dit is niet een politieke overtuiging. Je wil bij veel sporten de beste hebben in de categorie, dus waarom dat niet doen? Raar om een categorie vrouw of man te hebben.
Je hebt ook leeftijdscategorieën.

Iemand van 7 hoeft ook niet tegen iemand van 25.
julius schreef:
03-05-2021 13:52
Bij curling en darten is het ook geen enkel probleem. Ik vraag me sowieso af waarom bij die sporten de mannen en vrouwen gescheiden zijn.
Op het allerhoogste niveau is darten in principe ook gemengd.
Het verschil in niveau tussen vrouwen en mannen wordt ook steeds kleiner.
Achterstand is bij darts vooral maatschappelijk omdat het gezien blijft worden als “ kroegsport” en nette meisjes hangen niet in de kroeg.

Al zou ik als transgender niet perse voor dartspubliek willen staan.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 03-05-2021 14:27
6.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
03-05-2021 11:26
Precies. Ik ben 1m83 en breed gebouwd. Als ik naar een Zuid-Aziatisch land verhuis en me laat naturaliseren tot dat land en hard ga trainen heb ik in bepaalde sporten ook wel een kans (of had ik gehad in mijn 20er jaren) om kampioen bij de vrouwen van dat land te worden.
Oneerlijk?
Iemand als Usain Bolt is ook een soort genetic freak. Ook oneerlijk?
Een kennis (een wat langere blonde vrouw, maat 42, redelijk gemiddeld hier) was met haar sportclub uitgenodigd voor een toernooi in een oosters land, als amateur.
Dat land was de bakermat van die sport.
Ze moest een gevecht doen in een soort stadion en toen ze opkwam lag het hele publiek gierend naast hun bankje.
Alles wat ze deed (het is een beetje een sierlijk bedoelde sport) was enorm grappig vond iedereen, inclusief de tegenstander en de scheidsrechter.
Ze won dus wel want haar tegenstandster kwam ook niet meer bij, zijzelf ook niet. Het was volgens haar een hele vrolijke happening, ze voelde zich niet uitgelachen (ze was daar ook gewoon voor de ervaring en als amateur).
Maar ze werd gediskwalificeerd door de scheidsrechter die haar toeriep : you too big! You no win!

Dus dat kan nog best tegenvallen, politiek correct nog nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
zx123 schreef:
03-05-2021 14:10
Je hebt ook leeftijdscategorieën.

Iemand van 7 hoeft ook niet tegen iemand van 25.
Daarbij gaat het niet om de leeftijd, maar om lengte en spiermassa. Die is bin een kind van 7 anders dan bij een volwassene.
Surebaby schreef:
03-05-2021 14:26
Een kennis (een wat langere blonde vrouw, maat 42, redelijk gemiddeld hier) was met haar sportclub uitgenodigd voor een toernooi in een oosters land, als amateur.
Dat land was de bakermat van die sport.
Ze moest een gevecht doen in een soort stadion en toen ze opkwam lag het hele publiek gierend naast hun bankje.
Alles wat ze deed (het is een beetje een sierlijk bedoelde sport) was enorm grappig vond iedereen, inclusief de tegenstander en de scheidsrechter.
Ze won dus wel want haar tegenstandster kwam ook niet meer bij, zijzelf ook niet. Het was volgens haar een hele vrolijke happening, ze voelde zich niet uitgelachen (ze was daar ook gewoon voor de ervaring en als amateur).
Maar ze werd gediskwalificeerd door de scheidsrechter die haar toeriep : you too big! You no win!

Dus dat kan nog best tegenvallen, politiek correct nog nooit van gehoord.
:rofl:

nou moet je ons vertellen welk sport en in welk land.
Alle reacties Link kopieren
327 schreef:
03-05-2021 14:29
Daarbij gaat het niet om de leeftijd, maar om lengte en spiermassa. Die is bin een kind van 7 anders dan bij een volwassene.
En bij een gemiddelde vrouw anders dan bij een gemiddelde man.

Een 85-jarige hoeft het trouwens ook niet op te nemen tegen een 25-jarige.
Voor een aantal sporten geen enkel probleem maar voor sporten waar kracht belangrijk is en dat zijn er natuurlijk heel erg veel blijft het een oneerlijke voorsprong.

Er valt eigenlijk niet politiek correct te zijn in deze: een biologische vrouw is binnen de topsport eigenlijk altijd minder sterk dan een biologische man en transvrouw. Je zou willen dat ook transvrouwen met alles mee kunnen maar dan zullen de biologische vrouwen weggevaagd worden in bepaalde sporten, ook niet wenselijk.

Daar kun je ook met hormonen maar beperkt wat aan veranderen, skelet, spieraanleg en andere factoren veranderen niet volledig.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
03-05-2021 14:36
Voor een aantal sporten geen enkel probleem maar voor sporten waar kracht belangrijk is en dat zijn er natuurlijk heel erg veel blijft het een oneerlijke voorsprong.

Er valt eigenlijk niet politiek correct te zijn in deze: een biologische vrouw is binnen de topsport eigenlijk altijd minder sterk dan een biologische man en transvrouw. Je zou willen dat ook transvrouwen met alles mee kunnen maar dan zullen de biologische vrouwen weggevaagd worden in bepaalde sporten, ook niet wenselijk.

Daar kun je ook met hormonen maar beperkt wat aan veranderen, skelet, spieraanleg en andere factoren veranderen niet volledig.
Ik denk dat twee extra aparte categorieën de eerlijkste oplossing is. Zoals alle para-categorieën: mensen zonder benen hoeven het ook niet op te nemen tegen mensen met twee benen.

Maar dan kom je bij het probleem: iemand wil gezien worden als echte vrouw.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
03-05-2021 14:24
Op het allerhoogste niveau is darten in principe ook gemengd.

Dat geldt voor heel veel sporten.

Het verschil in niveau tussen vrouwen en mannen wordt ook steeds kleiner.
Achterstand is bij darts vooral maatschappelijk omdat het gezien blijft worden als “ kroegsport” en nette meisjes hangen niet in de kroeg.

Al zou ik als transgender niet perse voor dartspubliek willen staan.

Ik weet niet of dat problematisch zou zijn. Bij het laatste WK was er een vrouw die twee keer won van een man, en die werd harder aangemoedigd dan welke man dan ook. Ligt een beetje aan de gunfactor ook. Maar over het algemeen denk ik inderdaad niet dat een transgender in een zaal vol dronken Engelsen een hele leuke avond zal gaan hebben helaas.
Alle reacties Link kopieren
zx123 schreef:
03-05-2021 14:32
En bij een gemiddelde vrouw anders dan bij een gemiddelde man.

Een 85-jarige hoeft het trouwens ook niet op te nemen tegen een 25-jarige.
Dat is precies het punt, meten op basis van bv spermassa en lengte, en niet op geslacht of leeftijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven