UIt welk boek komt dit verhaal?

08-11-2008 15:59 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje terug in een boek het volgende verhaal gelezen:

Een man heeft een zoon. De zoon bewondert de vader enorm. De vader is sterk en altijd vrolijk, nooit eens verdrietig of chagerijnig. De zoon vindt dat knap van zijn vader omdat hijzelf namelijk wel eens verdrietig is en het niet meer ziet zitten, hij hoopt als hij later groot is net zo sterk en evenwichtig als zijn vader te worden. Op een nacht wordt de zoon wakker van een geluid. Hij gaat op onderzoek uit en ondekt dat het zijn vader is. Zijn vader hangt over de waterput en giert zijn verdriet eruit. De zoon gaat naar de vader toe en het enige dat de vader zegt is: 'alle mensen hebben wel eens verdriet'.

Uit welk boek komt dit? Volgens mij speelde het ergens in het Midden-Oosten.
Ik heb geen idee Mathilda,sorry

Maar mag ik er misschien ook 1 aandragen?

Ik heb als kind ooit een boek/verhaal gelezen over een jongen die op een ochtend wakker wordt, en alle andere mensen zijn verdwenen.

Dan moet hij zich zien te redden in z'n eentje. Hij gaat ook koeien uit de stal laten, omdat die anders doodgaan van de honger. Op het laatst sluit hij zich geloof ik aan bij een groep apen. Iemand een idee?? Het zal wel een kinderboek zijn denk ik, maar dat hoeft niet perse...
Ter aanvulling:

het is dus maar een heel klein stukje in het boek. 1 scene zeg maar, van misschien een halve bladzijde lang.
zoek eeens bij Kahlil Gibran, daar kun je nogal wat verhalen over wijsheid liefde , en alles wat daarmee samenhangt vinden

Geef je geen garantie, alleen maar een startpunt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nlies, dank voor je tip. Maar het verhaal maakte onderdeel uit van een roman. (al is het best mogelijk dat de auteur het weer van iemand anders had geleend)
Sharra, als ik het goed heb is jouw boek "Papa is een hond" van Guus Kuijer.
Zo is het Koor, het is inderdaad Papa is een Hond. Mooi.....
oooh, ik heb er ook een!

Het was een serieus kinderboek, voor oudere kinderen.

Het ging over een grote groep mensen (een volk/stam), heel lang geleden, die moesten vluchten voor problemen. ONderweg tijdens de lange barre tocht ontstond er een nieuwe godsdienst. Hiervoor moesten kinderoffers worden gebracht. En daartegen kwam de hoofdpersoon in protest

Ik vond het als kind van zeer godsdienstige ouders een geweldig boek omdat het liet zien dat godsdienst (vrij willekeurig) bedacht was. Het heeft een belangrijke rol gespeeld in het loskomen van de godsdienst van mijn jeugd dus ik zou het graag nog eens lezen maar ik kan het nergens vinden!
Kruistocht in Spijkerbroek?
nee, dat ken ik wel, dat gaat over de katholieke kruistochten in de middeleeuwen. Dit ging meer over een azteken- of maya-achtige godsdienst, een paar duizend jaar geleden.
Mathilda, komt het niet uit Spijkerschrift van Kader Abdolah?

Succes!
MissMara, het verhaal "zwarte stenen' (trouwens ook van Guus Kuijer) lijkt hierop: een volk moet een toren bouwen, maar niemand weet iegenlijk waarom.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Hee Gamuza bedankt, ik heb dat boek zeker gelezen vroeger en vond dat ook heel mooi! De thematiek is verwant en ik zal het nog eens inkijken binnenkort, maar volgens mij zoek ik toch een ander boek. Wel uit dezelfde tijd waarschijnlijk, waarin een generatie van anti-autoritaire schrijvers kinderen vragen lieten stellen bij traditionele waarheden als geloof.

Wel zware thema's zeg, die boeken van Guus Kuijer! Ook Papa is een hond!
Sosofie, dat zou heel goed kunnen. Morgen gelijk even naar de bieb. Bedankt alvast. Het roept wel wat op trouwens, dat andere mensen ook vragen gaan stellen. Grappig! Weet helaas voor de andere vragenstellers geen antwoorden.
Guus Kuier schreef ook Madelief, dat was helemaal niet zwaar.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
idd HPL, daarom was ik zo verbaasd. Bij hem denk ik vooral aan dat soort boeken.
quote:korenwolf schreef op 08 november 2008 @ 16:26:

Sharra, als ik het goed heb is jouw boek "Papa is een hond" van Guus Kuijer.

jeej,dankjewel!!!

ik heb echt jaren met dit verhaal in m'n hoofd gezeten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven