Vakantie-ergernissen

18-08-2016 06:19 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het vakantietijd is en iedereen vast wel eens iets meemaakt op vakantie waar je nekharen van overeind gaan staan.

Wat heb jij meegemaakt op vakantie waar je je groen en geel aan ergerde?

TO trapt af:

Wegrestaurant in Duitsland. Even snel iets eten want onderweg.

Er staat een man voor mij om te bestellen, het begin van het gesprek hoorde ik niet, maar meneer had blijkbaar een schnitzel besteld, dus ik hoor de medewerker vragen wat voor saus die man wil.

Roept die vent op heel agressief toontje, in het Nederlands "ik zeg toch dat ik een schnitzel mot".

En vervolgens de rest van de uitleg ook in boerenhollands doen. Volgende wat ik op ving was "nou ja doe mij die kartoffels maar", op een toon alsof de man aan de andere kant van de toonbak nou zo stom was dat ie het nou écht niet snapte. .

Dan ga ik door de grond van plaatsvervangende schaamte.

Ik snap dat je niet elke taal machtig bent, maar iedereen kent toch wel voldoende Engels bijvoorbeeld om iig normaal antwoord te geven op een vraag?

Wat zijn jouw ergernissen op vakantie of wanneer kwamen jouw nekharen recht overeind?
668, the neighbour of the Beast
Kan op een dromedaris rijden ook niet?
quote:MinkeDeWit schreef op 30 augustus 2016 @ 19:31:

[...]

Ik ken minstens drie mensen die als FB-foto een foto hebben waar ze met dolfijnen zwemmen. Worden die dolfijnen ook mishandeld, of ben je tegen omdat dieren niet gevangen gehouden moeten worden?

Nou, er zullen heus organisaties zijn waar van bewuste mishandeling geen sprake is, maar het blijft een ongezonde omgeving voor zulke intelligente dieren als dolfijnen. In het wild zwemmen ze dagelijks 60 tot 160 km, en dat halen ze niet in een zwembadje. In het wild zijn ze erg sociaal, maar in het zwembad blijft hun sociale contact beperkt tot hun groepsgenoten. In het wild hebben ze genoeg afleidingen (oa stromingsverschillen, zelf eten vangen, andere dieren, etc.), hun omgeving in gevangenschap is nagenoeg prikkel-loos. En ze worden vaak gestraft als ze niet naar behoren performen, bijvoorbeeld door voedsel achter te houden.

Zoals ik al zei: echt bewuste mishandeling is het vaak niet, maar het gaat ook wel wat verder dan alleen iets principieel tegen dieren in gevangenschap.
http://www.seashepherd.nl ... kas-in-gevangenschap-1492

Dolfijnen zijn roofdieren en een groot deel van hun dagelijkse bezigheden bestaat uit het zoeken naar voedsel en het jagen op prooidieren. Dit zijn activiteiten die voor dolfijnen in gevangenschap onmogelijk zijn, met als gevolg verveling, stereotype gedrag, gedragsproblemen en onnatuurlijke agressie naar soortgenoten, maar agressie ook naar mensen gericht.

Opsluiting veroorzaakt veel stressvolle situaties bij dolfijnen en orka’s. De gevangen dieren worden uit hun eigen vertrouwde sociale omgeving gehaald en in een door mensen kunstmatig gevormde groep gezet en dan ook nog eens in een beperkte ruimte, waarin het onmogelijk is om in geval van stress te vluchten om een escalatie te voorkomen. Dolfijnen in het wild leven in een zeer strakke sociale structuur en komen soms samen in groepen van duizenden dieren. In gevangenschap wordt totaal geen aandacht besteed aan de wezenlijke sociale structuur en sterk hiërarchische dynamiek binnen het familieverband van dolfijnen en orka’s waarbinnen o.a. jagen, voeden en zogen van jongen een belangrijke rol spelen.

Dolfijnen kunnen een snelheid van meer dan 50 kilometer per uur halen, per dag meer dan 150 kilometer zwemmen en honderden meters diep duiken. Zelfs het grootste kunstmatige verblijf vormt nog géén 1% van de omvang van de natuurlijke ruimte van deze dieren. In het wild worden lange afstanden afgelegd en wordt met name gebruik gemaakt van akoustische waarneming om te communiceren en om op prooi te jagen. In de kleine kunstmatige bassins zijn dolfijnen in deze activiteiten zeer beperkt ofwel zijn deze onmogelijk waardoor zowel fysieke als sociale problemen ontstaan.

Ondanks dat dolfijnen van nature geen aaseters zijn, wordt hen in gevangenschap aangeleerd tegen hun instinct in te gaan en moeten ze leren tijdens trainingen en shows dode vis te eten als beloning. In gevangenschap zijn zowel dieet als fysieke gedragspatronen zeer beperkt en krijgen de meeste dolfijnen en orka’s regelmatig extra vitaminen en mineralen in hun dode bevroren visvoeding toegediend. Vaak wordt dit gezien als een voordeel van gevangenschap. In het wild is het jagen op prooi echter een essentieel onderdeel van het dagelijks leven en hebben deze dieren geen supplementen nodig.

http://dier-en-natuur.inf ... even-diervriendelijk.html

http://www.traveljunks.nl ... -minder-leuk-dan-gedacht/

Het barst op internet van de informatie die mensen liever niet lezen want dan hebben ze een pleziertje minder óf het boeit ze gewoon niet dat dit bijzonder intelligente dier moet lijden voor die ge-wél-dige ervaring die men móet meemaken.
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 30 augustus 2016 @ 20:22:

[...]

Ik kreeg zwemmen met dolfijnen als cadeau van mijn ouders en ik kijk een gegeven paard niet in de bek...

Daarbij had ik toen (jaaaren geleden) nog niet gelezen over het hoe en wat over dolfijnen in gevangenschap.
Nu weet je beter dus
quote:Woldertje schreef op 30 augustus 2016 @ 20:33:

[...]

Ik kreeg zwemmen met dolfijnen als cadeau van mijn ouders en ik kijk een gegeven paard niet in de bek...

Daarbij had ik toen (jaaaren geleden) nog niet gelezen over het hoe en wat over dolfijnen in gevangenschap. Ik ben blij dat het nu steeds meer bekendheid krijgt. Nog niet genoeg, want ook ik heb in mijn timelime veel profielfoto's van mensen die met dolfijnen zwemmen.
't Is al met al een heel gedoe
Leuk topic dit
quote:Pingu schreef op 30 augustus 2016 @ 21:03:

[...]

Ik ben blij dat het nu steeds meer bekendheid krijgt. Nog niet genoeg, want ook ik heb in mijn timelime veel profielfoto's van mensen die met dolfijnen zwemmen.

Niet om het goed te praten maar je hebt (nieuw zeeland) ook plekken waar je kunt zwemmen met wilde dolfijnen. Dan is het toch niet zo erg. Natuurlijk zijn die dolfijnen wel wat minder wild vanwege die omgang met mensen en bijbehorend voeding etc. Maar hebben ze geen zin zwemmen ze weg.

Is wel zo elk dier wat regelmatig contact heeft met mensen is anders dan zijn soortgenoot die dat niet heeft. Is dat erg, nee, tenminste dat vindt ik. Sea Shepperd en andere boom knuffelaars zullen er wel een andere mening over hebben.
fietsen varen vrouwelijk doen
quote:Chocoladestukjes schreef op 30 augustus 2016 @ 14:53:

In Frankrijk een boete krijgen van 180 euro omdat je handsftee belt met oordopjes in. Zitten gewoon te wachten op toeristen, ze hebben deze wet 1 juli in laten gaan om toeristen een oor aan te naaien. Ze lijken sowieso elk jaar chagrijniger te worden die Fransen hoe erg je je best ook doet in hun taal.Niemand dwingt je om naar Frankrijk te gaan hoor!
Het ergst wat ik gezien heb qua dolfijnen was in het klm hotel in Peru, daar hadden ze een bar aan een binnenzwembad met 2 dolfijnen erin die hun kont niet konden keren. Zo verschrikkelijk zielig!
Iets wat ik erg irritant vind bij vakanties zijn mensen die willen voordringen. Alsof ik voor mijn lol in de rij sta . Dat is in Nederland ook vervelend, maar het lijkt wel alsof het in bepaalde culturen 'gebruikelijker' is.
quote:ibbeltje12 schreef op 31 augustus 2016 @ 09:58:

[...]

Niemand dwingt je om naar Frankrijk te gaan hoor!Nee, wij kunnen gratis in een huis dat is de enige reden.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Even een upje, want jammer dat het is doodgebloed

Ik erger me aan de welbekende handdoekleggers, en de stugge iboeren die gewoon nederlands blijven praten 'want ze snappen me toch ja wel" en mensen die altijd klagen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven