Van handgeschakeld naar automaat

17-01-2020 12:01 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort haal ik mijn nieuwe auto op, een automaat. Na 35 jaar met een handgeschakelde auto te hebben gereden ervaar ik toch een beetje stress. Ik heb nog nooit achter het stuur gezeten van een automaat. Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel tips zodat ik niet volledig in paniek raak tijdens mijn eerste ritjes ? Ik hoor enkel maar succesverhalen, mensen die niet anders meer willen dan een automaat omdat het veel comfortabeler zou rijden (hetgeen ik momenteel nog moeilijk kan geloven).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een automaat ook veel prettiger rijden en had ook echt geen moeite om te wennen. De eerste keer rijden moet je er alleen aan denken om vooral niet te proberen te schakelen, want je zou je rempedaal maar aanzien voor de koppeling :facepalm: .

Ik vind het veel relaxter rijden. File rijden is bijvoorbeeld veel 'fijner' (voor zover files fijn zijn...) want je hoeft niet constant meer te schakelen
Alle reacties Link kopieren
Het begin is VERSCHRIKKELIJK! En daarna wil je nooit meer anders.

Tip 1: ga met een ervaren automaatrijder naar een parkeerplaats.

Leg je linkervoet helemaal onder de stoel weg, bind hem vast of ga erop zitten.
Laat hem vér weg van de pedalen. Die voet heb je bij automaat niet nodig. Gebruik je hem wel, dan trap je op de denkbeeldige koppeling, maar daar zit bij een automaat de rem. En trap je dus met 2 voeten op de rem met als gevolg dat je bijna door de voorruit gaat.

Als je die voet hebt uitgeschakeld, (hahaha) dan is het heerlijk rijden. Met cruise control erbij, is het bijna zelfrijdend.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg de tip:
stop mijn linkervoet onder de stoel.
Want als ik op de koppeling wil trappen, trap ik op de rem.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen proefrit gemaakt?

Houdt je rechtervoet op de rem wanneer je stil wilt staan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Is het misschien een idee om anders wat rijlessen in een automaat te doen? Al zijn het er maar 5 of zo. Ik ben tijdens rijlessen geswitched en had in het begin moeite met mijn linkervoet. Hellingproef is daarentegen wel weer heel gemakkelijk :-D
Heb je geen proefrit gemaakt?

Ik heb laatst een proefrit in een automaat gemaakt en vond het ontzettend meevallen.
Het belangrijkste is je linkervoet helemaal links te zetten en niet te gebruiken. De meeste auto´s hebben daar een verhoginkje voor. En that´s it!
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
17-01-2020 12:12
Heb je geen proefrit gemaakt?

Houdt je rechtervoet op de rem wanneer je stil wilt staan.
Morgen maak ik een proefrit, zit daar zelfs al over te stressen.
defyinggravity schreef:
17-01-2020 12:13
Is het misschien een idee om anders wat rijlessen in een automaat te doen? Al zijn het er maar 5 of zo. Ik ben tijdens rijlessen geswitched en had in het begin moeite met mijn linkervoet. Hellingproef is daarentegen wel weer heel gemakkelijk :-D
5 lessen? Nee joh. Met een kwartiertje ben je gewend.

Ik lees linkervoet onder de stoel. Dat zit toch niet lekker?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral gek dat je een automaat hebt gekocht zonder dat je ooit een meter in een automaat gereden hebt. Heb je geen proefrit gemaakt?

Ik rij zelf al meer dan 16 jaar handgeschakeld en heb 1 keer in een automaat gereden. Mij lukte het toen niet, maar misschien nu wel. Ik hoor idd ook dat het zo fijn zou zijn. Ik zou het best willen leren want man rijdt automaat, dus als mijn auto kapot is kan ik niet in de zijne rijden.
Straatkatje schreef:
17-01-2020 12:14
Morgen maak ik een proefrit, zit daar zelfs al over te stressen.
Maar dus wel al gekocht zonder erin gereden te hebben?
Wat vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-01-2020 12:13
Het belangrijkste is je linkervoet helemaal links te zetten en niet te gebruiken. De meeste auto´s hebben daar een verhoginkje voor. En that´s it!
Dat klopt, maar het moet in je hoofd ook even schakelen als je al zolang iets anders gewend bent.
minnimouse schreef:
17-01-2020 12:15
Dat klopt, maar het moet in je hoofd ook even schakelen als je al zolang iets anders gewend bent.
Natuurlijk. Maar het verbaast me zeer dat je zegt dat het jou niet lukte. Wat lukte er niet dan?
Alle reacties Link kopieren
Precies dit wat de anderen zeggen, in het begin heel bewust je linkervoet aan de kant houden.
Per ongeluk schakelen lukt je niet zo makkelijk, want is een heel andere pook als bij een schakel is mijn ervaring.

Het went supersnel! Is ook veel rustiger rijden in de file.
Ik rij al jaren afwisselend in mijn eigen auto (schakel) en auto van mijn man (automaat) en echt nul problemen meer om om te schakelen (pun intended ;) ).
Alle reacties Link kopieren
Maak je niet druk, het stelt echt niets voor. Gewoon in drive en rijden maar. De gewoonte om te schakelen heb je snel afgeleerd. Ik heb zelf nooit de neiging gehad mijn linkervoet te gebruiken.

Ik rijd afwissend schakel en automaat, dat gaat probleemloos.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 17-01-2020 12:19
15.51% gewijzigd
Doreia* schreef:
17-01-2020 12:09
Het begin is VERSCHRIKKELIJK! En daarna wil je nooit meer anders.

Tip 1: ga met een ervaren automaatrijder naar een parkeerplaats.

Leg je linkervoet helemaal onder de stoel weg, bind hem vast of ga erop zitten.
Laat hem vér weg van de pedalen. Die voet heb je bij automaat niet nodig. Gebruik je hem wel, dan trap je op de denkbeeldige koppeling, maar daar zit bij een automaat de rem. En trap je dus met 2 voeten op de rem met als gevolg dat je bijna door de voorruit gaat.

Als je die voet hebt uitgeschakeld, (hahaha) dan is het heerlijk rijden. Met cruise control erbij, is het bijna zelfrijdend.
Fantastisch veilig advies.

TS, niet druk over maken. Je bent met een paar minuten gewend.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-01-2020 12:15
Maar dus wel al gekocht zonder erin gereden te hebben?
Wat vreemd.
Tja, ik dacht, toen ik hem bestelde, 'het lukt me wel, kan niet zo moeilijk zijn'.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-01-2020 12:17
Natuurlijk. Maar het verbaast me zeer dat je zegt dat het jou niet lukte. Wat lukte er niet dan?
Het is al een paar jaar geleden, maar ik vond het heel moeilijk om te schakelen met die pedalen. Het zit er zo in wat ik moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Straatkatje schreef:
17-01-2020 12:18
Tja, ik dacht, toen ik hem bestelde, 'het lukt me wel, kan niet zo moeilijk zijn'.
Maar je maakt toch sowieso een proefrit om te zien of het iets is? Ongeacht of het een schakel of automaat is?
Alle reacties Link kopieren
Straatkatje schreef:
17-01-2020 12:18
Tja, ik dacht, toen ik hem bestelde, 'het lukt me wel, kan niet zo moeilijk zijn'.
En zo is het ook, maak je dus niet druk.
Alle reacties Link kopieren
De eerste keer dat ik in een automaat reed, wilde ik inderdaad de koppeling indrukken om terug te schakelen. Gelukkig had die auto hele goede gordels!

Maar op die ene keer na, heb ik er echt nooit meer problemen mee gehad. Wij hebben hier zowel schakel als automaat voor de deur, en ik schakel moeiteloos en gedachteloos tussen die auto’s.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-01-2020 12:18
Maak je niet druk, het stelt echt niets voor. Gewoon in drive en rijden maar. De gewoonte om te schakelen heb je snel afgeleerd. Ik heb zelf nooit de neiging gehad mijn linkervoet te gebruiken.

Ik rijd afwissend schakel en automaat, dat gaat probleemloos.
dit, inderdaad. Het is echt appeltje-eitje.
Straatkatje schreef:
17-01-2020 12:18
Tja, ik dacht, toen ik hem bestelde, 'het lukt me wel, kan niet zo moeilijk zijn'.
Dat is het ook niet.

Ik heb les gehad in een schakel en toen gelijk een automaat aangeschaft. Geweldig. Ik wil nooit meer iets anders.

Ik ken iemand die 40 jaar in een schakelbak heeft gereden en nu net een maand een automaat rijd. Ze heeft een paar keer geprobeerd te schakelen, maar dat leer je ook snel genoeg af.
minnimouse schreef:
17-01-2020 12:19
Het is al een paar jaar geleden, maar ik vond het heel moeilijk om te schakelen met die pedalen. Het zit er zo in wat ik moet doen.
Maar er is niks anders aan de pedalen, behalve dat er geen koppeling is. Je linkervoet hoeft niks te doen. Met rechts doe je precies hetzelfde als in een handgeschakelde auto.
Toen ik 18 was had mijn vader al een automaat, dus ik reed zowel geschakeld als automaat van het allereerste begin dat ik mijn rijbewijs had. Ook tijdens reizen huur ik bij voorkeur een automaat omdat dat veel prettiger rijdt, vooral in de bergen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven