Verhuizen buitenland

24-01-2021 19:37 53 berichten
Hoi,

Ik woon momenteel in het buitenland (sinds 2,5 jaar) met mijn vrouw en kindje van 3 in een kleine plaats in Spanje. Wij hebben het hier enorm naar ons zin. Mooie villa, buitenleven, zon, echt een mooi leven. Ons voornemen was om terug naar NL te gaan als hij 5 is. Echter denken wij dat wij niet gelukkig zullen zijn in Nederland. Wij willen opzich blijven, maar er zijn een paar dingen die ons niet zinnen: cultuur/mensen (ligt ons niet) en educatie is niet heel goed. Vooral kijkend naar onze kleine is dit een obstakel voor ons. Daarnaast heerst er in enige mate discriminatie (we zijn een multicultureel gezin) wat ons als ouder niet uitmaakt, maar wel hoe ons kind zich zal voelen hier als-ie hier opgroeit.

Naar Nederland is een optie voor onze kleine, maar wij denken zelf hier minder gelukkig van te worden, alhoewel wij alles er voor over hebben voor ons kindje. Ook kunnen we naar Suriname gaan, waar wel Nederlands wordt gesproken, waar de prive educatie goed is en waar we qua cultuur/mensen meer mee hebben. Nou lijkt dit natuurlijk de beste keuze. Maar de keuze moet wel halverwege dit jaar gemaakt worden.


Wat vinden/adviseren jullie? <3
anoniem_63d173fe78207 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 09:03
22.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu trouwens wel nieuwsgierig naar wat je nou zo verschrikkelijk vindt aan die Spanjaarden?

Wat betreft Suriname, ik zou er eerst eens heen gaan voor je allerlei plannen gaat maken. Het kan nl zo maar zijn dat het je toch niet zo aanspreekt als je nu denkt.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
24-01-2021 20:22
Waarom beheersen jullie de taal nog niet dan?
Heb je dat Spaans ooit geprobeerd te studeren met al die uitgangen en verbuigingen :-D ?

Los nog dat ze in de helft van 't land geen Spaans spreken maar bijvoorbeeld Catalaans of een ander plaatselijk iets.
En ze véél te snel spreken om er als buitenlander veel van te verstaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
mistermisseswilson schreef:
24-01-2021 20:25
Omdat we geen tijd hebben om dit te oefenen. We werken allebei vanuit huis voor ons zelf. Mochten we blijven, dan gaan we hier natuurlijk achteraan. We hebben natuurlijk we contact met mensen, buren, en andere mensen in de buurt en ouders van school.
Je woont er al 2,5 jaar. Hoezo geen tijd?
Alle reacties Link kopieren
Wat aan de Spaanse cultuur en de mensen staat je zo tegen? Misschien handig om daar goed over na te denken, want ik kan me zo voorstellen dat je in Suriname er ook tegen aan loopt.

Als je nog nooit in Suriname geweest bent raad ik aan om daar eerst een keer heen te gaan voordat je gaat emigreren.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Dit soort berichten kan ik mij zo ontzettend aan irritteren! Wat in godsnaam doe je in Spanje? Je verrekt de taal te leren. Spanjaarden zijn onwijs open mensen met veel geduld als je al een beetje moeite doet met de taal. Als je dat dan al niet eens doet. En in 2-3 jaar tijd heb je echt wel de mogelijkheid gehad.

En nu denk je aan Suriname terwijl je daar nooit bent geweest? Waarom gewoon niet terug naar Nederland? Blijkbaar heb je moeite met je aan te passen. Zet thuis gewoon de temperatuur op 24 graden, dan is het ook lekker warm.
Ik zou eerst eens een maand in Suriname gaan leven. Heb je nog familie daar, waar je tijdelijk kunt verblijven, of die voor jullie een tijdelijk huis kunnen regelen of zo?
Als je er nog nooit geweest bent kun je echt niet beoordelen of je daar wel gaat aarden.

Waar je ook heen gaat, je neemt jezelf mee. Als het niet in jullie zit om contact te leggen met mensen, te socializen, dan zul je nergens aansluiting vinden bij de bevolking en de cultuur.
Alle reacties Link kopieren
mistermisseswilson schreef:
24-01-2021 20:25
Omdat we geen tijd hebben om dit te oefenen. We werken allebei vanuit huis voor ons zelf. Mochten we blijven, dan gaan we hier natuurlijk achteraan. We hebben natuurlijk we contact met mensen, buren, en andere mensen in de buurt en ouders van school.
Dat is een smoes dus, je hebt alle tijd om te oefenen in je contacten met de mensen in de buurt on ouders van school. En natuurlijk mak je fouten in het begin, maar als die mensen merken dat je echt je best doet en probeert willen ze je best helpen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
mistermisseswilson schreef:
24-01-2021 20:19
Klopt, het gaat vooral om de toekomst van ons kind. Als we geen kind hadden, waren we hier wel gebleven.

Leuk dat je daar bent geweest. In Suriname kiezen we voor particulier onderwijs, wat gelinkt is aan het Nederlands Onderwijssysteem en wat ook hieronder valt. Vandaar de keuze. Mijn ouders komen zelf uit Suriname, maar ik ben er nog nooit geweest.
In dat geval klinkt Suriname als een prima optie. Het lijkt me wel lastig dat je er nooit bent geweest, ik zou toch op zijn minst eerst een maand op vakantie gaan in het land voordat je een knoop doorhakt.

Overigens snap ik wel wat je bedoeld met de Spaanse cultuur. Ik heb een aantal Spaanse collega’s en ben er ook wel eens een paar weken aan het werk. De mensen en de cultuur zijn behoorlijk anders dan in Nederland. Als je op vakantie bent vind ik dat niet zo opvallen, maar dat vind ik bij heel veel landen.

België bijvoorbeeld vind ik een leuk land om op vakantie te gaan of een dagje te shoppen. Maar ik vind de Belgische werkcultuur toch aardig verschillen van de Nederlandse en denk niet dat ik daar goed tussen zou passen. Wat dat betreft vind ik de Scandinavische landen veel prettiger. Dat had ik vooraf niet verwacht, omdat je in België dezelfde taal spreekt. Mocht ik ooit gaan emigreren dan wordt het vermoedelijk Denemarken of Zweden. Maar ik vermoed dat die landen te weinig zon en witte stranden hebben voor jullie smaak :)
Alle reacties Link kopieren
mistermisseswilson schreef:
24-01-2021 20:04
Omdat we op een wereldreis waren en uiteindelijk zijn gebleven. Het leven en het gebied is mooi. Ene dag wandeling in de natuur, in een typisch oud dorp en dan weer naar mooie stranden. Los van de cultuur en de mensen, is het hier fantastisch, nog steeds!
Welke talen spreek je wel en welke cultuur spreekt je wel aan?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Jullie zoeken dus vooral lekker weer en 'n vertrouwde taal? Dan kun je wellicht beter naar St. Maarten of één van de andere Antillen gaan waar je met Nederlands en Engels terecht kunt.

Vind het verder een kwestie van fatsoen dat je de taal leert spreken als je ergens gaat wonen, ook al heb je geen klik met Spanjaarden. Dat is ook vragen om er buiten te blijven vallen, want voor hen blijf je dan gewoon zo'n stomme buitenlander.
essychan schreef:
24-01-2021 20:45
Dit soort berichten kan ik mij zo ontzettend aan irritteren! Wat in godsnaam doe je in Spanje? Je verrekt de taal te leren. Spanjaarden zijn onwijs open mensen met veel geduld als je al een beetje moeite doet met de taal.
Vrienden van mij die er nu een paar jaar een B&B hebben zijn ook niet zo'n fan van de Spaanse mentaliteit, maar ze spreken wel de taal en laten zich dus niet zo makkelijk van 't kastje naar de muur sturen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook nooit hoe mensen een hekel kunnen hebben aan een hele bevolking. Wat hebben jullie zelf gedaan om te integreren?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Is Florida niet iets voor jullie? Neem aan dat je wel Engels spreekt? Een instapklaar vrijstaand huis in Venice kost ca. 250.000 dollar.
mistermisseswilson schreef:
24-01-2021 20:19
Klopt, het gaat vooral om de toekomst van ons kind. Als we geen kind hadden, waren we hier wel gebleven.

Leuk dat je daar bent geweest. In Suriname kiezen we voor particulier onderwijs, wat gelinkt is aan het Nederlands Onderwijssysteem en wat ook hieronder valt. Vandaar de keuze. Mijn ouders komen zelf uit Suriname, maar ik ben er nog nooit geweest.
Ik zou zelf nooit voor particulier onderwijs kiezen. Je zet je kind in een uitzonderingspositie, denk je op die manier wel te kunnen integreren?
Als je Nederlands onderwijs voor je kind wil, zou ik terug naar Nederland verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom Suriname? Je bent er nog nooit geweest. Hoe weet je dan dat je daar ‘de mensen’ of ‘de mentaliteit’ wel leuk gaat vinden? De mensen jullie wel met open armen binnen halen?

Jullie kunnen daar ook jullie bedrijf opzetten/voortzetten?

Weet je hoe, behalve de particuliere school, verder de voorzieningen voor jullie en jullie kind zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-01-2021 21:40
Is Florida niet iets voor jullie? Neem aan dat je wel Engels spreekt? Een instapklaar vrijstaand huis in Venice kost ca. 250.000 dollar.
Ja, want het is super makkelijk om een visum te krijgen om met een heel gezin in de VS te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
24-01-2021 20:26
Heb je dat Spaans ooit geprobeerd te studeren met al die uitgangen en verbuigingen :-D ?

Los nog dat ze in de helft van 't land geen Spaans spreken maar bijvoorbeeld Catalaans of een ander plaatselijk iets.
En ze véél te snel spreken om er als buitenlander veel van te verstaan.

Mijn ervaring is dat ze zich aanpassen als ze merken dat je het niet kan volgen. Of ik vráág het. En ze waarderen het ontzettend als je (in dit geval) Spaans probeert te praten. Als je je maar een beetje inzet en open stelt, dan kun je in 2,5 jaar prima Spaans spreken.

Maar TO en vrouw hebben er nooit moeite voor gedaan. Want de mensen en de cultuur staan ze niet aan. 🙄
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
24-01-2021 21:55
Waarom Suriname? Je bent er nog nooit geweest. Hoe weet je dan dat je daar ‘de mensen’ of ‘de mentaliteit’ wel leuk gaat vinden? De mensen jullie wel met open armen binnen halen?

Jullie kunnen daar ook jullie bedrijf opzetten/voortzetten?

Weet je hoe, behalve de particuliere school, verder de voorzieningen voor jullie en jullie kind zijn?
En dit.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat jullie beiden vanuit huis werken. Dat klinkt alsof jullie locatie-onafhankelijk werken en wat dat betreft in principe dus overal zouden kunnen wonen. Dat scheelt. Maar ik snap ook wel dat je vanwege jullie zoontje niet steeds van land wil veranderen. Wat ik niet snap: hoe kun je nou weten dat jullie in Suriname wel gaan aarden als je daar nog nooit geweest bent?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Suriname is wel 'n derde wereld land. De Antillen worden in crisissen altijd weer vlot getrokken door Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-01-2021 20:54
Ik zou eerst eens een maand in Suriname gaan leven. Heb je nog familie daar, waar je tijdelijk kunt verblijven, of die voor jullie een tijdelijk huis kunnen regelen of zo?
Als je er nog nooit geweest bent kun je echt niet beoordelen of je daar wel gaat aarden.

Waar je ook heen gaat, je neemt jezelf mee. Als het niet in jullie zit om contact te leggen met mensen, te socializen, dan zul je nergens aansluiting vinden bij de bevolking en de cultuur.
En in een maand vakantie weet je dat ook niet. Vakantie is niet het werkelijke leven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je het zelf doet. Ik volg online elke week converstatie Spaans. Ik spreek het niet perfect maar kan wel een praatje houden in het café. Niet alle spanjaarden zijn hetzelfde. Een deel van het probleem zit in het feit dat je elkaar niet begrijpt.

Ik begrijp niet dat je ergens jaren gaat wonen, zonder de intentie om de taal te leren, maar wel met de wens om een netwerk te hebben. Ik vind dat een arrogante houding. Indien je de ander wil begrijpen dan doe je daar zelf moeite voor.

Educatie in Suriname is ook niet best, er zijn weinig kansen op een goede baan. Ik zou er eerst inderdaad eens een maandje op vakantie gaan en dan steeds een huis huren in een gewone wijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
nlies schreef:
25-01-2021 00:04
En in een maand vakantie weet je dat ook niet. Vakantie is niet het werkelijke leven


Daarom schrijf ik ook ‘daar leven’ en expres niet ‘op vakantie gaan’
Er zijn toch ook andere buitenlanders die in Spanje wonen? Heb je daar ook geen contact mee?
Suriname is nu niet echt een goed idee. Het land is failliet en de ziekenhuizen hebben gewoon bepaalde medicijnen niet (weet ik uit eigen ervaring). De criminaliteit is nu enorm door de hoge werkeloosheid. Gelukkig is er sinds een half jaar een nieuwe president maar ik zou eerst nog een jaartje wachten voor ik de overstap zou maken en eerst eens bezoeken hoe de situatie is. Ik ben gek op Suriname en ga zo vaak als ik kan maar de situatie nu is gewoon slecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven