Vraag het de mods.

27-05-2020 20:42 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar is hij dan, het feedback topic. Omdat wij graag jullie mening willen horen, feedback willen ontvangen en wat meer willen communiceren openen we dit topic. Laat maar van je horen!

En net als bij het napraattopic en centraal moderator topic hebben we wel een aantal regeltjes om ons aan te houden.

We staan open voor feedback en suggesties, dit betekent alleen niet dat alles maar gehonoreerd wordt.

Laten we op een prettige manier met elkaar communiceren, een discussie is prima maar net als jullie zijn wij ook gewoon mensen.

We zullen proberen om zo snel en zoveel mogelijk de vragen te beantwoorden.

Beleidsvragen mogen, maar vragen over specifieke forummers zullen we niet beantwoorden.

Daarnaast zijn we niet 24/7 online en kan het even duren voor we je antwoorden.

Voorlopig is dit een proef van een maand.

Met vriendelijke groet,

Het moderator team.

Afbeelding

Update 14 juni

Beste forummers,

We zijn er de afgelopen tijd uiteraard druk mee bezig geweest. Ik zie dat het merkbaar is :) . We hebben een lijstje met wat wij als moderators eventueel kunnen veranderen en wat toch echt door de ICT gedaan moet worden. Het punt waar we nu mee bezig zijn is het ban systeem, maar dat blijkt toch best ingewikkeld te zijn omdat je niet alles kunt beschrijven en sommige uitspraken bij de ene forummer wel een ban dient te worden en bij de ander niet zoals jullie ook al in dit topic omschreven. Maar er wordt aan gewerkt en zodra wij het gaan invoeren laten we dit zeker weten.

Moderators

Staf/ban beleid
- op de man alleen slachtoffer
- niet anoniem staffen
- communicatie staf met staffer pb
- pardon permabannelingen
- geen oplopend bansysteem
- strenger modereren op bijv. Racisme, discriminatie, victim blaming, antisemitisme, vrouwenhaat en minder streng op bijv. offtopic in CM
Mods een nummertje geven
Modtopic iedere pijler
Openere communicatie met moderators
Minder ingrijpen bij medisch advies

ICT

Slotje topics
OP aanpassen percentage
Foto's niet meer in quotes maar hyperlinks
Dat je op de laatst gelezen pagina/post komt als je een topic opent i.p.v. je eerste reactie;
Dat je minder, of liever nog: niets meer ziet van mensen die je onder de negeer hebt.
met het pijltje inderdaad bij de betreffende post komen
Smileys goed sorteren en vaste plek.

Mochten we volgens jullie nog iets gemist hebben dan horen we het graag.

Met vriendelijke groet, de mods.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-06-2020 11:44
43.20% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Was ook soort van mijn insteek RB; dat we op dit topic een beetje meer van elkaar weten.
Gelukkig hebben de modjes de link, ze kunnen komen kijken.
redbulletje schreef:
01-06-2020 18:39
Maar hier zijn we specifiek in gesprek met elkaar. Snap best dat mods al die napraatonzin niet lezen.
En dit soort onzin hier wel? Denk het zomaar van niet.
Tja, toch een plus1 voor de post van Courage van 13:43. Ondanks het verzoek dat niet te doen en vooral je eigen bijdrage te schrijven.

Maar vooruit: Hoofdlijnen van mijn mening in eigen woorden (met het risico dat ik weer van alles vergeet):

- minder regels.
- een andere forummer zei iets in de trant van minder micro, meer macro. Kan ik me ook prima in vinden
- staffunctie opdoeken of aanpassen. Op z'n minst dat meer staffers mogelijk zijn. De huidige versie vind ik totaal onzinnig en daarmee ook schadelijk voor het forum.
- meer transparantie. Er is al talloze malen aangegeven dat de Lees ook en Toon meer beter te begrijpen zouden zijn als er desnoods gewoon wordt toegegeven dat het om het commerciële gaat. Ik was dan ook hogelijk verbaasd te lezen dat Courage zich er in vast zou bijten. Ik kreeg er ook weer een onprettig gevoel van.
- Het zou erg prettig zijn wanneer ook de quotes van mensen die ik onder de negeer heb niet meer worden weergegeven. Ik laat me nu soms verleiden toch weer te reageren.

Ik ben hier trouwens ook al zo,'n vijftien jaar actief. Niet dat het precies weer zo moet worden als 'toen', maar ik ervaar de huidige periode die nu al een paar jaar duurt als een absoluut dieptepunt in de Vivaforumgeschiedenis en hoop dat het ook echt weer beter wordt.

Tot slot wil ik opmerken dat er zeker stevig gereageerd kan worden in het modtopic, maar dat het dan in het algemeen gaat om het gevoerde beleid. Ik lees maar zeer zelden zware beschuldigingen op de man en als het al gebeurt heb ik het idee dat de persoon in kwestie daar zeker op aangesproken wordt door andere forummers.
Tot slot wil ik opmerken dat er zeker stevig gereageerd kan worden in het modtopic, maar dat het dan in het algemeen gaat om het gevoerde beleid.
Daar is dus het Napraattopic o.a. voor.
fashionvictim schreef:
01-06-2020 12:06
Nou, ik vind er wel wat van als je enerzijds op het modtopic dagenlang met ellenlange posts waarin je niet schroomt de mods met foute regimes te vergelijken tekeer gaat, maar hier met een quote van Martin Luther King de mods met onderdrukte zwarte Amerikanen gaat lopen vergelijken.

Dan hang je wat mij betreft echt de vermoorde onschuld uit.

Dat is toch exact wat er aan de hand is. Het beleid van de beheerder van dit forum is een fout regime en daarnaast ben ik tegen jouw vooringenomen leeftijdsdiscriminatie. Wat snap jij daar niet aan?
Er is veel gezegd over het banbeleid, waardoor het lijkt alsof dat de kern van de oplossing is. Maar dat zou ik wel willen nuanceren. De kern van de oplossing ligt in de houding van de beheerder.

Mods modereren te kleinzerig, te afstandelijk, niet transparant, inconsequent, onbetrouwbaar en op de inhoud van topics in plaats van op het functioneren van het forum. Dat creëert het huidige klimaat op dit forum.

Het feit dat er geen mogelijkheid was om over het beleid in discussie te gaan is daar bij uitstek een goed voorbeeld van. Maar bijvoorbeeld ook het ingrijpen in het complottopic met de mededeling dat je geen complottheorieën mag posten omdat, jawel, niet alles wat je leest op internet waar is (lees enorme duh). En natuurlijk met als dieptepunt het onderwerp 'Zwarte Piet' verbieden en topics verbieden omdat het onderwerp de beheerder niet aan staat. Combineer dat met een mijn wil is wet houding en als je de vinger op de zere plek blijft leggen weet je waar het gat van de ban is methode.

Dit topic is dus wat mij betreft een enorme verbetering. Maar hier uit destilleren dat het bansysteem dit veroorzaakt lijkt me niet de juiste conclusie. Dat dit ook anders moet lijkt mij eerder een gevolg van inzicht en verbetering van de houding van de beheerder.
Niq schreef:
01-06-2020 19:49
Daar is dus het Napraattopic o.a. voor.
Ik heb het niet over napraat, ik heb het over interactie met de mods. Of zoals Betty het formuleerde: hoor en wederhoor.
coolpack2 schreef:
01-06-2020 19:43
Tja, toch een plus1 voor de post van Courage van 13:43. Ondanks het verzoek dat niet te doen en vooral je eigen bijdrage te schrijven.

Maar vooruit: Hoofdlijnen van mijn mening in eigen woorden (met het risico dat ik weer van alles vergeet):

- minder regels.
- een andere forummer zei iets in de trant van minder micro, meer macro. Kan ik me ook prima in vinden
- staffunctie opdoeken of aanpassen. Op z'n minst dat meer staffers mogelijk zijn. De huidige versie vind ik totaal onzinnig en daarmee ook schadelijk voor het forum.
- meer transparantie. Er is al talloze malen aangegeven dat de Lees ook en Toon meer beter te begrijpen zouden zijn als er desnoods gewoon wordt toegegeven dat het om het commerciële gaat. Ik was dan ook hogelijk verbaasd te lezen dat Courage zich er in vast zou bijten. Ik kreeg er ook weer een onprettig gevoel van.
- Het zou erg prettig zijn wanneer ook de quotes van mensen die ik onder de negeer heb niet meer worden weergegeven. Ik laat me nu soms verleiden toch weer te reageren.

Ik ben hier trouwens ook al zo,'n vijftien jaar actief. Niet dat het precies weer zo moet worden als 'toen', maar ik ervaar de huidige periode die nu al een paar jaar duurt als een absoluut dieptepunt in de Vivaforumgeschiedenis en hoop dat het ook echt weer beter wordt.

Tot slot wil ik opmerken dat er zeker stevig gereageerd kan worden in het modtopic, maar dat het dan in het algemeen gaat om het gevoerde beleid. Ik lees maar zeer zelden zware beschuldigingen op de man en als het al gebeurt heb ik het idee dat de persoon in kwestie daar zeker op aangesproken wordt door andere forummers.

Helemaal mee eens.
coolpack2 schreef:
01-06-2020 20:35
Ik heb het niet over napraat, ik heb het over interactie met de mods. Of zoals Betty het formuleerde: hoor en wederhoor.
Ja je wil over het beleid praten, daar is Napraat dus voor.
Niq schreef:
01-06-2020 21:05
Dat je het daar ook over het beleid mag hebben zegt niet dat napraat daar specifiek voor bedoeld is. En het heeft ook niet zoveel zin om het daar over het beleid te hebben als de beleidsmaker geen deelnemer is in het gesprek. Dit topic heeft dus ten opzicht van napraat een hele andere waarde met betrekking tot praten over het beleid.
Niq schreef:
Nee, dat is voor onderling over het beleid praten, niet met de mods.
Niq schreef:
Daar is napraat mede voor bedoeld, naast het bespreken van andere topics en een beetje gezelligheid, maar daar praten wij niet mee.
Hier mag je ook het beleid bespreken en ons vragen waarom we bepaalde beslissingen nemen.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
doornroosje9 schreef:
01-06-2020 11:35
Ik heb een mod nog nooit een forummer zien uitschelden.

Ik heb toch liever “ pleur effe een eind op, BGB , met je gezeikstraal “ dan dat mijn posts gewist worden en mails niet beantwoord worden.

Maar de communicatie kan wel een stuk beter, daar ben ik het mee eens. Dit topic is een goed begin.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Cateautje schreef:
01-06-2020 15:31
Waar het aan ligt mag Joost weten, maar ik ervaar alleen maar rigiditeit.

Dat moest ik even opzoeken in de van Dale, want Joost wist het ook niet.
LOEP ME MAAR aub.
Cateautje schreef:
01-06-2020 15:39
Zal ik doen, want daar worden mijn vriendelijke vragen vast wel met welwillende zakelijkheid beantwoordt.

Oei.
LOEP ME MAAR aub.
Verder nog wat constructiefs missie?
Merys schreef:
01-06-2020 23:36
Verder nog wat constructiefs missie?
Die van 23.25 uur is wel grappig natuurlijk :-D
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Niq schreef:
Nee, dat heb ik nergens gezegd. Pfff, ik krijg bij jou soms, als je schijnbaar een bepaalde pet op hebt, het gevoel dat je niet wílt lezen...
Ik zei alleen dat voor zover ik het lees de forse uitingen op het modtopic gedaan worden over het gevoerde beleid, en zelden op de persoon van de mod in kwestie (en dat er anders ook wel veel forummers luid en duidelijk tegenin zullen gaan). Nou geloof ik meteen dat er heftigere dingen kunnen gebeuren of zijn gebeurd achter de schermen, maar volgens mij zijn dat echt excessen.
Laat er per pijler een moderator worden ingesteld. Dus ModActueel, ModOverig etc. En modactueel kan er bijvorbeeld ook de pijler Overig en Relaties bij doen. Maar maak het wat persoonlijker, zorg dat de mods per pjiler herkenbaar, en aanspreekbaar, zijn. En je kan per mod een kleur aangeven voor welke pijlers ze verantwoordelijk zijn.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
coolpack2 schreef:
02-06-2020 00:48
Nee, dat heb ik nergens gezegd. Pfff, ik krijg bij jou soms, als je schijnbaar een bepaalde pet op hebt, het gevoel dat je niet wílt lezen...
Ik zei alleen dat voor zover ik het lees de forse uitingen op het modtopic gedaan worden over het gevoerde beleid, en zelden op de persoon van de mod in kwestie (en dat er anders ook wel veel forummers luid en duidelijk tegenin zullen gaan). Nou geloof ik meteen dat er heftigere dingen kunnen gebeuren of zijn gebeurd achter de schermen, maar volgens mij zijn dat echt excessen.
Ik had al van 3 anderen een reactie gekregen en wilde het daarbij laten.
Wat die pet betreft, bedoel je dat ik dus vaker niet wil lezen wat er staat? Dat is niet zo.

Ik zal jou nog eens uit proberen te leggen hoe ik het bedoelde.
Ik verwees jou niet naar Napraat (nu omgedoopt tot Moppentrommel), maar dat er dus ooit is geschreven dat in het modtopic niet over het beleid gesproken mag worden, maar dat dat wel mag in Napraat.
Of ze daar nou meeposten of niet, daar ging het mij niet eens om.

Spreek je juist hier ook uit over het beleid, daar is dit topic mede voor gemaakt.

Of denk je nou nog steeds dat ik je verkeerd begrepen heb of werd ik niet begrepen.

Overigens zie ik wel dat er vaak uitingen tegen/over mods worden gedaan. Vooral als men het niet eens is met een bepaalde actie die ze hebben genomen.
Is hier ook al door meerdere mensen beschreven in het topic.
ClumsyNinja schreef:
01-06-2020 15:18
Dat is nog steeds geen reden waarom hè. Jullie vroegen er ook om dus kennelijk snap je de reden dat t irritant is.
Met ál die technische dingen die hier niet werken vraag ik me vaak af: is de technische dienst gewoon een stelletje incompetente knakkers?

Als ik zo vrij mag zijn vind ik dit een "niet-zo'n-mooie-manier-van-woordkeuze" over de technische dienst.

Ik zou het wel erg handig vinden als de technische dienst een soort leugendetector zou kunnen aansluiten. Zodat een onwaar bericht gaat trillen of rood kleurt.
Als u sponsors zoekt (of een collectebus heeft) voor een leugendetector-project dan wil ik wel een kleine bijdrage storten.

En ik vind het een "marvelous" idee als stafjes niet meer anoniem zijn, en nog "marvelouser" vind ik het als diegene die het stafje heeft gebruikt op een speciaal-topic uitleg mag-kan-moet geven. Ik ben voor.
LOEP ME MAAR aub.
ps. Dat mensen de negeerknop gebruiken zodat ze iemand niet willen lezen (terwijl ze zelf wel meteen weten wat er geschreven word, ook zonder quote) dat is hun goed recht. Maar als ze vinden dat andere forummers 'de negeerde' niet meer mogen quoten en dat berichten van 'de genegeerde' niet meer in quotes weergegeven mag worden. Zo bepalen zij min of meer wat anderen mogen lezen en wat niet. Dat vind ik echt niet van deze tijd. Men schrijft er wel bij dat het 'erg prettig zou zijn' wanneer de quotes niet meer te lezen zijn........maar toch moet ik dan denken aan het verplichte mannenkapsel in een bepaald land.
LOEP ME MAAR aub.
Cateautje schreef:
01-06-2020 17:42
Als je ooit een abo hebt gehad op een blad van Sanoma zijn al je gegevens sowieso bekend , want als ik een magazineaanbod krijg van Sanoma wordt ik altijd aangesproken met Cateautje.
Zou overigens veel verklaren.
Je zou eigenlijk eens een verzoek moeten doen op basis van de AVG om er achter te komen welke gegevens Viva van je bewaart, koppelt, voor hoe lang & waarom.
En dat zou iemand die op een vorige Nick een ban heeft gehad ook moeten doen. Dan kom je er vanzelf achter of bannengeschiedenis van een vorige nick gelinkt wordt aan een nieuwe nick.
missie_m schreef:
02-06-2020 09:41
ps. Dat mensen de negeerknop gebruiken zodat ze iemand niet willen lezen (terwijl ze zelf wel meteen weten wat er geschreven word, ook zonder quote) dat is hun goed recht. Maar als ze vinden dat andere forummers 'de negeerde' niet meer mogen quoten en dat berichten van 'de genegeerde' niet meer in quotes weergegeven mag worden. Zo bepalen zij min of meer wat anderen mogen lezen en wat niet. Dat vind ik echt niet van deze tijd. Men schrijft er wel bij dat het 'erg prettig zou zijn' wanneer de quotes niet meer te lezen zijn........maar toch moet ik dan denken aan het verplichte mannenkapsel in een bepaald land.
Dat geldt dan natuurlijk alleen voor degene die betreffende forummer op negeer heeft staan, niet voor andere forummers.
¡Apagando las luces!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven