Vraag het de mods.
woensdag 27 mei 2020 om 20:42
Daar is hij dan, het feedback topic. Omdat wij graag jullie mening willen horen, feedback willen ontvangen en wat meer willen communiceren openen we dit topic. Laat maar van je horen!
En net als bij het napraattopic en centraal moderator topic hebben we wel een aantal regeltjes om ons aan te houden.
We staan open voor feedback en suggesties, dit betekent alleen niet dat alles maar gehonoreerd wordt.
Laten we op een prettige manier met elkaar communiceren, een discussie is prima maar net als jullie zijn wij ook gewoon mensen.
We zullen proberen om zo snel en zoveel mogelijk de vragen te beantwoorden.
Beleidsvragen mogen, maar vragen over specifieke forummers zullen we niet beantwoorden.
Daarnaast zijn we niet 24/7 online en kan het even duren voor we je antwoorden.
Voorlopig is dit een proef van een maand.
Met vriendelijke groet,
Het moderator team.

Update 14 juni
Beste forummers,
We zijn er de afgelopen tijd uiteraard druk mee bezig geweest. Ik zie dat het merkbaar is
. We hebben een lijstje met wat wij als moderators eventueel kunnen veranderen en wat toch echt door de ICT gedaan moet worden. Het punt waar we nu mee bezig zijn is het ban systeem, maar dat blijkt toch best ingewikkeld te zijn omdat je niet alles kunt beschrijven en sommige uitspraken bij de ene forummer wel een ban dient te worden en bij de ander niet zoals jullie ook al in dit topic omschreven. Maar er wordt aan gewerkt en zodra wij het gaan invoeren laten we dit zeker weten.
Moderators
Staf/ban beleid
- op de man alleen slachtoffer
- niet anoniem staffen
- communicatie staf met staffer pb
- pardon permabannelingen
- geen oplopend bansysteem
- strenger modereren op bijv. Racisme, discriminatie, victim blaming, antisemitisme, vrouwenhaat en minder streng op bijv. offtopic in CM
Mods een nummertje geven
Modtopic iedere pijler
Openere communicatie met moderators
Minder ingrijpen bij medisch advies
ICT
Slotje topics
OP aanpassen percentage
Foto's niet meer in quotes maar hyperlinks
Dat je op de laatst gelezen pagina/post komt als je een topic opent i.p.v. je eerste reactie;
Dat je minder, of liever nog: niets meer ziet van mensen die je onder de negeer hebt.
met het pijltje inderdaad bij de betreffende post komen
Smileys goed sorteren en vaste plek.
Mochten we volgens jullie nog iets gemist hebben dan horen we het graag.
Met vriendelijke groet, de mods.
En net als bij het napraattopic en centraal moderator topic hebben we wel een aantal regeltjes om ons aan te houden.
We staan open voor feedback en suggesties, dit betekent alleen niet dat alles maar gehonoreerd wordt.
Laten we op een prettige manier met elkaar communiceren, een discussie is prima maar net als jullie zijn wij ook gewoon mensen.
We zullen proberen om zo snel en zoveel mogelijk de vragen te beantwoorden.
Beleidsvragen mogen, maar vragen over specifieke forummers zullen we niet beantwoorden.
Daarnaast zijn we niet 24/7 online en kan het even duren voor we je antwoorden.
Voorlopig is dit een proef van een maand.
Met vriendelijke groet,
Het moderator team.

Update 14 juni
Beste forummers,
We zijn er de afgelopen tijd uiteraard druk mee bezig geweest. Ik zie dat het merkbaar is

Moderators
Staf/ban beleid
- op de man alleen slachtoffer
- niet anoniem staffen
- communicatie staf met staffer pb
- pardon permabannelingen
- geen oplopend bansysteem
- strenger modereren op bijv. Racisme, discriminatie, victim blaming, antisemitisme, vrouwenhaat en minder streng op bijv. offtopic in CM
Mods een nummertje geven
Modtopic iedere pijler
Openere communicatie met moderators
Minder ingrijpen bij medisch advies
ICT
Slotje topics
OP aanpassen percentage
Foto's niet meer in quotes maar hyperlinks
Dat je op de laatst gelezen pagina/post komt als je een topic opent i.p.v. je eerste reactie;
Dat je minder, of liever nog: niets meer ziet van mensen die je onder de negeer hebt.
met het pijltje inderdaad bij de betreffende post komen
Smileys goed sorteren en vaste plek.
Mochten we volgens jullie nog iets gemist hebben dan horen we het graag.
Met vriendelijke groet, de mods.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-06-2020 11:44
43.20% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

dinsdag 2 juni 2020 om 18:18
Ik vind het fijn dat er weer extra moeite wordt gedaan en beter gecommuniceerd.ModeratorViva schreef: ↑02-06-2020 16:56Ik heb in ieder geval even wat navraag gedaan bij de CM en de toonmeerknop is om er voor te zorgen dat niet alles tegelijkertijd geladen wordt en mobiel niet te veel te vertragen.
Verder is de Leesook bedoeld, zoals jullie al hadden begrepen, om jullie ook richting viva.nl te krijgen.
Er is inderdaad een tweede blok Leesook erbij gekomen en die heeft dezelfde functie.
Maar ik stel toch nog een keer de vraag. Op basis waarvan denken jullie dat er door dit topic dingen veranderen die voorheen nooit konden.
Alles doorgeven aan de CM, de td, Sanoma misschien. Dat is in het verleden ook al vaak gebeurd.
Waarom gaat er nu wel wat veranderen?
Ben ik oprecht benieuwd naar
dinsdag 2 juni 2020 om 18:25
Ik kan je geen garanties geven dat er iets gaat veranderen. Wat ik je wel kan garanderen, is dat mijn collega en ik, degenen die dit topic gestart zijn, ons best doen om dingen te veranderen. Dat zal alleen niet binnen nu en een week zijn. Dit topic is het eerste stapje om in ieder geval te communiceren met jullie en ,waar mogelijk, beslissingen toe te lichten.Ab_Normaal schreef: ↑02-06-2020 18:18Ik vind het fijn dat er weer extra moeite wordt gedaan en beter gecommuniceerd.
Maar ik stel toch nog een keer de vraag. Op basis waarvan denken jullie dat er door dit topic dingen veranderen die voorheen nooit konden.
Alles doorgeven aan de CM, de td, Sanoma misschien. Dat is in het verleden ook al vaak gebeurd.
Waarom gaat er nu wel wat veranderen?
Ben ik oprecht benieuwd naar
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
dinsdag 2 juni 2020 om 18:30
En dat is al een enorme verandering!ModeratorViva schreef: ↑02-06-2020 18:25Ik kan je geen garanties geven dat er iets gaat veranderen. Wat ik je wel kan garanderen, is dat mijn collega en ik, degenen die dit topic gestart zijn, ons best doen om dingen te veranderen. Dat zal alleen niet binnen nu en een week zijn. Dit topic is het eerste stapje om in ieder geval te communiceren met jullie en ,waar mogelijk, beslissingen toe te lichten.

Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

dinsdag 2 juni 2020 om 18:39
De belangrijkste verandering zelfs, voor mij tenminste.
Een forum is nou eenmaal geen democratie, en een algemeen commercieel forum als dit al helemaal niet. En dat hoeft ook niet. Maar het scheelt al heel veel als de mods een beetje menselijk reageren op vragen.
dinsdag 2 juni 2020 om 18:56
Helemaal mee eens. Een plek waar je je vragen/opmerkingen/onvrede neer kan schrijven, weet dat het gelezen wordt en dan maakt het mij zelfs niet echt meer uit wat de strekking van het antwoord is. Als het maar een antwoord met eventueel een 'reden' is.Lady*Voldemort schreef: ↑02-06-2020 18:39De belangrijkste verandering zelfs, voor mij tenminste.
Een forum is nou eenmaal geen democratie, en een algemeen commercieel forum als dit al helemaal niet. En dat hoeft ook niet. Maar het scheelt al heel veel als de mods een beetje menselijk reageren op vragen.
Dankumods!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
dinsdag 2 juni 2020 om 19:01
Mods als jullie het gaan hebben over schermvullende Lees Ook en advertenties, zouden jullie dan ajb nog een keer aan de redactie door willen geven dat hun stukjes vol fouten staan en of ze ajb elkaars gebroddel even door willen nemen voor publicatie? Kans is dat er dan tenminste wat flaters uitgefilterd worden. Zeker uit de koppen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

dinsdag 2 juni 2020 om 19:04
Lees-ook-verhaal: helder (even los van mijn mening eroverModeratorViva schreef: ↑02-06-2020 16:56Ik heb in ieder geval even wat navraag gedaan bij de CM en de toonmeerknop is om er voor te zorgen dat niet alles tegelijkertijd geladen wordt en mobiel niet te veel te vertragen.
Verder is de Leesook bedoeld, zoals jullie al hadden begrepen, om jullie ook richting viva.nl te krijgen.
Er is inderdaad een tweede blok Leesook erbij gekomen en die heeft dezelfde functie.

Toon-meer-verhaal: die verklaring hebben we inderdaad al vaker gekregen. Wat ik er merkwaardig aan vind is dat het daarmee gepresenteerd wordt als een service aan de gebruiker (of diens databundel), maar dat al sinds het begin door vele forummers wordt aangegeven dat het in de praktijk niet werkt en daardoor eerder hinderlijk is dan helpend. Als ik een beetje logisch probeer te redeneren op basis van jullie verklaring, had de Toon-meer-knop al een paar dagen, of vooruit: weken, na 'lancering' weer verwijderd kunnen worden. Want het is geen service, maar een drempel. Maar de forummers blijven toch wel, en zo ook de knop. Dan redeneer ik - en niet ik alleen - dat er dus een ándere reden is dat we er iedere pagina weer op moeten klikken. Ik dacht: advertenties in beeld, en zou er ook bestmee kunnen leven als dat aangegeven werd. Inmiddels begin ik te vermoeden dat het er juist om gaat dat het beeld verspringt en dat dus sprake is van koersen op 'abuis-klikken'.

dinsdag 2 juni 2020 om 19:04
Hier sluit ik me ook volledig bij aan!Lady*Voldemort schreef: ↑02-06-2020 18:39De belangrijkste verandering zelfs, voor mij tenminste.

dinsdag 2 juni 2020 om 19:07
Is er niet meer kans om echt geinteresseerden naar jullie content te lokken via jonge influencers op youtube/insta en andere wat jeugdigere platforms? Lijkt me persoonlijk meer de doelgroep waar jullie op mikken dan de actieve forummers die in hun haast telkens per ongeluk de lees ook aanklikken (en dan als de wiedeweerga weer weg klikken)

dinsdag 2 juni 2020 om 19:09
Maar door die 'lees meer' knop stopt je pagina vaak net op de 'lees ook' waardoor ze meer clicks krijgen.coolpack2 schreef: ↑02-06-2020 19:04Lees-ook-verhaal: helder (even los van mijn mening erover)
Toon-meer-verhaal: die verklaring hebben we inderdaad al vaker gekregen. Wat ik er merkwaardig aan vind is dat het daarmee gepresenteerd wordt als een service aan de gebruiker (of diens databundel), maar dat al sinds het begin door vele forummers wordt aangegeven dat het in de praktijk niet werkt en daardoor eerder hinderlijk is dan helpend. Als ik een beetje logisch probeer te redeneren op basis van jullie verklaring, had de Toon-meer-knop al een paar dagen, of vooruit: weken, na 'lancering' weer verwijderd kunnen worden. Want het is geen service, maar een drempel. Maar de forummers blijven toch wel, en zo ook de knop. Dan redeneer ik - en niet ik alleen - dat er dus een ándere reden is dat we er iedere pagina weer op moeten klikken. Ik dacht: advertenties in beeld, en zou er ook bestmee kunnen leven als dat aangegeven werd. Inmiddels begin ik te vermoeden dat het er juist om gaat dat het beeld verspringt en dat dus sprake is van koersen op 'abuis-klikken'.
Daar zijn de techneuten blijkbaar voor aangenomen, niet voor echte functionaliteit.

dinsdag 2 juni 2020 om 19:23
Dat is al heel mooi.ModeratorViva schreef: ↑02-06-2020 18:25Ik kan je geen garanties geven dat er iets gaat veranderen. Wat ik je wel kan garanderen, is dat mijn collega en ik, degenen die dit topic gestart zijn, ons best doen om dingen te veranderen. Dat zal alleen niet binnen nu en een week zijn. Dit topic is het eerste stapje om in ieder geval te communiceren met jullie en ,waar mogelijk, beslissingen toe te lichten.
Ik hoop ook echt dat het lukt.
Al blijf ik wel sceptisch..

dinsdag 2 juni 2020 om 19:38
Lady*Voldemort schreef: ↑02-06-2020 18:39De belangrijkste verandering zelfs, voor mij tenminste.
Mee eens, het is heel verfrissend dit topic. En nee het is geen democratie en wel een commercieel forum. Maar het is wel enorm uit verhouding allemaal.
De enorm opdringerige reclame. De enorm opdringerige lees ook. Het enorm slecht technische functioneren. De enorm neerbuigende ongeïnteresseerde houding van de beheerder. Het tergend onethisch en onverantwoord censureren. De totaal onbetrouwbare manier van modereren. De huisregels die verouderd en onhandelbaar zijn. Enzovoort.
Een normaal commercieel bedrijf doet een moord voor de betrokkenheid en feedback van hun gebruikers zoals ze die hier krijgen. En wat doet het vivaforum, die vermoord het liefst die feedback en maakt het liefst reclamejunks van hun gebruikers. Een normaal commercieel bedrijf zorgt voor een product dat zo goed werkt dat gebruikers de tweede doelstelling (het commercieel belang) voor lief nemen. In dit geval is er een doorlopende wanprestatie die alleen nog kwijnend in de lucht is vanwege de volharding van een relatief kleine groep gebruikers. En als dank dien je je mond dicht te houden terwijl je in de rij mag staan om hun reclame door je strot geduwd te krijgen.
Dit is werkelijk waar de enige organisatie die ik ken die zo respectloos met hun gebruikers om gaat en de enige website die ik ken die op basisniveau zo slecht functioneert en tegelijkertijd zonder adblocker niet te hachelen is.
Maar ik bedoel het als hele positieve feedback naar de mods die dit willen veranderen. Want slechter kan het in elk geval niet.

dinsdag 2 juni 2020 om 20:25
Heel hardgrondig met je eens!-Shifty- schreef: ↑02-06-2020 19:38Mee eens, het is heel verfrissend dit topic. En nee het is geen democratie en wel een commercieel forum. Maar het is wel enorm uit verhouding allemaal.
De enorm opdringerige reclame. De enorm opdringerige lees ook. Het enorm slecht technische functioneren. De enorm neerbuigende ongeïnteresseerde houding van de beheerder. Het tergend onethisch en onverantwoord censureren. De totaal onbetrouwbare manier van modereren. De huisregels die verouderd en onhandelbaar zijn. Enzovoort.
Een normaal commercieel bedrijf doet een moord voor de betrokkenheid en feedback van hun gebruikers zoals ze die hier krijgen. En wat doet het vivaforum, die vermoord het liefst die feedback en maakt het liefst reclamejunks van hun gebruikers. Een normaal commercieel bedrijf zorgt voor een product dat zo goed werkt dat gebruikers de tweede doelstelling (het commercieel belang) voor lief nemen. In dit geval is er een doorlopende wanprestatie die alleen nog kwijnend in de lucht is vanwege de volharding van een relatief kleine groep gebruikers. En als dank dien je je mond dicht te houden terwijl je in de rij mag staan om hun reclame door je strot geduwd te krijgen.
Dit is werkelijk waar de enige organisatie die ik ken die zo respectloos met hun gebruikers om gaat en de enige website die ik ken die op basisniveau zo slecht functioneert en tegelijkertijd zonder adblocker niet te hachelen is.
Maar ik bedoel het als hele positieve feedback naar de mods die dit willen veranderen. Want slechter kan het in elk geval niet.
dinsdag 2 juni 2020 om 20:33
Dat vraagt echt niemand.missie_m schreef: ↑02-06-2020 09:41ps. Dat mensen de negeerknop gebruiken zodat ze iemand niet willen lezen (terwijl ze zelf wel meteen weten wat er geschreven word, ook zonder quote) dat is hun goed recht. Maar als ze vinden dat andere forummers 'de negeerde' niet meer mogen quoten en dat berichten van 'de genegeerde' niet meer in quotes weergegeven mag worden. Zo bepalen zij min of meer wat anderen mogen lezen en wat niet. Dat vind ik echt niet van deze tijd. Men schrijft er wel bij dat het 'erg prettig zou zijn' wanneer de quotes niet meer te lezen zijn........maar toch moet ik dan denken aan het verplichte mannenkapsel in een bepaald land.
Als je iemand onder de negeer hebt zou het fijn zijn als je van diegene ook in quotes de tekst niet ziet.
Dat is wat anders dan dat diegene niet meer in quotes weergegeven zou mogen worden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 2 juni 2020 om 21:03
10 cent per bericht?! Dan had ik nu 1200 euro mogen aftikken!
Ik heb liever dat ze mij 10 cent per bericht betalen.

dinsdag 2 juni 2020 om 22:44
Lady*Voldemort schreef: ↑02-06-2020 18:39De belangrijkste verandering zelfs, voor mij tenminste.
Eens!
Eens, behalve dat de strekking van het antwoord voor mij wel van belang is. Dat ik het gevoel heb dat wij als forummers als gelijkwaardige en intelligente gesprekspartners worden gezien. Daar hou ik van.

dinsdag 2 juni 2020 om 22:49
Ik zou inmiddels best bereid zijn te betalen voor een volledig functioneel goedwerkend forum zonder advertenties en andere overbodige meuk.

woensdag 3 juni 2020 om 09:31
Ik denk wel dat een soort van waardekoppeling aan een account veel zou oplossen. Op het moment dat je 5 cent moet aftikken voor een account hou je al enorm veel trollen, spammers, kinderen en bots buiten. En het koppelt een account ook aan een geverifieerd persoon, wat je de gelegenheid geeft veel beter op een persoon = account te modereren.
Je lost dan op dat je personen een willekeurige hoeveelheid accounts gaan aanmaken om daarmee het modereren te omzeilen. Je zou dat kunnen aanvullen met een optie om je account te anonimiseren zonder weg te gooien. Veel forummers hebben behoefte aan tussentijds hun forumverleden te ontkoppelen, maar willen wel gewoon herkenbaar door forummen.
Je lost dan op dat je personen een willekeurige hoeveelheid accounts gaan aanmaken om daarmee het modereren te omzeilen. Je zou dat kunnen aanvullen met een optie om je account te anonimiseren zonder weg te gooien. Veel forummers hebben behoefte aan tussentijds hun forumverleden te ontkoppelen, maar willen wel gewoon herkenbaar door forummen.

woensdag 3 juni 2020 om 09:33
Het probleem daarvan is dat ze juist zoveel mogelijk gebruikers willen hebben, trolletjes of niet, omdat ze daarmee de adverteerders binnenhalen.-Shifty- schreef: ↑03-06-2020 09:31Ik denk wel dat een soort van waardekoppeling aan een account veel zou oplossen. Op het moment dat je 5 cent moet aftikken voor een account hou je al enorm veel trollen, spammers, kinderen en bots buiten. En het koppelt een account ook aan een geverifieerd persoon, wat je de gelegenheid geeft veel beter op een persoon = account te modereren.