Vriend noemt moeder geen moeder

10-10-2019 12:21 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd

Hoe spreek jij je ouders aan?

Totaal aantal stemmen: 198

Mam/pap/variatie hierop (87%)
Met voornaam (10%)
Anders, licht toe in comment (4%)
anoniem_390517 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 01:25
97.53% gewijzigd
De dag dat ik geen mama en papa meer zeg is de dag dat ik uit de erfenis wordt geschrapt :-D.

Vooral mijn moeder vindt het toch écht wel extreem belangrijk.


En hier ook nog altijd tante Truus en oom Jan.


Ook voor mijn nichtjes ben ik gewoon tante Marnamai.

Aan de andere kant van de familie (bij man) is het dan weer elke keer anders en zegt de ene wel tante Marna en oom Marna-man en de andere gewoon Marna.
Leeftijden en verschillende lagen lopen daar wat door elkaar en niemand weet goed hoe elkaar te benoemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn ouders altijd papa en mama genoemd, later pap en mam, pa en ma vind ik zo afstandelijk.
Mijn kinderen tussen 23 en 10 noemen me mam of mama, hun vader wordt pa door de oudste twee genoemd de jongsten afwisselend papa pap.

Ik had vroeger een klasgenootje een kakkertje ( voor de beeldvorming ) en die hoorde je dan tegen zijn vader " Peterrrr kan Lola vandaag komen spelen " jaren 80 leeftijd ongeveer 10 toentertijd. Ik vond dat zo stom klinken,en nog eigenlijk " Peterrrrr "
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
10-10-2019 18:54
Blei? :biggrin:
oeps :-$
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Vroeger ook wel eens een verhaal gehoord over een verdrietig kindje op de kleuterschool. Alle andere kinderen hadden een mama en een papa hij niet.(voornamen zijn zo niet speciaal dan)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders worden ook bij de voornaam genoemd, door al hun kinderen. De omslag was ergens tijdens de basisschool tijd. Ik vond het op een gegeven moment gewoon erg kinderlijk en onvolwassen om mama of mam te zeggen, dus toen ben ik op voornamen overgegaan en de rest volgde. Tante/oom hebben wij nooit gezegd, altijd gewoon de voornaam.

Wij hebben er vaak genoeg vreemde blikken door gekregen hoor. Mensen vonden het dan vooral vreemd dat we toch een goede band leken te hebben en toch voornamen gebruikte.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder was altijd gewoon mama of mam en als ik flauw wilde doen was het moeke :mrgreen: Helaas is ze een paar jaar geleden al op 52 jarige leeftijd overleden.

Mijn vader is Pap. Vroeger ook papa. En als ik hem riep en hij niet luisterde dan riep ik het rijtje papa! Pahap pap! Korte variant voornaam, lange variant voornaam! ;)

Zijn vrouw noem ik gewoon bij de voornaam

Als opa’s en oma’s zijn het allemaal opa voornaam en oma voornaam. Behalve mijn schoonmoeder dat is oma woonplaats.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik noemde mijn schoonmoeder meestal moeder, moedertje of moeders. Wel 'u' . Mede ook omdat schoonouders al wat ouder waren ( ex is nakomertje) Mijn schoonmoeder was een schat en voelde ook als een moeder.

Mijn vader noem ik nog steeds papa. Alleen in een werksetting noem ik hem bij zijn voornaam.
Alle reacties Link kopieren
Oh, mijn kinderen mogen mij niet bij de voornaam noemen. Vind ik zo stom. Ik ben mama voor ze. Voor mijn stiefkinderen ben ik wel Suzy, die hebben al een moeder, en ik ben ook ‘schoonmoeder’ (help :mrgreen: ) daar ben ik ook Suzy voor.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
nlies schreef:
10-10-2019 19:38
Vroeger ook wel eens een verhaal gehoord over een verdrietig kindje op de kleuterschool. Alle andere kinderen hadden een mama en een papa hij niet.(voornamen zijn zo niet speciaal dan)
Ja, een kleuter heeft wel vaker verdrietjes om dingen.
Ik heb het idee dat het vaker zo is dat ouders perse niet bij hun voornaam genoemd willen worden (afstandelijk, juist uniek voor de ouder/kindrelatie etc), terwijl de ouders die hun voornaam worden genoemd daar de keus wat meer open laten. Je mag wel mama zeggen als je dat wil, maar onze voorkeur is voornaam.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is mam. Mijn vader was pap, maar werd op een gegeven moment 'vader' omdat ik dat grappig vond klinken. Helaas is hij al weer 10 jaar dood. Voornamen gebruiken is nog nooit in mij opgekomen en vind ik gek (voor mezelf).

Mijn schoonouders noem ik pa en ma, of ik verwijs naar ze als opa en oma. Voornamen is not done.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon in een gesprek zeg ik wel mam. Ja mam, nee mam :D . Maar als ik haar roep dan gewoon de voornaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven