Vriend noemt moeder geen moeder

10-10-2019 12:21 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd

Hoe spreek jij je ouders aan?

Totaal aantal stemmen: 198

Mam/pap/variatie hierop (87%)
Met voornaam (10%)
Anders, licht toe in comment (4%)
anoniem_390517 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 01:25
97.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zijn maar 2 mensen die ik pap en mam noem en dat zijn mijn lieve ouders. Mijn schoonouders noem ik bij de voornaam.

Ik vind dat vreemd dat ie jouw moeder wel mam noemt en zijn eigen niet. Misschien ziet hij iets in jouw moeder wat ie bij zijn eigen moeder heeft gemist.
Ik vind dat ook altijd opvallend en raar bij bv GTST. Lucas zegt dan Janine dit of dat en niet ons ma of mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
ik denk met dit soort dingen altijd: het is maar een woord, er zit weinig diepere betekenis achter, het is zo gegroeid. Sommige mensen noemen hun moeder bij haar voornaam terwijl de relatie echt wel goed is. Ik noem mijn moeder 'mam' terwijl ze me niet opgevoed heeft.
Blondie456 schreef:
10-10-2019 12:36
Ik vind dat ook altijd opvallend en raar bij bv GTST. Lucas zegt dan Janine dit of dat en niet ons ma of mijn moeder.
Uit welke streek is dat ook alweer?
Alle reacties Link kopieren
Blondie 456 ; mijn kinderen zijn tussen 20 en 16 jaar oud........

Lila linda, ik sluit me bij jou aan.... Moet er niet aan denken dat de partners van mijn kinderen wel ma zouden zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
10-10-2019 12:38
Uit welke streek is dat ook alweer?
Brabant, toch? En/of Limburg?
Aalbes schreef:
10-10-2019 12:38
Uit welke streek is dat ook alweer?
Ik kom uit Brabant en hier is het ons pa en ons ma.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen ouders noem ik pa en ma. Papa en mama ben ik als puber geloof ik mee gestopt...vind dat eerlijk gezegd een beetje kinderlijk klinken.
Het zou nooit in me opkomen om m'n ouders bij hun voornaam aan te spreken. Dat vind ik afstandelijk.
Mijn schoonouders spreek ik aan bij hun voornaam
Oh mijn vriend heeft het ook niet op mijn ouders. Die noemt ze na 18 jaar nog steeds 'meneer en mevrouw [achternaam ouders]' omdat hij ziet hoeveel verdriet ze me gedaan hebben en doen. Bewust doet hij dat. Mijn ouders zeggen altijd 'noem me maar bij de voornaam hoor' maar hij vertikt het. Vriend is geen jochie maar wordt ook al weer 51 dit jaar en blijft stuk meneren en mevrouwen bij ze.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 12:43
35.76% gewijzigd
lilalinda schreef:
10-10-2019 12:33
maar je noemt iemand die je moeder niet is, toch geen mama
echt bizar hoor

zodra 1 van mijn (aanstaande) schoonzoons me Mama gaat noemen, maak ik (namens dochter) de verkering uit
:rofl:
Groot gelijk trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Tja mijn neefjes spreken hun ouders (mijn oom en tante) ook aan met "U". Vind ik heel vreemd en afstandelijk overkomen maar ieder z'n ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop toch ook niet dat de vriendjes van onze dochters mij later ma of mama gaan noemen zeg, ik ben toch hun moeder niet? Ik heb 2 kinderen en dat is het.
Ik noem mijn schoonmoeder en schoonvader echt geen pa of ma, want dat zijn ze toch ook niet?
Een broer of zus van je partner ga je toch ook niet ineens je broer of zus noemen?
Doorenvogels55 schreef:
10-10-2019 12:36
Er zijn maar 2 mensen die ik pap en mam noem en dat zijn mijn lieve ouders. Mijn schoonouders noem ik bij de voornaam.

Ik vind dat vreemd dat ie jouw moeder wel mam noemt en zijn eigen niet. Misschien ziet hij iets in jouw moeder wat ie bij zijn eigen moeder heeft gemist.
Dit en er zijn ook maar twee mensen die mij mama noemen .
Geen voornamen hier .
Alle reacties Link kopieren
Ik noem mijn ouders Pap en Mam of Abba en Ima (hebreeuws), mijn schoonouders bij hun voornaam of in het geval van schoonvader senior omdat mijn man dezelfde naam heeft en dat verwarrend kan zijn. Mijn man noemt zijn en mijn ouders bij de voornaam. Hij is niet anders gewend bij zijn ouders, en ik zou het echt bízar vinden als hij ze opeens pappa en mamma gaat noemen.. En zij denk ik ook :rofl:
Oh, als ik mijn ouders moet voorstellen aan mensen doe ik het zo: dit is mijn moeder, Klazina en mijn vader, Gijsbertus (verzonnen namen dan he? Zo oubollig zijn hun namen niet :proud: )
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Partner zegt mam en U tegen zijn moeder.
Ik spreek haar bij voornaam en met JE aan.

Ik vond dat in begin zo vreemd dat hij haar met U aanspreekt. Dat klonk voor mij afstandelijk en ik heb van begin af aan gecheckt of ik wel JE mocht zeggen. Dat was prima, dus dat doe ik.
En als ik over schoonmoeder praat noem ik haar schoonmoedertje, op liefdevolle wijze, want het is echt een schat! Klein, lief en warm.

Mijn eigen ouders, tja.....papa en mama, inmiddels verwekkers of voornaam. De 0,5 keer per jaar dat ik ze spreek verzand ik in oude patronen en spreek ik toch, zonder dat ik dat wil want vooraf verzet ik me hevig, de woorden pa(pa) en ma(ma) uit.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 12:53
0.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hihi dat doet me denken aan de tijd dat ik samen met mijn vader werkte...
Thuis zei ik papa, maar omdat op je werk te doen..
Collega's hadden het dan wel over je vader..
Of zeg even tegen Cor (zijn echte naam)

Soms moest ik dan wat werkgerelateerd aan hem vragen... en zagen de collega's mij twijfelen wat ik dan moest zeggen..
Papa hoe zit of
meneer .(achternaam)... hoe zit dit.
Cor hoe zit dit.

En collega riep voor de lol Joh roep gewoon Piet misschien luistert hij dan ook wel...
Dus ik: Zeg Piet, hoe zit dit? Hij keek wel raar op en ik vertelde hoe het zat..
Hij lachen want hij snapte het natuurlijk wel..

en de rest van mijn leven was het gewoon altijd en overal Piet...

On-topic
het was mama en Piet thuis.
later met de kinderen opa en oma of mama en Piet

schoonouders (echt vreselijke mensen) meneer en mevr ..(achternaam)..
later met de kinderen opa en oma


Mijn kinderen roepen Papa en mama
de aanhang noemt ons bij de voornaam..
Ik noem mijn eigen ouders ‘heit’ en ‘mem’ (want Fries), mijn schoonouders noem ik bij de voornaam.
Lotus1990 schreef:
10-10-2019 12:35
Voor degenen die zich aanvragen waarom ik me ermee bemoei:

Ik heb er een keer iets van gezegd omdat ik niet wist of vriend doorhad dat zijn moeder het niet fijn vond.
Dan is het aan haar om er iets mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel raar om je schoonmoeder mam te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik noemde mijn moeder “mama” toen ze nog leefde. Ze is Helaas een paar dagen geleden overleden.

In ons cultuur is het not done om ouders bij naam te noemen.
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik snap niet waarom ouders het prettig vinden dat hun kinderen hen aanspreken bij hun voornaam. Dat klinkt enorm afstandelijk. Alsof de ouder-kindband ontkend wordt ofzo.
anoniem_381635 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 12:57
2.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
10-10-2019 12:26
Mijn man noemt zowel z'n vader als z'n moeder bij voornaam. Ik denk dat dat komt omdat er in dat gezin heel veel dingen fout zijn gegaan en hij niet een hechte band heeft. Is dat bij jouw vriend ook zo?
Ondanks dat ik ook niet echt een uit hecht gezin kom, noemde ik mijn moeder altijd 'mam.'

Ik zie dit ook alleen bij ernstig beschadigde ouder-kind relaties. Ken niet 1 persoon met een goede band met vader of moeder die de voornaam noemt. Maar misschien is het een generatieding? Hoewel mijn moeder en haar zussen ook gewoon ‘mam’ zeggen tegen mijn oma.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Jane-Ice schreef:
10-10-2019 12:54
Ik noemde mijn moeder “mama” toen ze nog leefde. Ze is Helaas een paar dagen geleden overleden.

In ons cultuur is het not done om ouders bij naam te noemen.
Gecondoleerd. :redrose:
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ik noem mijn ouders mam/pap en denk dat ik ooit wel over zal gaan naar ma/pa.
Al noemt mijn moeder haar ouders bv pa en ma en dat is in mijn hoofd gelinkt aan iets wat mijn ouders doen en niet ik.

Wel noemen mijn ouders hun schoonouders pa/ma of 'je vader'/'je moeder' tegen elkaar.

Ik zou het eerlijk gezegd gek vinden als ik mijn ouders zou aanspreken met hun eigen naam, en ook als ik bv ooit schoonouders zou hebben en die zou aanspreken met iets anders dan hun voornaam.

Al vind ik het ook gek dat mensen die niet getrouwd zijn of alleen 'verkering' hebben, en de ouders van vriend/vriendin hun schoonouders noemen.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader noem ik weleens bij zijn voornaam, mijn moeder meestal mam.
Lotus1990 schreef:
10-10-2019 12:35
Voor degenen die zich aanvragen waarom ik me ermee bemoei:

Ik heb er een keer iets van gezegd omdat ik niet wist of vriend doorhad dat zijn moeder het niet fijn vond. Daarna heb ik het gewoon laten rusten en er eigenlijk ook niet meer echt aan gedacht.
Maar hoe kom jij daar eigenlijk ineens bij? Heeft zijn moeder dat 1 op 1 tegen jou vertelt waardoor jij het wel weet en je vriend niet? Een aanspreekvorm is vooral heel erg een gewoonte, je vriend denkt er echt niet bewust over na dat hij zijn moeder aanspreekt met haar voornaam. Ik kan me niet voorstellen dat zijn moeder daar na al die jaren nog zoveel aanstoot aan neemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven