Vriend noemt moeder geen moeder

10-10-2019 12:21 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd

Hoe spreek jij je ouders aan?

Totaal aantal stemmen: 198

Mam/pap/variatie hierop (87%)
Met voornaam (10%)
Anders, licht toe in comment (4%)
anoniem_390517 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 01:25
97.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
10-10-2019 12:55
Ik zie dit ook alleen bij ernstig beschadigde ouder-kind relaties. Ken niet 1 persoon met een goede band met vader of moeder die de voornaam noemt. Maar misschien is het een generatieding? Hoewel mijn moeder en haar zussen ook gewoon ‘mam’ zeggen tegen mijn oma.
Nope, mijn man heeft een prima band met zijn ouders. Het kán zijn dat het een generatiedingetje is (alhoewel man maar 5 jaar jonger is dan ik ben), maar het is eigenlijk altijd voornaam geweest. Ik kan het eens vragen aan schoonmoeder, waarom dat is. Het zou inderdaad zo'n jaren '70 dingetje kunnen zijn: "ik ben niet slechts mama, maar een eigen autonoom persoon" of zo, schoonmoeder was ook zeer actief in de vrouwenkroeg en andere feministische clubjes.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel meer volwassenen die hun ouders bij hun voornaam noemen, zelf heb ik het nooit gedaan.

Wat ik wel onbegrijpelijk vind is om je schoonouders met pap en mam aan te spreken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik noem mijn ouders papa en mama, maar ik ben de enige thuis. Mijn broers en zus gebruiken vanaf jonge leeftijd de voornamen. Mijn ouders wilden dat ook graag. Het voelt voor hun meer als gelijken, zeker nu we volwassen zijn.

Maar ik was de enige die het als kind niet begreep en bleef altijd mama en papa zeggen. Ook prima.

Onderling zeggen mijn ouders ook voornamen, tegen elkaar, maar ook over elkaar. Dus niet: is mama al thuis, maar: is Marie al thuis? En: Rob eet niet mee ipv papa eet niet mee.

Wij zijn er geen minder warm gezin om.
Ik neem aan dat vriend jouw moeder Mam noemt, omdat dat bij jullie gebruik is? Ik zou zelf nooit andermans moeder mam noemen. Maar in sommige regio’s ontkom je er misschien niet aan?
Nee maar dat vind ik logisch. Ik vind het zo raar als ouders elkaar papa en mama gaan noemen. Lust jij nog koffie 'pap'.... Ouders onderling horen tegen elkaar gewoon hun voornaam te noemen. Ze hebben een relatie en zijn niet elkaars pap en mam
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
10-10-2019 12:26
Mijn man noemt zowel z'n vader als z'n moeder bij voornaam. Ik denk dat dat komt omdat er in dat gezin heel veel dingen fout zijn gegaan en hij niet een hechte band heeft. Is dat bij jouw vriend ook zo?
Ondanks dat ik ook niet echt een uit hecht gezin kom, noemde ik mijn moeder altijd 'mam.'
Hier idem bij partner, al is de band niet afstandelijk maar wel apart ( gevoelens spreken ze niet uit daar). Ik vind je moeder of vader bij de voornaam noemen nogal afstandelijk klinken.

Daarentegen wil ik mijn schoonouders echt geen ma of pa noemen :P
groentuintje wijzigde dit bericht op 10-10-2019 13:18
14.08% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Solomio schreef:
10-10-2019 13:08
Ik ken wel meer volwassenen die hun ouders bij hun voornaam noemen, zelf heb ik het nooit gedaan.

Wat ik wel onbegrijpelijk vind is om je schoonouders met pap en mam aan te spreken.
Dit.
Ik heb ze 15 jaar lang meneer en mevrouw Achternaam moeten noemen. Was ook wel gek.
Alle reacties Link kopieren
Ik noem mijn moeder mam of mama, en mijn schoonouders bij de voornaam.
En ik zeg tegen allemaal 'je' (ik vind 'u' afstandelijk klinken).
Oh en ik vind 'pa' en 'ma' een beetje ordinair, geen idee waarom, slaat eigenlijk nergens op.
Ozo.
Suzan_1991 schreef:
10-10-2019 12:26
Mijn man noemt zowel z'n vader als z'n moeder bij voornaam. Ik denk dat dat komt omdat er in dat gezin heel veel dingen fout zijn gegaan en hij niet een hechte band heeft. Is dat bij jouw vriend ook zo?
Ondanks dat ik ook niet echt een uit hecht gezin kom, noemde ik mijn moeder altijd 'mam.'
Je zegt het hierboven zelf al; hoe je elkaar noemt heeft niets te maken met hoe hecht de band is. Zelf zeg je ook niet uit een hecht gezin te komen, ondanks dat je mam zegt.
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
10-10-2019 13:14
Nee maar dat vind ik logisch. Ik vind het zo raar als ouders elkaar papa en mama gaan noemen. Lust jij nog koffie 'pap'.... Ouders onderling horen tegen elkaar gewoon hun voornaam te noemen. Ze hebben een relatie en zijn niet elkaars pap en mam

Ja, dat vind ik ook raar. Maar tegen je kinderen over de ander ‘je vader / je moeder..’ zeggen vind ik wel heel normaal.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
mosterd
Alle reacties Link kopieren
M'n ouders zeggen (en zeiden) elkaars voornamen tegen elkaar, als we er bij zijn, of zeggen "je vader/moeder". Wisselt. Toen we klein waren, "moet je aan papa/mama vragen" en nu "moet je je vader/moeder" vragen.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
10-10-2019 12:54
Ik snap niet waarom ouders het prettig vinden dat hun kinderen hen aanspreken bij hun voornaam. Dat klinkt enorm afstandelijk. Alsof de ouder-kindband ontkend wordt ofzo.
Vind ik ook.
Voor iedereen een groene tuin
Ik ben best verbaasd dat hier zo veel mensen zijn die hun ouders bij de voornaam noemen.

Ik doe dat alleen als we ergens zijn waar het druk is, ik hun aandacht wil, en 'mama' of 'papa' roepen niet werkt. Maar verder dus echt nooit. Mijn siblings ook niet. Ik ken echt niemand, geloof ik, die de ouders bij de voornaam noemt. Waarvan ik dat zou weten dan.

Daardoor komt het op mij heel raar over om dat te doen. Ik vind het dan weer minder raar om je schoonouders ook mama of papa te noemen. Maar nog steeds best wel raar. Mijn vader noemde mijn oma (zijn schoonmoeder) 'moeder'. Ik vond dat wel wat hebben.

Ik heb ook nog veel moeite om 'tante' en 'oom' weg te laten als ik mijn ooms en tantes aanspreek. Maar dat lukt beter dan dat ik mijn eigen ouders bij hun voornaam zou noemen.

Sowieso ben je bij mij nogal veroordeeld tot de eerste naam waaronder ik je ken. Een Stefanie die Steffie genoemd werd en later weer Stefanie wilde heten.....ja dat gaat dan bij mij niet zo goed meer. Die was forever Steffie.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
10-10-2019 12:26
Mijn man noemt zowel z'n vader als z'n moeder bij voornaam. Ik denk dat dat komt omdat er in dat gezin heel veel dingen fout zijn gegaan en hij niet een hechte band heeft. Is dat bij jouw vriend ook zo?
Ondanks dat ik ook niet echt een uit hecht gezin kom, noemde ik mijn moeder altijd 'mam.'
Bij mijn man is dit ook het geval, in het begin van onze relatie heb ik ook wel eens gevraagd waarom en daar kwam nooit een duidelijk antwoord op. Inmiddels weet ik dat het komt door een slechte en onveilige jeugd. Bij mijn man heb ik wel altijd het vermoeden gehad dat er iets speelde, hij heeft het heel lang voor zichzelf ontkend.

Ik ken ook wel mensen waarbij het geen betekenis heeft en niet meer is dan een voorkeur.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Malagueña schreef:
10-10-2019 13:17
Ja, dat vind ik ook raar. Maar tegen je kinderen over de ander ‘je vader / je moeder..’ zeggen vind ik wel heel normaal.
Ik heb zelf (onterecht) een rare associatie met “je vader/moeder”, net of er ruzie is. “Je vader wil voetbal kijken” en “je moeder is weer eens uit winkelen”. Ik doe er zelf een bepaalde toon bij in mijn hoofd.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 13:38
1.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-10-2019 13:25
Ik heb ook nog veel moeite om 'tante' en 'oom' weg te laten als ik mijn ooms en tantes aanspreek. Maar dat lukt beter dan dat ik mijn eigen ouders bij hun voornaam zou noemen.

Sowieso ben je bij mij nogal veroordeeld tot de eerste naam waaronder ik je ken. Een Stefanie die Steffie genoemd werd en later weer Stefanie wilde heten.....ja dat gaat dan bij mij niet zo goed meer. Die was forever Steffie.
Haha, ik heb hetzelfde :biggrin: Alhoewel het mij bij tantes makkelijker afgaat om alleen voornaam te gebruiken. Al mijn ooms hebben van die hele korte namen, dus "ome" hoort eigenlijk gewoon bij hun naam, voor mij. Maar ik zie ze nu nog maar weinig, maar als ik ze zie, is het altijd hartelijke en ome dit, en ome dat :)

Neefjes of nichtjes met een verkleinnaam, die nu, als volwassene, de volwassen versie hebben, of een afgeleide van hun "kindernaam", daar vergis ik me ook nog wel eens in... :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik noem mn moeder maman, mam, mama, mams, moeders, mammoet ;-D
Mn vader noem ik pa of pap. Nooit voornamen, dat doe ik alleen als ik ze wil plagen, vinden ze namelijk allebei helemaal niks.
In this world, it doesn't matter how hard you've worked on something
Oh ja, ik verbaster het ook graag naar 'moeders', 'mamsie', 'papsiewapsie', 'papaatje' etc. Heerlijk.
Ik noemde als kleuter mijn ouders al bij de voornaam. Geen idee waarom. Mijn ouders vonden dat prima.
Maar ik zeg ook wel mam of pap.
glitglam schreef:
10-10-2019 12:44
Ik hoop toch ook niet dat de vriendjes van onze dochters mij later ma of mama gaan noemen zeg, ik ben toch hun moeder niet? Ik heb 2 kinderen en dat is het.
Ik noem mijn schoonmoeder en schoonvader echt geen pa of ma, want dat zijn ze toch ook niet?
Een broer of zus van je partner ga je toch ook niet ineens je broer of zus noemen?
Daarom vind ik het ook raar dat mijn ouders dat juist graag wilden.
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen hier zegt dat het ongebruikelijk is dat wil nog niet zeggen dat het ook zo is hoor to. Mijn man noemt mijn moeder ook mama, zij voelt ook als een echte moeder voor hem.
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-10-2019 13:25
Ik ben best verbaasd dat hier zo veel mensen zijn die hun ouders bij de voornaam noemen.

Ik doe dat alleen als we ergens zijn waar het druk is, ik hun aandacht wil, en 'mama' of 'papa' roepen niet werkt. Maar verder dus echt nooit. Mijn siblings ook niet. Ik ken echt niemand, geloof ik, die de ouders bij de voornaam noemt. Waarvan ik dat zou weten dan.
Misschien verkeer ik in andere kringen, want ik heb diverse vrienden/vriendinnen die uit voornaam-gezinnen komen! En ik dus ook. Mijn moeder zegt dat het iets van de jaren ‘70 was. Ben zelf uit 1980, maar wel de jongste thuis.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 13:35
1.13% gewijzigd
Oh en qua schoonouders. Schoonmoeder nooit gekend, die was al overleden toen ik man leerde kennen.
Bij schoonvader (oude knorrige man) vermeed ik het. Noemde ik niks :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Wat een non probleem. Hoezo bepaal jij voor anderen hoe zij elkaar aanspreken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven