Vrijblijvend is toch vrijblijvend??

29-12-2009 16:49 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zonet werd ik gebeld door de boekhandel, de door mij bestelde boeken waren binnen. Ik heb netjes aangegeven dat ik inmiddels al via een andere manier aan het boek ben gekomen en ze deze dus weer in de verkoop mag doen. Werd de mevrouw toch boos! Ik had ze besteld en moest ze afnemen!

Ik heb haar gewezen op het gesprek wat we voerden bij de bestelling, namelijk dat dit vrijblijvend zou zijn! Ik was op zoek naar een luisterboek van Roald Dahl, en die hadden ze niet op voorraad. Of ze ze moest bestellen? Aangegeven dat dat wel mocht, maar dat ik zelf ook nog elders zou gaan kijken, want ik wilde graag een exemplaar bekijken alvorens ik tot aankoop over zou gaan. Alle begrip, en natuurlijk was het vrijblijvend. Er is geen titel overlegd, mevrouw zou kijken welke boeken er in luistervorm te krijgen was, en die zou ze bestellen.

Nu is ze dus kwaad omdat ze met 2 luisterboeken blijft zitten, die volgens haar niet verkoopbaar zijn, en dus verlies loopt!

Maar als je iets vrijblijvend besteld kunnen ze je toch niet verplichten om het af te nemen?

Ik weet ergens wel dat ik in mijn gelijk sta, maar zal me toch rot voelen als ik de volgende keer weer de betreffende boekhandel inloop..
Volgens mij ook.......
Aliquando et insanire lucundum est
Daar hoopt ze ook op; dat je je rot voelt. We weet neem je ze wel af uit schuldgevoel.....
Helemaal gelijk. Jammer voor de verkoopster, maar jullie hebben duidelijke afspraken gemaakt. Ik kan me wel voorstellen dat je het rot vindt om die boekhandel weer in te gaan, maar dat ligt toch echt aan de verkoopster en niet aan jou.
Het was misschien wel netjes geweest als je de bestelling geannuleerd had, dan had de winkelier de bestelling misschien nog kunnen tegenhouden.

Ik werk zelf in een winkel en het gebeurd best vaak dat een klant een reservering niet meer hoeft. Ik zou het dan wel netjes vinden als de reservering dan netjes afgebeld zou worden.
Lekker laten hangen. Dat is jouw probleem toch niet? Waarom trek je je zoiets aan - zonde van je energie.

Die dingen verkoopt ze heus wel - Dahl is populair genoeg.
die mevrouw kan de boeken gewoon weer retourneren naar de leverancier als ze ze niet verkoopt, dus het kost haar geen cent. Ze is gewoon saggo dat ze die "moeite" (op verzoek van een klant iets bestellen) voor niets heeft gedaan. Netjes van jou om gelijk al aan te geven dat je ze niet wilt, dus ze moet niet miepen.
.
Ik hoor trouwens ook vaak verhalen over boekhandels die gewoon niet aanbieden iets voor een klant te bestellen, teveel moeite ofzo. Zo lopen ze een boel centjes mis. Iedere boekhandel kan alle Nederlandse boeken voor je bestellen, zolang ze maar leverbaar zijn. Dat geldt ook voor luisterboeken.
quote:leeuw68 schreef op 29 december 2009 @ 16:55:

Het was misschien wel netjes geweest als je de bestelling geannuleerd had, dan had de winkelier de bestelling misschien nog kunnen tegenhouden.

Ik werk zelf in een winkel en het gebeurd best vaak dat een klant een reservering niet meer hoeft. Ik zou het dan wel netjes vinden als de reservering dan netjes afgebeld zou worden.Ik had het netjes gevonden als ze TO op een afneemverplichting had gewezen. Ik bestel weleens iets in een winkel hier in het dorp en daar zeggen ze het er altijd netjes bij als het iets is wat ze normaal niet in het assortiment hebben, en dan doe ik een aanbetaling. Kan er ook geen verwarring ontstaan.
quote:Elskefiederelske schreef op 29 december 2009 @ 16:49:

Ik weet ergens wel dat ik in mijn gelijk sta, maar zal me toch rot voelen als ik de volgende keer weer de betreffende boekhandel inloop..

Ik zou die boekhandel geen volgende keer binnen lopen.

Die mevrouw heeft geen enkel recht om zo boos te doen. Begrijpelijk dat ze het jammer vindt maar ze heeft er zelf mee ingestemd. Dan had ze maar een aanbetaling moeten vragen oid.
Eensch met Helenita2
quote:leeuw68 schreef op 29 december 2009 @ 16:55:

Ik werk zelf in een winkel en het gebeurd best vaak dat een klant een reservering niet meer hoeft. Ik zou het dan wel netjes vinden als de reservering dan netjes afgebeld zou worden.TO heeft geen bestelling gedaan, dus dan is er ook geen bestelling om te annuleren.
Als de boekhandel echt had gewild dat jij ze zou afnemen, dan had ze een aanbetaling moeten vragen van bijv. 10 a 25 % van het aankoop bedrag.

Niet schuldig voelen hoor :-) Haar fout, niet die van jou.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
De boekhandel kan het idd terug sturen naar de leverancier binnen een week ofzo (heb zelf bij een boekhandel gewerkt) Nouja Icob doet nog weleens moeilijk, maar neem aan dat het gewoon via CB gegaan is

En anders had ze je idd een aanbetaling moeten laten doen!
Vreemd hoor, dat ze kwaad worden. Je had nota bene aangegeven dat je verder zou rondkijken en de afspraak was dat het vrijblijvend was!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven