waarom 'me' ipv mijn of m'n?

19-04-2011 08:38 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar even een vraag op de dinsdagochtend. Waarom schijven steeds meer mensen 'me' ipv mijn of m'n? Zoals me man of me fiets? Heb ik iets gemist qua nieuwe spelling? Is het iets van jongeren (en word ik dus oud)? Of kunnen steeds minder mensen spellen?

Ik erger me er eerlijk gezegd enorm aan. Ik heb dan gelijk het idee dat mensen niet zo slim zijn...



Of ligt het nu aan mij?
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben gelukkig niet de enigste.. eh enige (ook zo ergerlijk). Ik heb een dochter van 5 en ik ga er echt op letten dat ze straks goed leert spellen.. Straks schrijft ze een sollicitatiebrief met: ik heb me diploma gehaald in 2023 Ik vraag me inderdaad af wat de rol van de ouders hierin is.. Je kunt je kind toch helpen en corrigeren?



Ik was ook al bang dat het aan het onderwijs ligt. Is toch eigenlijk ongelofelijk!

Ach, wat wil je ook met twee ouders van begin jaren '70 vorige eeuw en ook nog allebei copywriters.
Alle reacties Link kopieren
Die uitzondering kende ik nog niet. Nu wel :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 08:54:

Gala, we are ONE







Ja sommige dingen weet ik dan weer wel,



(resistance is futile)
Wat ik helemaal tenenkrommend vind is als mensen zeggen/schrijven "me eigen". Vreselijk vind ik dat...Ik snap trouwens ook nooit dat mensen zelf niet horen dat het niet klopt wat ze zeggen.



Maar goed, ik heb Nederlands gestudeerd, dus taal- en schrijffouten vallen me altijd heel snel op
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 19 april 2011 @ 08:50:

Geef het maar gewoon op. Er is vrijwel geen forum te vinden waar je géén storende taalfouten tegenkomt. Als je erop gaat letten heb je er een volledige dagtaak aan. Niet alleen het onderwijs is achteruit gegaan, ook de belangstelling voor de Nederlandse taal ontbreekt. Het zijn overigens niet alleen mensen met een lage(re) opleiding die taalfouten maken.Weet je wat ik zo jammer vind aan die taalfouten, dat het geen foutjes meer zijn, maar een gewoonte die er insluipt. Mensen die 'me' of 'hun' gebruiken waar het niet hoort, doen dit heel consequent. Ik stoor me er niet aan, maar vind het echt heel jammer.
Alle reacties Link kopieren
En al die meisjes die schrijven:



Hij stuurd me nooit een smsje.



Menen ze dat nou serieus?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Even over het onderwijs

Op de school van me kiddies, wordt 'me' niet goed gerekend.

Daar moet je goed m'n of mijn schrijven.



Maar moet wel zeggen dat er meer gedaan wordt aan begrijpend lezen dan aan taal. Omdat daar(het begr. Lezen) het laagst mee gescoord wordt (al jaren) op de Cito. Niet alleen bij hun op school, maar overal.
.
Alle reacties Link kopieren
Een typefoutje maken we allemaal wel eens, maar wat TO aanhaalt is dat verkeerde spreektaal ook verkeerde schrijftaal wordt. Persoonlijk vind ik het een verarming van de taal als mensen zo praten. Het zal wel iets van deze tijd zijn met al haar getwitter en ge-sms waarbij afkortingen ed gewoongoed zijn. Dan blijf ik maar taalpurist. Althans, dat probeer ik .
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ik denk niet dat het komt door eventueel slechter onderwijs tegenwoordig. Wel komt het door het digitale tijdperk. In smsjes en op MSN wordt veel gebruik gemaakt van al deze ´´afkortingen´´. Daarbij hoef je tegenwoordig ook niet zoveel meer na te denken over de spelling. Met de hand iets schrijven is bijna antiek geworden en Word controleert je spelling.



Ik ben het eens met velen die het wat dommig over vinden komen. Maar toch vraag ik me af of het bij deze jongeren een kwestie is van niet kunnen of niet willen (gemakszucht).
Alle reacties Link kopieren
Als ik, dan ik, als mij, dan mij.



Om er nog eentje in te gooien.
Alle reacties Link kopieren
Of is het misschien iets dat er altijd al was, maar ons nooit opviel, omdat we vroeger geen internet of mobiele telefoon hadden en dus alleen maar brieven lazen van onze, uiteraard altijd intelligente, penvriendinnen?

(het woord 'penvriendinnen' kent het woordenboek niet.. Nu wordt ik echt oud, haha!).
Alle reacties Link kopieren
Is volgens mij iets van de laatste tijd en het merkwaardige is dat de lui die zo spreken/schrijven dus echt niet weten dat dit fout is...
Alle reacties Link kopieren
Ja het is hoe je het bekijkt lijkt mij?



Ik zelf ben totaal geen taal wonder en kost mij al veel moeite om redelijk foutloos te schrijven (dyslektie? niet ofificieel getest maar iedereen verwijste toch wle naar een vorm van)



Maar buiten dat je kan het ook in het oogpunt zien van waarom alles uitgebreid schrijven als iedereen het snapt en begrijpt?



Je kn znnen war ltters zjn wggltn bst lzn wrm dn moeilk dn

en de zn vlldg typn is tch vl mkklker dz mnr?



Beetje gemak zucht snel iet siwllen neerzetten e.d.

Maar je moet dan niet al te moeilijk doen als, mensen geen reactie geven of er iets van zeggen dat is het risico dan.



ik erger me niet heel erg eraan als het nog te lezen en begijpen is!
Alle reacties Link kopieren
quote:merel73 schreef op 19 april 2011 @ 09:03:

Of is het misschien iets dat er altijd al was, maar ons nooit opviel, omdat we vroeger geen internet of mobiele telefoon hadden en dus alleen maar brieven lazen van onze, uiteraard altijd intelligente, penvriendinnen?

(het woord 'penvriendinnen' kent het woordenboek niet.. Nu wordt ik echt oud, haha!).......word.....
Alle reacties Link kopieren
Now, me weet dat ut nie aleen op ut forem is, ook de meeltjes bij het werk wort getiept met wou, wouden, me, na (ipv naar) enz enz..



Serieus: kwestie van niveau/ het jezelf verkeerd aanleren / je er niet druk over maken wat je indruk is.



Heel vervelend en het komt inderdaad erg dom (en in de werksituatie onprofessioneel) over!
Alle reacties Link kopieren
[Haal het toch maar weer weg.]



Dit kwam ik ooit een keer tegen op Hyves (via via via via eens snuffelen op de Hyves van een ander, ken haar verder niet persoonlijk). Ik vind het oprecht jammer voor een kind wanneer je zo schrijft. Daar krijg je later toch alleen maar last van!?
Alle reacties Link kopieren
Hé Jippertje! Doe ik zo hard m'n best om zelf een tekst te typen en jij pikt het zo even van het internet... hahaha
Alle reacties Link kopieren
En wat denken jullie van het verwisselen van de woorden Hun en Zij?



Deze fout schijnt schrikbarend vaak voor te komen onder de Nederlanders. Zo vaak dat men overweegt om de grammatica-regels aan te passen.



Van de zotte!
Alle reacties Link kopieren
Ja maar gemakzucht? Het is één lettertje meer: men/mijn.. Bovendien zit er een heel andere letter in.. doe dan 'min' of 'mjn'. En daarvoor is toch m'n uitgevonden? Of is dat het 'men' van de jaren '80??
Aaargh, ik vind het ook zo irritant.

Net zoals mensen die zeggen/schrijven:

''Kunt u mijn even terugbellen''.

'' Hij heb een mooie fiets''.



Echt waar, leer gewoon spellen, dat staat ook meteen een stuk intelligenter.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Héél irritant inderdaad... Ik heb nooit zin om zo'n OP te lezen als ik al zo'n woorden als me en ma zie.
Alle reacties Link kopieren
Ik had laatst het Macbook incident (gezeik bij reparatie) en toen kreeg ik de bon waarin stond:



Mevrouw beweerd dat blabla

Ik hebt gekeken (die was nieuw voor mij...)

Ik heb geconstateert



En ik dacht, maar dat zijn constructies die je als reparateur vaak gebruikt. Hoe kan een bedrijf als Apple dan niet gewoon wat voorbeeldzinnen opschrijven ofzoiets? Ik heb in mijn klacht toch ook verwerkt dat ik het niet erg professioneel vond overkomen dat men een nieuwe vorm van Nederlands gebruikte.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven