waarom 'me' ipv mijn of m'n?

19-04-2011 08:38 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar even een vraag op de dinsdagochtend. Waarom schijven steeds meer mensen 'me' ipv mijn of m'n? Zoals me man of me fiets? Heb ik iets gemist qua nieuwe spelling? Is het iets van jongeren (en word ik dus oud)? Of kunnen steeds minder mensen spellen?

Ik erger me er eerlijk gezegd enorm aan. Ik heb dan gelijk het idee dat mensen niet zo slim zijn...



Of ligt het nu aan mij?
Alle reacties Link kopieren
Nee, het ligt niet aan jou. Dommigheid is het, anders niet.



Zo.
Alle reacties Link kopieren
me ipv m'n is echt verschrikkelijk! Ik snap het ook nooit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Madieken schreef op 19 april 2011 @ 09:23:

Het erge vind ik dat ik ook aan mezelf begin te twijfelen. Zo heb ik altijd geleerd dat je een beslissing neemt, maar ik lees nu overal 'zij heeft haar beslissing al gemaakt'. Dan ga ik dus twijfelen of ik het misschien verkeerd heb geleerd?



Het is een keuze maken en een beslissing nemen (voor zover ik weet )



Ik erger me ook vreselijk aan het gebruik van 'me' i.p.v. 'mijn' het komt heel dom over. Alsof je totaal geen opleiding gehad hebt. En dan zijn het ook gewoon volwassen mensen die dat schrijven! Echt niet te geloven...
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 19 april 2011 @ 09:38:

Het was zó kort dat we niet eens aan de T zijn toegekomen Hans...
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 19 april 2011 @ 09:29:

[...]





Geloof me, die leraren doen er net zo hard aan mee.



Mijn kinderen (10 jaar) zeggen ook 'hun' i.p.v. 'zij'. En ik blijf dat verbeteren, altijd, totdat ze er gek van worden .



Maar m'n dochter had het laatst voorgelegd aan de juf, en die had dus gezegd dat het mag, 'hun' gebruiken. En tja... dan geloven ze de juf... niet mij... want die heeft ervoor geleerd... *zucht*



Ik zou een briefje schrijven voor juf, met de vraag of ze dit nog even kan rechtzetten. Je laat je kinderen toch niet in de waan dat dit klopt?



Ik hoop dat dit een uitzondering is. Ik ga er echt van uit dat de meeste leerkrachten meer capabel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er ook ergens iets mis is gegaan bij de invoering van de tweede fase. Wij waren toen met nog 4 scholen de eerste scholen die dat moesten gaan invoeren, en het was 1 grote zooi op de bovenbouw VWO .



De lessen gingen opeens over het leven in de praktijk, wat natuurlijk wel nuttig is, maar bij Nederlands dien je gewoon grammatica, spellen en literatuur te leren. Een gesprekje voeren in de supermarkt of een brief schrijven als je boos was over een product konden we eigenlijk al. Opeens ging het niveau omlaag. Studiebanduren , dat waren uren dat je aan je huiswerk moest, 2 uur achter elkaar, meteen na de pauze. Ehm, 15-jarigen zijn niet zo gedisciplineerd dat je ze die vrijheid kunt geven .

Mijn Duits 1 en Frans 1 bestond uit begrijpend lezen. Ik hoefde dus geen woordjes te leren, en niets te spreken. Ik gokte me vooral door die vragen, want ik had geen woordenschat (een hele kleine woordenschat van 2 jaar onderbouwles) .

Nu is het trouwens weer veranderd, ik hoop ten goede, maar dat was echt een jammerlijke keuze toen die tweede fase.
Alle reacties Link kopieren
Jammer eigenlijk dat er niemand een reactie heeft gegeven die 'me' gebruikt. Om uit te leggen waarom dit is of, nog beter, om te melden dat hij/zij voortaan mijn of m'n gaat gebruiken.

Al bereiken we maar één iemand mensen
Alle reacties Link kopieren
ja, en dan vooral in de zin: "me mannetje is al heel vroeg gaan werken. Ik ben zo trots op me lieverdje". En dat dan door iemand die de 40 al is gepasseerd. Heeft dus helemaal niks met jeugd te maken. Misschien met een jeugdig gevoel ofzo? Je bent zo oud als je je ehm... gedraagt?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk als je praat, klinkt het wel een beetje als me



Ik was m'n auto aan het wassen, klinkt wel als ik was me auto aan het wassen.



En dan denken mensen dat spreken en schrijven hetzelfde is. Zoiets.
Alle reacties Link kopieren
quote:merel73 schreef op 19 april 2011 @ 09:48:

Jammer eigenlijk dat er niemand een reactie heeft gegeven die 'me' gebruikt. Om uit te leggen waarom dit is of, nog beter, om te melden dat hij/zij voortaan mijn of m'n gaat gebruiken.

Al bereiken we maar één iemand mensen



Voor jou dan:



Waarom zou ik me niet mogen gebruiken. Ik mag me uitdrukken zoals ik wil. En als ik praat dan zeg ik toch dat ik naar me mannetje ga.



Dus.



peez out, niet te breken, jeweetzelluf
Alle reacties Link kopieren
quote:nerd_ schreef op 19 april 2011 @ 09:39:

@laela



`Enigst,` ook bij `enigst kind,` is niet goedgekeurd woordgebruik.



Evenmin `tenenkrommend` (schreef ´t al, maar ´t woord zelf viel weg).Maar ook niet afgekeurd

enigst



en

Enigst kind is dus op weg een geaccepteerde combinatie te worden. Op Taaladvies.net, de taaladvieswebsite van de Nederlandse Taalunie, wordt enigst kind niet afgekeurd. In officiële stukken zal nog steeds enig kind van ... voorkomen, maar in de meeste situaties zijn enigst kind en enigste kinderen ook mogelijk. Bron: onzetaal.nl
Alle reacties Link kopieren
Hymalaya, dat schijnt iets verschrikkelijk Amsterdams te zijn. Het heeft ook nog een naam, maar dat weet ik niet meer. Een collega van mij zegt zijn zinnen ook telkens zo (al kan ik nu even niet op een voorbeeld komen). Er worden hier ook geen dingen rennend gedaan, maar rennond, alles is spannond, iets is ontzettond leuk en ontroerond, getekond. Ik word er gillend gek van.

Er wordt hier wat over het VWO tweede fase gebeuren gezegd(ik was het eerste jaar dat het landelijk was ingevoerd. Wat een hel zeg..) , maar de VMBO'ers/ MTS'ers hebben helemaal geen Nederlands meer op school volgens mij...
Alle reacties Link kopieren
wat dacht je van de eensgezinswoning waar ze het bij huizenjacht telkens over hebben? Of het woord enkelt (als in enkelt en alleen).
Alle reacties Link kopieren
Foutloos ben ik niet, maar ik krijg jeuk van woorden als 'overnieuw' in plaats van 'opnieuw'. Ik corrigeer mijn kinderen telkens als ik zoiets hoor. Dus wat deed mijn jongste van 9 onlangs op school, toen zijn meester 'overnieuw' gebruikte in een zin? Hij stak zijn vinger op en zei: "Meester, het is opnieuw en niet overnieuw." Werd hij de klas uit gezet met de mededeling "Je hebt een meester niet te verbeteren!" Oeps...
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 09:53:

[...]





Voor jou dan:



Waarom zou ik me niet mogen gebruiken. Ik mag me uitdrukken zoals ik wil. En als ik praat dan zeg ik toch dat ik naar me mannetje ga.



Dus.



peez out, niet te breken, jeweetzelluf





Ik lag me eigen un ongeluk
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 09:53:

[...]





Voor jou dan:



Waarom zou ik me niet mogen gebruiken. Ik mag me uitdrukken zoals ik wil. En als ik praat dan zeg ik toch dat ik naar me mannetje ga.



Misschien ook streekgebonden? Ik spreek de 'n' wel uit. En zeg in mijn gesproken taal ook 'mijn' of 'm'n'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Petra67 schreef op 19 april 2011 @ 09:58:

Hij stak zijn vinger op en zei: "Meester, het is opnieuw en niet overnieuw." Werd hij de klas uit gezet met de mededeling "Je hebt een meester niet te verbeteren!" Oeps...Tja, als de meester zijn eigen gekrenkte ego belangrijker vindt dan zijn leerlingen foutloos Nederlands leren, houdt 't een beetje op he..
Alle reacties Link kopieren
'Me' heeft volgens mij niets te maken met msn maar met sms. Je betaalt per letter dus wil je zo min mogelijk letters gebruiken om het zo goedkoop mogelijk te houden. Vandaar 'tog','w8' enz. Generatiekloofje ;). Ik erger ( of was het irriteren ) niet zo aan spelfouten, ik maak er zelf genoeg. Wel erger ik me aan 'dat' en 'als'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Petra67 schreef op 19 april 2011 @ 09:58:

Hij stak zijn vinger op en zei: "Meester, het is opnieuw en niet overnieuw." Werd hij de klas uit gezet met de mededeling "Je hebt een meester niet te verbeteren!" Oeps...



Was daar niet iets aan vooraf gegaan?

Hoe oud is de meester?

Dit zijn toch praktijken van 40 jaar geleden, niet meer van nu. Als je daar al een kind de klas voor uitstuurt....
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jippertje schreef op 19 april 2011 @ 08:59:

[...]





Weet je wat ik zo jammer vind aan die taalfouten, dat het geen foutjes meer zijn, maar een gewoonte die er insluipt. Mensen die 'me' of 'hun' gebruiken waar het niet hoort, doen dit heel consequent. Ik stoor me er niet aan, maar vind het echt heel jammer.Als de Pabo (of is de Pabo inmiddels ook van naam veranderd?) betere onderwijzers zou afleveren die hebben geleerd wat het verschil is tussen "zij" en "hun", "als" en "dan", "me" en "mijn", die weten dat een voltooid deelwoord niet eindigt op DT, die kunnen uitleggen waarom een aantal of een groep niet zijn en dat het niet de man of vrouw is waarmee maar met wie je hebt gesproken, dat er sterke en zwakke werkwoorden bestaan (laatst hoorde ik "hij schuifde" en "god schepte de aarde"), dat spreektaal niet het zelfde is als schrijftaal, dan kwamen we al een eindje in de goede richting. Het geknoei met d's, t's en dt's begrijp ik al helemaal niet, dat heeft iedereen geleerd en voor wie het nog steeds niet begrijpt is het KOFSCHIP, of zoals het tegenwoordig wordt genoemd "FOKSCHAAP" een handig ezelsbruggetje.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:eefjewentelteefje schreef op 19 april 2011 @ 10:03:

'Me' heeft volgens mij niets te maken met msn maar met sms. Je betaalt per letter dus wil je zo min mogelijk letters gebruiken om het zo goedkoop mogelijk te houden. Vandaar 'tog','w8' enz. Generatiekloofje ;). Ik erger ( of was het irriteren ) niet zo aan spelfouten, ik maak er zelf genoeg. Wel erger ik me aan 'dat' en 'als'.Bij welke provider ben jij? Ik betaal niet per letter, maar per aantal leestekens. 140 per sms geloof ik. Dan maar een X ter afsluiting minder, maar die 'n' wordt niet weggelaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 19 april 2011 @ 09:08:

En wat denken jullie van het verwisselen van de woorden Hun en Zij?



Deze fout schijnt schrikbarend vaak voor te komen onder de Nederlanders. Zo vaak dat men overweegt om de grammatica-regels aan te passen.



Van de zotte!



Dat wordt niet echt overwogen. Er was een 'deskundige' die vond dat het aangepast zou moeten worden, omdat hun vaak als onderwerp gebruikt wordt. Dan kun je wel aan de gang blijven, overigens.



Ik wijt het wel aan het onderwijs, zeker op VMBO-niveau. Een vriendin geeft daar ook Nederlands (terwijl ze is opgeleid als lerares kunstnijverheid). Ze spreekt zelf nogal um... Westlands, zal ik maar zeggen: ik gaat, hij ga, etc. etc. Ze heeft geen idee waar ze het over heeft. Daarbij geeft ze ook nog natuurkunde en andere vakken... Ongelooflijk.
Alle reacties Link kopieren
Me mannetje....brrrrr, ik krijg er de kriebels van! Zowel van 'me' als van 'mannetje'
Alle reacties Link kopieren
@Laela: die man was een vreemde vogel, tegen de 50 en tijdelijk op school als invaller. Pedagogisch gezien een hork, die zelfs kinderen uitschold in de klas. Maar nu gelukkig weg daar. Ook een leuke was een nieuwsbrief over de veranderingen in het taalbeleid op school. Die werd afgesloten met "Dank voor u medewerking". En ik moet altijd denken aan mijn docent Nederlands op 3 VWO als ik lees: 'alvast bedankt'. Een voltooid deelwoord gebruiken voor iets dat nog moet plaatsvinden. Een rode streep kreeg ik, maar sindsdien nooit meer die fout gemaakt :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven