Waarom negeert iedereen de klimaatsverandering?

30-05-2017 10:00 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom steekt iedereen het hoofd in het zand als het gaat over klimaatsverandering?
Zoals in het onderstaande artikel beweerd wordt vind maar 2% van de Nederlanders klimaat belangrijk.

https://www.vno-ncw.nl/forum/maar-2-pro ... -probleem
Alle reacties Link kopieren
...En dit topic heeft ook nog geen reacties. Ook hier wordt het genegeerd?
Alle reacties Link kopieren
Ik negeer het niet, ik vind het zeer zeker wel belangrijk.

Wat wil je met dit topic?
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraag je...
Wat dacht je van:
In Nederland valt er amper wat te merken van klimaatverandering. Er is eten, er komt schoon water uit de kraan, alles in overvloed. Okee, er was iets te merken, want laatst hadden we de warmste voorjaarsdag in tijden. Mwah, was best lekker dat zonnetje in plaats van in de regen door de Efteling lopen...

Dit is zo'n beetje de reden vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me gewoon af hoe het zo kan zijn dat de meerderheid van Nederland niets doet tegen een probleem wat veel groter is dan elk ander probleem. En eigelijk wil ik er achterkomen wat ik kan doen om hier mijn steentje in bij te dragen.
Alle reacties Link kopieren
lees het artikel eens goed
2% noemt klimaat spontaan als eerste ´probleem´, bij doorvragen ligt het percentage veel hoger
(begrijpend lezen is op school ook een vak waar veel kinderen moeite mee hebben)
Definieer "iedereen", alsjeblieft.
Alle reacties Link kopieren
Omdat we met miljarden zijn en het alleen een aardig gebaar is als een handjevol mensen iets doet wat geen schade brengt.
Wat had je gedacht wat nuttig zou zijn en effectief dan?
Alle reacties Link kopieren
Omdat mensen geen zin hebben om er wat aan te doen. Als we het milieu nog willen redden moeten we NU drastische maatregelen nemen. Dingen zoals torenhoge belasting op benzine en vlees vind men niet leuk. Dat over een jaar of 50 de wereld kapot is, ach...
Lucylucille schreef:
30-05-2017 10:15
Definieer "iedereen", alsjeblieft.
Wij en zij.
D-C schreef:
30-05-2017 10:19
Omdat mensen geen zin hebben om er wat aan te doen. Als we het milieu nog willen redden moeten we NU drastische maatregelen nemen. Dingen zoals torenhoge belasting op benzine en vlees vind men niet leuk. Dat over een jaar of 50 de wereld kapot is, ach...
Iedereen (dus wij en zij) moet er keihard tegenaan, anders helpen die steentjes niets.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens, als alleen Nederland dit doet heeft het nog steeds weinig nut, de hele wereld moet dit doen. Wat ik jammer vind is dat er tijdens de klimaat-top in Parijs geen enkele concrete afspraak is gemaakt over hoe ze het gaan aanpakken en wat de gevolgen zijn als je je niet aan de afspraken houdt. Bijvoorbeeld Trump wil nu al uit het akkoord stappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er vanaf mijn prilste jeugd mee doodgegooid.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er en probeer er wel wat aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk heb ik ook mijn milieubewuste periode gehad maar als ik bijvoorbeeld mijn afval scheidde dan gooide de ophaaldienst alles stiekem weer bij elkaar. :proud:

En als ik zelf mijn meubels maakte van oud hout dan vond ik het na een jaar toch niet meer zo leuk en kocht alsnog nieuw waardoor het milieu dubbel werd belast. De eerste keer door mijn gezaag en geschuur en gefrees met machines gevolgd door diverse lakbehandelingen wat diverse milieubelasting gaf en daarna alsnog door de nieuwe meubels.

Ikzelf heb het niet gedaan, maar je zag mensen die een eind om gingen rijden om hun glas naar de super te brengen die het alsnog in de glasbak keilde.

Om van "duurzaam" vlees en veganisme maar te zwijgen. Ik heb het allemaal gedaan.

Tegenwoordig geloof ik in "de wal keert het schip"-methode.
retrostar wijzigde dit bericht op 30-05-2017 10:37
0.12% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Omdat meeste mensen warm weer hier lekker vinden maar niet veder kijken dan hun neus lang is. Trouwens er wordt steeds meer aandacht besteed aan groene energie dat is groeiend sector (fossiel brandstoffen worden steeds duurder, schaarser of te complex uit te grond te halen gelukkig)

Wat wel weer grappig is dat we China het licht heeft gezien nu https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/chi ... ne-energie

https://www.theguardian.com/world/2016/ ... mit-target
Alle reacties Link kopieren
En dat record aantal zonnepanelen dan?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Er is een jongeman die de oceaan gaat schoonvegen, hoorde ik onlangs op BNR. Ben benieuwd. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
In Nederland gebeurt al genoeg om klimaatsverandering tegen te gaan.

Landen als China en India moeten drastische maatregelen gaan nemen. Wij kunnen hier wel met z'n 17 miljoenen stoppen met auto rijden en vlees eten, maar ondertussen zijjn er miljarden mensen in die landen die de boel zo verschrikkelijk zitten te bevuilen. Chinezen geven sowieso geen reet om het milieu, dierenwelzijn enzovoorts.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd, niet om het goed te praten wat iedereen kan een aandeel leveren, dat wat wij hier doen echt een minidruppel op een gloeiende plaat is, met bijvoorbeeld de enorme vleesconsumptie in andere veel grotere landen, en de enorme bevolkingstoename in andere landen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-05-2017 10:40
Er is een jongeman die de oceaan gaat schoonvegen, hoorde ik onlangs op BNR. Ben benieuwd. :proud:
En al jaren doen dat met de Amsterdamse grachten. En van al dat opgeviste plastic is dan weer een boot gebouwd. https://plasticwhale.com/

Om nog niet te spreken van alle initiatieven op gebied van windenergie, zonne-energie, hergebruik van koffiedik (oesterzwammen daarop kweken en daar weer vega-bitterballen van maken), wagenparken die compleet vervangen worden door elektrisch, bedrijven die alleen nog maar duurzaam inkopen, FSC-papier, minder printen, recycling en upcycling (als je niet weet wat dat is, zoek maar eens op), de grote trend van lokaal kopen om vervuilend vervoer te voorkomen, etc etc.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 30-05-2017 10:47
2.07% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
We zijn passagiers op een schip. Het is aan de kapitein om de koers te veranderen.
Wat kan ik doen om verandering teweeg te brengen? Nagenoeg niets!
Ik heb hier even over nagedacht. De grootste milieuwinst die ik kan boeken is een elektrische auto. Dat soort auto's zijn nu nog ver boven mijn budget. Het is dus aan de kapiteins van onze samenleving: maak elektrische auto's goedkoper zodat mensen zoals ik ze ook kunnen kopen.

Kortom, wij zijn passagiers op een schip, wij kunnen niet veel. Een beetje water sparen, een beetje het licht uit doen, de koers bepaalt de kapitein. (en nee, we gaan niet muiten om het milieu).
Alle reacties Link kopieren
Artikel uit 2015: Nederland bungelt onderaan de lijst om de CO2 uitstoot tegen te gaan.

'Wij' lopen hopeloos achter, zijn het 'sufferdje' van Europa en doen niet genoeg.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ ... van-europa

Ik bedoel te zeggen, we doen nog veeeel te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
30-05-2017 10:45
Ik denk eerlijk gezegd, niet om het goed te praten wat iedereen kan een aandeel leveren, dat wat wij hier doen echt een minidruppel op een gloeiende plaat is, met bijvoorbeeld de enorme vleesconsumptie in andere veel grotere landen, en de enorme bevolkingstoename in andere landen.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ ... van-europa
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
30-05-2017 10:45
Ik denk eerlijk gezegd, niet om het goed te praten wat iedereen kan een aandeel leveren, dat wat wij hier doen echt een minidruppel op een gloeiende plaat is, met bijvoorbeeld de enorme vleesconsumptie in andere veel grotere landen, en de enorme bevolkingstoename in andere landen.
Kweek vlees !!!!!
https://www.rtlz.nl/business/ondernemer ... supermarkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven