Waarom passen nederlanders zich zo graag aan?
vrijdag 5 september 2025 om 01:37
Misschien zie ik het verkeerd hoor, vandaar ook dit topic maar ik vraag me dus af waarom Nederlanders zich zo graag aanpassen terwijl dit omgekeerd vaak helemaal niet gebeurd.
Wanneer "we" naar Duitsland gaan (ik ga elke maand) dan worden we geacht om ons duits op te poetsen en vooral duits te praten daar. Nu is mijn duits belabberd, ik versta het prima maar spreken is een heel ander verhaal. Toch doe je je best. Als "we" naar Frankrijk gaan dan worden we geacht om mensen in het frans te woord te staan. Fransen kunnen daar ook echt onredelijk lullig over doen.
Omgekeerd zie ik dit nooit gebeuren. Mijn beste vriendin heeft een broodjeszaak in een populaire stad. Ik help haar weleens een dagje en ik heb het nog nooit meegemaakt dat een duitser of fransman ook maar probeerde in het Nederlands te bestellen. Sterker nog, ook in eigen land word verwacht dat wij duits en frans maar verstaan of op z'n minst uitvogelen wat ze bedoelen.
Ik vraag me weleens af waat wij Nederlanders het heel normaal vinden om ons aan te passen terwijl dit omgekeerd meestal niet het geval is. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Wanneer "we" naar Duitsland gaan (ik ga elke maand) dan worden we geacht om ons duits op te poetsen en vooral duits te praten daar. Nu is mijn duits belabberd, ik versta het prima maar spreken is een heel ander verhaal. Toch doe je je best. Als "we" naar Frankrijk gaan dan worden we geacht om mensen in het frans te woord te staan. Fransen kunnen daar ook echt onredelijk lullig over doen.
Omgekeerd zie ik dit nooit gebeuren. Mijn beste vriendin heeft een broodjeszaak in een populaire stad. Ik help haar weleens een dagje en ik heb het nog nooit meegemaakt dat een duitser of fransman ook maar probeerde in het Nederlands te bestellen. Sterker nog, ook in eigen land word verwacht dat wij duits en frans maar verstaan of op z'n minst uitvogelen wat ze bedoelen.
Ik vraag me weleens af waat wij Nederlanders het heel normaal vinden om ons aan te passen terwijl dit omgekeerd meestal niet het geval is. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
zaterdag 6 september 2025 om 08:44
Dala schreef: ↑05-09-2025 12:43Ik vind het altijd vooral heel erg op plekken waar ik verwacht dat mensen zich ingetogen gedragen. In musea bijvoorbeeld. Hoor je ineens keihard: "Mees! Tibbe!! kijk 's even hier!!! Dát is leuk hè!!!" of hoor je zo'n kinderstem er superluid bovenuit: Gaan we naar het winkeltje? Waar gaan we straks eten??!"
Dit!
Wij waren ooit in een museum waar meerdere keren omgeroepen werd of de ouders de kinderen rustig konden houden. Vooral niet schreeuwen en rennen. Dit gebeurde in meerdere talen, maar er veranderde niets. Tot in het Nederlands uit de speakers klonk of ook de Nederlandse kinderen rustig wilden zijn.
Dan gêneer ik me ook voor het feit dat ik Nederlander ben en daar zonder kinderen rondloop.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zaterdag 6 september 2025 om 09:06
Hoewel mijn Frans zeer matig is (redelijke woordenschat, slechte zinsbouw.) vind ik het leuk om een praatje te maken. Dit jaar een schoolkamp op de camping en heb een praatje gemaakt met iemand van de leiding. Met handen voeten begrepen we elkaar. Hij kwam excuses aanbieden voor de overlast van een activiteit. Ik vertelde dat wij het niet als enorme overlast hadden ervaren.
Wat mij dit jaar wel echt opviel, in deze streek was het personeel in de supermarkt. Zodra zij hoorden dat wij onderling geen Frans spraken hielden ze geheel hun mond bij het afrekenen. Wij begroetten en bedankten altijd gewoon in het Frans en dan zeiden zij niks.
Kan me er ook wel iets bij voorstellen als ik alle andere toeristen hoorde tegen die mensen. Lijkt mij de hel om in zo'n toeristenoord in de supermarkt te werken.
Wat mij dit jaar wel echt opviel, in deze streek was het personeel in de supermarkt. Zodra zij hoorden dat wij onderling geen Frans spraken hielden ze geheel hun mond bij het afrekenen. Wij begroetten en bedankten altijd gewoon in het Frans en dan zeiden zij niks.
Kan me er ook wel iets bij voorstellen als ik alle andere toeristen hoorde tegen die mensen. Lijkt mij de hel om in zo'n toeristenoord in de supermarkt te werken.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in