Wat ik me afvraag...

14-02-2010 14:05 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
wat is er zo erg aan Almere?

Ik opende zojuist het topic: Ik wil nog niet dood gevonden worden in... en een van de eerste reacties was Almere en zo volgden er nog een paar.

Nu ben ik oprecht heel nieuwsgierig! Wat is er zo vreselijk aan? En zijn de mensen die nog niet dood gevonden willen worden er zelf wel eens geweest? En waarom per definitie Almere en niet Amstelveen of welke andere plaats in Nederland? Wat is het, dat Almere bij sommige mensen per definitie tegen Almere hebben? Ik vind dat nog al fascinerend.

Werktechnisch kom ik nog wel eens in Almere Buiten en ik zie weinig verschil met een gemiddelde andere stad in de randstad. Ik denk zelfs dat Almere over het algemeen meer groen heeft dan diverse andere steden.

Tot zover mijn hersenspinsels op zondagmiddag...
Ik woon ook een in een stad, niet Almere, waar dat vaak over wordt gezegd. Denk altijd maar "Onbekend maakt onbemind".
Ik denk dat Almere symbool staat voor de gemiddelde vinexslaapwijk zonder gezelligheid.

En sja, dat is toch wel een heel klein beetje terecht. Maar inderdaad, voor zover ik weet zijn Zoetermeer of Amstelveen niet veel beter.
Ik zou zelf niet dood gevonden willen worden in welke Vinexwijk dan ook. Maar ik denk dat de helft van Nederland wel in zo'n wijk woont, en om zichzelf daar wat minder rot over te voelen maar gaat afgeven op Almere. Terwijl ze zelf in het plaatselijke Almere wonen.

Gelukkig woon ik binnen de Amsterdamse ring, dus dat geeft mij het recht om in de gehele rest van Nederland niet dood gevonden te willen worden
Elke stad heeft tegewoordig wel een vinex slaapwijk toch?Ik bedoel van die wijken waar het overdag helemaal uitgestorven is,omdat iedereen moet werken om de hypotheek te betalen.....Maar ik denk dat Almere hier een beetje symbool voor staat....
Ik woon in een heel rustige vinexwijk in een vrijstaand huis met een grote tuin en zie de "skyline" van Amsterdam vanaf mijn balkon. Idealer kan het mi niet, lang leve de vinexwijk!
Almere is een stad wat in de jaren 70 uit de grond gestampt is.

Het heeft geen ziel, geen oude gebouwen, nee ik wil er nog niet dood gevonden worden.
Ik wil de eerste 20 jaar nog nergens dood gevonden worden ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik woon ook liever niet in Almere maar dat is alleen maar omdat mijn vrienden en familie dan voor mij te ver weg wonen, maar er niet dood gevonden willen worden vind ik een veel te negatieve uitspraak.
Ik vind Almere een nare plek, en dat komt inderdaad doordat het nog maar pas uit de grond gestampt is. Ik vind het geen sfeer hebben en het centrum is een deprimerende sfeerloze plek. Het winkelcentrum is in esthetisch opzicht wel opgeknapt onlangs, maar het blijft er kaal en kil.

En dan allemaal van die jaren '70/'80 uitvindingen zoals gescheiden rijbanen, betonnen station, gescheiden woon/werk/winkelplekken, het is vast reuze efficient maar het maakt het erg unheimisch voor de voetganger/fietser.

Moderne woonwijken heb je overal, maar om een leuke sfeer te hebben moet een stad toch wel een beetje een stadshart van minstens 100 jaar oud hebben met wat leuke kroegjes en aparte winkeltjes.
Al die mensen in die Vinexwijken hebben misschien wel op een half uur fietsen een leuk oud stadshart, maar daar komen ze nooit, hoor.
Eens met bovenstaande postings, totale sfeerloze stad zonder ziel
iedere stad is ooit begonnen met een vinex gehalte, dus ik snap het niet zo goed wat er bedoeld word met geen hart hebben?!
quote:Festen schreef op 14 februari 2010 @ 15:00:

iedere stad is ooit begonnen met een vinex gehalte, dus ik snap het niet zo goed wat er bedoeld word met geen hart hebben?!Amsterdam is niet als Vinex begonnen, hoor.
quote:delphicat schreef op 14 februari 2010 @ 14:52:

Al die mensen in die Vinexwijken hebben misschien wel op een half uur fietsen een leuk oud stadshart, maar daar komen ze nooit, hoor.

Wat een raar idee heb jij van mensen die in vinexwijken wonen. Denk jij dat iedereen die in een leuk oud stadshart komt daar ook woont? Je kunt je toch wel voorstellen dat er ook mensen zijn die graag op een andere plek wonen dan in de binnenring van Amsterdam? Het is maar net wat je belangrijk vindt in je leefomgeving.

Mijn man en ik zijn ook eens achter een huis in hartje Amsterdam aangeweest maar dat is afgeketst omdat er te veel zaken niet overeen kwamen met onze woonwensen, daarom wonen we nu naar grote tevredenheid in een vinexwijk, in een stad met een oud centrum en vlakbij Amsterdam centrum, in beide komen we heel regelmatig.
iedere stad begint toch met het bouwen van huizen? en breid dat dan uit, dus je begint altijd met nieuwbouw, hoe je het went of keert, zo creeer je een stad/dorp.

zelf wonen wij in een vinex wijk, en het bevalt prima, zou niet in zo n vervallen oud pand willen wonen, met tocht gaten, muizen, verzakte muren en dies meer ellende van een 100 jaar oude zooi.

ieder zijn keuze denk ik maar
quote:Festen schreef op 14 februari 2010 @ 15:00:

iedere stad is ooit begonnen met een vinex gehalte, dus ik snap het niet zo goed wat er bedoeld word met geen hart hebben?!

grachten, mooie oude kerken, oude markten dat soort dingen. De oudheid van een stad, wat daar vroeger allemaal afspeelden. Bijvoorbeeld de Ossenmarkt, daar werden de koeien verhandeld, de Aardappelmarkt, oude pakhuizen aan de grachten

Heeft niets met een vinexwijk te maken.
quote:Vl43inder schreef op 14 februari 2010 @ 15:04:

[...]

Wat een raar idee heb jij van mensen die in vinexwijken wonen. Denk jij dat iedereen die in een leuk oud stadshart komt daar ook woont? Je kunt je toch wel voorstellen dat er ook mensen zijn die graag op een andere plek wonen dan in de binnenring van Amsterdam? Het is maar net wat je belangrijk vindt in je leefomgeving.

Ik dacht al dat 1 smiley achter mijn opmerking over Amsterdam wellicht niet genoeg was. Ik ben heel erg blij dat niet iedereen hier wil wonen, anders was het nog onbetaalbaarder.

Maar ik word wel altijd moe van het gezeur over Almere door mensen die zelf in een even afzichtelijke wijk wonen, alleen toevallig in een gemeente die iets langer dan 30 jaar bestaat, en dan hebben ze het idee dat dat oude centrum nog een soort gloed op hun afstraalt.

Als je in een lelijke buitenwijk van Amersfoort woont, woon je net zo lelijk als in een lelijke wijk in Almere, Heerhugowaard, Vlaardingen, Tilburg of Hoogeveen. En ik denk dat veel mensen in zo'n wijk misschien eens in de week/twee weken in het (mooie?) centrum van hun stad zijn, en de rest van de tijd in hun wijk doorbrengen.
quote:nut schreef op 14 februari 2010 @ 15:10:

[...]

grachten, mooie oude kerken, oude markten dat soort dingen. De oudheid van een stad, wat daar vroeger allemaal afspeelden. Bijvoorbeeld de Ossenmarkt, daar werden de koeien verhandeld, de Aardappelmarkt, oude pakhuizen aan de grachten

Heeft niets met een vinexwijk te maken.

Nee, maar wel alles met oude moeilijk te onderhouden huizen, parkeerproblemen, geen tuinen, etc.

Je hoeft er toch niet te wonen om van historische architectuur te genieten? Ik kan trouwens ook erg genieten van juist heel morderne architectuur.

En nu heb je het over een oud centrum van een stad versus een vinexwijk, maar meestal is daar toch ook nog wel veel tussen (daar waar je wel de nadelen en niet de voordelen van de stad hebt zeg maar). Het is toch maar voor heel weinigen weggelegd om in het echte oude centrum een echt fijn huis te bezitten, tja, voor degenen die dat wel hebben is het heel fijn, maar dat maakt alle anderen nog geen sneue lui.
IJburg of Nieuw Sloten is net zo lelijk als Almere (of net zo mooi als je er van houdt), het verschil is dat deze wijken vastliggen aan een oude stad. Nieuw Sloten ligt (in tijd) trouwens net zo ver van het centrum van Amsterdam af als een autoritje naar Almere.

Almere is nog geen 40 jaar oud en dat maakt dat het wat sfeerloos overkomt.

Ik heb er lang gewoond en vind dat je er prachtige plekken hebt maar die liggen dan weer niet in een centrum helaas. Dat zijn gewoon hele mooie woonwijken.

De stadsharten vind ik ook niet gezellig of sfeervol.

Maar goed, ik ging er wonen in 1977 en dat is inmiddels al zó lang geleden, ik heb die stad helemaal zien groeien tot wat 'ie nu is, mijn ouders wonen er nog steeds en hebben het er al 33 jaar ontzettend naar hun zin en wonen dan ook beeldschoon, in een soort boerderijtje.

Mensen die Almere zwaar afkeuren, hélemaal, kennen het vaak niet, in ieder geval niet zoals de inwoners dat doen.

Ik zou er ook niet willen wonen, in ieder geval niet meer, ik vind daar waar ik nu woon veel en veel mooier maar dat Almere helemaal geen mooie plekken heeft vind ik echt onzin.
Ach, na een scheiding moeten de meesten toch weer terug langs Start....u krijgt géén 20.00 euro. komt ineens het besef dat je huis en je buurt niet zaligmakend is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:delphicat schreef op 14 februari 2010 @ 15:11:

[...]

Ik dacht al dat 1 smiley achter mijn opmerking over Amsterdam wellicht niet genoeg was. Ik ben heel erg blij dat niet iedereen hier wil wonen, anders was het nog onbetaalbaarder.

Maar ik word wel altijd moe van het gezeur over Almere door mensen die zelf in een even afzichtelijke wijk wonen, alleen toevallig in een gemeente die iets langer dan 30 jaar bestaat, en dan hebben ze het idee dat dat oude centrum nog een soort gloed op hun afstraalt.

Ik krijg dat gevoel eerlijk gezegd alleen maar bij Amsterdammers. Zelfs als ze drie hoog achter in Bos en Lommer wonen dan nog teren ze op de pracht en praal van het rijksmuseum. Ik merk iets soortgelijks zelden bij mensen uit Dordrecht, Deventer of Den Bosch.

Als je in een lelijke buitenwijk van Amersfoort woont, woon je net zo lelijk als in een lelijke wijk in Almere, Heerhugowaard, Vlaardingen, Tilburg of Hoogeveen. En ik denk dat veel mensen in zo'n wijk misschien eens in de week/twee weken in het (mooie?) centrum van hun stad zijn, en de rest van de tijd in hun wijk doorbrengen.

Maar die mensen vinden hun buitenwijk denk ik helemaal niet zo lelijk, zij kijken er met heel andere ogen tegenaan namelijk, dat is voor hen hun thuis, de plek waar zij hun vrienden ontmoeten, de plek waar zij hun kinderen krijgen, etc.

En als ze het het mooie centrum maar eens in de twee weken zien, wat dan nog? Daar is toch niets mis mee?
Het nadeel van Almere vind ik persoonlijk is dat het een behoorlijk grote stad is met de bijbehorende problemen, mindere wijken, slechte bereikbaarheid met de auto (hoewel dat wel meevalt als je eenmaal ìn Almere bent) en gemiddeld genomen een beetje pauperbevolking, zonder dat daar de voordelen van steden van vergelijkbare grootte tegenover staan, zoals een levendig historisch stadshart, mensen die binding hebben met hun stad, een universiteit met het bijbehorende sociale leven.

Het enige voordeel van Almere is wel dat het ruim opgezet is met veel groen, en dat is heerlijk. Binnen no-time ben je op het water of in de polder.
een dagje in de binnenstad van bv Den Haag, prachtige stad met veel mooie oude panden met historische waarden, musea s , grachten, parken in de stad, vredespaleis, etc etc is geweldig, maar om er te wonen, neen bedankt, veels te druk, geen parkeerplekje te vinden, iedereen woont bekant op elkaars lip, drugs ellende en overlast van cafe s e uitgaansgelegenheden, ben blij dat ik dan terug ben in mijn vinex wijk
Is ook wel heel vervelend natuurlijk ; een parkeerplek voor de deur, een tuin met een schuur,om de zoveel straten een speeltuintje en een hondenuitlaatplek, in elke wijk een winkelcentrumpje waar je gratis parkeren kan en drie verschillende basisscholen in elke wijk; moet je toch niet aan denken?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven