Wat ik me afvraag...

14-02-2010 14:05 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
wat is er zo erg aan Almere?

Ik opende zojuist het topic: Ik wil nog niet dood gevonden worden in... en een van de eerste reacties was Almere en zo volgden er nog een paar.

Nu ben ik oprecht heel nieuwsgierig! Wat is er zo vreselijk aan? En zijn de mensen die nog niet dood gevonden willen worden er zelf wel eens geweest? En waarom per definitie Almere en niet Amstelveen of welke andere plaats in Nederland? Wat is het, dat Almere bij sommige mensen per definitie tegen Almere hebben? Ik vind dat nog al fascinerend.

Werktechnisch kom ik nog wel eens in Almere Buiten en ik zie weinig verschil met een gemiddelde andere stad in de randstad. Ik denk zelfs dat Almere over het algemeen meer groen heeft dan diverse andere steden.

Tot zover mijn hersenspinsels op zondagmiddag...
Overigens ben ik het wel met leo eens dat Almere prachtige wijken heeft met leuke architectuur. Dat geldt voor het jaren 70 hofje van mijn ouders waarbij je nog net niet een zitkuil standaard bij je woning opgeleverd kreeg, maar ook voor het nieuwe stadshart. De stad is ook niet per se lelijk, maar gewoon nog een beetje zielloos.

Eleonora, ik ben wel heel benieuwd waar jij hebt gewoond?
quote:Vl43inder schreef op 14 februari 2010 @ 15:22:

[...]

Maar die mensen vinden hun buitenwijk denk ik helemaal niet zo lelijk, zij kijken er met heel andere ogen tegenaan namelijk, dat is voor hen hun thuis, de plek waar zij hun vrienden ontmoeten, de plek waar zij hun kinderen krijgen, etc.

En als ze het het mooie centrum maar eens in de twee weken zien, wat dan nog? Daar is toch niets mis mee?

Nee, daar is helemaal niks mis mee. Totdat diezelfde mensen hun mond gaan opentrekken over Almere, want het verschil met hun eigen woonomgeving is waarschijnlijk niet zo groot.

Dat was mijn punt.
quote:Festen schreef op 14 februari 2010 @ 15:08:

iedere stad begint toch met het bouwen van huizen? en breid dat dan uit, dus je begint altijd met nieuwbouw, hoe je het went of keert, zo creeer je een stad/dorp.

Steden groeien normaal gesproken op een andere manier dan Vinexwijken.

Het begint vaak met een markt of plek van bedrijvigheid, daar komen wat huizen bij, wat wegen, een kerk, wat winkels. Er komt uitbreiding, er vestigt zich een nieuwe bedrijfstak, de bevolking groeit, etc etc.

Dat leidt tot een bepaalde evenwichtige bevolkingsopbouw ( zoveel jonge mensen, zoveel oude mensen), binding met de regio (mensen hebben er hun voorgeschiedenis, hun clubs, hun werk), en een bepaalde lokale identiteit (de mentaliteit, de voetbalclub etc).

Allemaal dingen die niet ontstaan, althans niet de eerste 50 jaar, in een stad die vanaf de tekentafel ineens is neergezet en die wordt volgestopt met 100% import.

Dat duurt gewoon een aantal decennia voordat zo'n stad een beetje een eigen gezicht krijgt.

Dat geldt voor een aantal andere plaatsen net zo goed (Lelystad bv) maar Almere heeft de naam gekregen. Almere is symbool geworden voor al die aspecten van een nieuwe stad die ik net noemde (en nog meer).
Almere valt onder " groeikern " http://nl.wikipedia.org/wiki/Groeikern

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vinex-locatie
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind Almere helemaal niet lelijk. De stad heeft nadelen en voordelen:

+:

Erg goed infrastructuurVeel nieuwbouw, dus qua woningen veel beter dan de meeste woningen die na WO II in elkaar 'geflanst' zijnRedelijk dicht bij de randstadToch goedkoop wonen-:Grond zakt weg waardoor je iedere 10 jaar de grond onder je huis moet opvullenOmdat het zo goedkoop is gaan er veel mensen wonen die toch sociaal van lagere klasse zijn (lager geschoold, lager inkomen). Dit bedoel ik overigens absoluut niet denigrerend, maar je ziet het wel in het straatbeeld.Ik denk dat het grootste kwaad van Almere puur in het imago zit. Een aantal mensen vinden dat echt en het woordje spreidt als vuur. Iedereen vindt Almere heel slecht, maar ik denk dat heel veel mensen er te weinig van af weten om daar echt een eerlijk oordeel over te kunnen geven.
quote:CoffeePot schreef op 14 februari 2010 @ 15:27:

Eleonora, ik ben wel heel benieuwd waar jij hebt gewoond?

Op de Werven in Haven, in het Centrum in Stad en in Seizoenenbuurt in Buiten.

Mijn ouders hebben altijd in Haven gewoon en wonen nu heel beeldig in de Meenten.

En jij?
quote:delphicat schreef op 14 februari 2010 @ 15:28:

[...]

Nee, daar is helemaal niks mis mee. Totdat diezelfde mensen hun mond gaan opentrekken over Almere, want het verschil met hun eigen woonomgeving is waarschijnlijk niet zo groot.

Dat was mijn punt.

Ben ik het mee eens.

Het is niet voor een ieder weggelegd om aan de grachtengordel van welke oude mooie stad dan ook te wonen. Die trekken dan naar vinex wijken en dan tóch afgeven op Almere.
Meenten en werven Leo, toevallig
...
Almere heeft zijn naam tegen, maar is helemaal zo slecht nog niet. Het heeft de voorzieningen van een stad en toch veel groen. Het heeft alleen geen oude gebouwen in het centrum. Ja, da's jammer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven