Wat is dat met vrouwen en roze?

04-05-2017 09:08 213 berichten
Ik ben een vrouw en ik vind roze werkelijk de lelijkste kleur die er is (op de voet gevolgd door zalmkleurig en oranje). Ik had altijd het idee dat ik hier lang niet de enige in was, maar af en toe...



Bij mijn sportschool wordt boksen voor vrouwen aangeboden. Hoe het heet? Pink boxing. Nu heb ik mijn eigen zwarte handschoenen, gelukkig, maar als je zelf (nog) geen handschoenen wilt aanschaffen mag je handschoenen van de sportschool gebruiken, die, jawel, roze zijn.

Gisteren zag ik in het plaatselijke suffertje een advertentie voor een of andere hardloopwedstrijd voor vrouwen. Jaja, Utrecht kleurt roze! Hoe het heet? Pink running (of zoiets). Nou zag ik later dat dat te maken heeft met Pink Ribbon, dus snap ik de link met roze. Maar Pink Ribbon is eigenlijk weer net zoiets: het gaat om een ziekte die vooral vrouwen treft, we maken het roze!



Wat is dat toch met vrouwen en roze? Dat veel kleine meisjes gek zijn op roze en prinsesjes en zo, nou ja oké. Maar daar groei je op een gegeven moment toch overheen? Toch is het vrijwel onmogelijk om bijvoorbeeld sportkleding en -schoenen te kopen waar geen roze (of zalm of zo) in zit. Het lijkt wel alsof zélfs als je iets 'stoers' doet je toch nog je meisjesachtigheid moet benadrukken. En zo gauw iets 'roze' of 'pink' in de naam heeft kun je er vanuit gaan dat het voor vrouwen is.



Wat ik met dit topic wil? Geen idee. Het is natuurlijk gewoon Eerste Wereld-problematiek. Maar soms raak ik er een beetje van gefrustreerd. Vind ik eindelijk een goed neutraal trainingsjack, is de rits weer roze. Grrr.
Ach, al dat roze op de sportschool is gewoon commercie, nadoeneritus. Het grappige is dat het rond 1920 precies andersom was. Toen vond men blauw geschikt voor meisjesbaby's, want een zachte kleur. En roze voor jongensbaby's, want meer uitgesproken.

Later was het een tijdje taboe voor mannen om roze te dragen, totdat de roze mannenblouse weer in trek kwam.

Allemaal opgelegde commercie dus.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk roze.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 04 mei 2017 @ 09:19:

Ik heb ook niets met roze. De enige periode dat ik het ineens een mooie kleur vond was tijdens de zwangerschap van mijn dochter. Zelfs voordat we wisten dat we een meisje kregen had ik ineens een enorme liefde voor roze en schafte ik alleen maar roze kleding aan voor mezelf. (en die kleur staat me niet eens!)



Wel weet ik nog dat ik op de kleuterschool zat. De juf ging de kring af met de vraag wat iedereens lievelingskleur was. De jongetjes antwoordden allemaal "rood" of "geel" en de meisjes zeiden stuk voor stuk "roze". Totdat ze bij mij kwam! "Donkerblauw" antwoordde ik vol overtuiging. Juf was stomverbaasd en zei dat dat niet kon (echt), maar ik hield voet bij stuk. Bij het ophalen heeft ze nog mijn moeder aangesproken en uitte ze haar zorgen. Ging alles wel goed met kleuter MejuffrouwMuis? Waarom had ze "donkerblauw" gezegd? Meisjes houden van roze!



Maar goed, mijn moeder vond het wel grappig. Tot op de dag van vandaag is donkerblauw nog steeds mijn favoriete kleur en vind ik roze alleen leuk in de kamer van mijn dochter. (die dus wel heel erg van roze houdt)



Overigens vind ik roze een infantiele kleur. Vooral dat Disney-prinsessen-roze vind ik spuuglelijk. Hardroze vind ik ook niets.Herkenbaar alleen is het bij mij een nichtje van 8 die niet snapt dat ik niet van roze hou. Want ik ben toch ook een meisje? En álle meisjes houden van roze!! Eh, nou, nee.
The owls are not what they seem
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 04 mei 2017 @ 09:23:

[...]





Mijn kleuterdochter ook! Goed, ze heeft roze balletschoentjes, maar ze moest en zou een zwart pakje. Het staat haar enig, maar de opmerkingen van andere ouders (moeders) zijn vrij apart. Zo zijn er een paar die het nooit goed zouden vinden als hun dochter in een zwart pakje danst, anderen vinden het geen kleur voor kleuters en de algehele vraag is waarom ik geen roze pakje voor haar heb gekocht. Het antwoord is even simpel als eenvoudig: dochter wilde zwart en voelt zichzelf ontzettend mooi in haar zwarte tutu. Dit vind ik wel heel aparte reacties hoor. Bij ons plenty meiden die niet in roze lopen. Het is gewoon helemaal geen 'ding' in onze omgeving.
Er is veel roze, maar het is ook prima te omzeilen. Ik barst van de zwarte en grijze sportkleding. Inclusief zwart met donkergrijze hardloopschoenen, zwarte sportsokjes en zwart sportondergoed. Oké, ik heb er wel wat roze accenten tussen zitten, omdat ik het wel leuk vind, maar het hoeft niet. Als ik wil, kan ik sporten compleet in het zwart. Tip: H&M.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 04 mei 2017 @ 09:19:

Ik heb ook niets met roze. De enige periode dat ik het ineens een mooie kleur vond was tijdens de zwangerschap van mijn dochter. Zelfs voordat we wisten dat we een meisje kregen had ik ineens een enorme liefde voor roze en schafte ik alleen maar roze kleding aan voor mezelf. (en die kleur staat me niet eens!)



Wel weet ik nog dat ik op de kleuterschool zat. De juf ging de kring af met de vraag wat iedereens lievelingskleur was. De jongetjes antwoordden allemaal "rood" of "geel" en de meisjes zeiden stuk voor stuk "roze". Totdat ze bij mij kwam! "Donkerblauw" antwoordde ik vol overtuiging. Juf was stomverbaasd en zei dat dat niet kon (echt), maar ik hield voet bij stuk. Bij het ophalen heeft ze nog mijn moeder aangesproken en uitte ze haar zorgen. Ging alles wel goed met kleuter MejuffrouwMuis? Waarom had ze "donkerblauw" gezegd? Meisjes houden van roze!



Maar goed, mijn moeder vond het wel grappig. Tot op de dag van vandaag is donkerblauw nog steeds mijn favoriete kleur en vind ik roze alleen leuk in de kamer van mijn dochter. (die dus wel heel erg van roze houdt)



Mijn favo kleur is ook donkerblauw, en ook altijd al geweest. Kan me niet herinneren dat dat raar werd gevonden, gelukkig.



quote:Overigens vind ik roze een infantiele kleur. Vooral dat Disney-prinsessen-roze vind ik spuuglelijk. Hardroze vind ik ook niets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 04 mei 2017 @ 09:19:

Ik heb ook niets met roze. De enige periode dat ik het ineens een mooie kleur vond was tijdens de zwangerschap van mijn dochter. Zelfs voordat we wisten dat we een meisje kregen had ik ineens een enorme liefde voor roze en schafte ik alleen maar roze kleding aan voor mezelf. (en die kleur staat me niet eens!)



Wel weet ik nog dat ik op de kleuterschool zat. De juf ging de kring af met de vraag wat iedereens lievelingskleur was. De jongetjes antwoordden allemaal "rood" of "geel" en de meisjes zeiden stuk voor stuk "roze". Totdat ze bij mij kwam! "Donkerblauw" antwoordde ik vol overtuiging. Juf was stomverbaasd en zei dat dat niet kon (echt), maar ik hield voet bij stuk. Bij het ophalen heeft ze nog mijn moeder aangesproken en uitte ze haar zorgen. Ging alles wel goed met kleuter MejuffrouwMuis? Waarom had ze "donkerblauw" gezegd? Meisjes houden van roze!



Maar goed, mijn moeder vond het wel grappig. Tot op de dag van vandaag is donkerblauw nog steeds mijn favoriete kleur en vind ik roze alleen leuk in de kamer van mijn dochter. (die dus wel heel erg van roze houdt)



Overigens vind ik roze een infantiele kleur. Vooral dat Disney-prinsessen-roze vind ik spuuglelijk. Hardroze vind ik ook niets.



Op zich wel bijzonder, want zo'n 100 jaar terug was roze een kleur voor jongetjes. Dat zoiets zo snel verandert, is toch bizar. Dat zelfs je moeder erop aangesproken moet worden, nog vreemder.



Mijn zoon, en vele andere jongetjes van 3, vond roze ge-wél-dig. En ook al had hij een oudere zus, veel roze was er niet in huis (ik houd er niet van)



Misschien verandert het ooit nog weer. Mijn grootste probleem met sportkleding is dat het er zelden van katoen is. Gelukkig is het dan niet roze.
Later is nu
quote:humanista schreef op 04 mei 2017 @ 09:21:

Ik vind dat je gelijk hebt. Vrouwen zijn geen meisjes meer die met roze geassocieerd willen worden. Alsof we nog niet volwassen zijn en altijd dat schattige lieve meisje blijven.Als meisje had ik juist helemaal niks met roze. Nu vind ik het wel mooi, niet dat babyroze, maar wel fel roze. En ik ben toch echt niet schattig hoor
Alle reacties Link kopieren
Er zijn in mijn woonkamer 2 dingen roze. Het truitje op een schoolfoto van dochterlief toen ze vier was, en een paar tulpen die een vaas delen met rood en geel.



In mijn kast vind je twee (oud)roze blouses. Voor de rest helemaal niks in roze, ook mijn sportkleding niet.

En de badkamer voorziet weliswaar in één fles roze douchespul, maar al het andere heeft allerlei kleurtjes behalve roze.



Dus ik ben het niet met je eens. De boxhandschoenen in de sportschool? Nouja, ik denk dat het er voornamelijk om gaat dat ze herkenbaar zijn als sportschoolhandschoenen zodat ze niet zomaar meegenomen worden. Persoonlijk vind ik bowlingbaanschoenen véél erger
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Roze overheerst helemaal niet. Dan kom je gewoon in de verkeerde kledingwinkels. Bij de meeste winkels waar ik kom zijn er vooral andere kleuren
Alle reacties Link kopieren
Het is waarschijnlijk iets (westers) biologisch; roze lippen, roze wangen, roze kleurende binnenkant van de oogleden, roze-achtige schaamlippen: roze staat voor gezondheid en vruchtbaarheid. Gok ik tenminste. Dit wordt van rood vaak gezegd, maar in werkelijkheid is een gezond blozende wang vaak rozerood in plaats van knalrood.



Zomaar een theorietje hoor, die wellicht iets verklaart van die voorkeur. Verder ben ik het compleet met TO eens en bezoek ik blijkbaar ook vaak de winkels waarin roze voor vrouwen hoogtij viert. Al merk ik dat door het aanbod (veel roze) ook de kleur roze langzaam mijn leven binnensluipt. En ik begin het iets minder vreselijk te vinden. Al vind ik het nog steeds wel jammer dát het aanbod grotendeels roze is.
quote:humanista schreef op 04 mei 2017 @ 09:21:

Ik vind dat je gelijk hebt. Vrouwen zijn geen meisjes meer die met roze geassocieerd willen worden. Alsof we nog niet volwassen zijn en altijd dat schattige lieve meisje blijven.



Daar zeg je wat. Er zijn genoeg vrouwen die het hulpeloze kindvrouwtje spelen als het op bijvoorbeeld een fietsband oppompen aankomt. Vreselijk! Ook krijg ik galbulten als volwassen vrouwen zeggen dat ze een echt "meisje-meisje" zijn.



Meisje-meisje vind ik een kotsterm. Waarom zou een volwassen vrouw zichzelf een meisje-meisje noemen? Of een klein meisje een "meisje-meisje" noemen? Ik heb nog nooit een volwassen vent zichzelf een "jongetje-jongetje" horen noemen of over een klein knulletje "Ja, hij is echt een jongetje-jongetje" zeggen.



Kleine kinderen zijn schattig. Konijntjes zijn schattig. Volwassenen zijn nooit schattig!
Alle reacties Link kopieren
Roze zie je inderdaad veel terug in sportkleding voor volwassen vrouwen. Als je er niet van houdt, kan ik me je irritatie voorstellen.



Zelf hou ik erg van roze, niet dat harde 'kinder'roze, maar van oudroze, cyclaamroze, gedempt roze, dieprozerood, etc... Ik vind het een vrolijke, warme kleur.
quote:Ceylon schreef op 04 mei 2017 @ 09:27:



Dus ik ben het niet met je eens. De boxhandschoenen in de sportschool? Nouja, ik denk dat het er voornamelijk om gaat dat ze herkenbaar zijn als sportschoolhandschoenen zodat ze niet zomaar meegenomen worden. Persoonlijk vind ik bowlingbaanschoenen véél erger De bokshandschoenen voor mannen zijn wel gewoon zwart....
Alle reacties Link kopieren
quote:humanista schreef op 04 mei 2017 @ 09:21:

Ik vind dat je gelijk hebt. Vrouwen zijn geen meisjes meer die met roze geassocieerd willen worden. Alsof we nog niet volwassen zijn en altijd dat schattige lieve meisje blijven.



Dus meisjes mogen roze wel een mooie kleur vinden, maar volwassen vrouwen niet? Blauw = stoer = jongen, dat mag dan weer niet (volgens jouw volgende post) maar roze = meisjes = dus niets voor volwassen vrouwen, dat is normaal?

Laat iedereen gewoon z'n eigen favoriete kleur hebben, ongeacht meisje/vrouw of jongen/man. (en volwassen mannen hebben dan wel weer vaak een roze overhemd, dat kan dan weer wel.. bezopen gedoe)
Later is nu
quote:humanista schreef op 04 mei 2017 @ 09:21:

Ik vind dat je gelijk hebt. Vrouwen zijn geen meisjes meer die met roze geassocieerd willen worden. Alsof we nog niet volwassen zijn en altijd dat schattige lieve meisje blijven.Dit is toch maar net hoe je jezelf hierin ziet? Ik vind mezelf geen schattig, lief meisje en zo kom ik ook echt niet over. Ook niet met een roze trui aan. Ik heb veel roze en vind het me goed staan. Maar dat maakt me niet ineens lief en schattig. Ik wordt graag geassocieerd met roze. Het is mijn favo kleur en hoort bij me. Maar het veranderd niets aan de vrouw die ik ben.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 04 mei 2017 @ 09:28:

[...]





Daar zeg je wat. Er zijn genoeg vrouwen die het hulpeloze kindvrouwtje spelen als het op bijvoorbeeld een fietsband oppompen aankomt. Vreselijk! Ook krijg ik galbulten als volwassen vrouwen zeggen dat ze een echt "meisje-meisje" zijn.



Meisje-meisje vind ik een kotsterm. Waarom zou een volwassen vrouw zichzelf een meisje-meisje noemen? Of een klein meisje een "meisje-meisje" noemen? Ik heb nog nooit een volwassen vent zichzelf een "jongetje-jongetje" horen noemen of over een klein knulletje "Ja, hij is echt een jongetje-jongetje" zeggen.



Kleine kinderen zijn schattig. Konijntjes zijn schattig. Volwassenen zijn nooit schattig!



Da's een waarheid als een koe!



Maar toch ook weer: ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen dat ze een 'meisje-meisje' is. Blijkbaar verkeren wij in totaal verschillende omgevingen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Whomi schreef op 04 mei 2017 @ 09:28:

[...]



Dit is toch maar net hoe je jezelf hierin ziet? Ik vind mezelf geen schattig, lief meisje en zo kom ik ook echt niet over. Ook niet met een roze trui aan. Ik heb veel roze en vind het me goed staan. Maar dat maakt me niet ineens lief en schattig. Ik wordt graag geassocieerd met roze. Het is mijn favo kleur en hoort bij me. Maar het veranderd niets aan de vrouw die ik ben.Maar wel in de ogen van anderen.
quote:humanista schreef op 04 mei 2017 @ 09:31:

[...]





Maar wel in de ogen van anderen.Als ik een stoere meid zie, zie ik een stoere meid. Ook als ze iets roze aan heeft. Dus nee, niet alle anderen associëren roze met schattig.
quote:nelicquele schreef op 04 mei 2017 @ 09:28:

[...]





De bokshandschoenen voor mannen zijn wel gewoon zwart....Maar dan is roze voor de vrouwen toch juist handig? Weet je meteen welke voor de vrouwen zijn.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 04 mei 2017 @ 09:28:

[...]





Kleine kinderen zijn schattig. Konijntjes zijn schattig. Volwassenen zijn nooit schattig!Ik vind mijn vriend vaak heel schattig hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whomi schreef op 04 mei 2017 @ 09:28:

[...]



Dit is toch maar net hoe je jezelf hierin ziet? Ik vind mezelf geen schattig, lief meisje en zo kom ik ook echt niet over. Ook niet met een roze trui aan. Ik heb veel roze en vind het me goed staan. Maar dat maakt me niet ineens lief en schattig. Ik wordt graag geassocieerd met roze. Het is mijn favo kleur en hoort bij me. Maar het veranderd niets aan de vrouw die ik ben.Ik ken een vrouw die bij haar favoriete hobby een roze helm draagt. Haar hobby wordt vooral geassocieerd met mannen, zo'n roze helm valt dan wel lekker op. Verder loopt ze dan in stevige schoen en kleding, want ja.. waar een helm verplicht is, loop je niet in een roze jurkje. Maar zij vindt roze mooi. Ondanks haar 'mannen'-hobby.
Later is nu
quote:humanista schreef op 04 mei 2017 @ 09:31:

[...]





Maar wel in de ogen van anderen.In die van jou misschien. Maar ik heb nog nooit iemand gehad die me anders behandelde, omdat ik roze aan had. Dus ik herken echt totaal niet wat je zegt.
quote:Whomi schreef op 04 mei 2017 @ 09:32:

[...]



Maar dan is roze voor de vrouwen toch juist handig? Weet je meteen welke voor de vrouwen zijn.Nou, je kijkt altijd naar de maat. Er zijn een stuk of 6 verschillende maten/gewichten, de kleinste twee voor vrouwen, de grootste voor mannen. Dus je moet tóch eerst kijken voor je wat aantrekt. Bovendien zouden met die theorie de mannenhandschoenen ook roze kunnen zijn, en die voor vrouwen blauw of paars of rood of elke willekeurige andere kleur. Maar nee. Mannen krijgen zwart, vrouwen het lieflijke roze. Want het is niet eens felroze hè, nee zo'n zachtroze kleurtje.
Ik bedenk me net dat ik twee roze dingen heb!



Een vloerkleed in oudroze. Ik vind 'm prachtig staan bij de bruine leren stoel en zwarte kasten. Ook heb ik een oudroze zijden blouse die ik graag op een donkergroene rok draag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven