Wat is dat met vrouwen en roze?

04-05-2017 09:08 213 berichten
Ik ben een vrouw en ik vind roze werkelijk de lelijkste kleur die er is (op de voet gevolgd door zalmkleurig en oranje). Ik had altijd het idee dat ik hier lang niet de enige in was, maar af en toe...



Bij mijn sportschool wordt boksen voor vrouwen aangeboden. Hoe het heet? Pink boxing. Nu heb ik mijn eigen zwarte handschoenen, gelukkig, maar als je zelf (nog) geen handschoenen wilt aanschaffen mag je handschoenen van de sportschool gebruiken, die, jawel, roze zijn.

Gisteren zag ik in het plaatselijke suffertje een advertentie voor een of andere hardloopwedstrijd voor vrouwen. Jaja, Utrecht kleurt roze! Hoe het heet? Pink running (of zoiets). Nou zag ik later dat dat te maken heeft met Pink Ribbon, dus snap ik de link met roze. Maar Pink Ribbon is eigenlijk weer net zoiets: het gaat om een ziekte die vooral vrouwen treft, we maken het roze!



Wat is dat toch met vrouwen en roze? Dat veel kleine meisjes gek zijn op roze en prinsesjes en zo, nou ja oké. Maar daar groei je op een gegeven moment toch overheen? Toch is het vrijwel onmogelijk om bijvoorbeeld sportkleding en -schoenen te kopen waar geen roze (of zalm of zo) in zit. Het lijkt wel alsof zélfs als je iets 'stoers' doet je toch nog je meisjesachtigheid moet benadrukken. En zo gauw iets 'roze' of 'pink' in de naam heeft kun je er vanuit gaan dat het voor vrouwen is.



Wat ik met dit topic wil? Geen idee. Het is natuurlijk gewoon Eerste Wereld-problematiek. Maar soms raak ik er een beetje van gefrustreerd. Vind ik eindelijk een goed neutraal trainingsjack, is de rits weer roze. Grrr.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 04 mei 2017 @ 09:28:

[...]





Dus meisjes mogen roze wel een mooie kleur vinden, maar volwassen vrouwen niet? Blauw = stoer = jongen, dat mag dan weer niet (volgens jouw volgende post) maar roze = meisjes = dus niets voor volwassen vrouwen, dat is normaal?

Laat iedereen gewoon z'n eigen favoriete kleur hebben, ongeacht meisje/vrouw of jongen/man. (en volwassen mannen hebben dan wel weer vaak een roze overhemd, dat kan dan weer wel.. bezopen gedoe)Wat een debiele onzinnige reactie op mijn post, zeg. Van mij mag iedereen alles!
humanista wijzigde dit bericht op 04-05-2017 09:36
Reden: sorry, beetje bot
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Whomi schreef op 04 mei 2017 @ 09:34:

[...]



In die van jou misschien. Maar ik heb nog nooit iemand gehad die me anders behandelde, omdat ik roze aan had. Dus ik herken echt totaal niet wat je zegt.Nee, zo werkt het ook niet, maar laat maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht gisteren precies hetzelfde! Sport zelf graag, maar wanneer ik dan een affiche voor een of andere Lady Run zie hangen, denk ik: "Welke zichzelf respecterende vrouw gaat nou massaal in roze jasjes lopen rennen?"



Niet belediging bedoeld overigens, ik vind roze op zich een prima kleur. Ga er vooral in sporten als het je goed staat. Maar ik begrijp het massale ervan niet. Dan heb ik al direct geen zin meer om mee te doen.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
.
anoniem_233251 wijzigde dit bericht op 04-05-2017 09:36
Reden: foutje
% gewijzigd
quote:humanista schreef op 04 mei 2017 @ 09:35:

[...]





Nee, zo werkt het ook niet, maar laat maar.Je krijgt je gelijk niet, dus laat maar? Ik volg je echt totaal niet. Je zegt zelf dat anderen anders naar vrouwen kijken die roze dragen. Maar ik merk daar, als roze dragende vrouw, niets van. Dus wat bedoel je dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Whomi schreef op 04 mei 2017 @ 09:37:

[...]



Je krijgt je gelijk niet, dus laat maar? Ik volg je echt totaal niet. Je zegt zelf dat anderen anders naar vrouwen kijken die roze dragen. Maar ik merk daar, als roze dragende vrouw, niets van. Dus wat bedoel je dan?Ik hoef mijn gelijk ook niet, daarom zeg ik laat maar.
Alle reacties Link kopieren
Kleurgeschiedenis

Vóór 1940 was er nog geen kleur 'vastgesteld' voor meisjes en jongens. Geslachtsspecifieke kleding was er toen nog niet; kinderen en baby's droegen vooral dezelfde kleuren. In eerste instantie was blauw voor meisjes en roze voor jongens. Roze was kordaat, en een sterke kleur. Blauw was juist delicaat en dat zou beter passen bij meisjes. Er was zelfs nog een andere optie toentertijd: blauw voor baby's met blauwe ogen en roze voor baby's met bruine ogen. Als je erover nadenkt, zou dat ook logischer zijn: kleuren moeten passen bij het uiterlijk en niet bij een geslacht. In Frankrijk hanteerde men het kleurensysteem het meest. De rest van de wereld wist niet precies welke kleuren nu voor welk geslacht waren.



Het vastleggen van de kleuren

In 1940 legden Amerikaanse fabrikanten dan toch twee kleuren vast: roze voor meisjes en blauw voor jongens. Hiermee gingen ze aan de slag voor een lijn genderafhankelijke kleding. Later zouden ook speelgoed en gebruiksvoorwerpen volgen. Uiteindelijk is roze dus voor meisjes omdat fabrikanten dat ooit hebben bedacht. Het heeft met biologische voorkeur niets te maken. Natuurlijk zijn er vrouwen en meisjes die roze als lievelingskleur hebben, maar omdat onze cultuur zo pro-roze voor meisjes is, is het de vraag of de voorkeur biologisch is. Uit diverse onderzoeken blijkt dat maar een klein percentage van de vrouwen roze als lievelingskleur heeft (onder de 5%), en dat ouderen (zowel mannen als vrouwen) roze meer gaan waarderen. Groepen konden roze vaak niet als kleur onderscheiden van mauve.
In sportkleding zie je inderdaad veel rose. En dan echt knalrose ook nog. Ik heb er niet zoveel mee met deze kleur. Maar rose rozen vindt ik weer super.
Alle reacties Link kopieren
quote:humanista schreef op 04 mei 2017 @ 09:34:

[...]





Wat een debiele onzinnige reactie op mijn post, zeg. Van mij mag iedereen alles!Oh.. debiel onzinnig nog wel. Ik borduur verder op wat jij zegt: stom dat blauw voor meisjes stoer is. Maar waarom is roze voor een volwassen vrouw dan meisjesachtig? Leg me dat eens uit? Omdat dat tóch de associatie is? Ook bij jou? En roze voor een jongetje is....??



Van jou mag iedereen alles, maar roze voor een vrouw, daar krijg jij spontaan de reactie 'grow up' bij.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 04 mei 2017 @ 09:19:

Ik heb ook niets met roze. De enige periode dat ik het ineens een mooie kleur vond was tijdens de zwangerschap van mijn dochter. Zelfs voordat we wisten dat we een meisje kregen had ik ineens een enorme liefde voor roze en schafte ik alleen maar roze kleding aan voor mezelf. (en die kleur staat me niet eens!)



Wel weet ik nog dat ik op de kleuterschool zat. De juf ging de kring af met de vraag wat iedereens lievelingskleur was. De jongetjes antwoordden allemaal "rood" of "geel" en de meisjes zeiden stuk voor stuk "roze". Totdat ze bij mij kwam! "Donkerblauw" antwoordde ik vol overtuiging. Juf was stomverbaasd en zei dat dat niet kon (echt), maar ik hield voet bij stuk. Bij het ophalen heeft ze nog mijn moeder aangesproken en uitte ze haar zorgen. Ging alles wel goed met kleuter MejuffrouwMuis? Waarom had ze "donkerblauw" gezegd? Meisjes houden van roze!



Maar goed, mijn moeder vond het wel grappig. Tot op de dag van vandaag is donkerblauw nog steeds mijn favoriete kleur en vind ik roze alleen leuk in de kamer van mijn dochter. (die dus wel heel erg van roze houdt)



Overigens vind ik roze een infantiele kleur. Vooral dat Disney-prinsessen-roze vind ik spuuglelijk. Hardroze vind ik ook niets.





wat een onzin van die kleuterjuf waarschijnlijk het type dat haar dochter ook altijd in roze hijst omdat het een ''meisjes'' kleur is.

kennis van mij is ook dol op roze, dus toen ze een dochter kreeg ging ze helemaal los



ik ben ook dol op blauw btw, voornamelijk lichtblauw heb niks tegen roze vind het alleen dat sommige vrouwen het hun dochters wel errug opdringen
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
quote:ecam2015 schreef op 04 mei 2017 @ 09:41:

Kleurgeschiedenis

Vóór 1940 was er nog geen kleur 'vastgesteld' voor meisjes en jongens. Geslachtsspecifieke kleding was er toen nog niet; kinderen en baby's droegen vooral dezelfde kleuren. In eerste instantie was blauw voor meisjes en roze voor jongens. Roze was kordaat, en een sterke kleur. Blauw was juist delicaat en dat zou beter passen bij meisjes. Er was zelfs nog een andere optie toentertijd: blauw voor baby's met blauwe ogen en roze voor baby's met bruine ogen. Als je erover nadenkt, zou dat ook logischer zijn: kleuren moeten passen bij het uiterlijk en niet bij een geslacht. In Frankrijk hanteerde men het kleurensysteem het meest. De rest van de wereld wist niet precies welke kleuren nu voor welk geslacht waren.



Het vastleggen van de kleuren

In 1940 legden Amerikaanse fabrikanten dan toch twee kleuren vast: roze voor meisjes en blauw voor jongens. Hiermee gingen ze aan de slag voor een lijn genderafhankelijke kleding. Later zouden ook speelgoed en gebruiksvoorwerpen volgen. Uiteindelijk is roze dus voor meisjes omdat fabrikanten dat ooit hebben bedacht. Het heeft met biologische voorkeur niets te maken. Natuurlijk zijn er vrouwen en meisjes die roze als lievelingskleur hebben, maar omdat onze cultuur zo pro-roze voor meisjes is, is het de vraag of de voorkeur biologisch is. Uit diverse onderzoeken blijkt dat maar een klein percentage van de vrouwen roze als lievelingskleur heeft (onder de 5%), en dat ouderen (zowel mannen als vrouwen) roze meer gaan waarderen. Groepen konden roze vaak niet als kleur onderscheiden van mauve.En als jongetjes roze als lievelingskleur hebben, wordt dat vaak ontmoedigd. Ja, ook door mij. Van mij mocht zoon best een roze kamer, maar ik was bang dat hij daar later door vriendjes mee gepest zou worden. We hebben voor een neutralere kleur gekozen.
Later is nu
Ik vind roze geen mooie kleur maar niets was zo grappig toen mannen besloten dat roze ook hun stond. Grappig omdat roze ook vrouwen vaak slecht staat.
@ Dreamer: Nou, bij sommige vrouwen staat roze echt wel mooi, dat ontken ik niet, en in die situaties snap ik dat er soms voor roze wordt gekozen. Maar vaak is het toch omdat het nu eenmaal voor vrouwen is. Net als die bokshandschoenen waar ik het over had. Dan denk ik inderdaad ook: grow up. Zijn we zulke kleine prinsesjes dat we zélfs als we met bokshandschoenen op elkaar inmeppen nog massaal roze moeten dragen? Pfff.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook grappig is, is dat er al verschillende keren aangegeven is, dat zo'n 100 jaar terug roze juist een kleur voor jongetjes was. En toch wordt hier dan weer gezegd dat mannen 'ook' roze willen dragen. Dat meisjes nou eenmaal van roze houden, enz.



Ik had vroeger op school juist heel weinig meisjes in de klas die roze droegen. Volgens mij is dat de laatste jaren veel meer commercieel geworden. Net als dat alle mannen-vrouwen dingen meer gepolariseerd lijken dan 40 jaar terug.
Later is nu
quote:humanista schreef op 04 mei 2017 @ 09:39:

[...]





Ik hoef mijn gelijk ook niet, daarom zeg ik laat maar.Leg het dan uit wat je precies bedoeld. Ik snap je gewoon niet. Dan "laat maar" zeggen komt op mij over alsof je zelf ook niet weet wat je nou eigenlijk wil zeggen.
quote:Geronimo2 schreef op 04 mei 2017 @ 09:46:

Ik vind roze geen mooie kleur maar niets was zo grappig toen mannen besloten dat roze ook hun stond. Grappig omdat roze ook vrouwen vaak slecht staat.Het staat mijn man en zoon ook beter dan mij, klopt.
Ik vind het jammer dat het op die wijze wordt gepromoot, speciaal voor vrouwen. Ik sport al mijn hele leven samen met jongens/mannen en dat is altijd prima gegaan. Ik hoef geen speciale behandeling, geen speciale sportclub of hardloopwedstrijd, alleen maar omdat ik een vrouw ben. Waarom alles zo van elkaar scheiden? We zijn allemaal mensen die een bepaalde sport leuk vinden en dat kunnen we toch prima samen doen? Het is ook niet zo dat het niveau nu zo verschillend is onder amateurs. Ik ken mannen die rustiger rennen dan ik en mannen die sneller rennen. Al met al zullen er net even meer snelle mannelijke hardlopers zijn, maar dat is niet zo in het oog springend, dat speciale evenementen nodig zijn.



Persoonlijk voel ik me altijd wat voor schut gezet als zo'n evenement helemaal in het roze is. Ik ben dan wel een vrouw, maar dat betekent niet dat ik per definitie alles leuk vindt dat roze. En ik hoef ook geen 'goodie bag' met een luchtverfrisser in de geur 'rozenblaadjes' en ook geen make-up na een race. Ik doe dan ook niet meer mee met dergelijke seksistische toernooien. Ook omdat ik het jammer vindt, dat mijn mannelijke ploeggenootjes worden buitengesloten van dergelijke evenementen en we dus niet samen kunnen gaan.
Rouge, ik zie op school inderdaad meisjes van top tot teen in het roze lopen. Vaak hebben ze ook een ingewikkelde vlecht in hun haar.



Mijn dochter heeft, op roze Pip-behang in haar kamer na, weinig roze. In haar kast heeft ze een zacht roze t-shirtje met roosjes en een oudroze broek. Dat is het. Zachtgeel en creme staan haar beter! (en donkerblauw, maar dat is mijn voorkeur.)
Alle reacties Link kopieren
quote:nelicquele schreef op 04 mei 2017 @ 09:47:

@ Dreamer: Nou, bij sommige vrouwen staat roze echt wel mooi, dat ontken ik niet, en in die situaties snap ik dat er soms voor roze wordt gekozen. Maar vaak is het toch omdat het nu eenmaal voor vrouwen is. Net als die bokshandschoenen waar ik het over had. Dan denk ik inderdaad ook: grow up. Zijn we zulke kleine prinsesjes dat we zélfs als we met bokshandschoenen op elkaar inmeppen nog massaal roze moeten dragen? Pfff.



Maar zoals er mensen zijn, die blauw, groen of rood mooi vinden, zijn er ook mensen die van roze houden. En die veroordeel jij dan daarom? Ineens mogen ze hun lievelingskleur niet dragen, want 'dat is nou eenmaal voor meisjes/vrouwen'? En mannen zullen het ook een mooie kleur kunnen vinden, maar hebben minder keuze qua roze outfit. Misschien is dat een gat in de markt



Dat van die bokshandschoenen snap pik ook niet, misschien om het vooroordeel te volgen, dat dit een kleur voor vrouwen is, en boksen daardoor wat 'vrouwelijker' wordt en je dus meer vrouwen aantrekt. Maar zolang vrouwen elkaar er op gaan veroordelen, dat de ander roze draagt, houdt je die oordelen dus ook in stand. Mag je ineens géén roze dragen, omdat dat vrouwelijk is en je jezelf in een hoekje duwt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 04 mei 2017 @ 09:28:

[...]





Dus meisjes mogen roze wel een mooie kleur vinden, maar volwassen vrouwen niet? Blauw = stoer = jongen, dat mag dan weer niet (volgens jouw volgende post) maar roze = meisjes = dus niets voor volwassen vrouwen, dat is normaal?

Laat iedereen gewoon z'n eigen favoriete kleur hebben, ongeacht meisje/vrouw of jongen/man. (en volwassen mannen hebben dan wel weer vaak een roze overhemd, dat kan dan weer wel.. bezopen gedoe)Dit is toch helemaal niet wat ze zegt??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Geronimo2 schreef op 04 mei 2017 @ 09:46:

Ik vind roze geen mooie kleur maar niets was zo grappig toen mannen besloten dat roze ook hun stond. Grappig omdat roze ook vrouwen vaak slecht staat.



Jaaaa! Dat was grappig! Mijn man had een lichtroze Lacoste polo gekocht. Hij heeft een Mediterraans uiterlijk en het stond hem fantastisch!



Bij mijn bleke, sproetige hoofd met waterige blauwe ogen staat roze totaal niet. Ook al heb ik van nature bruin haar.
Alle reacties Link kopieren
Zo veel onzin heb ik geen tijden gezien, kan alleen maar roze sportkleding vinden.

Ik kom het zelden tegen,onbekend probleem.



Ik draag gewoon roze hoor, ik hoef niks te bewijzen.

Rozen overhemden,roze/wit gestreepte overhemden, mijn man draagt ook roze overhemden & heeft een zalmkleurige broek.

Het allerliefste draag ik donkerblauw.



Ziet er vrij fraai uit.
quote:Dreamer schreef op 04 mei 2017 @ 09:52:

[...]





Maar zoals er mensen zijn, die blauw, groen of rood mooi vinden, zijn er ook mensen die van roze houden. En die veroordeel jij dan daarom? Ineens mogen ze hun lievelingskleur niet dragen, want 'dat is nou eenmaal voor meisjes/vrouwen'? En mannen zullen het ook een mooie kleur kunnen vinden, maar hebben minder keuze qua roze outfit. Misschien is dat een gat in de markt



Dat van die bokshandschoenen snap pik ook niet, misschien om het vooroordeel te volgen, dat dit een kleur voor vrouwen is, en boksen daardoor wat 'vrouwelijker' wordt en je dus meer vrouwen aantrekt. Maar zolang vrouwen elkaar er op gaan veroordelen, dat de ander roze draagt, houdt je die oordelen dus ook in stand. Mag je ineens géén roze dragen, omdat dat vrouwelijk is en je jezelf in een hoekje duwt.



Natuurlijk mag je roze dragen. Als jij roze handschoenen wilt kopen, be my guest. Ze zijn speciaal voor vrouwen gemaakt en dus ook enkel in damesmaten verkrijgbaar. Jeej!

Maar als je een beetje leest zou je zien dat dat mijn punt niet is. Mijn punt is dat boksen voor vrouwen PINK boxing wordt genoemd, en dat de leenhandschoenen op de sportschool voor vrouwen ROZE zijn en die voor mannen ZWART, gewoon, zonder reden. Het had iedere willekeurige andere kleur kunnen zijn, maar nee, vrouwen=roze. Het wordt je dus opgedrongen, er wordt al vanuit gegaan dat je als vrouw wordt aangesproken door roze. Je sport maar je bent wel een vrouw en dat moet iedereen zien! En dat vind ik idioot.
Alle reacties Link kopieren
quote:nelicquele schreef op 04 mei 2017 @ 09:47:

@ Dreamer: Nou, bij sommige vrouwen staat roze echt wel mooi, dat ontken ik niet, en in die situaties snap ik dat er soms voor roze wordt gekozen. Maar vaak is het toch omdat het nu eenmaal voor vrouwen is. Net als die bokshandschoenen waar ik het over had. Dan denk ik inderdaad ook: grow up. Zijn we zulke kleine prinsesjes dat we zélfs als we met bokshandschoenen op elkaar inmeppen nog massaal roze moeten dragen? Pfff.









Je hebt gelijk. Ze hadden ook voor knalgroen of geel kunnen kiezen. Dat ze geen zwart nemen snap ik dan nog wel, want voor de mannen zullen er andere maten zijn.



Voor de rest heb ik soms de indruk dat het rozegedoe alleen maar te vinden is in de sportwereld. Ik zie het in elk geval nooit. Daar staat tegenover dat ik liever een roze vrouwenwedstrijd voorbij zie komen dan over een tijdje weer een land vol oranje, puur en alleen omdat er weer eens twaalf arrogante sneuzeltjes met een idioot hoog salaris achter één bal aan rennen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
ik heb alleen maar neefjes en die dragen vooral donkere stoere kleding,

moet zeggen dat ik op straat weinig meisjes in het roze zie. nah als ik een dochter krijg, krijgt ze in haar kamer waarschijnlijk ook een roze muur, of ik schilder de hele kamer azuurblauw
Relax we're all crazy, it's not a competition

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven